Решение по дело №1092/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1606
Дата: 2 декември 2022 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20227050701092
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 май 2022 г.

Съдържание на акта

 

          РЕШЕНИЕ

 

      №.........../..........2022 г.

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ,

В публичното съдебно заседание на втори ноември две хиляди двадесет и втора година в състав

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 

При участието на секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1092/2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 226 АПК.

Образувано е след отмяната с решение № 4287/09.05.2022 г. по адм. дело № 1039/2022 г. на ВАС, Шесто отделение, на първоначално постановеното по подадената жалба на „Бон тур-БГ“ ООД срещу заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021 г. на министъра на туризма решение № 1233/06.10.2021 г. по адм. дело № 762/2021 г. на Административен съд Варна, ХХVІІІ състав и връщането на делото за ново разглеждане от друг състав на първоинстанционния съд.

При новото разглеждане на делото, съобразявайки задължителните съгласно чл. 224 АПК указания на касационната инстанция по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решение № 4287/09.05.2022 г. по адм. дело № 1039/2022 г. на ВАС, съдът намира следното:

С подадена до Административен съд Варна жалба по реда на глава Х, раздел І АПК вр. чл. 9 ал. 7 от Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021 г. на МТ         „Бон тур-БГ“ ООД е оспорило издадената от министъра на туризма заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021 г. в частта по т. 64 от Приложение № 1 към нея, с която по подаденото от дружеството проектно предложение с формуляр за кандидатстване № BG-*********-2021-01-0184/09.02.2021 г. в Системата за управление на национални инвестиции /СУНИ/ административният орган след направена корекция на заявената помощ от 751 262, 79 лв. му е предоставил безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) в размер на 43 040 лв. за компенсиране на загубите в резултат на епидемичен взрив от COVID-19. Оплакванията са за допусната от административния орган дискриминация и неравнопоставеност на правоимащите лица при предоставянето на правната помощ; за отсъствието на позоваване в заповедта на правните и фактическите основания за издаването й и за допуснати съществени административнопроизводствени нарушения, свързани с неуведомяването на жалбоподателя като кандидат за предоставянето на безвъзмездната държавна помощ за нередовности в документите му, за да му се осигури възможност да ги отстрани.     

В заповедта като основание за издаването й са посочени чл. 26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците; Нотификация на Европейската комисия по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) и чл. 9 ал. 5 и 6 от Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021 г. на МТ за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19.

Съгласно цитирания от министъра на туризма чл. 26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците /загл. доп. - ДВ бр. 44 от 2020, в сила от 14.05.2020 г./ държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, безвъзмездни средства в размер на 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., които приоритетно се използват за компенсиране на загуби, произтичащи от отказали се от ваучери клиенти, както и от удържани от доставчиците на услуги суми.

На основание ал. 2 на чл. 26а от същия закон средствата по ал. 1 се предоставят на лицата по ал. 1 по ред, определен с наредба на министъра на туризма, и при спазване на правилата за държавните помощи.

В изпълнение на нормативно делегираните му правомощия министърът на туризма е издал цитираната в мотивационната част на заповедта Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021 г. за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19 /наричана по-нататък за краткост наредбата/.  

Съгласно чл. 2 от наредбата безвъзмездните средства се предоставят като държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства съгласно раздел 3.1 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19, приета на 19 март 2020 г. (C (2020) 1863), и нейните изменения C (2020) 2215 и C (2020) 3156, приети съответно на 3 април 2020 г., 8 май 2020 г. и 29 юни 2020 г., и C (2020) 7127 от 13 октомври 2020 г. Помощта се предоставя на туроператорите и туристическите агенти съобразно решение на Европейската комисия по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) под № 9511, с което помощта е обявена за съвместима с вътрешния пазар въз основа на член 107, параграф 3, буква б) от ДФЕС, до не по-късно от 30 юни 2021 г.

Съгласно чл. 5 ал. 1 от наредбата безвъзмездните средства по чл. 2 се предоставят еднократно за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 1.03.2020 г. до 31.12.2020 г.

В чл. 7 ал. 1 от наредбата изчерпателно са регламентирани допустимите кандидати по схемата: 1/ туроператори и/или туристически агенти, които са регистрирани съгласно раздел I, глава седма от Закона за туризма и са вписани в Националния туристически регистър; 2/ туроператори, които имат сключена застраховка "Отговорност на туроператора" съгласно чл. 97 от Закона за туризма; 3/ туроператори и туристически агенти, които към 31 декември 2019 г. не са в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 г.).

Като лице, отговарящо на условията за допустимост по чл. 7 ал. 1 от наредбата, „Бон тур-БГ“ ООД е подало по електронен път в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) формуляр за кандидатстване по чл. 8 от наредбата при спазване на указания в чл. 8 ал. 1 краен срок за кандидатстване и с придружаване на изискуемите от чл. 8 ал. 5 документи. Формулярът е регистриран в СУНИ под рег. № BG-*********-2021-01-184/09.02.2021 г. като заявеното в него проектно предложение за безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) е в размер на 751 262, 79 лв.

Със заповед № Т-РД-16-32/05.02.2021 г. министърът на туризма е определил състава на оценителната комисия, която да разгледа и да оцени за съответствие подадените заявления за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, съгласно чл. 26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците.

Встъпвайки във възложените й със заповедта правомощия, оценителната комисия е извършила преглед на подадените проектни предложения по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) относно компенсиране на загубите в резултат на епидемичния взрив от COVID-19,  включително и на подаденото от „Бон тур-БГ“ ООД проектно предложение като е коригирала на 43 040 лв. заявената от кандидата  безвъзмездна финансова помощ в размер на 751 262, 79 лв.

От приложените по преписката писмени доказателства се установява, че за да оцени подадените проектни предложения, комисията е събрала информация от ЦУ на НАП, предоставена в МТ с писмо № ЕП-04-24-2#6/25.02.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на НАП, както и информация от Националния статистически институт, предоставена в МТ с писмо изх. № 07-04-138/18.02.2021 г. на председателя на НСИ. Съгласно предоставената от ЦУ на НАП информация в частта, относима към кандидата „Бон тур-БГ“ ООД, към датата 24.02.2021 г. дружеството няма отразени по данъчно-осигурителната си сметка задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, включително задължения за чужд дълг. Съгласно предоставената от НСИ информация, в Годишния финансов отчет /ГФО/ за 2019 г. „Бон тур-БГ“ ООД е оповестило „Нетни приходи от продажби“, Код 15100, сума в размер на 1 076 000 лв.

Информацията от ЦУ на НАП и НСИ е изискана въз основа на утвърдените и допълнени от Министъра на туризма с издадените на основание чл. 9 ал. 4 от наредбата негови заповеди № Т-РД-14-4/01.02.2021 г. и № Т-РД-14-6/25.02.2021 г. Насоки за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19.

Съгласно изрично посоченото в т. 5 от Насоките – „Минимален и максимален размер на финансовата помощ за конкретно заявление“, безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, може да бъде в размер на 4% от оборота на туроператорите и/или туристическите агенти без ДДС през 2019 г., оповестен в ГФО съгласно ЗСч, като в случай, че кандидатът е посочил по-голям от максимално допустимия размер от 4% от оборота съгласно ГФО за 2019 г., Министерство на туризма ще извърши корекция в бюджета на основание предоставените по служебен път данни от НСИ.

Основавайки се на тази част от Насоките и съобразявайки във връзка с тях предоставените от НСИ данни относно отразените в ГФО на „Бон тур-БГ“ ООД за 2019 г. нетни приходи от продажби за 2019 г. в размер на 1 076 000 лв., членът на оценителната комисия Руслан Иванов Петров е изготвил оценителен лист на електронно подаденото в СУНИ проектно предложение рег. № BG-*********-2021-01-184/09.02.2021 г. на „Бон тур-БГ“ ООД, като в т. 15 на оценителния лист изрично е вписал, че след направената служебна проверка от НСИ е констатирано, че кандидатът е заявил в т. 4 „Бюджет“ сума, по-голяма от допустимите 4% от реализирания за 2019 г. оборот, поради което бюджетът следва да се коригира на 43 040 лв. Същото обстоятелство е посочено и като Забележка в края на оценителния лист.

