Решение по дело №583/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 октомври 2023 г. (в сила от 17 октомври 2023 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700583
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ № 598

гр. Монтана, 6 октомври 2023 г.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 0310 2023 г. в състав: 

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: ПЕТЯ ВИДОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 583 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 276 и сл., във вр. с чл. 3 от ЗИНЗС.

Образувано е по жалба на л/св С.А.П., понастоящем в ЗООТ „Враца”, гр. Бойчиновци срещу действия и бездействия на администрацията на Затвора, както следва:

1. липса на течаща вода - за готвене, за лични нужди и пиене;

2. няма нужната квадратура в помещението, в което е настанен;

3. наличие на дървеници, хлебарки, от които вечер не може да спи.

Твърди, че с тези действия и бездействия, са му нарушени правата по чл. 3 от ЗИНЗС и е подложен на нечовешки условия и отношения от страна на Затвора и конкретно на администрацията на Затвора. Моли да бъдат спрени действията и бездействията на администрацията.

В с.з. от 26 09 2023 г. уточнява, че личните нужди са за готвене, пиене и къпане. Нямат топла вода за къпане в спалното помещение, там имат само тоалетна. Има и мивка, но няма топла вода. Имат студена вода, но само в определени часове – от 8 до 9 сутринта и вечер от19 часа, но не знае до кога. До душовете имат достъп само когато се къпят - по 3 пъти в седмицата – вторник, четвъртък и събота. Помещенията за къпане са заключени, освен в дните и часовете по график.Там са само душове и има топла вода, но нямат достъп до тези душове през останалото време, освен в дните по график и в съответните часове. Има помещение където има котлони. Той лично няма тенджери и тигани.Не е искал и такива съдове, защото не готви и не се занимава с тези неща. Няма желание и не е пускал искане до негови близки или до началника, за да ползва котлони или съдове.Не им се осигурява вода за пиене. Храна им се дава, но вода не и когато пуснат вода могат да си налеят от чешмите или си купуват от лавката.

Ответната страна - Началник на Затвора, гр. Враца, конституирана при условията на чл. 276 и сл., във вр. с чл. 3 от ЗИНЗС, чрез юрк Г. Х*** в писмено становищеоспорва исковата молба като неоснователна и недоказана. /л. 47-48/

Окръжна прокуратура - Монтана, чрез Прокурор Галя Александрова, дава мотивирано заключение, че искането на С. А*** П., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗООТ, гр. Бойчиновци, за прекратяване на  действия и бездействия  на орган по изпълнение на наказанията, свързани с:1. Липса на течаща вода за готвене, за лични нужди и за пиене; 2. Няма място в килията, няма необходимата квадратура и 3. Има вредители -  дървеници и хлебарки, които хапят лишените от свобода и лазят постоянно, представляващи нарушение на забраната по чл. 3 от ЗИНЗС, за неоснователно.Съдебната практика на Европейския съд по правата на човека във връзка с дела, заведени от български граждани срещу Република България, относно заявени нарушения на чл.3 от ЕКПЧ, произтичащи от условията в местата за лишаване от свобода и задържането под стража, е установила общи принципи и стандарти за преценка дали в конкретни случаи е налице нарушение на това основно право - Решение от 02.02.2006г. по делото Й. срещу България, Решение от 24.05.2007г. по делото Н. срещу България, Решение от 28.06.2007г. по делото М. срещу България, Решение от 27.11.2008г. по делото С.К. срещу България, Решение от 08.07.2014г. по делото Х. и Т. срещу България, Решението на ЕСПЧ от 27.01.2015г. по делото Н. и други срещу България и др. В тези решения се съдържат критерии от значение за преценката дали условията за изтърпяване на един ограничителен режим могат да достигнат до третиране в нарушение на чл.3 от ЕКПЧ. В контекста на тази съдебна практика, по см. на чл.3 от ЕКПЧ, „безчовечно или унижаващо отношение” предполага страдание или унижение, достигащи отвъд неизбежния елемент на страдание и унижение, свързан с дадена форма на легитимно третиране или наказание. Съгласно мотивите на посочените решения на ЕСПЧ, мерките за лишаване от свобода могат често да съдържат такъв елемент, като държавата трябва да осигури на лишеното от свобода лице условия, които са съвместими с уважението към човешкото достойнство, така че начинът и методът на изпълнение на мярката не го подлагат на стрес и трудности с интензивност, която надминава неизбежното ниво на страданието, свързано със задържането и че като се имат предвид практическите нужди на лишаването от свобода, здравето и доброто му състояние са адекватно осигурени.От доказателствата по делото не се установяват твърдените от жалбоподателя бездействияот страна на органа на изпълнение на наказанията.По отношение на твърдението за липса на течаща вода за готвене, лични нужди и за пиене, представляващо бездействия на орган по изпълнение на наказанията, водещо до нарушение на забраната по чл. 3 от ЗИНЗС, следва да се отбележи, че  съгласно т. III, т. 3 от Заповед № Л-04-268/17.06.2022 годинаМинистъра на правосъдието е утвърден списък на разрешените лични вещи, предмети и хранителни продукти, които могат да получават, ползват и държат при себе си или на определените за целта места лишените от свобода и задържаните под стража по реда на НПК, настанените в затворите, поправителните домове, затворническите общежития и арестите в затворите, са разрешени вещи като котлон, малка фурна, тенджера, тиган и тава за общо ползване, които  се съхраняват в специално  определено помещение и се ползват по ред, определен от началника на затвора, поправителния дом или затворническото общежитие. Във връзка с тези изисквания със заповед на началника на затвора Враца е  утвърден график за ползване на обособеното помещение за приготвяне на храна от лишените от свобода в ЗООТ. Липсва категорично изискване в обособеното помещение да има достъп до течаща вода, но така възможност е осигурена от затворническата администрация. Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал.6 от  ППЗИНЗС на лишените от свобода се създават условия за къпане не по-малко от два пъти седмично и за изпиране на дрехите, спалното и личното бельо.ЗО „Бойчиновци“ разполага с три помещения за къпане с общо 8 броя душове, които са с капацитет на квадратурата по-голям от душовете в тях. Две от помещенията са с три душа, а третото с два.  Към настоящия момент едно от помещенията с три душа не функционера, поради  повреда в бойлера, т. е. към настоящия момент лишените от свобода  имат на разположение 5 душа в две помещения. За ползването на баните за лишените от свобода е изготвен график, съгласно който неработещите лишени от свобода ползват банята 3 дни в седмицата от 09.00 часа до 10.00 часа, а работещите ползват банята всеки ден от 17.30 часа до 19.00 часа.Във всяко от спалните помещение на лишените  от свобода има санитарен възел с течаща вода.Видно от горното липсва бездействие от страна на органа по изпълнение на наказанията, а на лишените от свобода в ЗО „Бойчиновци“ са осигурени всички условия за ползване на баня, готвене  и лични нужди.По отношение на твърдението, че в спалното помещение, в което лишеният от свобода е настанен, няма достатъчна площ. Съгласно разпоредбата на чл. 43, ал.4 от ЗИНЗС минималната жилищна площ в спалното помещение за всеки лишен от свобода не може да бъде по-малка от 4 кв.м. Съответно съобразно § 167 от Пилотното решение на ЕСПЧ от 27.01.2015г. за условията в българските затвори по делото „Н. и други срещу България“ всяко задържано лице трябва да има индивидуално място за спане и най-малко три квадратни метра жилищна площ. Съгласно същото решениесе счита, че пренаселеността  е толкова тежка, че да доведе сама по себе си, независимо от други фактори, до нарушение на чл.3 от ЕКПЧ, когато затворниците имат на разположение по-малко от три квадратни метра жилищна площ.Съгласно чл. 43, ал. 2 от ЗИНЗС всяко място за лишаване от свобода трябва да разполага с необходимите жилищни, битови и други помещения за осъществяване на поправително въздействие. ЗИНЗС не съдържа дефинитивна норма, която да определя какво съдържание е вложил законодателят в термините „достатъчно жилищна площ“ и „минималната жилищна площ“. Както действащото така и отмененото законодателство са непротиворечиви по отношение на разбирането, че под „жилищна площ“, следва да се разбира сборът от площите на помещенията в жилището с основно предназначение за дневни, спални и детски стаи, измерена по вътрешните зидарски очертания на стените /така например в § 1, т. 2 от ДР на Закона за гражданската регистрация, също в § 1, т. 5 от ДР на Наредба № 3 от 19.08.1998 г. за настаняване в жилища, ателиета и гаражи от ведомствения жилищен фонд на Министерството на отбраната/,т.е. санитарните помещения не се включват в жилищната площ. С.А.П. е настанен в спално помещение № 5 заедно с още  5 лишени от свобода.Към материалите по производството е приложен Констативен протокол, изготвен от И*** П*** С*** – и. ПКПпри ОДМВР и И*** П*** Ц*** мл. експерт ЗООТ „Враца“, които са извършили оглед и измерване на спалното помещение, в което е настанен ищецът. Видно от посочения констативен протокол спално помещение № 5 е с обща площ от 34,00 кв. м. без площта на санитарния възел. Измерено и записано в констативния протокол е и намереното обзавеждане, като неговата квадратура, след направени елементарни математически изчисления, е 11,03 кв.м. След изваждане на така получената квадратура за обзавеждането, от общата площ на помещението, получава свободна площ от 22,97 кв.м. за шестимата лишени от свобода, настанени в това спално помещение, или за един лишен от свобода има 3,83 кв.м. жилищна площ. Разбирането на Европейския съд по правата на човека за съобразяване на мебелите и обзавеждането на помещенията при определяне на жилищната площ е относимо към схващането, че минималния размер на същата не следва да е под 3,00 кв. м. за човек. При това положение, ако се съобразят мебелите в процесното помещение, включително и като се изключи площта на санитарния възел (независимо, че в решението на ЕСПЧ това не е споменато), то отново свободната жилищна площ за всеки един от лишените от свобода, обитавали това помещение в посочения период е бил над 3,00 кв. м.

При така установената фактическа обстановка  следва да се приеме, че условията, при които лишеният от свобода П. изтърпява наложеното му наказание „лишаване от свобода“ в ЗООТ „Бойчиновци“ не могат да бъдат определени като такива, нарушаващи забраната по чл.3, ал.1 във вр. с ал.2 от ЗИНЗС. Не се доказва твърдяната от П. липса на осигурени битови стандарти от гледна точка на минимална жилищна площ съгласно установения стандарт с пилотното решение на ЕСПЧ по делото „Н. и други срещу България” и съответно за нарушаване на изискването по чл.43, ал.4 от ЗИНЗС. Жилищната площ на спално помещение № 5, в което е настанен жалбоподателят, спрямо броя на настанените в него лишени от свобода лица, не сочи на тежка пренаселеност или на липса на минимално изискуемото се жизнено пространство, които да обусловят сами по себе си, независимо от други фактори, допуснато нарушение на чл.3 от ЕКПЧ. Не са установени и доказани обстоятелства, които да водят до създадено за П. неудобство със степен и интензитет, което може да бъде квалифицирано като „причиняващо страдание и унижаващо достойнството”. Изпълнението на наложеното наказание „лишаване от свобода“ и статута на лишеното от свобода лице при пребиваването му в ЗООТ „Бойчиновци“, неминуемо водят до ограничения, като в случая прилагането на нормативно регламентираните в ЗИНЗС и ППЗИНЗС мерки за изолация и произтичащите от тях ограничения, не може да се приеме, че обективно са рефлектирали неблагоприятно върху личната сфера в степен, по начин и с характер на преживени страдания от ищеца, което да сочи на нарушение на чл.3 от ЗИНЗС. По отношение на твърдението, че е налице бездействие от страна на орган по изпълнение на наказанията,свързано с наличието на вредители -  дървеници и хлебарки, следва да се отбележи, че видно от свидетелствате показания на И. А*** И., гл. надзирател, отговарящ за ЗОЗТ и ЗООТ „Бойчиновци“, се извършва дезинфекция на помещенията към затвора гр. Враца в частност  Затворническите общежития „Бойчиновци“, извършвани в изпълнение на сключен между Главна дирекция „Изпълнение на наказанията и ДЗЗД „Фаворит мениджмънт“ гр. Врана договор за извършване на дезинфекция и дератизация в сградите на ГДИН и териториалните служби. Видно от показанията на същия свидетел негово задължение е да придружава работниците, извършващи дезинфекцията, в двете общежития. Дезинфекцират се общите помещения, спалните помещения на лишените от свобода и тъй като използваните препарати са безопасни за хората, се дезинфекцира и обзавежда в спалните помещения, както и леглата заедно с матраците и дюшеците на тях. От показанията на свидетеля се установява и, че някои лишени от свобода не  разрешават дезинфекция в техните спални помещения и не допускат  служителите, извършващи тази дейност.По делото е установено, че храненето на лишените от свобода се извършва в самите спални помещения.    Създадена е организация храната, която остава, неконсумирана от лишения от свобода, да бъде събирана в съдове /3 бр. за затворническото общежитие от открит тип/, които съдове се изхвърлят след храненето. Видно от свидетелските показания на лишените от свобода, същите не винаги изхвърлят храната, а я съхраняват с спалните помещения.От администрацията на затвора е създадена организация за предоставяне на почистващи препарати, като такива могат да бъдат закупувани и от лавката на затворническото общежитие при желание от страна на лишените от свобода.Установено е по делото, че затворническото общежитие разполага  с уред за дезинфекция с пара, който се ползва винаги при постъпване на лишен от свобода, при извеждането му за дело и когато е необходимо за дезинфекция на матраци /дюшеци/ при наличието на много вредители.Видно от горното затворническата администрация е предприела всички необходими действия за осигуряване на хигиената на помещенията в общежитието, включително и личните вещи на лишените от свобода. Наличието на вредители, каквото безспорно е установено по производството, се дължи на липсата на сътрудничество от страна на лишените от свобода, неподдържане на достатъчна хигиена от самите тях и наличието на храна в спалните помещения, което способства разпространението на вредителите и е в нарушение на установения режим на хранене.Видно от горното липсва бездействие от страна на органа по изпълнение на наказанията, който е предприел всички необходими действия за осигуряване на хигиената в затворническото общежитие. С оглед на изложеното дава заключение за неоснователност на искането.

Доказателствата по делото са писмени и гласни.

            Съдът, след преценка на представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна  следното:

Искът за спиране действията и бездействията на администрацията на ЗООТ „Враца”, гр. Бойчиновци.  

С Определения от 18 09 2023 г., 20 09 2023 г., 21 09 2023 г. и Протоколно Определение от 26 09 2023 г. на ответната страна са давани изрични указания за представяне на доказателства; разпределена е и доказателствената тежест между страните, а с Протоколно Определение от 26 09 2023 г. на Началник на Затвора Враца, освен, чее дадена възможност да представи доказателства, включително и изпратените чрез ел.поща на 26.06.2023 г. по надлежния законов начин, му е указано, че при неизпълнение, съдът може да наложи повторно глоба и епредупреден за последиците при непредставяне на исканите доказателства, а именно, че на основание чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 161 от ГПК - С оглед на обстоятелствата по делото, съдът може да приеме за доказани фактите, относно които страната е създала пречки за събиране на допуснати доказателства.

Съгласно два броя Справки /л. 11 и л. 17/, Началникът на Затвора Враца установява, че л/св С.П. на 28 03 2023 г. е настанен в спално помещение № 5, където към дата 19 09 2023 г. са настанени още петима лишени от свобода. Отговорник в спално помещение № 5 е л./св С.Ц.К., чието задължение е да следи за реда и чистотата в конкретното помещение. Няма установена практика за изготвяне на месечни графици и за дежурство. На проведено общо събрание на групата на 17 03 2023 г. за отговорник на секция „Хигиенно-битова дейност” е избран л/св С.Ц.К., а на общо събрание, поведено на 04 05 2023 г. за избор на Съвет на общността в ЗООТ „Враца” за отговорник на секция „Хигиенно - битова” е избран л/св К.К.А.. На проведените четири заседания на съвета на общността, не са постъпвали оплаквания от хигиената в ЗООТ и съответно не са внасяни предложения за подобряването й от съвета.Посочва се, чецялостната организация и правно положение на л/св в местата за лишаване от свобода, респ. на тези настанени в ЗООТ са регламентирани в ЗИНЗС и ППЗИНЗС.Съгласно списък на разрешените вещи, котлон, малка фурна, тенджера, тиган и тава за общо ползване, се съхраняват в специално определено помещение и се ползват по ред, определен от Началника на затвора или ЗО. При възникнали аварии по водопроводната мрежа е възможно временно преустановяване на захранването до отстраняване на проблема. Дезинсекцията и дератизацията на територията на ЗО се извършва по график въз основа на сключен договор с фирма ДЗЗД „Фаворит Мениджмънт”, гр. Враца. До май месец са извършени две обработки в ЗО от представители на фирмата, като договорът е прекратен на 08 06 2023 г. като се очакват указания от ГДИН. Към Справката епредставена и Медицинска справка /л. 13/, с оглед контрола по спазване на хигиенните норми и санитарни правила в ЗО, в която е посочено, че в Констативни Протоколи ежемесечно се отразява нивото на хигиената на всяко проверено помещение /спалня, баня, коридори, стълбища, общи помещения, кухни, лавка/, дават се препоръки за отстраняване на нередности и повишаване нивото на хигиена и насоки за дезинфекция.

С Констативен Протокол от 20 09 2023 г. /л. 15/, въз основа на възложена от съда проверка, служители при ОД на МВР Монтана, ведно с експерт в ЗООТ Враца, са извършили проверка в ЗООТ-Враца, гр. Бойчиновци на спално помещение № 5. В помещението установяват обособен санитарен възел с мивка и тоалетна чиния с течаща вода; 6 броя легла с размери 0,70х0,90 м., като едното е двуетажно; два броя маси с размери 0,80х0,80 м; чин с размери 1,00х0,80 м.; 4 бр. метални шкафчета с размери 0,45х0,40 м и 1 бр. метално шкафче с размери 0,50х0,50м. Площта на стаята е 34,00 кв.м. На етажа има три броя бани, едната е в ремонт, а другите две разполагат с общо 5 броя душа с топла и студена вода.

Във връзка с повторно възложена проверка на служители от ОД на МВР Монтана, е постъпило писмо вх. № 4020/29 09 2023 г. на Началник РУ Монтана, в което е посочено, че при проверка в спалните помещения и общите части на ЗООТ, гр. Бойчиновци и специално в спално помещение № 5, са констатирани видими пълзящи вредители. 

Съгласно Удостоверение на „В и К” ООД, гр. Монтана, водата във водопроводната мрежа на гр. Бойчиновци отговаря на изискванията за питейно-битови нужди, съгласно Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели. Режим на водата, свързан със спиране на водата през 2023 г. не е имало. В периода от 05 06 2023 - 07 07 2023 г. е имало ограничение на ползването на водата от водопроводната мрежа в гр. Бойчиновци, само за битови нужди, поради завишаване на мътността вследствие на проливни дъждове и наводнения в зоната на водоизточниците.

От показанията на разпитания свидетел л/св С.Ц.К., от около година настанен в ЗООТ гр. Бойчиновци се установява, че около два месеца и половина е работил в Градината, която се намира се във Враца. Там е пребивавал постоянно от 04.05.2023 г. до някъде 10-20 юли, когато се е върнал обратно в ЗОО”. Настанен е в спално помещение № 5 и с оспорващия са заедно от около 7 - 8 месеца. Той е настанен преди него в това спално и до сега е там. Казали са му, че е отговорник по хигиената на целия трети етаж, но не са му казвали какви задължения и права има и не знае какви права има като такъв отговорник по хигиената. Не знае какво трябва да прави, не са му казвали, не са му търсили и отговорност. На К. е казвал, че е отговорник по хигиената и той знае това. На никой л.св. не е правил забележка, защото не са му казали, че има такива права и той не смее да се занимавам с никой. По принцип като е отговорник по хигиена, трябва с ОРД-то, ОРД – означава мияч, чистач на общите помещения, не в конкретното спално – лице което се грижи за хигиената в общите помещения – в коридора, карето, там където са стаите на полицаите, стълбите и за това отговаря К. и той знае, че е избран за отговорник по хигиената на третия етаж. Няма общо с хигиената в спалното. К. не му е възлагал задачи и не е искал абсолютно нищо от него. Не е получавал препарати. Имат хлебарки и дървеници. Устно са се оплаквали, че имат такива вредители - на началниците; на Г-н Н*** – той е началник на ЗООТ; на отрядните, това са ИСДВР; на медицинското лице също, но тя им дава само алергозан да се мажат. На К. не се е оплаквал. Много пъти са правили ограничения на водата. В спалното помещение имат само студена течаща вода, там е тоалетната, има и мивка. Водата я спират, сутрин има, до обяд няма, после пак я пуснат и така. Не я спират всеки ден, през ден, два, три, четири, пет дена. Ограничават часовете, примерно два часа сутрин, два часа на обяд, два часа след обяд. Преди 20 дни последно са спирали водата и повече не са я спирали след като са разбрали, че те се оплакват до съда.

При снемане самоличността на доведения свидетел К.К.А., същият заяви, че не желае да свидетелства, при което съдът му разясни кога може да откаже свидетелски показания. От неговите показания се установява, че е настанен в 4-то спално помещение. Той е избран за отговорник секция хигиенно-битова и се води и кмет на I-ва група. ИСДВР–то му е казал какво трябва да прави. Минал е да каже на хората да си почистват спалните помещения, да си оправят леглата. Той има право да проверява от 1-во до 5-то спално помещение, вкл. и 5-то. водя. От 5-то нататък си има друг отговорник. Има право да прави забележки, препоръки, например да си оправят леглото, но не може системно да ходи след тях. Един път като се каже е достатъчно, тъй като те не са малки. Никой не му се е оплаквал от лоши хигиенни и битови условия, тъй като не знаят много хора той каква длъжност изпълнява и е по-добре така за него. Администрацията на затвора го е представила пред старите, които са си заминали, но сега са нови и пред новите не са и те не знаят. Под хигиена разбира да се помете, да се подреди, да се измие, да се изчисти. Чисти коридор, дежурна, общи помещения и където е външния престой, което му е като задължение, а в спалните помещения не влиза. Отново заявява, че не иска да свидетелства. Някой път е виждал хлебарки, но си прави капани, с които си ги хваща и няма. Виждал е да идват хора да пръскат по общите помещения. Общите помещения мие всеки ден с белина и други препарати, които му се осигуряват. Храната, която им остава се изхвърля в кофи, предназначени за това и след това той изхвърля тези кофи.   

От показанията на л/св И.Д.М., се установява, че е бил настанен в 5-то спално помещение, като в момента е във 2-ро и в тях има дървеници, хлебарки и други вредители. Не е виждал да идват да дезинфекцират помещенията и коридорите. Не знае, че може да иска от администрацията да му се занесе дюшека за изпарение, никой не им е казвал. Държат храна в спалното помещение, понеже няма на друго място къде, това е храната от лавката и от затвора, където им дават. Налага им се да чистят всеки ден.

От показанията на И. А*** И., и. в ЗОЗТ се установява, че има фирми, които пръскат, но не може да каже колко често, защото те работят на смени. Пръскат в корпуса, в санитарните помещения, в спалните помещения, навсякъде не само по пода. Той лично ги е питал и са му казвали, че препарата с който пръскат е абсолютно безвреден и може да се напръскат дори и възглавниците и леглата. Лишените от свобода са там докато пръскат, но 90 процента от тях категорично отказват, даже и декларации пишат, че отказват да им се пръска. Твърдят, че се пръска само с вода, че препаратите им не са ефикасни срещу дървениците и дефакто ги стимулират да ги хапят повече и пръскането е с обратен ефект. В общежитието има машина, която се казва изпарител и всички л.св., които отиват на дело или идват като новопостъпили, дори периодично на л.св., които се оплачат, че имат такива вредители –дървеници, хлебарки и т.н. по багаж, дрехи, минава багажа през тази машина. Тя представлява, като една огромна пералня, слага се всичкия багаж вътре и минава пара на много висок градус, която ги убива. Така, че се полагат доста усилия. При него лично са идвали л.св. и са му носили, за да му покажат, че има. Факт е че има, така е, но те се борят с тях като пръскат. Наскоро през него е минала молба от л/св за получаване на препарат против тези вредители, разрешена от началника. Имат и един л/св от закрития тип, който си събира всякакви неща, качва от карето, по занемарен е като цяло и доста често се случва останалите съкилийници да се оплачат, че имат дървеници. Без негово съгласие се изземва всичкият му багаж и се кара на този изпарител. Прави се почистка на спалното помещение и т.н. За изпарителя, ако някой л/св пожелае и не е в хипотезата да излиза на дело или сега да бъде приет в затвора, може да се ползва, просто въпроса е да се организира, защото все пак трябва да се пренесат вещите с охрана. Трябва да има свободна охрана, да се изнесат вещите, да се проверят за нередност. От охраната се изпаряват. Те се изпаряват за около 5 минути и остават съвсем леко влажни. Има помещения в които няма, нито дървеници, нито хлебарки. Това са помещенията, които се обитават от по-чистоплътните, ако мога така да се изразя л/св. Хора, които поддържат повече хигиена и се пръска.

При така установената фактическа обстановка, Административен съд-Монтана, намира от правна страна следното:

Съдът приема предявеният искза процесуално допустим. 

Съгласно член 3 от Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи - Забрана на изтезанията - Никой не може да бъде подложен на изтезания или нечовешко или унизително отнасяне или наказание.

Съгласно чл. 276, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2 от ЗИНЗС - Всеки лишен от свобода или задържан под стража може да иска: прекратяването на действия и бездействия на орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице, представляващи нарушение на забраната по чл. 3; извършването на действия с цел прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3. Липсата на изрично формулирано в нормативен акт задължение за извършване на фактически действия не е пречка искането по ал. 1 да бъде уважено, за да се прекрати нарушението на чл. 3.

Съгласно цитираният чл. 3, ал. 1 от с.з. - Осъдените и задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко, нечовешко или унизително отношение. Втората алинея от чл. 3 гласи, че за нарушение на ал. 1 се смята и поставянето в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода или задържането под стража, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които уронват човешкото достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност. 

Съгласно чл. 84, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ЗИНЗС -Лишените от свобода имат право на: безплатна храна, достатъчна по химически и калориен състав, съгласно таблици, утвърдени от министъра на правосъдието съгласувано с министъра на здравеопазването и министъра на финансите; самостоятелно легло и спални принадлежности, а лишените от свобода, които нямат собствени дрехи и обувки - и на безплатно облекло и обувки, подходящи за съответния сезон, по таблици, утвърдени от министъра на правосъдието.

Съгласно чл. 119а, ал. 1 и ал. 2 от ППЗИНЗС - Дейността по държавния здравен контрол в ГДИН и териториалните й служби се осъществява съобразно Закона за здравето, Закона за храните и подзаконовите им нормативни актове. Дейността по държавния здравен контрол се осъществява от сектор "Медицинско обслужване в местата за лишаване от свобода" в следните основни направления: т. 11. контрол на извършваните дезинсекционни и дератизационни обработки в териториалните служби на ГДИН.

Съгласно § 1, т. 11 от ДР на ЗЗ - По смисъла на този закон  "Дейности със значение за здравето на човека" са: б. „е” извършване на дезинфекция, дезинсекция и дератизация.

Съгласно чл. 151, ал. 1 от ЗИНЗС - На лишените от свобода се осигуряват условия за: т. 2. хигиена на ръцете и краката; т. 3. къпане - по възможност всеки ден, но най-малко два пъти седмично; след всяко ползване на баня помещението се почиства и дезинфекцира.

Съгласно чл. 20, ал. 3 от ППЗИНЗС - На лишените от свобода се осигурява постоянен достъп до санитарен възел и течаща вода. В заведенията от закрит тип и арестите в затворите ползването на санитарен възел и течаща вода се осъществява в спалните помещения.

Съгласно чл. чл. 43, ал. 4 и 5 от ЗИНЗС - Минималната жилищна площ в спалното помещение за всеки лишен от свобода не може да е по-малка от 4 кв. м. Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" поддържа актуална база данни за капацитета на местата за лишаване от свобода. Количеството дневна светлина, степента на изкуственото осветление, отопление и проветряване, достъпът до санитарни възли и течаща вода, както и минимумът обзавеждане на спалните помещения се определят с правилника за прилагане на закона

Съгласно чл. 21, ал. 1 от ППЗИНЗС - Спалните помещения се обзавеждат с отделни легла за настанените лица, снабдени със спални принадлежности, шкафчета за лични вещи, маса, столове, осветителни и отоплителни тела, като се осигуряват условия за пряк достъп на дневна светлина и възможност за проветряване.

Видно от действащата правна уредба, основната цел преследвана от закона е да не се допуска лишените от свобода да бъдат подлагани на нечовешко или унизително отнасяне, както и да бъдат поставяни в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода, които уронват човешкото достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност. Наличието на такова отнасяне към л/св и поставянето му в неблагоприятни условия се преценява за всеки отделен случай съобразно всички относими факти и обстоятелства, и тяхното кумулативно въздействие върху неговото физическо и психическо състояние.

По отношение на претенцията по т. 1 от иска - няма течаща вода за готвене, пиене и къпане.

По отношение на готвенето, в с.з. самият оспорващ уточни, че не готви и не се занимава с тези неща, поради което и не му е необходимо каквото и да било за извършването на тази дейност. 

