Решение по дело №1990/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1681
Дата: 1 декември 2020 г. (в сила от 1 декември 2020 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20207040701990
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

  1681                          дата   01 декември 2020г.                   град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 23 ноември 2020г.,  в следния състав:

 

                                                                                      Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА                                        

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 1990 по описа за 2020 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП.

            Съдът е сезиран с жалба, подадена от Б.М.С. *** против Заповед № 20-0769-001839/27.08.2020г., издадена от началник група в ОД на МВР – Бургас, сектор Пътна полиция, с която, на основание чл.171, т.1, б.“а“ от ЗДвП, на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до отпадане на основанието за това.

            Жалбоподателят  оспорва издадената заповед, като възразява, че не са налице материалните предпоставки за налагане на ПАМ. Позовава се на издадена карта от ТОЛЕК – Горна Оряховица, че е годен да управлява МПС от категории А,АМ, А1,А2,В1 и В, с което оспорва извода на административния орган за наличие на видимо несъответствие с медицинските  изисквания. Иска се отмяна на заповедта.

            В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и чрез пълномощник поддържа жалбата на сочените в нея основания. Претендира разноски.

            Ответникът – началник група към ОДМВР – Бургас, сектор Пътна полиция, наложил принудителната административна мярка, не се явява и не изпраща представител.

            Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна – адресат на административния акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е основателна.

Видно от доказателствата по делото, за жалбоподателя С. е налично Експертно решение на ТЕЛК № 2427/13.09.2004г., видно от което, състоянието му е документирано като такова след конквасация на лява ръка с ампутация на ляв кумерус.

Видно от мотивите на обжалваната Заповед № 20-0769-001839/27.08.2020г., административният орган е посочил, че на жалбоподателя Б.С. е било издадено СУМПС № *** от категория АМ, А1, А2, А, В1 и В, валидно до 04.05.2020г., като е отбелязано, че това свидетелство се намира у жалбоподателя. Посочил е също, че на 03.08.2020г. на С. е било издадено и СУМПС № *** за същите категории МПС, валидно до 07.07.2025г., за което е отбелязано, че не му е връчено.

Административният орган се е позовал на Карта № 185/01.07.2020г. за оценка на физическата годност на водача/кандидат за придобиване на свидетелство/ правоспособност за управление на МПС, издадена от ТОЛЕК – Бургас, съгласно която жалбоподателят отговаря на изискванията за физическа годност само към водачите на  МПС от категория В (годен с приспособление компенсиращо функцията на ляв горен крайник) и не отговаря на изискванията за физическа годност за всички останали категории.

При тези фактически данни, с издаването на процесната заповед, на основание чл.171, т.1, б.“а“ от ЗДвП, органът е разпоредил издадените СУМПС № *** и № *** временно да се отнемат до отпадане на основанието за това, като е приел, че жалбоподателят Б.С. не отговаря на медицинските изисквания за водач на МПС от категориите АМ, А1, А2, А и В1, за които са му издадени тези свидетелства.

Заповедта е незаконосъобразна.

Изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства и към кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, както и условията и редът за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите са уредени в Наредба № 3 от 11.05.2011г. за изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства и условията и реда за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите от различните категории, издадена от министъра на здравеопазването. Съгласно чл.2 и чл.3 от Наредбата, водачите на моторни превозни средства и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС трябва да отговарят на изискванията за физическа годност за категорията, която притежават, съответно категорията, за която придобиват правоспособност, която се установява чрез: 1) медицински преглед/и за установяване на здравословното състояние по отношение на изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от съответните категории и 2) заключение за съответствието на здравословното състояние на лицето с изискванията за физическа годност към водачите на МПС и на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС. Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.2, изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС са определени в Приложение № 1 към Наредбата, чрез посочване на заболяванията и състоянията, при наличието на които се налагат ограничения за получаването на свидетелство за управление на МПС в зависимост от категорията на МПС, като видно от т.45 в случаите на ампутация или аплазия на горен и долен крайник или части от него, преценката е индивидуална,  а съгласно чл.5 заболяванията и състоянията, при наличието на които свидетелство за управление на МПС се издава само след освидетелстване от транспортните областни лекарски експертни комисии (ТОЛЕК) са посочени в Приложение № 2 към Наредбата, като за случая е приложима т.22. Заключението за съответствие на здравословното състояние на лицето с изискванията за физическа годност по чл.3, т.2, изготвено от ТОЛЕК, съответно ТЦЛЕК, се нанася в карта по образец, съгласно Приложение № 7, съответно Приложение № 8 от Наредбата, съгласно чл.10, ал.4 от същата.

В случая, за отнемането на издадените СУМПС, административният орган се позовава на Карта № 185 от 01.07.2020г. на ТОЛЕК Бургас, съгласно която водачът С. отговаря на изискванията за физическа годност само към водачите на МПС от категория В (годен с приспособление компенсиращо функцията на ляв горен крайник) и не отговаря на изискванията за физическа годност за всички останали категории. Същевременно, данните от административната преписка сочат наличието и на друга карта № 429/07.07.2020г. на ТОЛЕК - Горна Оряховица, видно от която  жалбоподателят е  определен за физически годен водач на МПС от категория АМ, А1, А2, А, В1 и В. Именно тази карта и констатациите в нея са послужили на жалбоподателя да се снабди с ново СУМПС № ***, валидно до 07.07.2025г., а защо е налице противоречие в становищата на двете комисии е въпрос, който стои извън настоящия спор.

Отделно от това, позоваването на административния орган на Карта № 185/01.07.2020г. на ТОЛЕК Бургас като фактическо основание за издаване на процесната заповед, не съответства на хипотезата на приложението на принудителната мярка по чл.171, т.1, б.“а“ от ЗДвП. Мярката има временен характер и се прилага с цел да обезпечи безопасността на участниците в движението, когато се констатира видимо несъответствие на състоянието на лицето с медицинските или психологическите изисквания към водачите на МПС, т.е. касае се за временно изпадане на водача в състояние, което поставя в заплаха сигурността на движението, в който случай законът позволява временно отнемане на свидетелството.

Позовавайки се на карта № 185/01.07.2020г., за която се посочи, че се издава в производство по оценка физическата годност на водача, органът по същество изобщо отрича изначално годността на жалбоподателя да управлява МПС от определени категории, т.е. счита, че не се касае за временно състояние, а за състояние по принцип, предвид факта на ампутиран горен ляв крайник.

Като се има предвид, че ПАМ по своя характер е изключителна, тъй като има незабавен и безусловен ефект в правната сфера на лицето, то именно затова нейното приложение е само временно, следва да е стриктно, само в предвидените от закона случаи, без да се разширява приложното й поле. След като административният орган счита, че жалбоподателят е негоден като водач на МПС не поради временно състояние, а по принцип не отговаря на изискванията за физическа годност, то с прилагането на ПАМ по реда и на основание чл.171, т.1, б.“а“ от ЗДвП по същество се отклонява от целта на закона и я надхвърля.

На основание изложените мотиви, наложената принудителна административна мярка следва да бъде отменена като незаконосъобразна поради неправилно приложение на материалния закон и разпоредена в отклонение от целта на чл.171, т.1, б.“ а“ от ЗДвП – отменителни основания по смисъла на чл.146, т.4 и т.5 от АПК, като с оглед този изход на процеса в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноските по делото в размер на 310 лева.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.172, ал.5 от ЗДвП, Бургаският административен съд, ІХ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

             ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0769-001839/27.08.2020г., издадена от началник група към сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Бургас, гр.Бургас, ул.“Христо Ботев“ № 46, да ЗАПЛАТИ на Б.М.С. ***, с ЕГН **********, сумата от 310лева разноски по делото.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: