Разпореждане по дело №333/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 септември 2020 г. (в сила от 30 октомври 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20207220700333
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е

 

гр. Сливен, 15.09.2020 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД – СЛИВЕН,  в закрито  заседание  на  петнадесети септември, две хиляди и двадесета година,  в  състав:        

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 333/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е по реда на чл. 250-255 от АПК. 

Образувано по искане на Н.К.К. ***, на основание чл.250 и сл. от АПК за прекратяване на действия от административен орган, представляващи изземване на притежаваното от него СУМПС.

В искането се твърди, че на 23.11.2018 г. в с. Г., община Сливен е управлявал мотопед като при проверката му е бил съставен АУАН за това, че не притежава СУМПС и, че мотопеда е нерегистриран. Към тази дата е бил непълнолетен. Въз основа на акта му било издадено НП, с което му било наложено наказание по чл. 177, ал.1 ,т. 2, пр. 1 и чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП. След навършване на пълнолетие и успешно полагане на теоретичен и практически изпит на 06.12.2018 г. получил СУМПС от сектор „ПП“ ОД МВР Сливен. На 09.09.2020 г. бил призован в КАТ и му било отнето СУМПС.  Счита, че НП в частта, с която му е наложено лишаване от право да управлява МПС е нищожно и не следва да се изпълнява. С отнемането на СУМПС длъжностното лице, извършил действия които не се основавали на закона.

Моли съда да постанови разпореждане, с което да нареди незабавно прекратяване на неоснователните действия по отнемане на СУМПС.

Съдът е изискал от сектор „ПП“ Сливен при ОДМВР Сливен  данни за основанието на извършените действия, представляващи изземване на СУМПС на Н.К.К. ***, като в отговор с молба вх. № СД-01-03-3187 от 15.09.2020 г. са представени заверени копия от АУАН № Д 765055/23.11.2018 г.; Постановление за прекратяване на наказателно производство от 29.11.2018 г. на РП Сливен; НП № 18-0804-003946/28.12.2018 г.; Протокол за доброволно предаване от 09.09.2020 г.; СУМП на Н.К.К. и справка за нарушител/водач.

От представените по делото доказателства е видно, че срещу ищеца Н.К.К. е съставен АУАН № Д 765055/23.11.2018 г., затова, че 23.11.2018 г., в с.Г., общ.Сливен, около 23.00 часа, управлява мотопед задвижван от двигател и педали марка „PIAGGIO", без идентификационен номер, водачът е неправоспособен и мотопедът не е регистриран по надлежния ред. С Постановление за прекратяване на наказателно производство от 29.11.2018 г. на РП Сливен е прекратено БП № 1540/2018 г., на РУ МВР - Сливен, вх.№ 3828/2018 г., пор. № 1396/2018 г. по описа на Районна прокуратура - гр. Сливен започнато срещу Н.К.К., за престъпление по чл. 345, ал.2, вр. ал. 1 от НК и препис от същото, ведно със заверени копия от материали по делото са изпратени на Началника на РУ - МВР - Сливен, за налагане на административно наказание по ЗДвП на Н.К.К., чрез изготвяне на съответното наказателно постановление. На 28.12.2018 г. от Началник Група към ОДМВР Сливен с-р „ПП“ е издадено НП № 18-0804-003946, с което на Н.К.К., на основание  чл. 177, ал.1, т.2, пр.1 се налага глоба заменена с обществено порицание и на основание чл. 175, ал.3, пр. 1 се налага административно наказание лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца. Наказателното постановление е връчено на Н.К.К. на 09.03.2020 г. Същото не е било обжалвано и е влязло в сила на 17.03.2020 г. /видно от справка за нарушител/водач. На 09.09.2020 г. Н.К.К. доброволно е предал СУМПС № ******** с валидност от 12.12.2018 г. до 12.12.2028 г. на ст. и. Е.Ц., началник на група в сектор „ПП“ ОДМВР Сливен, обективирано в протокол за доброволно предаване.

Съдът, като се запозна с приложените по делото доказателства, намира направеното искане за неоснователно поради следното:

С разпоредбата на чл. 250 от дял III, глава ХV на АПК е регламентирана защита срещу всякакви фактически действия на административните органи и техните длъжностни лица, които не са административни актове и не се извършват в изпълнение на административни актове или закона. Следователно производството по този ред е допустимо при наличието на няколко кумулативно дадени предпоставки: 1.това може да се извърши срещу всякакви фактически действия; 2. действията следва да са извършвани от административен орган или длъжностно лице от администрацията на административния орган или от лица, които не са длъжностни, но действат от името на административния орган; 3. с тези фактически действия да се засягат права, свободи или законни интереси на частноправни субекти, без оглед на техния характер - имуществен или неимуществен, и 4. действията да не са административни актове и да не се извършват в изпълнение на административен акт или на закона.

В настоящия казус, за констатирано нарушение по смисъла на ЗДвП на Н.К.К. е съставен АУАН, въз основа на който е издадено НП № 18-0804-003946/28.12.2018 г., с което на същия, на основание чл. 175, ал.3, пр. 1 е наложено административно наказание лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца. Наказателното постановление е връчено на Н.К.К. на 09.03.2020 г. Същото не е било обжалвано и е влязло в сила на 17.03.2020 г.

Съгласно чл. 190 от ЗДвП след влизането в сила на наказателно постановление, с което се налага наказание на водач или собственик на моторно превозно средство, препис от него се предоставя на съответното структурно звено на Министерството на вътрешните работи, където се водят на отчет водачът и моторното превозно средство. Иззетите в този случай свидетелства за управление се изпращат на съответната служба на Министерството на вътрешните работи за съхранение и отчет, като наказанието "лишаване от право да се управлява моторно превозно средство" тече от датата на изземването на свидетелството за управление. Изземването на документите на санкционирания водач на МПС е част от процедурата по ангажиране на административната и/или административнонаказателната му отговорност (Глави VI и VII ЗДвП, вр. с чл. 36 ЗАНН), поради което законосъобразността им не може да бъде предмет на самостоятелен съдебен контрол (Арг.: чл. 21, ал. 5, вр. с ал. 1 АПК).

Следователно описаните в искането действия са част от нормативно регулираната дейност на контролния орган, постановени са въз основа и в изпълнение на закона, поради което не съставляват неоснователни фактически действия. Разпоредбата на чл. 20 от Наредба № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина предвижда, че отнемане на свидетелства за управление на МПС се извършва въз основа на: 1. влезли в сила наказателни постановления, решения или присъди, с които е наложено наказание "лишаване от право да се управлява МПС"; 2. заповед за прилагане на принудителна административна мярка; 3. съставен акт за установяване на административното нарушение, в изрично предвидените от ЗДвП случаи.

От изложеното е видно, че в случая е налице спор по изпълнението на административно наказание, наложено с влязло в сила наказателно постановление. Действията по изпълнение на влязло в сила наказателно постановление не могат да бъдат неоснователни действия по смисъла на чл. 250 АПК, тъй като се основават на влязъл в сила административен акт. Вярно е, че този акт е административно-наказателен, но смисъла, който законодателят е вложил в израза "на административен акт или на закона", не дава основание понятието "административен акт" да се тълкува стеснително и да се отнася само до индивидуален, общ или нормативен административен акт. Под понятието "административен акт" следва да се разбира всеки акт на административен орган, като действията в изпълнение на влязъл в сила акт на администрацията са такива, извършени на законно основание, респ. не съставляват неоснователно фактическо действие по смисъла на чл. 250, ал.1 от АПК.

Съгласно чл. 253 ал.2 от АПК с разпореждането по ал. 1 се нарежда да бъдат прекратени безусловно действията, които не се извършват в изпълнение на представен при проверката административен акт или на закона, или се отхвърля искането. В настоящия случай съдът намира, че задържането на СУМПС на Н.К. не съставлява действие, извършвано от административен орган, което не се основава на закон. Действията на административния орган – началник на група в сектор „ПП“ ОДМВР Сливен, черпят своето правно основание от разпоредбите на ЗДП. Съгласно чл. 190, ал.1 и ал.2 от ЗДП, на К. е отнето СУМПС за привеждане в изпълнение на наказанието „лишаване от право на управление на МПС за срок от 6 месеца“ по влязлото в законна сила на 17.03.2020 г. наказателно постановление № 18-0804-003946 от 28.12.2018 г. на Началник група към ОДМВР Сливен сектор „ПП“.

Изложеното мотивира съда да отхвърли искането за защита по реда на чл. 250 от АПК като неоснователно.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 253, ал.2 от АПК, Административен съд Сливен

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И:

ОТХВЪРЛЯ искането на Н.К.К., ЕГН ********** ***, с което на основание чл.250 и сл. от АПК се иска прекратяване на действия от административен орган, представляващи изземване на СУМПС.

Разпореждането може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на РБългария, в тридневен срок от съобщаването му.

Препис от разпореждането да се изпрати незабавно на страните.

                                              

 

           

                                            АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:    

 

 

 

 

Начало на формуляра