Решение по дело №11/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 66
Дата: 9 април 2021 г. (в сила от 2 февруари 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700011
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 09.04.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на десети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                МАРИЯ БОЖКОВА

 

при секретаря Мариана Кадиева

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д. № 11/ 2021 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Образувано е по жалба на областен управител на област Кърджали, обективирана в негова Заповед № РД-09-6/ 14.01.2021 г. Оспорва се Решение № 180 от Протокол № 16/ 29.12.2020 г. на Общински съвет – Ардино, с което е одобрена план-сметка за необходимите приходи и разходи за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци (БО) до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на БО в съоръжения и инсталации (депа) и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината за 2021 година, съгласно Приложение № 1 и е определен размера на такса за битови отпадъци за 2021 г.

Развиват се съображения за незаконосъобразност на т.2-ра от оспореното Решение № 180 от Протокол № 16/ 29.12.2020 г. на Общински съвет – Ардино поради липса на фактически основания за издаване на оспореното решение на ОбС – Ардино. Посочва се, че в докладната записка на кмета на община Ардино (вх. № 194/23.11.2020 г.), в уведомлението, публикувано на сайта на общината, както и в представения протокол от обществено обсъждане от 24.12.2020 г., не се споменава, че вносителят на предложението предлага увеличение на таксата за битови отпадъци за 2021 г., на територията на община Ардино, Твърди се, че от обжалваното Решение № 180/29.12.2020 г. също по никакъв начин не се разбира, че размера на ТБО за 2021 г., е увеличен спрямо досега действащия такъв. Намерението за увеличаване отчасти ставало ясно чак при разискванията на предложението, проведени на заседанието на Общински съвет – Ардино на 29.12.2020 г.

В жалбата се сочи, че вносителят на предложението подробно е описал и в докладната си записка, и в уведомлението по чл.66 от АПК, действащата на територията на община Ардино система за събиране на отпадъците, както и защо е трудно да се определи реално генерираното количество отпадък от един ползвател. Посочени били и размерите на отчисления по чл.60 и чл.64 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО). Но в нито един документ, предхождащ приемането на Решение № 180/29.12.2020 г., както и в самото решение, не били посочени конкретни мотиви, излагащи по ясен и категоричен начин намерението за повишаване на размера на ТБО за 2021 г., още повече че липсвала и обосновка за необходимостта от такова повишаване.Твърди се, че заинтересованите лица са затруднени да направят справка за действащия размер на ТБО в община Ардино и да го съпоставят с предложения, тъй като на официалната интернет страница на община Ардино, раздел „Местни данъци и такси“, в подраздел „Размери на местни данъци и такси“ е публикувана единствено Заповед на кмета на община Ардино № РД-10-523/19.10.2020 г. относно събиране и извозване на битови отпадъци на територията на Община Ардино.В жалбата се посочва, че в производството по издаване на общия административен акт няма нито едно посочване коя от услугите по чл.62 от ЗМДТ, образуващи размера на таксата за битови отпадъци, с колко и защо се повишава. Изразява се становище, че посоченото представлява нарушение на принципа за достъпност, публичност и прозрачност в чл.12, ал.1 от АПК. Твърди се, че в противен случай засегнатите от акта лица биват ограничени или дори лишени от равни процесуални възможности за участие в административно производство, за да защитят своите права и законни интереси.

Като следващо основание за незаконосъобразност на оспореното решение се твърди законодателната промяна, настъпила преди издаване на решението на ОбС – Ардино, а именно приемането на  § 58 от Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обнародван в ДВ. бр.105 от 11 Декември 2020 год.) в сила от 11.12.2020 г. Съгласно посочената норма, месечните обезпечения и отчисления за 2020 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. остават по сметка на общината, която ги е събрала, и се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци. Твърди се, че вследствие на посочените промени,  всички общини в Р България са освободени от заплащане на отчисленията по ЗУО за период от 10 месеца от 2020 година. Цитира се и нормата на ал. 2 на § 60 от същия закон, която предвижда, че дължимите месечни отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО се внасят в срок до 31 декември 2021 г., а алинея 3 допълва, че за периода от 1 януари до 31 декември 2021 г. не се начисляват лихви върху дължимите суми за месечни отчисления по Закона за управление на отпадъците. Твърди се, че това представлява нарушение на принципа за съразмерност, предвиден в чл. 6 от АПК, защото нито кмета на община Ардино, нито общинските съветници от Общински съвет — Ардино, са обсъдили възможността в настоящия период на здравна и икономическа криза жителите и бизнеса в община Ардино да не бъдат натоварвани с по-висока такса битови отпадъци, за сметка на невнесените по сметките на РИОСВ (или върнатите на общината) отчисления за 10 месеца от 2020 г. Искането е да се отмени решение № 180/ 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино, като незаконосъобразно. В съдебно заседание, чрез процесуален представител по пълномощие, поддържа жалбата си. Претендира присъждане на деловодни разноски за обнародване на оспорването в ДВ. Представя писмена защита, в която подробно посочва съображенията си за незаконосъобразност на оспорения общ административен акт.

Ответникът – Общински съвет Ардино, редовно призован, чрез надлежно упълномощен представител, оспорва жалбата. В писмена защита подробно излага съображения за неоснователност на оспорването. Претендира присъждане на адвокатско възнаграждение в размер, определен в представен ДПЗС.

При проверка на събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

С оспореното Решение № 180/ 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино е:

          I.Одобрена план-сметка за необходимите приходи и разходи за дейностите по управление на отпадъците през 2021 г. на територията на община Ардино съгласно Приложение № 1 (Приходи от услуги по управление на отпадъците - всичко 595 000 лв.; Общ размер на разходи за услуги  по управление на отпадъците – 595 000 лв., включващи: 1. Разходи по събиране и траспортиране на БО – 217 940 лв. ; 2. Разходи за третиране на битови отпадъци – 187210 лева и 3. Разходи за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване 189850 лв.

          II. Определен размера на ТБО за 2021 година, както следва:

          1.За недвижими имоти на територията на община Ардино по видове услуги. Размерът на таксата за отделните видове услуги е диференциран в зависимост от това дали се отнася до жилищен/ нежилищен имот, а за нежилищните имоти – според това дали са собственост на граждани, болницата или на предприятия. Предвиден е размер на ТБО, за услугата по транспортиране на БО до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, и при подадена декларация по чл.24 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино, за вида и броя съдове за нежилищни имоти на предприятия и граждани.

          1.2.    За жилищни имоти на граждани и предприятия в населените места без организирано събиране и транспортиране на битови отпадъци се събира годишна такса за ТБО в размер, както следва:

1.2.1. Такса за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране - 0 на хиляда върху

данъчната оценка на имота.

1.2.2. Такса за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации (депа) - 1.5 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

1.2.3. Такса за поддържане на чистота на териториите за обществено ползване - 4,0 на хиляда от данъчната оценка на имота, а в гр. Ардино - 1,5 на хиляда.

1.3.    За нежилищни имоти на граждани и болницата в населените

 места без организирано събиране и транспортиране на битови отпадъци се събира годишна такса за ТБО в размер, както следва:

1.3.1. Такса за събиране и транспортиране на битови отпадъци - 0 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

1.3.2. Такса за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации (депа)- 2,0 на хиляда върху данъчната оценка на имота, а в гр.Ардино 1,5 на хиляда.

1.3.3. Такса за поддържане на чистота на териториите за обществено ползване - 4,5 на хиляда върху данъчната оценка на имота, а в гр.Ардино - 3,0 на хиляда.

1.4. За нежилищни имоти на предприятия и на общината в населените места без организирано събиране и транспортиране на битови отпадъци се събира годишна такса за ТБО в размер, както следва:

1.4.1. Такса за събиране и транспортиране на битови отпадъци - 0 на хиляда върху данъчната оценка на имота.

1.4.2. Такса за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации (депа) - 1,5 на хиляда върху данъчната оценка на имота, а тя е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2 от ЗМДТ.

1.4.3. Такса за поддържане на чистота на териториите за обществено ползване — 5,5 на хиляда върху данъчната оценка на имота, а тя е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2 от ЗМДТ.

          1.5. За нежилищните имоти на училищата в общината се събира годишна такса за ТБО в размер на 10 лв. годишно за брой ученик плюс персонал, разпределени както следва:

1.5.1. Такса за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 5.00 лв.

1.5.2. Такса за третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации (депа) - 1.0 лв.

1.5.3. Такса за поддържане на чистота на териториите за обществено ползване - 4.00 лв.

Със Заповед № 784/ 21.09.2020 г. на Кмета на община Ардино е определена честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци и границите на обслужваните райони на територията на община Ардино за 2021 г.

От докладна записка на кмета на община Ардино, изх. № 06-01-128/ 23.11.2020 г., вх. № 194/ 23.11.2020 г. на ОбС – Ардино, се установява, че предлаганият проект за план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2021 г. включва необходимите разходи за:

1.              Събиране и транспортиране на БО от територията на община Ардино до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, като предвидените средства за тази дейност са в размер на 217 940 лв.

2.              Поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Предвидените разходи са в размер на 189 850 лв.

3.              Определеният размер на отчисленията по чл.64 от ЗУО за всеки тон депониран отпадък за 2021 г. е 82 лв./ т., предвиден в Наредба № 7/ 19.12.2013 г. на МОСВ за реда и начина за изчисляване и определяне на размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. Обезпечението по чл.60 от ЗУО е таксата за обезвреждане на отпадъци чрез депониране, покриващо бъдещи разходи за закриване и след експлоатационни грижи на площадката на депото. То е в размер на 2.71 лв./ т. Планираните разходи за заплащане на отчисленията са изчислени съобразно осредненото количество отпадъци, предадени за депониране през последните три години, което е 2210 тона. Предвидените средства са в размер на 187 210 лв.

В докладната записка е посочено защо е невъзможно размера на ТБО да се определи въз основа на количеството на БО, съгласно изискването в чл.67 от ЗМДТ. Вносителят на предложението за одобряване на план-сметка за 2021 г. и определяне размера на ТБО за 2021 година е приел, че е обективно невъзможно да се определи обема на генерираните отпадъци от отделния ползвател на услугите, тъй като в община Ардино не е внедрена технология и методика за определяне на количеството на БО.

От разпечатка от сайта на община Ардино се установява, че на 23.11.2020 г. е било публикувано съобщение за открита процедура по приемане на план-сметка за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на ТБО за 2020 година. Съгласно съобщението,  на заинтересованите лица е предоставена възможност в 30-дневен срок от датата на публикуване, да направят предложения, изразят становища и мнения по проекта. Посочено е, че това може да бъде извършено в деловодството на община Ардино, като е посочен адрес, съответно – на имейл на общината. В обявлението е записано, че съгласно чл.69, ал.1, т.4 от АПК, ще бъде проведено обществено обсъждане на 24.12.2020 г.  от 10.00 часа, в читалище „ Родопска искра“, град Ардино. От приетата като доказателство по делото разпечатка се установява, че на сайта на община Ардино са били налични предложението на кмета на община Ардино и мотивите за приемане на план-сметка и размера на ТБО за 2021 година. Съобщение за предстоящото приемане е било публикувано и в местния вестник – Ардински глас. Отправено е съобщение до различни организации и кметове на населени места на територията на община Кърджали. На 24.12.2020 г. е било проведено обществено обсъждане на проекта на план-сметка на община Ардино и годишния размер на ТБО за 2021 г., обективирано в Протокол и присъствен лист.

Предложението на кмета на община Ардино е прието от Постоянната комисия (ПК) по Законност и обществен ред; ПК Бюджет и финанси и ПК Екология европейски проекти и туризъм.

При така установената фактическа обстановка Съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата на областния управител на област Кърджали е недопустима в частта, с която се оспорва т.1-ва от Решение № 180/ 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино, с което е приета план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2021 г. поради следните съображения:

В тази част решението не представлява индивидуален или общ административен акт, който да подлежи на самостоятелен контрол. То е постановено в кръга на правомощията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА и чл. 66 от ЗМДТ по повод определяне размера на местните такси. Конкретният механизъм за това е уреден в чл. 66 - чл. 67 от ЗМДТ. Съгласно тези разпоредби таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи, изброени в чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Когато до края на предходната година общинският съвет не е определил размер на таксата за битови отпадъци за текущата година, таксата се събира на база действащия размер към 31 декември на предходната година. Тълкуването на тези разпоредби налага изводът, че решението на общинския съвет, с което се одобрява предложена план-сметка за разходване на средства по управление на битови отпадъци и почистване на общината не е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, тъй като то няма самостоятелно действие и с него не се създават конкретни права и задължения за граждани или организации, съответно – не се засягат непосредствено техни права и свободи. По своя характер това административно решение е част от производството по определяне на размера на местните такси за битови отпадъци и съгласно текста на чл. 21, ал. 5 от АПК не е индивидуален административен акт. Този акт не е и от категорията на общите административни актове по смисъла на чл. 65 от АПК, тъй като макар и да е свързано с неопределен брой лица, както беше посочено, няма непосредствено действие, не създава самостоятелни права и задължения, съответно – не накърнява такива. В чл. 66, ал. 5 от ЗМДТ е посочено, че това решение, с което е одобрена план-сметка за определяне разходите на общините, се проверява от Сметната палата. Поради изложените съображения жалбата срещу т.1-ва от Решение № 21/ 23.12.2019 г. е недопустима и на основание чл.159, т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, като производството по делото се прекрати в тази част.

Жалбата, с която се оспорва част 2-ра от Решение № 180/ 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино, с което е определен размера на такса битови отпадъци за 2021 г. на територията на община Ардино, е допустима. Подадена е от лице, което, съгласно чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, упражнява контрол за законосъобразност върху актовете на общинските съвети и в срока по чл. 179 от АПК. Разгледана по съществото, е неоснователна поради следните съображения:

По своята същност решението за определяне размера на ТБО за съответната година е общ административен акт, поради което при преценка за неговата законосъобразност наред с разпоредбите на ЗМСМА ( предвиждащи изисквания за кворум и мнозинство при приемане на решението) и ЗМДТ ( уреждащи компетентния орган), следва да се съобразят и нормите на чл. 65-74 от АПК, съдържащи общите условия за приемане на общи административни актове.

Решението, в допустимата за оспорване част, е прието от компетентен орган, съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. От представен Протокол № 16 от проведено на 29.12.2020 г. заседание на ОбС – Ардино се установява, че гласуването е поименно. По списък и срещу името на всеки общински съветник е отразен неговият вот. Спазени са изискванията на чл. 27, ал. 4 и 5 от ЗМСМА за кворум и мнозинство на общинските съветници. Общият административен акт е в предвидената в АПК писмена форма. Спазени са изискванията на чл.66 и чл.69 от АПК, защото проектът на план-сметка за 2020 г. и ТБО за същата година, съдържащ се в предложение на кмета на община Ардино и мотиви на същия административен орган, е публикуван на сайта на Общината. Посочено е къде могат да се правят предложения и датата и мястото на обществено обсъждане. Съобщението за приемане на план-сметка и годишен размер на ТБО е публикувано в три местни вестника. Уведомени са организации и кметове на населени места в община Ардино.

В оспореното решение на ОбС – Ардино, с което е определен размера на ТБО за 2021 година, са посочени фактически основания по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, обосноваващи необходимостта от увеличение размера на ТБО за 2021 г. В докладната записка на кмета на община Ардино, с която е внесен проектът за приемане на план-сметка за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на таксата за битови отпадъци за 2021 г., са посочени основанията за приемане на промени в таксата за битови отпадъци. В мотивите, изложени от кмета на община Ардино е посочено, че на основание чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, такса за битови отпадъци за 2021 г. се определя в съответствие с необходимите разходи за осигуряване на услугите по събиране и извозване на битовите отпадъци, обезвреждането им в депа или други съоръжения, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Изложени са съображения, че такса битови отпадъци се състои от три компонента, включващи цената на съответните услуги, като размерът на отделните компоненти е съобразен и отговаря на разходите по предложената план-сметка за съответните дейности по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Посочено е, че обезпеченията по чл. 60 и отчисленията по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците, се включват при формиране на план-сметката за 2021 г., съответно – същите са отчетени като разход за дейности по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ за годината.

АС – Кърджали приема, че съдържащите се в докладната записка на кмета на община Ардино мотиви, представляват конкретни фактически основания за издаването на акта по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, приложим на основание чл. 74 от АПК. В този смисъл таксата битови отпадъци се определя въз основа на одобрена план-сметка, с която са определени необходимите разходи за всяка дейност, посочена в чл. 66 от ЗМДТ. Безспорно е, че предоставяните от общината услуги са остойностими, като цената им се определя въз основа на разходите за различните дейности, чрез които се извършват услугите. Изложени са конкретни съображения, какви са елементите на ценообразуването и кое налага увеличаваното на ТБО, при спазване принципите на възстановяване на разходите на общината по предоставяне на услугата и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси, съдържащи се в чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ. В мотивите на вносителя са посочени и целите, които се поставят с предложените промени – гарантиране на непрекъсваемост на предоставяната услуга, събираемостта на такса битови отпадъци, като се покрият реално извършените разходи по предоставянето на услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци за третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистота на територията за обществено ползване.  В докладната записка на кмета на община Ардино е посочено, че по годишното облагане на имотите за 2020 година целият облог е 428 511 лева. В план-сметката за 2020 г. са били включени приходи от ТБО в размер на 400 000 лв. ( приспаднати са отстъпката от 5% за платилите ТБО до 30 април, отстъпката за подалите молба за освобождаване от таксата за сметосъбиране и сметоизвозване, освободените от ТБО молитвени домове и учреждения, отстъпката за училища, болници). Съгласно докладната записка, разликата се покрива от другите данъчни и неданъчни приходи на общината.  Част от приходите ще бъдат използвани за дейностите, свързани с образование и здравеопазване в община Ардино.От проведено заседание на 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино, в което е прието оспореното решение, се установява, че с увеличението на ТБО за 2021 година ще бъде компенсирана малка част от недостига на средства от 150 000 лв.

          АС – Кърджали не споделя доводите на жалбоподателя, че съществуват нарушения на принципите, въведени в чл. 6 и чл. 71 от АПК, тъй като при приемане на оспореното решение е следвало да се съобразят настъпилите през декември 2020 г. промени в действащото законодателства, а именно обстоятелството, че с § 58 от Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обнародван в ДВ. бр.105 от 11 Декември 2020 год.) в сила от 11.12.2020 г., месечните обезпечения и отчисления за 2020 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от ЗУО за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. оставали по сметка на общината, която ги е събрала, и се разходвали по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци, като съгласно § 60, месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците можело да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци. Липсата на обсъждане на обнародваните с ДВ, бр. 105/2020 г. § 58 и § 60 от ЗИД на ДОПК, при приемането на оспореното решение, не обосновава извода за допуснато нарушение на принципа за справедливост, въведен в чл. 6 от АПК и/или задължението по чл. 71 от АПК. Нормата на § 58 пряко касае направените месечни обезпечения и отчисления от общините (включително община Ардино) по ЗУО за 2020 г., а с оспореното решение одобрена план-сметка за 2021 г. и определен размер на ТБО за 2021 г. Параграф 60 от ЗИД на ДОПК, макар и да въвежда облекчение в реда за внасяне на месечните обезпечения и отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците и възможността, същите да могат да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци, не предвижда отпадането на задължението на общината по ЗУО за 2021 г. Съгласно ал. 2 на § 60,  дължимите месечни отчисления за 2021 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците се внасят в срок до 31 декември 2021 г. Фактът, че в съответствие с нормата на § 58 от ЗИД на ДОПК, в община Ардино ще останат или ще бъдат върнати от РИОСВ, на чиято територия се намира депото, отчисленията по ЗУО за 2020 г., пряко е неотносим към взетото решение за ТБО за 2021 г. Не може да се вмени задължение на общинския съвет, предварително да предвиди възможността и реши, къде и как да бъдат разходвани, освободените средства по ЗУО за 2020 г., още по-малко пък същите да бъдат пренасочени към разходната част от план-сметката за 2021 г. в частта „Отчисления по ЗУО“. 

В заключение, съдът намира, че кметът на община Ардино, като вносител на предложението за приемане на план-сметката за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на таксата за битови отпадъци за 2021 г., е обосновал необходимостта от увеличаване на размера на ТБО, за което е изложил мотиви, в които са посочени причините, налагащи приемането на промени в размера на таксата. Новият размер е определен в съответствие с необходимите разходи за осигуряване на услугите по отделни компоненти, съобразно план-сметката за съответните дейности. Съществува съответствие с нормите на чл. 7 и чл. 8 от ЗМДТ, поради което оспореното решение е постановено при спазване на изискването за форма, при липса на нарушение на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалния закон и в съответствие с целта на закона.

Поради изложеното, настоящият съдебен състав счита, че подадената жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

          Независимо от този изход на спора, не може да се уважи искането на ответника за присъждане на деловодни разноски, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение, тъй като не е доказано реалното му заплащане. От ДПЗС № ***/ *** г., сключен между общински съвет – Ардино, представляван от председателя му и адв. М. С. се установява, че е договорено възнаграждение в размер на 960 лв. с ДДС. Посочено е, че договореното възнаграждение е платимо по сметка, като липсват доказателства за това. Съгласно т.1 от ТР № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК, Съдебни разноски за адвокатско възнаграждение се присъждат, когато страната е заплатила възнаграждението. В договора следва да е вписан начина на плащане – ако е по банков път, задължително се представят доказателства за това. Както се установи, в ДПЗС няма доказателства нито за заплащане в брой, нито по банков път на уговорената сума. Поради изложеното искането на ответника за присъждане на адвокатско възнаграждение следва да бъде оставено без уважение.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 159, т. 1 от АПК и чл.172, ал. 2, предл.5-то от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на областен управител на област Кърджали, обективирана в Заповед № РД-09-6/ 14.01.2019 г., срещу т.1-ва от Решение № 180/ 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино, с което е одобрена план-сметка за необходимите приходи и разходи за дейностите по управление на отпадъците през 2021 г. на територията на община Ардино съгласно Приложение № 1 и прекратява производството по адм. д. №11/ 2021 г. по описа на КАС в тази част.

Отхвърля жалбата на областен управител на област Кърджали, обективирана в Заповед № РД-09-6/ 14.01.2019 г., срещу  т.2-ра от Решение № 180/ 29.12.2020 г. на ОбС – Ардино,  с което е определен размера на такса битови отпадъци на територията на община Ардино за 2021 година.

Оставя без уважението искането на ОбС – Ардино за присъждане на деловодни разноски, представляващи адвокатско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок, а в прекратителната част – в 7-дневен срок, от съобщаването на страните.

            

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

                   

                                                                                      2.