С протокол № 5 от 18.03.2021 г. оценителната комисия е излязла с предложение да се предостави, съгласно чл. 26а ЗМДВИП, безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 8 857 930, 31 лв. по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) на общо 161 кандидати, посочени в Поименен списък (Приложение № 1), неразделна част от протокола.     

С Докладна записка изх. № Т-93-00-941/19.03.2021 г. председателят на оценителната комисия е представил на министъра на туризма проект на заповед за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, съгласно чл. 26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците /загл. доп. - ДВ бр. 44 от 2020, в сила от 14.05.2020 г./ и чл. 3 от Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021 г. на МТ за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19.

Към Докладната записка е приложил Списък на одобрените за финансиране проектни предложения с изготвените от оценителната комисия оценителни листи поотделно за всяко подадено предложение, включително и оценителният лист за внесеното от „Бон тур-БГ“ ООД проектно предложение.

В резултат на представената от председателя на Оценителната комисия  Докладна записка изх. № Т-93-00-941/19.03.2021 г. министърът на туризма е издал процесната по делото заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021 г. за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, съгласно чл. 26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците /загл. доп. - ДВ бр. 44 от 2020, в сила от 14.05.2020 г./ и чл. 3 от Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021 г. на МТ за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19.

В разпоредителната част на заповедта административният орган изрично е посочил, че помощта се предоставя на кандидатите, посочени в поименен списък (Приложение № 1), неразделна част от нея.

Под № 64 на поименния списък – Приложение № 1 към заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021 г. е посочен кандидатът „Бон тур-БГ“ ООД като освен предоставената след направената корекция стойност на помощта от 43 040 лв., е вписана и заявената от кандидата помощ от 751 262, 79 лв., както и декларираните от дружеството за 2019 г. нетни приходи от продажби, Код 15100, в размер на 1 076 000 лв. В списък- Приложение № 1 съществува и графа, от която става ясно, че извършената по административен ред корекция на заявената от кандидата помощ е след направена служебна проверка от НСИ.

При първоначалното разглеждане на делото от първата инстанция по искане на жалбоподателя е допусната съдебно-счетоводна експертиза, заключението по която е приобщено към доказателствения материал.

От отговорите на вещото лице на поставените му въпроси става ясно, че през 2019 г. „Бон тур-БГ“ ООД е извършвало два вида дейности: туроператорска с КИД 7912, с относителен дял на приходите 31, 10% и хотелиерска с КИД 5510, с относителен дял на приходите 68, 90%.

Вещото лице е посочило, че в счетоводството на дружеството е организирана подробна аналитична отчетност за всяка една от дейностите като е налице проследяемост на оборота за туроператорската дейност с КИД 7912, който се отразява по кредита на счетоводна сметка 7032 – Приходи от услуги – протоколи за марж. Според изложеното в заключението по кредита на сметката се отчитат всички получени или подлежащи на получаване суми от туроператора от пътуващите лица или от трета страна по доставката – други туроператори, включително и усвоените аванси, пряко свързани с предоставянето на услугата. От предоставените от жалбоподателя счетоводна справка „Кредитни обороти по сметка 7032-Приходи от услуги – протоколи“ за периода 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г. вещото лице е установило, че оборотът на „Бон тур-БГ“ ООД от туроператорската му дейността през 2019 г. възлиза на 18 781 569, 82 лв. – точно толкова, колкото дружеството е посочило и във формуляра по чл. 8 от наредбата, за да кандидатства за предоставянето на безвъзмездна държавна помощ в размер на 751 262, 79 лв. Установеният от вещото лице оборот от 18 781 569,82 лв. е на базата на издадените и осчетоводени в дружеството приходни фактури за продажба през 2019 г. на туристически пакети и усвоени аванси, в който смисъл е била поставена и задачата му за изследване по т. 1 на заключението.  

В раздел V, точка 2 на заключението вещото лице е потвърдило факта, че в подадения в НСИ от „Бон тур-БГ“ ООД Отчет за приходи и разходи за 2019 г. отчетените нетни приходи от продажби по икономически дейности /код на реда 15100, кол. 1/ са в общ размер на 1 076 000 лв. От тях обаче вещото лице е посочило, че припадащият се дял за дейността хотелиерство /код на реда 60055/ е в размер на 741 000 лв., а за туроператорската дейност /код на реда 60079/ е 335 000 лв.

Точка три от заключението дава отговор на правен въпрос, поради което вторият по ред първоинстанционен съд няма да я коментира в решението.

При първоначалното разглеждане на делото в първата инстанция вещото лице e пояснило пред съда в с. з. на 08.09.2021 г., че при туроператорите има два начина на осчетоводяване на приходите. Първият е за признаване и осчетоводяване като приход само на маржа, който реализира туроператорът, докато при втория като приход се отразява цялата получена от клиента сума. Вещото лице онагледява с пример двата начина като пояснява, че на практика и едната, и другата група туроператори получават за една обща туристическа услуга 100 единици от клиента. От тези 100 единици се плащат примерно 80 единици на хотела и на всички други, които предоставят общата туристическа услуга - ресторантьор, транспортна  фирма и т.н., при което нетният резултат за туроператора от общата туристическа услуга са 20-те единици, представляващи разликата между 100-те получени от клиента и 80-те, които са заплатени на лицата, предоставящи общата туристическа услуга. Вещото лице сочи, че туроператорите, които прилагат маржовия подход, отразяват като приход в годишната си данъчна декларация по чл. 92 ЗКПО тези 20 единици, докато туроператорите, които прилагат приходния подход, отразяват като приход 100-те единици.

В потвърждение на изложеното в заключението при изслушването в с.з. на 08.09.2021 г. вещото лице е посочило, че „Бон Тур-БГ“ ООД отчита приходите от туроператорска дейност по маржовия подход, тоест отчита само 20-те единици, докато това, което представлява изследваната от експерта счетоводна сметка 7032, е целият оборот, представляващ 100-те получени  единици. Основавайки се на изводите си по раздел V, т. 2 на заключението, вещото лице пояснява, че определената с обжалваната по делото заповед помощ на „Бон тур-БГ“ ООД е на базата на отчетените нетни приходи в подадената от дружеството годишна данъчна декларация, но те са реализирани сумарно и от двете извършвани от него дейности: хотелиерство и туроператорска дейност, докато предмет на  финансиране по програмата е единствено туроператорската дейност с КИД 7912. 

При повторното разглеждане на делото от първата инстанция вещото лице е призовано за повторно изслушване на заключението като в с. з. на 02.11.2022 г. то изцяло е потвърдило първоначално дадените по него разяснения. Наред с това е посочило, че информацията, която се подава в отчета в НСИ, е относно прихода по смисъла на Закона за счетоводството и приложимите стандарти, докато според него оборотът следва да се разглежда като целия паричен поток, който се реализира от клиентите.

При така събраните по делото доказателства съдът намира следното от правна страна:

Обжалваната по делото заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021 г. е акт на компетентен административен орган като се има предвид, че с чл. 9 ал. 5 от наредбата издаването й изрично е регламентирано като правомощие на министъра на туризма като администратор на държавната помощ по смисъла на чл. 9 ал. 1 ЗДП.

Неоснователно е оплакването, че в заповедта не са изложени фактически и правни основания за издаването й, което според жалбоподателя е основание за отмяната й по смисъла на чл. 146 т. 2 АПК. Дори буквалният прочит на заповедта е достатъчен, за да се види, че тя съдържа позоваване на правните основания, послужили на административния орган при издаването й. Що се отнася до фактически основания, съдът намира, че информацията по т. 64 от списък (Приложение № 1) към заповедта дава достатъчна яснота за причините, поради които министърът на туризма е удовлетворил частично заявеното от „Бон тур-БГ“ ООД искане за предоставяне на помощта, тъй като в графата Отчет за приходите и разходите за 2019 г. „Нетни приходи от продажби код 15100“ изрично е вписана отчетената от дружеството в ГФО за 2019 г. сума на стойност 1 076 000 лв., а от последващата графа става ясно, че причината за корекцията в претендирания размер на помощта е служебно извършената проверка от НСИ. Абсолютно същите обстоятелства се потвърждават и от приложените по административната преписка писмени документи – Оценителен лист на подаденото от „Бон тур-БГ“ ООД проектно предложение рег. № BG-*********-2021-01-0184/09.02.2021 г. и Преглед на проектното предложение за предоставяне на помощта, поради което дори и само тези документи са достатъчни, за да се изведе извод за мотивираност на административния акт като се има предвид, че съгласно Тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС мотивите на административния акт е възможно да предхождат издаването му като се съдържат в съставен преди него друг документ. Същото становище е застъпил и ВАС в мотивите на решение № 4287/09.05.2022 г. по адм. дело № 1039/2022 г.

Неоснователно е и оплакването за допуснати съществени административнопроизводствени нарушения, предшестващи издаването на заповедта, поради обстоятелството, че на жалбоподателя не е осигурена възможност в разумен срок да направи възражение и/или да представи допълнителни доказателства във връзка с направените от оценителната комисия констатации. Действително, чл. 9 ал. 2 от наредбата регламентира изискване за уведомяването на кандидата чрез СУНИ с осигуряването му на процесуален срок за насрещна реакция, но това е когато при прегледа на подадените формуляри, съдържащи проектните предложения, се установи нередовност и/или непълнота на представените документи. В случая обаче не става въпрос за констатирана нередовност или непълнота в документите, а за некоректно заявена според оценителната комисия сума от кандидата за предоставянето му на безвъзмездната финансова помощ, предвид служебно събраната от НСИ информация за отчетените от дружеството в ГФО за 2019 г. нетни приходи от продажби за годината.  Поради това хипотезата на чл. 9 ал. 2 от наредбата е неприложима.

Относно спазването на приложимите материалноправни норми съдът намира следното: 

Съгласно чл. 26а ал. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците /загл. доп. - ДВ бр. 44 от 2020, в сила от 14.05.2020 г./ държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, безвъзмездни средства в размер на 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., които приоритетно се използват за компенсиране на загуби, произтичащи от отказали се от ваучери клиенти, както и от удържани от доставчиците на услуги суми. Съгласно чл. 26а ал. 2 от закона средствата по ал. 1 се предоставят на лицата по ал. 1 по ред, определен с наредба на министъра на туризма, и при спазване на правилата за държавните помощи.

В изпълнение на така предоставената му законова делегация министърът на туризма е издал процесната Наредба № Т-РД-04-1/22.01.2021 г. за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19, което изрично е посочено в § 2 от Преходните и заключителните й разпоредби.     

Съгласно чл. 3 от наредбата държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, безвъзмездни средства в размер на 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., оповестен във финансовия отчет съгласно Закона за счетоводството. Използваното в разпоредбата понятие „оборот без ДДС“ е дефинирано легално в пар. 1 т. 3 от Допълнителните разпоредби на наредбата като е посочено, че "оборот без ДДС" по смисъла на чл. 3 са нетните приходи от продажби, оповестени в годишния финансов отчет съгласно изискванията на Закона за счетоводството. Препратката към Закона за счетоводството е направена, тъй като именно с чл. 27 т. 1 от него е регламентирано задължение за предприятията да съставят годишен финансов отчет към 31 декември на всеки отчетен период.

Спазвайки така дефинирания с чл. 3 механизъм за определяне на предоставяната от държавата безвъзмездна финансова помощ и съобразявайки дадената с пар. 1 т. 3 от Допълнителните разпоредби дефиниция за оборот без ДДС по смисъла на чл. 3, министърът на туризма като администратор на помощта по смисъла на чл. 9 ал. 1 ЗДП вр. чл. 9 ал. 5 и 6 от наредбата законосъобразно е предоставил на кандидата „Бон тур-БГ“ ООД безвъзмездна финансова помощ по Схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) в размер само на 43 040 лв., неудовлетворявайки по този начин в останалата част подаденото от дружеството проектно предложение за помощ в размер на 751 262, 79 лв.

Ръководейки се от дефинираното специално за нуждите на определянето на помощта понятие „оборот без ДДС по смисъла на чл. 3 от наредбата“, както оценителната комисия, така и министърът на туризма правилно са използвали за основа при определяне на размера на помощта оповестените от дружеството нетни приходи от дейността му в подадения годишен финансов отчет за 2019 г. /със забележката, че е следвало да съберат информация от НСИ единствено за оповестените в ГФО нетни приходи от туроператорската му дейност, тъй като, както сочи и вещото лице, предмет на  финансиране по програмата е единствено туроператорската дейност с КИД 7912/. Събирането на информация от счетоводните сметки на дружеството за издадените и осчетоводени от него приходни фактури за продажба през 2019 г. с цел да се изясни оборотът по тях и да се използва именно той при определянето размера на помощта не съответства на предвидения с чл. 3 от наредбата механизъм за определяне размера на помощта, при който значение е отдадено на оповестените от кандидата нетни приходи в годишния му финансов отчет, а не на анализа и преценката на счетоводните сметки, каквито правомощия министърът на туризма поначало не притежава.

Съдът счита, че нормата на чл. 3 от наредбата не влиза в противоречие със закона като съображенията за това са следните: макар чл. 26а ал. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците да регламентира, че безвъзмездната помощ, която държавата ще предостави на лицата, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, да е в размер на 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., тя въпреки това никъде не регламентира какво следва да се разбира под „оборот без ДДС“ като такова пояснение не е дадено и в нито една от останалите разпоредби на закона. За неговите нужди не би могло да се взаимстват и разпоредбите на ЗДДС, защото макар чл. 26а ал. 1 да регламентира, че оборотът без ДДС е основата, върху която ще се определи помощта, той все пак не използва поясненото в чл. 96 ал. 2 и сл. ЗДДС понятие „облагаем оборот“. В ЗСч дефиниране на понятието „оборот“ не съществува, защото както сочи и вещото лице това не е счетоводно понятие. При това положение, след като законодателят с изрична правна норма на специалния закон /чл. 26а ал. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/ е предоставил на министъра на туризма като администратор на държавната помощ да определи реда за нейното предоставяне, то при наличието на констатираната празнина в закона що се отнася до изясняването на определящото за предоставяне на помощта понятие „оборот без ДДС“ следва да се изхожда от единствено дадената от министъра на туризма в издадената от него наредба дефиниция по § 1 т. 3 от Допълнителните й разпоредби.

Що се отнася до оплакването на жалбоподателя, че при този начин на определяне на помощта се достига до неравнопоставеност на правоимащите лица, съдът намира, че в случая определянето на помощта се явява последица от избрания от самия него начин на осчетоводяване на приходите. Отделно от това, за да е налице нарушение по отношение на ЮЛ на забраната на чл. 4 от Закона за защита от дискриминация, трябва да са изпълнени условията на чл. 3 ал. 2 от същия закон, каквото в случая нито се твърди, нито се установява от фактите по делото.

Изложеното в целостта си обуславя извод за неоснователност на оспорването, поради което то следва да се отхвърли от съда в съответствие с правомощието му по чл. 172 ал. 2 предл. последно АПК.

При този изход на спора и предвид изрично заявеното още при първоначалното разглеждане на делото от първата инстанция искане на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в подаденото от пълномощника му становище с. д. № 8158/02.06.2021 г. и в касационната му жалба срещу първоначално постановеното и отменено от ВАС решение № 1233/06.10.2021 г., жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Министерство на туризма, на основание чл. 143 ал. 3 АПК и чл. 226 ал. 3 АПК, юрисконсултско възнаграждение в общ размер на 300 лв. /по 100 лв. за всяка съдебна инстанция, определени на основание чл. 24 изр. второ от Наредба за заплащането на правната помощ вр. чл. 37 ЗПП/.  

Воден от изложеното, съдът

 

 

                                  Р  Е  Ш  И

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Бон тур-БГ“ ООД срещу заповед № Т-РД-16-64/19.03.2021 г. в частта по т. 64 от Приложение № 1 към нея, с която по подаденото от дружеството в Системата за управление на национални инвестиции /СУНИ/ проектно предложение с формуляр за кандидатстване № BG-*********-2021-01-0184/09.02.2021 г., след направена корекция на заявеното проектно предложение за държавна помощ от 751 262, 79 лв. му е предоставена безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) в размер на 43 040 лв. за компенсиране на загубите в резултат на епидемичен взрив от COVID-19.

ОСЪЖДА „Бон тур-БГ“ ООД, ЕИК *********, да заплати на Министерство на туризма юрисконсултско възнаграждение в общ размер на 300 /триста/ лв.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

СЪДИЯ: