Решение по дело №158/2020 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 260000
Дата: 21 август 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Нанко Събов Маринов
Дело: 20204330200158
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

град  ТЕТЕВЕН 21.08.2020 година

  

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

ТЕТЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД-трети състав в публично съдебно заседание на тридесети юли

През две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАНКО МАРИНОВ

 

При секретаря:Й  Д

Като разгледа докладваното от Председателя НАХ Дело №158 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Обжалвано е наказателно постановление №1484/15.05.2020 година на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ гр.Ловеч.

            В жалбата си жалбодателят твърди, че не е доволен от обжалваното наказателно постановление /НП/. Твърди, че е изпълнил указанията на общинската администрация и че от години се снабдява по този начин с дърва. Представя разрешително №42 от Община Ябланица. 

Моли да бъде отменено изцяло обжалваното наказателно постановление.

За РДГ гр.Ловеч се явява Ц.Й. и моли да бъде потвърдено обжалваното НП. 

От приложените по делото акт за установяване на административно нарушение и издадено въз основа на него наказателно постановление, приложените по делото писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетели-А.О.О., Л.Й.Л. и Д.В.М., съдът приема за установено следното:

        На дата 10.11.2019 година свидетелите-О. *** се намирали в гр.Ябланица, Ловешка област, махала „Братевец“ и извършили проверка в имота на жалбодателя по делото. При проверката на место контролните органи установили, че в двора на имота се намирали 13 пространствени кубически метра сурови дърва за огрев от благун и цер с дължина от 1 до 5 метра, без дървесината да е маркирана с контролна горска марка, съответно производствена марка или общинска марка и не била придружена с превозен билет. На место жалбодателят заявил на контролните органи, че има документ за дървата и представил разрешително №42/07.10.2019 година, издадено от Община Ябланица. На место на жалбодателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение на чл.213 ал.1 т.1 и т.2 от ЗГ, който му бил връчен и същият го подписал с възражението, че дървата са разхвърляни по двора, че очаква да бъдат маркирани, след набирането им. Въз основа на акта на дата 15.05.2020 година било издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя на основание чл.266 ал.1 от Закона за горите били наложени две административни наказания-глоби в размер от по 100 лева, както и да заплати сумата от 327,47 лева-паричната равностойност на липсващите вещи предмет на нарушението.

В тази връзка следва да се посочи, че в съответствие с разпоредбата на чл.33 ал.2 от ЗАНН, когато се установи, че деянието за което е образувано административно наказателно производство съставлява престъпление, производството се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор. Видно от доказателствата в настоящия случай административно наказателното производство е било образувано със съставяне на акт за установяване на административно нарушение с бланков №000779 от 10.11.2019 година, изпратен от актосъставителя на компетентния наказващ орган-директора на РДГ Ловеч. От своя страна наказващият орган е преценил, че са налице данни за извършено престъпление, поради което е изпратил материалите по преписката на Районна прокуратура гр.Тетевен, като не е изпълнил императивно вменените му с нормата на чл.33 ал.2 от ЗАНН задължение да прекрати административно наказателното производство. Неизпълнението на това задължение е рефлектирало в последствие върху провелото се административно наказателно производство. Освен, че цитираната норма е императивна, урежда изчерпателно процедурата в хипотезата, когато се установи, че деянието за което е образувано административно наказателно производство съставлява престъпление, съответно не е нарушение по легалната дефиниция на чл.6 от ЗАНН във връзка с чл.54 от ЗАНН. В този смисъл не се касае за непълнота в правната уредба на ЗАНН, за да се налага субсидиарното приложение на НПК по силата на чл.84 от ЗАНН.  

След като наказващият орган въз основа на съставения акт за нарушение и събраните по преписката доказателства е преценил, че жалбоподателят е извършил административно нарушение на горското законодателство е следвало да издаде наказателното постановление в срока по чл.34 ал.3 от ЗАНН.  

Доколкото административно наказателното производство не е било прекратено от наказващия орган, негово е било задължението за издаване на наказателното постановление до изтичането на шестмесечния срок от съставянето на акта, в съответствие с разпоредбата на чл.34 ал.3 от ЗАНН. В разглеждания случай акта за установяване на административното нарушение е бил съставен на 10.11.2019 година, а наказателното постановление е издадено на 15.05.2020 година, което е след изтичане на шестмесечния давностен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН. В т. 1 на Тълкувателно постановление №1/27.02.2015 г. на ОСС от НК на ВКС и II колегия на ВАС изрично е прието, че сроковете по чл.34 от ЗАНН са давностни. След като регламентираният в сочения текст срок е давностен, то с изтичането му се погасява възможността да бъдат реализирани всички правомощия на наказващия орган по административно наказателното правоотношение и има за последица невъзможност да се образува, респективно прекратяване на образуваното административно наказателно производство. Давността е свързана с идеята, че продължителното бездействие на правоимащия субект /административно наказващият орган/ създава неоправдано положение на несигурност в правния мир. Според Постановление № 10 от 28. IX. 1973 г., Пленум на ВС, което не е загубило все още правното си действие, едно от основните условия за провеждане на административно наказателно преследване е да не са изтекли сроковете по чл.34 от ЗАНН, поради което административно наказващите органи и съдилищата са длъжни да следят служебно за това.

Тъй като допуснатото нарушение не може да бъде отстранено в съдебната фаза на производството, същото представлява самостоятелно основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно. При наличната формална предпоставка за отмяна на наказателното постановление се явява безпредметно обсъждането на изложените в постановлението обстоятелства по същество, както и възраженията и доводите на страните в този смисъл.

Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът

Р    Е    Ш    И :

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО наказателно постановление №1484/15.05.2020 година на Директора на Регионална дирекция по горите гр.Ловеч, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение №000779/10.11.2019 година, с което на Н.М.Н., ЕГН ********** *** основание чл.266 ал.1 от Закона за горите са му наложени две административни наказания глоби в размер от по 100 /сто/ лева и е определено да заплати сумата от 327,47 /триста двадесет и седем лева и 47 ст./ лева, представляваща паричната равностойност на липсващите вещи предмет на нарушението, а именно 13 /тринадесет/ пространствени кубически метра сурови дърва за огрев от благун и цер, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Ловеч в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: