Р Е Ш
Е Н И Е
№ 53 08.02.2022г. град Стара Загора
В И М
Е Т О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и седми януари
през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА
ТАБАКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при
секретар Зорница Делчева и с
участието
на прокурор Петко Георгиев като разгледа
докладваното от съдия Р.
ТОДОРОВА административно
дело № 694 по
описа
за 2021г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда
на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по протест на прокурор в Окръжна прокуратура
– Стара Загора, с който е оспорена Наредбата за обществения
ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община
Стара Загора, приета с Решение № 1296/ 28.07.2011г., изм. и доп. с Решение № 8/
26.01.2012г.; Решение № 415/ 27.09.2012г.; Решение № 509/ 29.11.2012г.; Решение
№ 822/ 25.07.2013г.; Решение № 1124/ 13.02.2014г.; Решение № 1273/
16.04.2014г.; Решение № 1351/ 19.06.2014г.; Решение № 1499/ 30.10.2014г.;
Решение № 1776/ 30.04.2015г.; Решение № 176/ 25.02.2016г.; Решение № 263/
31.03.2016г.; Решение № 1062/ 27.07.2017г.; Решение № 1383/ 22.02.2018г.;
Решение № 1440/ 29.03.2018г. и Решение № 2350/ 27.06.2019г. на Общински съвет –
Стара Загора.
В протеста са изложени доводи за незаконосъобразност на
оспорената Наредба, по съображения за приемането
й при допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила. Поддържа се, че при приемането на нормативния акт не е изпълнено
императивното изискване на чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/,
регламентиращо, че преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или
приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет
страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, при
предоставен на заинтересованите лица най-малко 14-дневен срок за предложения и
становища по проекта. Обосновава се, че допуснатото в случая нарушение следва
да бъде квалифицирано като съществено такова, представляващо абсолютно
основание за отмяна на протестираната Наредба за
обществения ред при използване на превозни средства и общи площи на територията
на Община Стара Загора, като незаконосъобразна.
Представителят на Окръжна
прокуратура - Стара Загора в съдебно заседание поддържа внесения протест и
обективираното в него оспорване по изложените съображения.
Ответникът - Общински съвет – Стара Загора, чрез
процесуалния си представител по делото, оспорва протеста като неоснователен и
моли да бъде отхвърлен. Поддържа, че както при приемането на Наредбата за обществения ред при използване на превозни
средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, така и при
последващите й изменения и допълнения, е била спазена законово регламентираната
процедура вкл. от гл.т на изискването по чл.26, ал.2 от ЗНА. Твърди, че поради
технически причини, от преди действащия сайт на Община Стара Загора е била
прехвърлена информацията на новия сайт на общината вкл. относно публикуваните
проекти на нормативни актове, внасяни за разглеждане, обсъждане и приемане от
Общински съвет – Стара Загора, част от която информация не е могла да бъде
възстановена.
Въз основа на съвкупната
преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено
следното от фактическа страна:
По предложение на Кмета на
Община Стара Загора, с Решение № 1296 по Протокол № 57 от проведено на 28.07.2011г.
заседание на Общински съвет – Стара Загора, на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА,
е приета Наредбата за обществения ред при
използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара
Загора. В проведеното гласуване са участвали 31 общински съветници, всички
гласували „за”.
По делото
са представени и приети като доказателства и последващите решения на ОбС – Стара
Загора, с които са приемани изменения и допълнения на Наредбата за обществения ред при използване на превозни средства и общи
площи на територията на Община Стара Загора, ведно с
образуваните административни преписки /предложения на Кмета на Община Стара
Загора, становища на ПК, разпечатки от интернет страницата на общината за
публикуването на проектите за изменение и допълнение на Наредбата и др./
Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт
имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни
интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той
поражда задължения. Нормата на чл.186, ал.2 от АПК овластява прокурора да подаде
протест срещу подзаконов нормативен акт, като според чл.187, ал.1 от АПК
подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във
времето.
С оглед
на което оспорването на Наредбата за обществения
ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община
Стара Загора, обективирано в подадения протест от прокурор в Окръжна
прокуратура – Стара Загора, е процесуално допустимо.
Съдът,
като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с изложените в протеста доводи и становищата на страните и като
извърши проверка на законосъобразността на оспорената Наредба за обществения ред при използване на превозни средства и общи площи
на територията на Община Стара Загора,
намира за установено следното:
Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и
местната администрация, са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават
правния статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във
връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други
дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл.21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения.
Наредбата е нормативен акт,
който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на
нормативен акт от по-висока степен, като приеманите от Общинския съвет наредби
са подзаконови нормативни актове, съдържащи правни норми, които създават общозадължителни
правила за уреждане съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени
от тях обществени отношения с местно значение на територията на съответната
община, засягащи неограничен брой адресати /чл.7, ал.2 и чл.8 от Закона за
нормативните актове и чл.75, ал.1 от АПК/. В раздел ІІІ, глава пета, дял втори
от АПК е предвиден реда за издаване на нормативни административни актове, като
в чл.80 от АПК е предвидено субсидиарното прилагане на ЗНА за неуредените
въпроси. Следователно при приемането на нормативни административни актове
общинските съвети следва да спазват реда и процедурата, съответно правилата и
изискванията, регламентирани в ЗНА.
Оспорената Наредба за обществения ред при използване на
превозни средства и общи площи на територията на Община Стара Загора
/НОРИПСОПТОСЗ/, е приета от материално и териториално компетентен
административен орган, в рамките на неговите правомощия, при спазване на изискванията
за кворум и мнозинство.
Съгласно разпоредбата на чл.26, ал.1 от ЗНА /в
приложимата й редакция, ДВ, бр. 46 от 2007г./, изработването на проект на
нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост,
стабилност, откритост и съгласуваност. В ал.2 на чл.26 от ЗНА /в приложимата й
редакция/, е предвидено, че преди внасянето на проект на нормативен акт за
издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го
публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите,
съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко
14-дневен срок за предложения и становища по проекта.
Действително в случая от
страна на ответника не са представени доказателства, че при приемането с Решение № 1296/ 28.07.2011г. на Общински съвет – Стара
Загора на Наредбата за обществения ред при използване на превозни
средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, е изпълнено
изискването по чл.26, ал.2 от ЗНА /в приложимата редакция на
разпоредбата, ДВ, бр. 46 от 2007г./, за публикуване на проекта на Наредбата на
интернет страницата на Община Стара Загора заедно с мотивите и за предоставена
на заинтересованите лица възможност за предложения и становища по проекта.
Съгласно посоченото в протеста писмо изх. № 10-11-9321/ 05.08.2021г. на Община
Стара Загора, в архива на общината не е съхранена на хартиен носител разпечатка
от интернет-страницата на общината относно публикуването за обществено
обсъждане на проекта на приетата през 2011г. НОРИПСОПТОСЗ, като предоставянето на такава информация е невъзможно
поради обстоятелството, че през 2014г. е имало технически срив в
информационната система на Община Стара Загора, след който част от
информационните масиви на Община Стара Загора не са могли да бъдат
възстановени. В този смисъл е и изявлението на процесуалния представител на
ответника в проведеното съдебно заседание по делото.
Принципно се споделя
изложеното в протеста, че дори и да е бил налице технически срив в
информационната система на Община Стара Загора, това не освобождава издателя на
акта от задължението да съхранява за определен период от време на хартиен или
на технически носител на преписката по издаването на акта, вкл. доказателства
за спазването на регламентираната процедура и на нормативно установените изисквания
при неговото приемане. Съгласно разпоредбата на чл.22, ал.3 от ЗМСМА, Кметът на
общината определя подходящо помещение в сградата на общината, където се
съхраняват копия от актовете на общинския съвет от последните 10 години на
хартиен носител. Посоченият в закона срок за съхраняване на актовете на
общинския съвет, следва да се отнася и за преписките към тези актове. При
прилагането на посочената нормативна регламентация следва извода, че е изтекъл
законово предвидения 10 годишен срок за съхраняване на преписката
/документацията/ относно приемането с Решение № 1296/
28.07.2011г. на ОбС – Стара Загора на Наредбата за обществения ред при
използване на превозни средства и общи площи на територията на Община Стара
Загора, поради което няма как да се вменява задължение за Общински съвет –
Стара Загора да представи документи, които по закон не е задължен да съхранява.
В този смисъл е и Решение № 12346 от 02.12.2021г. по адм. дело № 2034/ 2021г.
по описа на ВАС. Действително спазването на
законово предвидените процедура и процесуални изисквания е императивно
задължение на органите, оправомощени да приемат нормативни административни
актове, обезпечаващо законосъобразното формиране на управленски решения при
приемане на регулиращите определени обществени отношения правни норми. Но в
случая единствено поради обстоятелството, че липсва
съхранена информация за период, по-дълъг
от законоустановения 10 годишен срок, относно публикуването на интернет
страницата на Община Стара Загора на проект на НОРИПСОПТОСЗ преди нейното приемането с Решение № 1296/ 28.07.2011г. на ОбС – Стара Загора, не може да се приеме,
че не е спазено /не е изпълнено/ изискването по чл.26, ал.2 от ЗНА. Неоправдано
е непредставянето поради несъхраняване на документи, за
които документи е изтекъл срока и респ. е отпаднало задължението за тяхното
съхраняване с цел доказване на определени факти и обстоятелства, да бъдат
формирани изводи, че при приемането на протестираната НОРИПСОПТОСЗ е допуснато нарушение на чл.26, ал.2 от ЗНА,
представляващо абсолютно основание за отмяна на оспорения нормативен
административен акт, като незаконосъобразен.
Следва да се
отбележи, че след приемането с Решение № 1296/ 28.07.2011г. на ОбС – Стара
Загора на НОРИПСОПТОСЗ, са
приети 15 последващи решения за изменения и допълнения на Наредбата, като от
представените по делото разпечатки и при извършената служебна проверка се
установи, че проектите по всички процедирани допълнения и изменения на
нормативния акт, са били публикувани на интернет страницата на Община Стара
Загора при спазване на императивното изискване на чл.26, ал.2 от ЗНА. В
резултат на направените през годините множество и съществени изменения и
допълнения на НОРИПСОПТОСЗ след
нейното приемане през 2011г., на практика в по-голямата си част съдържащата се нормативна
регламентация в сега действащата редакция на Наредбата, се явява приета при
спазване на относимите за нормативните административни актове законово установени правила и в частност при
спазване на изискването по чл.26, ал.2 от ЗНА /в приложимите редакции на
разпоредбата/.
С оглед
на гореизложеното съдът приема, че подаденият от прокурор в Окръжна
прокуратура – Стара Загора протест, с който е оспорена като незаконосъобразна Наредбата за обществения ред при използване на превозни
средства и общи площи на територията на Община Стара Загора, е неоснователен и
следва да бъде отхвърлен.
Водим от горните мотиви и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р
Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ подадения от
прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора протест, с който е оспорена
като незаконосъобразна Наредбата за обществения
ред при използване на превозни средства и общи площи на територията на Община
Стара Загора, приета с Решение № 1296/ 28.07.2011г., изм. и доп. с Решение № 8/
26.01.2012г.; Решение № 415/ 27.09.2012г.; Решение № 509/ 29.11.2012г.; Решение
№ 822/ 25.07.2013г.; Решение № 1124/ 13.02.2014г.; Решение № 1273/
16.04.2014г.; Решение № 1351/ 19.06.2014г.; Решение № 1499/ 30.10.2014г.;
Решение № 1776/ 30.04.2015г.; Решение № 176/ 25.02.2016г.; Решение № 263/
31.03.2016г.; Решение № 1062/ 27.07.2017г.; Решение № 1383/ 22.02.2018г.;
Решение № 1440/ 29.03.2018г. и Решение № 2350/ 27.06.2019г. на Общински съвет –
Стара Загора, като неоснователен.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния
административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.