Решение по дело №10327/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20197060710327
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е
№ 18

гр. Велико Търново, 31.01.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                 МАРИЯ ДАНАИЛОВА

ЧЛЕНОВЕ:                                                        ИВЕЛИНА ЯНЕВА   РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря С.Ф. и участието на прокурора Светлана Иванова, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10327/2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания.

С  Решение № 426 от 30.09.2019г. по НАХД № 1284/2019г. по описа на Районен съд Велико Търново е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 2747451, издаден от ОД на МВР – Велико Търново, с който за извършено административно нарушение по чл. 21 ал. 2 от ЗДвП, на основание чл.189, ал. 4, вр. с чл.182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лева.

В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от З.А. ***, чрез адв. А.Д.. Основните оплаквания са досежно неправилната квалификация на нарушението с оглед посочването на нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, неправилно установен факт на годност на техническото средство, чрез което е констатирано нарушението поради неспазване на изискванията на Закона за измерванията, неправилен извод на съда досежно формалната законосъобразност на електронния фиш, предмет на спора с оглед дефиницията за електронно изявление, съдържащо се в ЗЕДЕУ, неправилно е прието, че касаторът е субект на претендираното нарушение. Липсвала компетентност при издаването на електронния фиш – основание за отмяна на същия. Не можело да се третира като трета независима страна, притежаващата и използващата средствата за измерване, при което не може да се гарантира безпристрастността на служителитеТези оплаквания са подробно изложени в касационната жалба.

Ответникът по касационната жалбата ОДМВР - Велико Търново не взема становище по касационната жалба.

 

 Представителят на ВТОП дава заключение за неоснователност на жалбата по всички съображения, изложени в нея. Част от възраженията са били изложени още пред РС, който правилно ги е отхвърлил, а останалите намира за бланкетни и некореспондиращи с доказателствата по делото. Предлага да се остави решението в сила.

 

Настоящият касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид събраните по делото доказателства от ВТРС и наведените от касатора възражения намира за установено от правна страна следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Въззивният съд правилно е установил фактическата обстановка по делото, която не е била спорна между страните.

На 03.05.2019 г., в 12, 42 часа, на ПП І - 3, км. 16+000, Община Полски Тръмбеш, до бензиностанция "Петрол", в посока гр. Бяла, с автоматизирано техническо средство "TFR1-M" е била засечена скорост на движение на лек автомобил, собственост на "Омникар Рент" ООД, от 72 км/ч, при ограничение за извън населено място от 60 км/ч, въведено с пътен знак В – 26, при отчетен толеранс в полза на водача от минус 3 км/ч. Превишението от 12 км/ч е установено и заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол "TFR1-M" с ID 565 и снимков материал, клип 22298.

 

С обжалваното решение въззивният съд е потвърдил електронния фиш като е приел, че не са налице нарушения на установеното в ЗДвП производство по установяване на административното нарушение и налагане на административното наказание, като от формална страна, електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити, издаден е по образец, утвърден от министъра на вътрешните работи, от компетентен орган. В конкретния случай в издадения електронен фиш било описано точно извършеното административно нарушение. Превишението от 12 км/ч е установено и заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол "TFR1-M" с ID 565, при спазване изискванията и инструкцията за експлоатация на техническото средство и снимков материал, клип 22298. В представената преписка по издаване на обжалвания електронен фиш се съдържали безспорни доказателства, че техническото средство е настроено и работи съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, че АТСС е преминало изискуемата метрологична проверка. Нарушението било безспорно установено от приложената разпечатка от техническото средство и приложения снимков материал, от който се установява дата, място, perистрационен номер на автомобила и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, като същата е годно доказателствено средство съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.

 

Настоящият състав намира решението за правилно, по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав. Касационната жалба, с оплакванията формулирани в нея, е неоснователна.

Решаващият състав на РС е формирал изводите си въз основа на изцяло изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, установяващи се от събраните писмени доказателства, както и наведените от страните доводи и възражения. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон. Районният съд не е нарушил процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства, и е попълнил делото с такива, установяващи наведените като спорни в производството пред него факти.

Видно от разпоредбата на чл. 189 ал. 4 ЗДП, електронният фиш  следва да съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, както и нарушените разпоредби. Атакуваният електронен фиш (ЕФ) е изпълнен с необходимото съдържание, изискуемо от закона, в която връзка възраженията на жалбоподателя са неоснователни. Съдът при преценка на възраженията изложени в касационната жалба се съобразява изцяло със  законовата разпоредба на чл. 189 ал. 4 ЗДП, като не може да се изисква от административнонаказващия орган различно съдържание на електронното изявление от това, което законодателят е въвел с цитираната разпоредба.

По отношение определяне субекта на нарушението, следва да се има предвид, че наличието на двама управители на юридическото лице не препятства налагането на глоба с електронен фиш, тъй като законът не поставя по-големи изисквания от това, при извършено нарушение с МПС, собственост на ЮЛ, глобата да се налага на неговия законен представител. Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 3 от Наредба № І – 45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства е дадена възможност физическото или юридическото лице, което използва превозното средство по силата на правно основание, различно от правото на собственост, да се впише в свидетелството за регистрация като ползвател на превозното средство по искане на собственика. Вписването в свидетелството за регистрация на МПС като официален документ, постига последиците на представяне на декларация от собственика в производството по чл. 189, ал. 4 – 8 от ЗДвП. Подобно тълкуване е в унисон и с основната цел на законодателя – административно-наказателната отговорност да се понесе от конкретния извършител на нарушението.

Неоснователно е и оплакването на касатора досежно приетата от съда формална законосъобразност на процесния пред него електронен фиш. Дефиницията за електронен фиш е дадена в специалния закон - §6, т.63 от ДР на ЗДвП. Тази дефиниция съществено се отклонява от дефиницията за електронен документ – вж. чл. 2, ал.1 от ЗЕДЕУ. Електронният фиш е електронно изявление, което се генерира/създава само чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни и то от автоматизирани технически средства или системи. Видно от тази дефиниция е, че макар и фишът да е изявление, то не е проява на осъзната и волева дейност, а генерирано автоматично изявление, обработващо данни, получени от АТСС. Обратно на това, електронното изявление по ЗЕДЕУ е словесно изявление, представено в цифрова форма, т.е. то е проява на волева дейност, като тази дейност се цифровизира в изявление. В този смисъл разпоредбата на ЗДвП е специална от една страна и, от друга страна не противоречи на ЗЕДЕУ, доколкото по смисъла на ЗЕДЕУ електронното изявление е словесно такова, а по смисъла на ЗДвП това е електронно изявление, генерирано автоматично въз основа на данни, а не в следствие на формирана по повод на създаването си воля. В този смисъл процесния фиш отговаря на дефиницията, дадена в ЗДвП и съдържа изискуемите се според нормата на чл.189, ал.4 от този закон реквизити, както правилно е приел и районният съд.

Съдържанието на електронният фиш е изчерпателно дефинирано в нормата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП, като в тази разпоредба не е предвидено датирането на самия електронния фиш. При установяване на нарушението от съответното техническо средство, електронният фиш се издава в отсъствието и на нарушителя и на контролен орган, при констатирано автоматизирано (в отсъствие на контролен орган) нарушение. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство -  снимков материал, което  има висока доказателствена стойност по арг. от чл. 189, ал. 15 от ЗДвП. Електронният фиш има значението на наказателно постановление (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП) и на неговите последици.

 

Правилно съдът е приел най-сетне, че реализираното поведение от страна на касатора се вписва в администартивно-наказателния състав, разписан в нормата на чл. 182, ал.2, т. 2 от ЗДвП. Спазени са процесуалните и формалните предпоставки за издаването на електронния фиш. Става въпрос за функциониращо техническо средство, чиито параметри на работа се извеждат от приложените по делото Методически указания.

 

Несъстоятелно е твърдението в касационната жалба за липсата на доказателства, че се касае за одобрен тип техническо средство, преминало проверка. По делото са налични Протокол за използване на АТСС, рег. 352р - 7528 от 07.05.2019 г. /дата на използване на АТСС: 03.05.2019 г. /; Протокол 3-6-18/06.07.2018 г. от проверката на мобилна система за видеоконтрол "TFR-1М" с ID 565/12; Протокол за монтаж и настройка от 21.02.2012 г.; Заповед ЯЗ – 790/06.03.2013 г. на Директор на ОД на МВР – Велико Търново и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване 10.02.4835.

 

Районният съд е обсъдил обстоятелствата и доказателствата, установяващи факта, че отразената скорост е именно на процесното МПС. Електронният фиш е връчен на собственика на превозното средство на 12.07.2019 г., като в законоустановения по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП срок жалбоподателят не е направил възражение относно авторството на деянието. Констатирано е и, че е известна датата на издаването на Еф с оглед документа, установяващ прегледа на фиша. Досежно субекта на нарушението съдът правилно е изложил, че в ЗДвП се съдържа презумпция, че собственика или този, комуто МПС е предоставено за ползване е наказателно отговорно лице, като при установена собственост на МПС на юридическо лице, неговият законен представител носи съответната отговорност. В този контекст съдът е обосновал, че правото на ползване на процесното МПС е предоставено на юридическо лице, като именно неговият законен представител носи отговорността за извършеното с това МПС нарушение.

 

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Велико Търново,

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 426 от 30.09.2019г. по НАХД № 1284/2019г. по описа на Районен съд Велико Търново.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

 

2.