Въз основа на възложена и извършена проверка от служители на ОД на МВР Монтана, се установява, че в ЗООТ гр. Бойчиновци има работещи две помещения за къпане с общо пет работещи душа /едно от помещенията е в ремонт/, създадена е и надлежна организация за посещение на тези помещения -по график, каквито са законовите изисквания, а именно: не по-малко от два пъти седмично. Отделно в самото спално има санитарен възел и осигурен постоянен достъп до течаща вода, необходима за извършването на ежедневна хигиена. По отношение на твърдението за спиране на водата и осигуряването на такава само сутрин и вечер в определени часове, следва да се отбележи, че тези твърдения влизат в противоречие с показанията на разпитаните свидетели – С.К. и К.К.. В тази връзка следва да се отбележи, че съгласно представени доказателства от „В и К“ ООД, гр. Монтана, в гр. Бойчиновци и околните населени места за периода 05 06 2023 - 07 07 2023 г. е ималовременно ограничаване в ползването на водатаза битови нужди, поради сочените от тях обективни причини като проливни дъждове. Това обяснява и причините завременното спиране на водоподаването, което безпротиворечиво се установява от показанията на същите свидетели. За основателността на тази претенция следва да се има предвид и заявеното, както от свидетеля С. …, така и от оспорващия в с.з., че водата в спалното им помещение вече не се спира. Неоснователно се твърди, че на л/св не е осигурена вода за пиене. Водата от водопроводната мрежа, съгласно представеното от „ВиК“ ООД, гр. Монтана удостоверение е годна за пиене и оспорващият разполага с бутилка, в която може да си я налива. Същевременно възможност за закупуване на вода е осигурена ив лавката, където л/св пазаруват. Обстоятелството, че поради определени обективни причини като ремонти, аварии или друго, за известен период от време и в определени часове на денонощието, в спалните помещения не е имало течаща вода, не означава, че достъп до такава не се осигурява, което обуславя неоснователността на това искане.

По отношение на претенцията в т. 2 - няма място в килията, няма необходимата квадратура. По това твърдение, следва да се има предвид, чеминималната жилищна площ, която следва да бъде осигурена на един л/св е предвидена в чл. 43, ал. 4 от ЗИНЗС. Текстът на тази норма не пояснява дали тази минимална площ от 4 кв.м. включва или изключва мебелите в помещението. В тази връзка в своя практика ЕСПЧ пояснява, че заетото от мебели пространство в помещението би могло да представлява нарушение по чл. 3 от закона и Конвенцията, но не само по себе си и при определени условия. Безспорно,от констатациите по възложена и извършенапроверка от служители на ОД на МВР Монтана, е установено, че в спалното помещение, където е настанен л/св, всеки лишен от свобода разполага със самостоятелно легло, като по този начин на настанените там лица е осигурена възможност всеки да разполага съссобствено лично пространство. Осигурени са шкафове за съхраняване на лични вещи, маси и чин. Спално помещение № 5 е с обща площ от 34 кв.м. и в него има6 броя легла с размери 0,70х0,90 м., като едното е двуетажно; два броя маси с размери 0,80х0,80 м; чин с размери 1,00х0,80 м.; 4 бр. метални шкафчета с размери 0,45х0,40 м и 1 бр. метално шкафче с размери 0,50х0,50м. С оглед общата квадратура на мебелите в спалното помещение и при извършването на прости математически изчисления се получава свободна площ от 3,83 кв.м., от което може да се направи обоснован извод, че л/св имат възможност да се движат свободно и безпрепятствено между мебелите, респ. разполагат с едно минимално свободно пространство, съответстващо на положението, в което сами са се поставили. Самото спално помещение разполага с мивка и тоалетна, което е допълнително и немаловажно удобство за л/св. настанени в него. С оглед на установените фактически обстоятелства и доколко наличните в спалното помещение мебели, не създават по-големизатруднения и неудобства от обикновено необходимото, свързано с ограничителния режим, при който са поставени л/св, съдът приема, че от страна на ответника не е налице твърдяното бездействие, с което да е нарушен чл. 3 от ЗИНЗС. В международното право, няма указана каква следва да е точната квадратура на жилищната площ, която следва да бъде налична, като в практиката е възприет минимален стандарт от 3 кв.м. свободна площ за всяко лице. За да се приеме, че свободната жилищна площ създава предпоставки за неблагоприятни условия за изтърпяване на наложеното наказание, респ. унизително отношение, е необходимо да се установи липса на възможност, както за уединение при ползване на санитарния възел, така и за свободно движение в помещението, лично пространство, т.е. липса на самостоятелно легло за спане, по-малко от три квадратни метра свободна жилищна площ, също така липса на естествена вентилация и светлина, отопление, които обстоятелства могат да обосноват нарушение на чл. 3 от Конвенцията, каквито не са установени за помещението, в което е настанен ищецът.

По отношение на твърдението по т. 3 от иска - наличие на насекоми/дървеници в общежитието, от които вечер не може да спи. Това твърдение се установява по безспорен начин, както от показанията на разпитаните свидетели – двама лишени от свобода и един служител, така и от извършената нарочно възложена от съда проверка на служител от ОД на МВР Монтана. По тези твърдения, самият Началник на ЗООТ, в представена по делото Справка /л. 17/ изрично заявява, че договорът сключен с фирмата, която извършва дезинсекция и дератизация е прекратен още на 08 06 2023 г. като по отношение на тези въпроси се очакват указания от ГИДН.

При наличието на така установените обстоятелства, този състав счита, че както Началника на ЗООТ, така и цялата ГДИН неправомерно бездейства и не изпълнява задълженията си, за осигуряване на л/св от ЗООТ, гр. Бойчиновци, на среда, която да отговаря на всички законови изисквания, въпреки вменените със закон задължения, съгласно чл. 119а, във връзка с § 1, т. 11 от ДР на ЗЗ. Една от целите предвидени в ЗИНЗС, касаещи изпълнението на наказанията, е насочена към осигуряване на условия за поддържане на физическото и психическото здраве на осъдените и зачитане на техните права и достойнство. Грижата и охраната на физическото и психическо здраве на л/св е първостепенна и основна цел, преследвана от закона. И това е така с оглед, както на високата стойност на този вид ценност, така и с оглед неразривно свързаната с това възможност да се подпомогне личностната промяна на осъдените в направата на избора им за водене на законосъобразен начин на живот, съответен на установения в обществото ред. Правилното отношение винаги има поправително въздействие. Самият законодател го предвижда в текста на чл. 40, ал. 2, т. 1 от ЗИНЗС - Поправително въздействие се осъществява чрез осигуряване на условия за поддържане на физическото и психическото здраве и уважаване човешкото достойнство на осъдените.

 В тази връзка сключването на договор и извършването на дезинсекция/дератизация определен брой в годината може да се приеме само за формално и документално решаване на този въпрос. Наличието на машина, която изпарява единствено и само дрехите на л/св, които пристигат или се завръщат от дело в общежитието, очевидно не е правилна организация, тъй като не води до разрешаването на този проблем и не променя фактическото положение и обстановка. Безспорнов общите части на ЗООТ и спалните помещения, включително в спалното помещение, където е настанен молителят, видимо се установяват вредители, а за да бъдат видими, то това означава, че продължително не са предприемани адекватни и съответни мерки. В тази връзка и след като този проблем се оказва значителен за ЗООТ (делата с такъв предмет в Административен съд Монтана се увеличават), то за неговото ефективно и обективно разрешаване следва да се предприеме друг/различен подход от досегашно прилаганият. От друга страна и с оглед установената по делото възможност за изпаряване на вещите на л/св, то в случай на такава възможност, същата не е сведена до знанието на самите л/св, т.е. че имат възможността да поискат да им бъдат изпарени вещите, включително и матраците. Въпреки това този състав счита, че администрацията на затвора е тази, която носи основната отговорност и в нейните правомощия е така да организира дейностите си, че обективно и на практика да създаде необходимите условия за съхранение здравето на л/св.

По отношение на въпроса за личната хигиена и задълженията на л/св да поддържат такава, следва да се отбележи, че това тяхно задължение се различава от задължението на администрацията да изпълнява това, което й вменено в текстовете на чл. 40, ал. 2, т. 1, вр. с чл. 119а от ЗИНЗС, като методите и средствата за изпълнение на тези две задължения, са различни, както са различни отговорностите и последиците от допускането на съответното неизпълнение. Въпреки, че въпросите свързани с хигиената не са предмет на спора, предвид установеното по делото, този състав следва да отбележи, че администрацията на затвора не представи никакви доказателства за спазване на законовите изисквания по избиране на съответните самодейни органи, в който състав влизат лица отговорни за хигиената /единствено твърдението и посочването на такива лица, не е достатъчно/, респ. адекватна и съответна законова организация по поддържане хигиената в спалните помещения. Самите свидетели, за които е посочено, че са им възложени определени правомощия, нямат представа в какво се изразяват техните права и задължения – С.К., а К.К. заявява, че за него е по-добре, че л/св не знаят той каква длъжност изпълнява, не ходи по спалните помещения, не прави забележки и не дава препоръки. По отношение на въпроса за съхраняването на храна в спалните помещения, този състав следва да отбележи, че л/св нямат друго помещение, в което да се хранят и държат храна, освен в спалното си помещение, където им се раздава и храна.

С оглед на изложеното настоящият състав счита, че оспорващият по несъмнен и безпротиворечив начин в това производство доказа твърдението си за наличие на вредители в спалните помещения, а от там обуслови и основателността на искането си по т. 3, касаещо незаконосъобразно бездействие от страна на служители на затворническата администрация, в ЗООТ „Враца“, гр. Бойчиновци, които бездействия са довели до поставянето на л/св от това общежитие и конкретно л/св С.П. в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода, което предпоставя уронване на човешкото му достойнство и поражда чувства на незащитеност и малоценност, респ. е унизително отнасяне.

            С оглед изложеното и на основание чл. 280, ал. 2 от ЗИНЗС Съдът

 

РАЗПОРЕДИ :

ЗАДЪЛЖАВА Началник на ЗООТ „Враца”, гр. Бойчиновци, в 7 дневен срок месец от влизане в сила на настоящото разпореждане и след изрично декларирано съгласие от л/св С.А.П., ДА ИЗВЪРШАТ цялостно изпарение на дюшека и дрехите на л/св С.А.П., настанен в спално помещение № 5.  

ЗАДЪЛЖАВА Началника на Затвора Враца, гр. Враца, Началник на ЗООТ „Враца”, гр. Бойчиновци и Директор на ГДИН, в срок до един месец от влизане в сила на настоящото разпореждане, да предприемат конкретни фактически действия, с които да осигурят на л/св С.А.П. благоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода, а именно: без вредители в спалното му помещение.

РАЗПОРЕЖДАНЕТО може да се обжалва чрез Административен съд-Монтана пред тричленен състав на Административен съд Монтана в 3 дневен срок от съобщението му до страните.

            На основание чл. 138, ал.1 от АПК  препис  от решението да се изпрати на страните.                           

 

АДМИНИСТРАТИВЕНСЪДИЯ: