Р
Е Ш Е
Н И Е
№
гр. Сливен, 05.03.20 година
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, наказателно
отделение, ІІІ-ти наказателен състав, в публично заседание на осемнадесети
февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДИМОВА
при
секретаря МАРИАНА Т., след като разгледа докладваното от председателя АНД № 1474 по описа за 2019 година, за
да се произнесе, съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от
„ВиК Сливен” ООД-гр.
Сливен, представлявано от инж. Севдалин Рашев, против НП издадено от Директора на Регионална здравна инспекция - Сливен, с което на основание чл. 212 ал. 3 във връзка с чл. 44 от
Закона за здравето обн. ДВ бр.70/2004 г. е наложена имуществена санкция в
размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева за нарушение на чл. 44 от Закона за
здравето.
В с.з. жалбоподателят, редовно
призован се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата. Моли за отмяна
на НП.
В с.з. административно – наказващият
орган, редовно призован изпраща представител,който моли за потвърждаване на НП.
От събраните по делото доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
На 09.07.18г., АНО е издал Предписание №
63 от същата дата, с което е указал на Управителя на дружеството –жалбоподател ООД „ВИК – Сливен” да се осигури незабавно и
постоянно обеззаразяване на питейната вода на територията на област Сливен
съгласно изискванията на Наредба № 9 за качеството на водата , предназначена за
питейно-битови цели . Така посоченото предписание е било връчено на лицето
Мария Костова Добрева, като представител на дружеството на 17.07.18г.
Въпреки
горното предписание при извършен
мониторинг на питейна вода на 08.08.2019 година в село Оризаре, община Твърдица/попадащо
в територията на Област Сливен/ на централното водоснабдяване е констатирано,
че при пробонабирането извършено на 08.08.19г.
не е бил отчетен остатъчен хлор в
подаваната вода от централно водоснабдяване в пробовземен пункт - централна
чешма.Подаваната вода не е отговаряла на микробиологичните показатели,подробно
посочени в протокол № 0572 от 12.08.19г.
В хода на
проверката е било констатирано наличие на техническа неизправност на помпата на
хлораторното устройство, за което е съставен протокол от 08.08.19г.Същият е
изготвен в присъствието на лицето Димо Драгиев,посочен като ръководител и е
подписан от него като представител на дружеството –жалбоподател и от лицето Т. Т.,
в качеството на Държавен здравен инспектор.В същия протокол е дадено указание
за отстраняване на повредата.
Въпреки това
на 19.08.19г.,при извършена контролна проверка отново е установена липса на остатъчен хлор в
подаваната вода от централно водоснабдяване в пробовземен пункт – Кметство.
Подаваната вода не е отговаряла на микробиологичните показатели ,подробно
посочени в протокол № 0591 от 22.08.19г.
За така
установеното и съгласно направените анализи
са съставени протоколи за изпитване с ДЗК № 0572 от 12.08.2019 година и
протокол за изпитване с ДЗК № 0591 от 22.08.2019 година.
Въз основа на така установеното АНО е приел,
че „В и К Сливен” ООД не е изпълнило
задълженията си съгласно чл. 44 от Закона за здравето обн. ДВ бр.70/2004 г,а
именно да изпълни даденото му задължително Предписание № 63 от 09.07.18г. с постоянен срок на действие.
Въз основа на горното на жалбоподателят е съставен
АУАН и НП, с което на основание чл. 212 ал.
3 във връзка с чл. 44 от Закона за здравето обн. ДВ бр.70/2004 г. е наложена
имуществена санкция в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева за нарушение на
чл. 44 от Закона за здравето.
Горната фактическа обстановка, съдът
прие за установена въз основа на всички събрани по делото доказателства .
Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаните по делото
свидетели като безпротиворечиви и
допълващи се. Кредитира показанията на актосъставителя и свидетеля служители на АНО като последователни
и кореспондиращи с останалите писмени и гласни доказателства. Кредитира и
показанията на разпитаните по искане на дружеството –жалбоподател свидетели,а
именно Димо Драгиев и Мария Добрева .
Всеки един от тях е категоричен относно установената повреда на системата за
хлориране като дава подробни показания за начина на установяване на повредата.
Св. Драгиев е и лицето подписало протокола изготвен във връзка с констатацията.
Съдът дава вяра и на писмените доказателства
приобщени по съответния процесуален ред.
Въз основа на събраните по
делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като
безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът изведе следните правни
изводи:
Жалбата е допустима, а разгледана по
същество – неоснователна.
НП е процесуално и материално законосъобразно. Както в
акта, така и в наказателното постановление, както е необходимо по закон, е
описано нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата,
при, които е извършено и доказателствата, които го
потвърждават. Посочени са и законовите разпоредби, които са били
нарушени. АНО правилно, след като е установил състава на
конкретното нарушение го е подвел под конкретна правна норма. По този начин
спазвайки разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН е установил единство
между констатираното нарушение, обстоятелствата, при които е извършено и
законовите разпоредби, които са били нарушени.
По делото е
безспорно установено ,че с Предписание с изх. № 63/09.07.18г. на РЗИ-Сливен на
дружеството жалбоподател е било указано да осигури незабавно и постоянно
обеззаразяване на питейната вода в с. Оризаре,находящо се на територията на
Област Сливен. Предписанието е било връчено по надлежния ред и
жалбоподателят е бил запознат със съдържанието му.
Установено е и
обстоятелството ,че при допълнителен мониторинг
извършен на две различни дати на
централно водоснабдяване на селото и извършване на лабораторни изследвания не е
открито наличие на остатъчен хлор, поради което съдът приема за безспорно , че подаваната
вода за питейни нужди от „ВИК-Сливен" ООД не е отговаряла на изискванията
на Наредба № 9/2001 за качеството на водата предназначена за питейно-битови
цели.
Въз основа на така
установеното,съдът прие,че АНО правилно е счел,че към датите на двете водопроби
жалбоподателят не е изпълнил Предписание с изх. №
63/09.07.2018г. на РЗИ-Сливен,което бездействие напълно законосъобразно е
квалифицирал като нарушение на чл.44 от ЗЗ. Съгласно текста на посочената
разпоредба „Физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват
задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на
органите за държавен здравен контрол. „.В конкретния казус е налице
надлежно издадено Предписание, с което жалбоподателят е запознат.Същото е
издадено от компетентен орган в кръга на правомощията му и като такова е
задължително за жалбоподателя.В тази връзка,съдът не споделя възражението за
липса на отговорност,доколкото Предписанието е издадено през 2018г. , т.е в
период далечен спрямо датите на извършване на проверките предмет на делото. Не
споделя и довода ,че установената техническа неизправност оневинява
дружеството-жалбоподател,тъй като по делото се установи,че и при извършената
контролна проверка около десет дни след първата във водата отново е липсвал
остатъчен хлор ,за което няма установена причина ,освен доказаното бездействие
от страна на дружеството –жалбоподател.Соченото нарушение е такова на допускане
подаването на вода за битово-питейни цели с качество неотговарящо на Наредба
№9/01г.,а настоящото нарушение се изразява в бездействие от страна на
жалбоподателя довело до неизпълнение на дадено предписание , с което
жалбоподателя е ангажирал административно –наказателната
си отговорност.
Съдът, счита, че
АНО напълно правилно и законосъобразно е квалифицирал деянието като такова по
чл.44от ЗЗ и е санкционирал жалбоподателя на основание чл. 212, ал.3 в вр.
чл.44 от ЗЗ.
Въз основа на
горното ,съдът счита че, при издаване на АУАН и НП не са
допуснати съществени процесуални нарушения.
Съдът не споделя
направеното възражение за неприлагане на чл.28 от ЗАНН, доколкото настоящия
казус не се явява с по –ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на подобни нарушения , а напротив. Налице е неизпълнение на
Предписание, което е установено двукратно за кратък период от време,
включително при установена и неотстранена повреда , което налага извода за
незачитане от страна на дружеството-жалбоподател на императивните разпоредби на
ЗЗ и системност в поведението.
Съдът обаче счита ,че наказанието е определено в завишен
размер и като такова е несъответно на
извършеното нарушение .Съгласно санкционната норма на чл. 212,ал.3 от ЗЗ” Когато нарушението по ал. 1 е извършено от
юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв., а
при повторно нарушение - от 2000 до 5000 лв.”.В тази връзка и с оглед постигане на целите на
генералната и индивидуална превенция,съдът счита ,че следва да намали размера
на наложената санкция в минималния предвиден от закона размера.
Ръководен от
гореизложеното и на осн. чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът следва да отмени НП като
незаконосъобразно и неправилно.
Воден от горното,съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ НП № 8/24.09.2019 година на Директора
на Регионална здравна испекция, с което на „ВиК Сливен” ООД-гр. Сливен, ЕИК *********,
с адрес: гр. Сливен, ул. „Шести септември” № 27, представлявано от инж. Севдалин
Рашев, на основание чл. 212 ал. 3 във връзка с чл. 44
от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1500 (хиляда и
петстотин) лева за нарушение на чл. 44 от Закона за здравето като НАМАЛЯ размера на същата на
1000/хиляда/ лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр. Сливен в 14-дневен
срок от получаването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: