Определение по дело №266/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 520
Дата: 30 май 2019 г. (в сила от 16 юли 2019 г.)
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20197270700266
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№.......

гр.Шумен, 30.05.2019г.

 

Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на тридесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Административен съдия: Христинка Димитрова

 

като разгледа АД № 266 по описа за 2019г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба от Сдружение «Народа срещу корупцията» с ЕИК *********, адрес на управление в гр.Шумен, ул.Адам Мицкевич №1, представлявано от председателя А.И.Н.-Д., депозирана чрез пълномощник и процесуален представител адв.П.Х.от АК – Шумен против отказ на министър-председателя на РБългария да предостави достъп до обществена информация по заявление на сдружението. Оспорващият сочи, че на 12.04.2019г. по електронен път е внесъл до министър председателя на РБългария заявление за достъп до служебна обществена информация, която е постъпила и се съхранява при органа през 2019г. Заявителят е поискал да установи съдържанието на поздравителното писмо, което е изпратено от администрацията на президента на РТурция до министър-председателя на РБ по случай националния празник на РБългария, както и да му бъде предоставен препис от същия документ. В срока, установен в разпоредбата на чл.28, ал.1 от ЗДОИ, министър – председателят или упълномощеното от него длъжностно лице не е сторил необходимото да изготви предвиденото в закона решение и да извести заявителя за същото и по този начин е формирал мълчалив отказ да предостави достъп до обществена информация. Оспорващият сочи, че му е известна Заповед № В-2/03.01.2018г., с която министър – председателят е делегирал правомощия да взема решения за предоставяне или отказ на достъп до обществена информация на В.К.П.– гл.експерт в отдел «Административни дейности и собственост» при Министерски съвет, с оглед на което счита, че именно упълномощеното лице е формирало мълчалив отказ по заявлението, поради което спорът следва да бъде отнесен пред съответния административен съд. Въз основа на изложеното в жалбата отправя искане за отмяна на отказа на министър – председателя или на упълномощеното от него лице да предостави достъп до търсената от сдружението обществена информация, като същият бъде задължен да се произнесе с решение, с което да бъде предоставен достъп. Претендира присъждане на сторените по делото разноски. 

В съпроводителното писмо, с което жалба е изпратена в съда се изразява становище за недопустимост на съдебното производство, поради липса на подлежащ на обжалване акт, като в тази насока се твърди, че заявлението не е по реда на ЗДОИ, а и исканите документи са предоставени.

Шуменският административен съд, след анализ и оценка на представените писмени доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление, адресирано до министър председателя на РБългария, Сдружение «Народа срещу корупцията» поискало да му бъде предоставена информация относно съдържанието (текста) на поздравителното писмо, изпратено от администрацията на президента на РТурция или лично от него до министър председателя на РБългария или до Министерски съвет на РБ по случай националния празник на РБългария 3 март 2019г., както и да му бъде предоставен препис от документа. Заявлението е подадено по електронна поща на 12.04.2019г.

На 17.05.2019г. в Министерски съвет постъпва жалба, с която Сдружение «Народа срещу корупцията» сезира Административен съд – Шумен с твърдение, че по заявлението е формиран мълчалив отказ, който е незаконосъобразен и е отправено искане за неговата отмяна.

Към съпроводителното писмо, с което преписката е изпратена в съда, е представено писмо – отговор на главния секретар на МС до Сдружение «Народа срещу корупцията», с приложени към него копие на поздравителното писмо на президента на РТурция до министър-председателя на РБългария от 03.03.2019г. и неофициален превод на съдържанието му.    

По делото са представени заповед № В-193/07.11.2017г. и заповед № В-2/03.01.2018г., с която министър-председателят е определил В.К.П.– главен експерт в отдел «АДС» при МС да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до искана обществена информация по реда на ЗДОИ и да уведомява писмено заявителя за това.

При така установеното фактическо положение от правна страна съдът намира, че наличието на заповед за делегиране на правомощия определя като ответна страна упълномощеното длъжностно лице, поради което делото е родово подсъдно на административния съд, като в случая предвид седалището на жалбоподателя в гр.Шумен, това е Административен съд – Шумен.

Шуменският административен съд, като извърши проверка на допустимостта на съдебното производство намира, че жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а съдебното производство да се прекрати, предвид следните съображения:

Предмет на оспорване е мълчалив отказ на упълномощено длъжностно лице при МС да предостави информация по заявление, подадено от Сдружение «Народа срещу корупцията». Непроизнасянето на сезирания административен орган се приравнява на административен акт, когато за последния съществува законово основание за изпълнение на искането. В тази връзка съдът намира, че на първо място следва да установи доколко търсената информация е обществена по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ и съответно - дължи ли се достъп до нея от страна на сезирания орган по реда на ЗДОИ.

Съгласно определението на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона лица. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна (чл.9, ал.1 от ЗДОИ). С разпоредбите на чл.10 и чл.11 от ЗДОИ е дадено законово определение на понятията «официална» и «служебна» информация. Официална е информацията, която се съдържа в актовете, издавани от държавните органи при осъществяване на техните правомощия (чл.10 от ЗДОИ). Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл.11 от ЗДОИ).

В случая търсената от оспорващия информация не съставлява обществена информация по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, тъй като не покрива критериите както за официална, така и за служебна, според цитираните по-горе законови определения за видовете информация. Видно от приложеното към делото заявление, сдружението е поискало информация досежно съдържанието (текста) на поздравителното писмо, изпратено от администрацията на РТурция до министър председателя на РБългария по случай националния празник на страната ни – 3 март. Така заявената за получаване информация няма характер на обществена такава. Тази информация не е нито официална, нито служебна по смисъла на ЗДОИ и не се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от ответника във връзка с осъществяване на неговата дейност. Доколкото исканата информация не може да бъде определена като обществена, подаденото заявление не следва да се преценява като заявление за достъп до обществена информация, посочена в чл.2 от ЗДОИ.

Наред с изложеното съдът намира за необходимо да отбележи, че видът на административното производство и приложимият закон, вменяващ задължение за произнасяне от административен орган и реда за защита, се определят от искането, с което администрацията е сезирана. Видно от приложеното по делото заявление, подадено от сдружението, в същото не се съдържа позоваване на ЗДОИ, нито се сочи, че исканата информация е обществена такава. С оглед на това, след като не е поискана обществена информация по смисъла на ЗДОИ, не е налице мълчалив отказ за предоставяне на достъп до обществена информация.

 Съгласно чл.1 от ЗДОИ, този закон урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор. Доколкото информацията, поискана от оспорващото сдружение не е «обществена информация» по смисъла на чл.2 от ЗДОИ, то за длъжностното лице не възниква задължение да спазва изискванията, въведени със ЗДОИ и свързани с начина, формата и реда на предоставяне на същата. Нормите на Закона за достъп до обществена информация намират приложение единствено и само тогава, когато се касае за предоставяне на обществена информация, а в процесния случай заявената за получаване от жалбоподателя информация няма характер на обществена такава.

Изложените съображения обосновават извода за липса на годен за обжалване административен акт. Наличието на годен за оспорване индивидуален административен акт е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство и липсата ѝ препятства развитието на такова, с оглед на което настоящата жалба се явява процесуално недопустима и съгласно чл.159, т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство - да бъде прекратено.

С оглед констатираната недопустимост на съдебното производство, поради липса на подлежащ на обжалване акт, съдът намира за неоснователна претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото.

Допълнителен аргумент за недопустимост на оспорването се извежда и от факта, че исканото поздравително писмо е предоставено на заявителя, с което е отпаднал правният интерес от търсената съдебна защита.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 от АПК Шуменският административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Сдружение «Народа срещу корупцията» с ЕИК *********, адрес на управление в гр.Шумен, ул.Адам Мицкевич №1, против отказ на упълномощено длъжностно лице при Министерски съвет.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 266 по описа за 2019г. на Административен съд – Шумен.

Разноски не се присъждат.

 

         На основание чл.160, ал.1 от АПК, определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБългария с частна жалба, подадена чрез Административен съд - Шумен в 7-дневен срок от съобщаването му.

          Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

Административен съдия: