РЕШЕНИЕ
№
гр.Червен бряг, 12.08.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Червенобрежки районен съд, в публичното заседание
на шестнадесети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОХАН ДЖЕНОВ
при секретаря Елеонора Йотова,
като разгледа докладваното от съдията Дженов АНД № 194 по описа за 2020 година на Червенобрежки районен съд на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 от ЗАНН
В
Червенобрежки районен съд е постъпила жалба от В.Ц.П., с ЕГН **********
*** подадена по реда на чл. 59 от ЗАНН, против Наказателно постановление № 20-0374-000464/03.06.2020 г. на *** с което на основание
чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 1 от Закона за движението по пътищата (нататък ЗДвП)
му е наложено административно наказание – глоба в размер на 200 лева и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 1 от ЗДвП му е наложено
административно наказание – глоба в размер на 10 лева за нарушение на чл. 100,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП и на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП му е
наложено административно наказание – глоба в размер на 10 лева за нарушение на
чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
В жалбата се излагат
съображения за незаконосъобразност на НП поради неправилно приложение на закона
при провеждането на административнонаказателното производство, свързано със паралелното
съществуване на две производства по налагане на санкция на жалбоподателя.
Не е постъпило е
становище от въззиваемата страна.
Жалбоподателя – редовно призован в
съдебно заседание не се явява и не се представлява.
Ответникът по жалбата – редовно призован не изпраща
представител и не релевира становище по същата.
Съдът като съобрази събраните по делото
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в
жалбата и становището на страните, намира за установено следното:
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59,
ал.2 от ЗАНН от активно легитимирано лице, поради което е допустима и следва да
бъде разгледана.
ПО ОСНОВАТЕЛНОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Предмет на преценка в настоящето производство е
както материалната законосъобразност на наказателното постановление, така и
съответствието му с процесуалния закон.
Съдът като съобрази събраните по делото писмени
и гласни доказателства – поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на страните, намира
за установено от правна и фактическа страна
следното:
С АУАН бл.№ бл.599/20.05.2020 г. В.Г.В.
– ***звено ***при ***констатирал извършено от В.Ц.П.,
с ЕГН ********** ***, нарушение на чл. 140, ал. 1 и чл.
100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това,
че на 20.05.2020
г., около 13:10 ч. на път III-1306
на разклона за ***управлява ***„Фиат Добло“ с рама № ZFA22300005297268, без регистрационни номера, като
същия не е регистриран по надлежния ред в Р. България, не носи свидетелство за
управление на МПС и контролен талон към него, като настоящето постановление е
издадено въз основа на Постановление за отказ да се образува досъдебно
производство с вх. № 374000-2826/28.05.2020 г. на РП – Плевен – ТО – Червен
бряг.
В законоустановения срок ***към ***с МЗ № 8121-з-515/14.05.2018 г. издал против жалбоподателя обжалваното НП № 20-0374-000464/03.06.2020 г., с което дословно възпроизвел описаните в
АУАН обстоятелства.
След разпита на призованите като
свидетели – В.Г.В. – ***звено ***при ***и актосъставител и свидетеля по установяване на
нарушението и съставяне на акта – М.Н.И.,
съдът прие за установена следната фактическа
обстановка:
На 20.05.2020 г. служителите на ЗЖУ – Плевен И. З.Г. и М.Н.И. при изпълнение на
служебните си задължение извършвали проверка на МПС-та в района на изхода на с***Около
13:10 ч. забелязали на ***„Фиат Добло“, който се движи без поставени регистрационни номера.
Спрели автомобила и уведомили дежурния в ***Същия незабавно изпратил на место В.Г.В. – ***звено ***при ***Последния установил марката и вида на автомобила ***„Фиат Добло“ с рама
№ ZFA22300005297268, снел
самоличност на водача, от който получил обяснение, че бил закупил по-рано
автомобила и не могъл да се снабди с временни рег. табели – транзитни номера.
Тъй като управляваното МПС не било регистрирано по надлежния ред съгласно Наредба I – 45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС, издадена от МВР е издаден АУАН бл. № бл.599/20.05.2020 г. и била образувана преписка в ***с оглед евентуално извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК. Материалите били изпратени в Районна прокуратура гр. Червен бряг. С Постановление за отказ да се образува досъдебно производство с вх. № 374000-2826/28.05.2020 г. на РП – Плевен – ТО – Червен бряг прокурор от същата прокуратура, отказал за образува досъдебно производство, прекратил преписката като е приел, че с действията си В.Ц.П. не е осъществил от субективна страна състава на престъплението по чл.345, ал.2 от НК и е изпратил материалите на ***за ангажиране на административнонаказателна отговорност на нарушителя.
След постановения отказ на Районна прокуратура гр Червен бряг, административно-наказващият орган издал обжалваното НП, като възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН бл. № бл.599/20.05.2020 г. На основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП на В.Ц.П. са наложени административно наказание "Глоба" в размер на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание – глоба в размер на 10 лева за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание – глоба в размер на 10 лева за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
Така изложената фактическа обстановка се потвърждава от събрани по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели – В.Г.В. и М.Н.И., чиито показания подкрепят изцяло събраните по делото писмени доказателства и не са противоречиви.
При
така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:
Съдът не констатира наличието на съществени процесуални нарушения в процедурата по издаването на НП, които да опорочават самото НП и да повлекат неговата отмяна само на това основание. В хода на административно – наказателното производство не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване на правото на защита на санкционираното лице.
Административно – наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП. Съгласно приетата за нарушена разпоредба чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За това нарушение чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП предвижда налагане на наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. на водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред.
Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че са налице всички елементи от обективната страна на състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
По отношение това административното нарушение и другите две, описани в НП, Съдът намери за
безспорно установено и доколкото не са налице процесуални нарушения и
е приложен правилно материалния закон, то НП следва да се потвърди като
правилно и законосъобразно.
При така посочената
фактическа обстановка административно-наказващият орган правилно и
законосъобразно е приел, че жалбоподателя е нарушила чл.140, ал.1 от ЗДвП, а
на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДВП е наложил административно наказание.
Това деяние е противоправно
– в нарушение на цитираните по-горе разпоредби на ЗДвП.
Деянието с посочената
санкционна норма на ЗДвП е обявено за наказуемо. В този смисъл, правилно и законосъобразно
е ангажирана административнонаказателната отговорност на лицето с налагането на
административно наказание "глоба" и „лишаване
от право да управлява МПС“ за определен срок.
Съдът намира за много ясен и
точен начина, по който е описано нарушението по чл. 140, ал.1 от ЗДвП, а констатирането на нарушението доказано по несъмнен начин.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът прие, че жалбоподателя с поведението си на 20.05.2020 г. е осъществил съставите на административното нарушение по чл.140, ал.1 и чл.100, ал.1, т.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, тъй като около 13:10 ч. на път III-1306 на разклона за ***управлява ***„Фиат Добло“ с рама № ZFA22300005297268, без регистрационни номера, като същия не е регистриран по надлежния ред в Р. България, не носи свидетелство за управление на МПС и контролен талон към него. Тези нарушения според настоящата инстанция са подведени правилно към съответната уреждащата състава им правна норма както в акта от актосъставителя, така и в наказателното постановление от административно – наказващият орган.
Следва да се отбележи, че на никой етап от развитието на административното производство, вкл. и в съдебната фаза пред настоящата инстанция, не се ангажираха каквито и да било доказателства насочени към опровергаване на обстоятелствата на нарушенията, изложени в атакуваното наказателно постановление, освен обясненията на жалбоподателя.
Относно наказанието:
Разпоредбата на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП предвижда налагане на наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. на водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред.
Наложените на
жалбоподателя наказания, са
определени правилно по вида си, съобразно приложимият
санкционен състав, индивидуализирани в конкретния предвиден в
разпоредбата минимален размер. Така
проведената индивидуализация, според Съда изцяло
е съобразена с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН.
Посочените нарушения не са и не могат да се приемат за маловажни,
поради което прилагането на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН в конкретния случай
се явява неоснователно.
По отношение на наказанията:
От описаните по-горе доказателства, събрани в производството става ясно, че е осъществен визирания в наказателното постановление административно-наказателен състав, спазена е законовата процедура по констатиране на това нарушение, като при издаването на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения.
При извършената и служебно
проверка от страна на съда по реда на чл. 314 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН
(вън от изложеното в жалбата) не бяха установени други основания за изменение
или отмяна на НП. Така, атакуваното НП се явява законосъобразно, в това число и
съобразено с фактите по делото, с изключение на частта му относно размера на
глобата и срока за лишаване от прауправление на МПС, само в която част същото следва да бъде
изменено съгласно посоченото по-горе, а в останалата си част постановлението
следва да бъде потвърдено.
Водим
от гореизложеното и на основание чл.63
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно
постановление № 20-0374-000464/03.06.2020 г. на ***към ОДМВР Плевен, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Плевенски административен съд по реда на Административно процесуалния кодекс, в
14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: