Решение по дело №366/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 ноември 2020 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700366
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

гр. Русе, 16.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 28 октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДИАН ВАСИЛЕВ

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

ДИМИТРИНКА КУПРИНЖИЙСКА

 

 

 

при секретаря                 ДИАНА МИХАЙЛОВА                             и с участието на прокурора        КРЕМЕНА КОЛИЦОВА като разгледа докладваното от съдия                      ДИМИТРОВА                                    КАН дело  366 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, вр. чл.208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Р.Р.П. *** чрез адвокат С.М. против решение № 260015 от 12.08.2020 г., постановено по АНД № 608/2020 г. по описа на РС - Русе, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 38-0000282 от 26.02.2020 г. на директора на РД „Автомобилна администрация“ гр.Русе за налагане на административно наказание на основание чл.178а ал.10 ЗДвП - глоба в размер на 500 лв. на касационния жалбоподател за извършено от него нарушение по чл. 43, ал. 1, т.4 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС.

Касаторът релевира оплаквания за неправилност на съдебното решение, като  издадено в противоречие със закона. Изтъква подробни съображения в подкрепа на оплакванията си, които конкретизира и с приложението на чл.28 ЗАНН . Направено е искане касационният съд да отмени решението и вместо него да постанови друго, с което да отмени наказателното постановление.

Ответникът по жалбата в писмено становище вх.№ 26357/25.09.2020г. изразява становище по неоснователността на жалбата и претендира разноски.

Прокурорът от РОП дава заключение, че жалбата е неоснователна, тъй като изводът на районния съд за осъществено от обективна и субективна страна нарушение е правилен. Счита, че не са налице предпоставките на закона за определяне на случая като маловажен.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

         Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

След анализ и преценка на ангажираните по делото писмени и гласни доказателства, Русенският районен съд e изяснил фактическата обстановка по спора. За да стигне до извода за законосъобразност на оспореното пред него НП и да го потвърди, въззивната инстанция е приела, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. На следващо място, съдът счел, че деянието е безспорно установено и доказано. Налице е нарушение на реда, въведен с Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, тъй като нарушителят в качеството му на председател на комисия от технически специалисти, не е въвел коректно данните ,идентифициращи собственика на ППС, касателно ЕГН. Съдът е обсъдил събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и въз основа на тях приел, че административното нарушение, за което касаторът е санкциониран е надлежно установено, доказано и правилно квалифицирано. Съдът е изложил и изрични мотиви за това защо счита, че процесният случай не се явява маловажен такъв по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Настоящата инстанция намира, че решението на Русенския районен съд е правилно като изцяло споделя и възприема като свои, на основание чл. 221, ал. 1, изр. 2 от АПК, мотивите на Районен съд - Русе, досежно наличието на извършено нарушение и законосъобразността на оспореното пред него НП, поради което не намира за необходимо да ги преповтаря

Категорично от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е осъществил нарушение на разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредба Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС, която вменява задължение на председателя на комисията от технически лица да следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като въвежда в протокола (приложения № 9, 10 или 11) техническите данни, идентифициращи превозното средство, показанията на километропоказателя на ППС, данни за собственика на превозното средство, за лицето, представило ППС на преглед, и т.н. По съществото на извършеното нарушение и настоящата инстанция счита, че такова е налице като събраните в хода на делото доказателства го установяват както от обективна, така и от субективна страна. В тази връзка следва да се посочи, че възраженията на касатора са за липса на умисъл, но наличието на такъв не се и твърди.

Законът вменява на председателя на комисията задължението да следи за качествено и пълнообемно провеждане на периодичните прегледи, като в това задължение е включено и въвеждането в протокола на съответните данни за собственика на превозното средство, които следва да се верни, а в случая при безспорните данни, че при правилното въвеждане на ЕГН на собственика на автомобила на два пъти е отказано продължаването на прегледа на предходния ден при очевидна причина за това- незаплатен данък на превозното средство за 2019г. Доколкото в състава на процесното административно нарушение липсва изрично посочване, че не подлежат на санкциониране непредпазливите деяния, то по аргумент от чл. 7, ал. 2 от ЗАНН административното нарушение може да бъде както умишлено, така и непредпазливо, т. е. деецът следва да е съзнавал общественоопасния характер на деянието, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал или допускал настъпването на тези последици (при умишлено деяние) или деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, или когато е предвиждал настъпването на тези последици, е мислил да ги предотврати (при непредпазливо деяние). В конкретния случай липсва изрична разпоредба, която да предвижда, че на административно санкциониране подлежат единствено умишлените деяния от конкретния вид, при което дори и извършено в условията на непредпазливост, конкретното деяние е наказуемо. А в случая безспорно касаторът е бил длъжен да знае, какви са изискванията за провеждане на технически преглед на ППС и в частност за попълването на протокола за извършването му и да съобрази поведението с тези изисквания, включително е бил длъжен да знае, че неизпълнението на тези изисквания е скрепено с административно наказание.

В тази връзка съдът не споделя изложените от жалбоподателя доводи, че данните за собственика на автомобила всъщност не се въвеждат ръчно от председателя на комисията, а става чрез сканиране на свидетелството за регистрация на МПС и при това сканиране системата допускала грешки. Законът вменява на председателя на комисията задължението да следи за качествено и пълнообемно провеждане на периодичните прегледи, като в това задължение е включено и въвеждането в протокола на съответните данни за собственика на превозното средство, които следва да се верни. По какъв начин ще стане това въвеждане е технически въпрос и е обстоятелство, което е ирелевантно за съставомерността на нарушението. Нарушението на разпоредбата на чл. 43, ал. 1, т. 4, предл. 3 от Наредбата е на формално извършване и изпълнителното деяние се изразява в действие и /или бездействие, в случая невъвеждане на действителните данни за собственика на МПС, до степен на некоректното им такова въвеждане.

Доколкото констатираното нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 4 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС не се подвежда под нито един от съставите в санкционната норма на чл. 178а, ал. 1-9 и 11, приложима в настоящия случай е нормата на  чл. 178а, ал. 10 от ЗДвП, според която за нарушения на изискванията за извършване на периодични прегледи за техническата изправност на пътните превозни средства и на изискванията за водене на свързаната с тях документация, за които не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба или с имуществена санкция в размер 500 лв.,която норма е и приложена в случая

В случая настоящата инстанция не споделя и доводите в касационната жалбата , относно приложимостта на чл.28 ЗАНН, в какъвто обратен смисъл са подробните съображения на въззивната инстанция,които напълно се споделят. Това е така, защото случаят не съставлява такъв с по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с други подобни случай. Съставянето на протокол и въвеждането на данните в системата, без да са отбелязани в него необходимите корекции, затруднява лицата, предоставили посоченото МПС за периодичен технически преглед и не позволява изготвянето на необходимите в тази връзка справки и последващия контрол.

При извършена, извън наведените в касационната жалба оплаквания, служебна проверка на обжалваното решение, съобразно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК, не се установява наличието на пороци във връзка с неговите валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, съставляващи касационно основание за отмяна, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

 Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. І-во, предл. І-ро от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът                                                      

 

Р Е Ш И:                        

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260015 от 12.08.2020 г., постановено по АНД № 608/2020 г. по описа на РС - Русе, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 38-0000282 от 26.02.2020 г. на директора на РД „Автомобилна администрация“ гр.Русе

 Решението е окончателно.                                                                 

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: