Решение по дело №642/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 23
Дата: 11 януари 2021 г. (в сила от 11 януари 2021 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20207170700642
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2020 г.

Съдържание на акта

                                                           Р Е Ш Е Н И Е 

                                                                 № 23

                                                   гр.Плевен, 11.01.2021г.

 

                                                  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд-Плевен, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на шести януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Цветелина Кънева

 

При секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното  от съдия Кънева адм.дело №642 по описа за 2020г.  на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК)  във връзка с чл.211 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).

Производството по делото е образувано по жалба от Г.Н.Р., чрез адв.К.Д. ***, против Заповед № УРИ 316з-2191/13.07.2020г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Плевен, с която на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене“  за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е издадена при неизяснена фактическа обстановка и при липса на мотиви. Твърди се, че посоченото дисциплинарно нарушение не е извършено виновно, което води до отмяна на акта. Счита се, че заповедта е издадена и в нарушение на материалния закон и при несъответствие с целта на закона. В тази връзка се сочи, че със ЗИДЗДвП, обн. ДВ бр.37/2015г. е приета нормата на чл.178е от ЗДвП, която предвижда глоба от 50лева до 200лева за лице, което паркира на тротоари, като със същият закон е отменен действалият до този момент текст на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, предвиждащ глоба в размер на 30лева за водач, който паркира на тротоар. Сочи се, че няма спор относно факта, че е изготвил фиш за нарушение по чл.98 ал.2 т2 от ЗДвП, както и че с него е наложена глоба в размер на 30лева, позовавайки се на санкционната норма на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП. Счита се, че спорът е относно това дали това действие представлява нарушение – неизпълнение на служебни задължения по смисъла на чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР. В тази връзка се твърди, че към датата на извършване на вмененото дисциплинарно нарушение в АИС ПП, прилагана от служителите на Сектор ПП при ОД на МВР-Плевен, са фигурирали, респ. е можело да бъдат избирани при въвеждане на материалноправната разпоредба на чл.98 ал.2 т.2 от ЗДвП, както приложимата към този момент санкционна норма на чл.178 е от ЗДвП, така и отменената такава на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП. Счита се, че след като в базата данни фигурира отменения санкционен текст, не може да се приеме, че с прилагането на същия е допуснато неизпълнение на служебни задължения поради небрежност, тъй като макар и да е бил длъжен да познава нормативната уредба, не е бил длъжен да знае, че в АИС ПП фигурират и нормативни текстове, които са отменени. В подкрепа на изложеното се сочи писмо рег.№5290р-4004/28.02.2020г. на директора на Дирекция „КИС“ при ГДНП, от което се установява, че въпреки предприетите действия за своевременно заличаване на отменените санкционни разпоредби, същите са продължили да се визуализират в приложенията на АИС ПП и АИС АНД, включително и към периода на извършване на процесното дисциплинарно нарушение. От последното се прави извод, че допуснатото нарушение се дължи на несъвършенствата на прилаганата от органите на МВР АИС ПП и АИС АНД, а не от проявена небрежност при изпълнение на служебните задължения, което изключва съставомерността на наказаното нарушение по чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР, поради липса на субективния признак на същото-виновно поведение от страна на държавния служител, изразяващо се в проявена небрежност. Счита се, че дисциплинарното наказание не съответства и на целта на закона -  дисциплинарни наказания да бъдат налагани само при безспорно доказани дисциплинарни нарушения. В заключение се моли за отмяна на заповедта и се претендират разноски.

            От ответника не е депозиран писмен отговор по жалбата.

В открито съдебно заседание оспорващият се явява лично и с адв.Д. с надлежно пълномощно, който поддържа депозираната жалба на заявените в нея основания. Излага доводи, аналогични на тези в жалбата. Сочи съдебна практика и моли за отмяна на заповедта. Претендира присъждане на разноски.

            Ответникът в съдебно заседание не се явява, представлява се от юрисконсулт А., която счита жалбата за неоснователна, а издадената заповед за законосъобразна. Представя писмени бележки с доводи за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

             Административен съд - Плевен, четвърти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, доколкото заповедта е връчена на 22.07.2020г. /л.10/, а жалбата срещу нея е подадена на ръка чрез административния орган на 27.07.2020г. /л.7/, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От фактическа страна съдът приема за установено следното:

Със Заповед № УРИ 316з-2191/13.07.2020г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Плевен, предмет на настоящето съдебно производство, на младши инспектор Г.Н.Р. – младши автоконтрольор II степен в група „ОДПКПД“ в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Плевен, на основание чл.194 ал.2 т.2 вр. чл.197 ал.1 т.1, чл.198 ал.1 и ал.2 и чл. 204 т.4 от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание „Мъмрене“ за срок от един месец, за извършено на 04.06.2019г. нарушение на служебната дисциплина, установено в справка от извършена проверка рег.№316р-20337/23.06.2020г. Посочено е в заповедта, че на 18.08.2019г. Р. е издал през приложението на АИС АНД на РСОД фиш серия GT №106662 на Б.  Н. И. от гр.Сливница, който е паркирал на тротоар пред жилищна сграда и затруднява достъпа до нея – нарушение на чл.98 ал.2 т.2 от ЗДвП. Посочено е още, че във фиша като санкционна норма е посочена чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, вместо чл.178е от ЗДвП. Посочено е също, че съгласно изменението в ЗДвП с ДВ бр.37 от 22.05.2015г. санкционната норма на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП е отменена и не следва да се налага глоба в размер на 30лева, а по чл.178е от ЗДвП, според който се наказва с глоба от 50 до 200лева лице, което паркира ППС в паркове, градини, детски площадки, площи предназначени само за пешеходци, и на тротоари в населени места извън разрешените за това места. Отразено е, че според длъжността характеристика рег.№3286р-19549/11.11.2015г. за длъжността „младши автоконтрольор II- I степен в сектор/група „Охранителна полиция“/ група „Пътен контрол“ на сектор „Охранителна полиция“ /участък към районно управление при ОДМВР служителят следва да познава Закона за движението по пътищата. Деянието е квалифицирано по чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР – неизпълнение на служебни задължения, като е счетено предвид факта, че към датата на съставяне на фиша в приложението АИС АНД на РСОД, в падащо меню, са били налични като възможност за избор и двете санкционни разпоредби по ЗДвП /действаща и отменена/, и че към момента не са установени други съставени от служителя фишове с посочена отменена санкционна разпоредба на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, че е налице маловажно нарушение на служебната дисциплина, при което отклонението от изискванията е незначително, за което на основание чл.198 ал.1 и ал.2 от ЗМВР се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от 1 до 3 месеца.

Установява се, че в изпълнение на Разпореждане рег.№316р-13811/23.04.2020г. на ВПД Директор на ОД на МВР-Плевен, изготвено във връзка с доклад рег.№4575р-797 от 24.03.2020г. на Инспекторат при МВР, е издадена Заповед рег.№316з-1352/28.04.2020г. на Началник сектор „ПП“ при ОД на МВР-Плевен, с която е разпоредено да се извърши проверка за изясняване на причините и обстоятелствата  спрямо служителите, които след 01.06.2019г. неправомерно са наложили глоби с фиш в нарушение на разпоредбите на чл.186 ал.1 от ЗДвП и отменената санкционна разпоредба на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, като е определена комисията, която да извърши проверката и да изготви справка за резултатите от нея. Един от служителите подлежащи на проверка е Г.Н.Р., съставил на 18.08.2019г. фиш серия  за фиш серия GT №106662, който е запознат със заповедта на 11.05.2020г.

Със Заповед №3163-1721/03.06.2020г. на Началник сектор „ПП“ при ОД на МВР-Плевен е удължен определеният в предходната заповед срок за извършване на проверката, а именно до 25.06.2020г.

За извършената проверка е изготвена Справка рег.№316р-20337/23.06.2020г., в която е прието, че мл.инспектор Р. е извършил нарушение на служебната дисциплина, а именно неправомерно е издал на 18.08.2019г. и наложил глоба в размер на 30лева с фиш серия GT №106662/18.08.2019г. в нарушение на чл.186 ал.1 от ЗДвП и отменената санкционна разпоредба на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП след 01.06.2019г., вместо по чл.178е от ЗДвП, с което е допуснал дисциплинарно нарушение по чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения, за което нарушение на основание чл.197 ал.1 т.2 вр. с чл.199 ал.1 .3 от ЗМВР е предвидено налагане на наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца при допусната небрежност в служебната дейност. В справката е посочено още, че на Р. е предоставен въпросник, по който служителят е дал обяснения от 26.05.2020г., че е запознат с промените в ЗДвП, но при избиране на чл.98 ал.2 т.2 от ЗДвП в падащото меню на таблета, последният е генерирал  чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, като счита, че е допуснал техническа грешка при генериране на отменения член от закона. Р. е запознат с изготвената справка на 03.07.2020г.

Към административната преписка са приложени Покана за даване на писмени обяснения от 09.07.2020г. до Г.Р. и писмени обяснения от същата дата, в които служителят е посочил, че е дал обяснения и няма какво повече да добави.

Приложена е и Типова длъжностна характеристика за длъжността „Младши автоконтрольор II—І степен в група „ОДПКПД“ на сектор „П“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР, с която Р. е запознат на 01.04.2019г.

От писмо рег.№3286р-28841 от 02.07.2020г. на ГДНП се установява, че към 01.06.2019г. при работа с РСОД е било възможно да се изберат следните  възможности за нарушение по чл.98 ал.2 т.2 от ЗДвП, а именно: - паркира на тротоара пред жилищна сграда или гараж, с което затруднява достъпа до тях с обвързана санкционна разпоредба на чл.178е от ЗДвП;  - паркира на тротоара пред вход на гараж и затруднява достъпа до него с обвързана санкционна разпоредба по чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП; - паркира на тротоара пред жилищна сграда и затруднява достъпът до нея с обвързана санкционна разпоредба по чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП.

По делото е приложен като част от административната преписка фиш серия GT №106662 от 18.08.2019г., съставен от Г.Р. за нарушение на чл.98 ал.2 т.2 от ЗДвП извършено от Б. И. от гр.Сливница и изразяващо се в паркиране на тротоара пред вход на гараж  и затруднява достъпа до него, като за санкционна разпоредба е посочена нормата на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП с наложена глоба в размер на 30лева.

По искане на оспорващия, по делото като свидетел е допуснат и разпитан Д.Х. – младши автоконтрольор в сектор „ПП“ при ОД на МВР-Плевен. Свидетелят заявява, че са колеги с Р.. Твърди, че за някои нарушения в системата са излизали стара и нова разпоредба, но за нарушението „паркиране пред гараж“  е излизала една единствена санкционна разпоредба, за която впоследствие е установено, че е отменена. Сочи, че за този вид нарушения актосъставителят не е имал възможност да избира санкционната разпоредба, тъй като тя се генерира автоматично от РСОД. Заявява, че разполагат в себе си и с бланки на фишове и на АУАН, но по указания на ГДНП същите се използват само при технически проблем със системата. Свидетелят сочи, че не си спомня дали конкретния ден е бил в наряд с Р., но в цялата страна се работи  по една и съща система, като на него също му се е случило да издаден фиш с неправилно посочена санкционна разпоредба за нарушение „паркиране пред гараж“. 

Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи:

Процесната заповед е издадена от компетентен по смисъла на чл.204 т.4 от ЗМВР орган. Съгласно тази разпоредба наказанията се налагат със заповеди от служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл.197 ал.1 т. 1 – 3. Видно от оспорената заповед, неин издател е Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Плевен, който заема ръководна длъжност по ЗМВР, а към момента на издаване й Г.Р. е заемал младши изпълнителска длъжност –младши автоконтрольор I степен в група „ОДПКПД“ на сектор „ПП“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР-Плевен. Ето защо съдът приема, че Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Плевен се явява компетентен орган и притежава правомощие да издава заповед за налагане на наказанието по чл. 197 ал.1 т.1 от ЗМВР по отношение на наказания служител.

Съдът  намира, че са спазени и регламентираните в чл.195 ал.1 от ЗМВР срокове, в които следва да бъде наложено дисциплинарното наказание. Според посочената разпоредба наказанието следва да се наложи не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Нарушението, за което е ангажирана отговорността на оспорващия е "открито" по смисъла на чл. 196 ал.1 от ЗМВР на 23.06.2020г., на която дата справка с рег. № 316р-20337 е постъпила в сектор „ПП“ при ОД на МВР-Плевен, където е местоположението на дисциплинарно-наказващият орган. Именно в този документ се съдържат ясни данни относно извършеното от Р. деяние и дееца. При това положение оспорената заповед от 13.07.2020г. е издадена в установения двумесечен срок от откриване на нарушението, като към датата на издаването й не е изтекъл и едногодишният срок от извършването на нарушението -съставянето на фиш серия GT №106662 от 18.08.2019г.

Спазено е и императивното изискване на чл. 206 от ЗМВР, задължаващо дисциплинарно наказващия орган преди да наложи дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. Видно от преписката, Р. е бил поканен за даване на писмени обяснения, като в същите служителят е отразил, че е дал писмени обяснения и няма какво повече да добави.

Заповедта е издадена в предвидената писмена форма, при спазване на изискването по чл.210 ал.1 от ЗМВР, вкл. с посочване датата на извършване на твърдяното нарушение – 04.06.2019г. и в какво се изразява същото, правното основание и наказанието, което се налага. Т.е. налице са фактическите и правни основания за издаване на заповедта. Ето защо е неоснователно възражението в жалбата.

По отношение спазването на материалния закон съдът съобразява следното:

Дисциплинарното наказание е наложено на Р. за маловажно нарушение на служебната дисциплина по чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР – неизпълнение на служебни задължения, изразяващо се в неправомерно издаване и налагане на глоба с фиш серия GT №106662 от 18.08.2019г., в нарушение на разпоредбата на чл.186 ал.1 от ЗДвП и отменената санкционна разпоредба на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, след 01.06.2019г., вместо по чл.178е от ЗДвП.

От приложената по делото длъжностна характеристика за длъжността, заемана от Р. се установява, че в подраздел „Познаване на нормативните документи и професионални умения” от раздел II „Основни длъжностни задължения” на длъжностната характеристика  е посочено, че заемащият я служител следва да познава Закона за движение по пътищата и издадените на негова основа подзаконови нормативни актове, както и редица други изброени в този подраздел нормативни документи. Несъмнено в задължение на Р. е да познава в детайли разпоредбите на ЗДвП. Процесният ЗИД на ЗДвП е обнародван в ДВ, бр. 37 от 22.05.2015 год., като разпоредбите на §5 и §6 от Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, с която се отменя разпоредбата на чл.183, ал.3, т.2 от ЗДвП и с която се създава нова санкционна разпоредба на чл.178е от ЗДвП, са влезли в законна сила и са станали действащо право на 26.05.2015г. Следователно, като част от действащото право, съответните изменени/отменени/допълнени разпоредби на ЗДвП, служителят е бил длъжен да се съобрази с тях при изпълнение на своите служебни задължения по контрол на движението по пътищата. В този смисъл познаването на тези нови нормативни разпоредби е било част от служебните задължения на служителя, при което непознаването им, респективно неточното прилагане на вече отменени, вместо действащи разпоредби на приложимия закон правилно е определено като дисциплинарно нарушение по смисъла на чл.194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, което е основание за налагане на дисциплинарно наказание.

Във връзка с вмененото на Р. дисциплинарно нарушение и датата на неговото извършване, съдът констатира, че в процесната заповед при описание на дисциплинарното нарушение е посочено, че на 18.08.2019г. Р. е издал  неправомерно фиш серия GT №106662, като е наложена глоба в размер на 30лева по отменената санкционна разпоредба на чл.183 ал.3 т.2 от ЗДвП, вместо по чл.178е от ЗДвП. Това следва да е датата на извършване на нарушението, изразяващо се в неизпълнение на служебните задължения по чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР. Въпреки това, при изразяване на окончателната воля на административния орган за налагане на служителя дисциплинарно наказание „мъмрене“ е посочено, че наказанието се налага за извършеното от служителя на 04.06.2019г. нарушение на служебната дисциплина, установено в справка от извършена проверка рег.№316р-20337/23.06.2020г. По делото по безспорен начин се установява, че така вмененото дисциплинарно нарушение от 04.06.2019г. не е извършено от Р.. За такова няма доказателства по делото. Видно от справка рег. №316р-20337/23.06.2020г. Р.  е издал фиш серия GT №106662 на дата 18.08.2019г., която както е посочено и по-горе следва да е датата на извършване на дисциплинарното нарушение. Последното прави недоказано вмененото на оспорващия извършено на 04.06.2019г. нарушение. Следва да се посочи, че е нарушено и правото на защита на Р. да разбере на коя дата е извършено от нето вмененото му нарушение, тъй като за дата на нарушението е посочено 04.06.2019г., а издаденият от него фиш е на дата 18.08.2019г., която също е отразена в заповедта.

Ето защо заповедта е издадена в противоречие с доказателствата по делото и материалния закон.

С оглед на изложеното, като издадена в нарушение на материалния закон процесната заповед следва да бъде отменена.

При този изход на делото и своевременно направено искане за разноски, следва в полза на оспорващия да се присъдят направените по делото разноски в размер общо на 310лева, от които 10лева внесена държавна такса и 300лева поискано адвокатско възнаграждение, съобразно представен списък по чл.80 от ГПК, независимо че от представеното по делото адвокатско пълномощно се установява, че договореното и заплатено възнаграждение между адвоката и пълномощника е 400лева, което е съобразено с чл.8  ал.2 т.3 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, но не е поискано в такъв размер.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 предл.второ от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № УРИ 316з-2191/13.07.2020г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Плевен, с която на Г.Н.Р. е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене“  за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта.

ОСЪЖДА Областна Дирекция на Министерството на вътрешните работи - Плевен да заплати на Г.Н.Р. ***, ЕГН:**********, направените по делото разноски в размер на 310лв. /триста и десет лева/.

Решението е окончателно, на основание чл.211 изр.последно от ЗМВР.

            Препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                                                              СЪДИЯ: /п/