Решение по дело №9101/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 261828
Дата: 25 юни 2021 г.
Съдия: Владимир Руменов Руменов
Дело: 20205330109101
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  №261828

 

25.06.2021 г., гр. Пловдив.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

     ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, XIІ-ти гр. състав, в открито съдебно заседание на осми юни две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

 

                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ:  ВЛАДИМИР РУМЕНОВ

 

      при секретаря Катя Грудева, като разгледа докладваното от съдията гр. д. № 9101 по описа на същия съд за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството е по реда на чл. 235 от ГПК - решение по съществото на исков спор.

   Искове на „Дженерали Застраховане „ АД,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков” № 68,  против Община Пловдив, пл. С. Стамболов № 1, БУЛСТАТ *********, които намират основанието си в разпоредбата на чл. 410 от Кодекса за застраховането.

   Според изложеното,  между дружеството – ищец и трето на спора лице , имало договор за застраховка „Каско на МПС”, застрахователна полица  № ************, по силата на който договор били застраховани вредите , които могли да настъпят по лек автомобил марка  „Мерцедес”, модел *********„ с държавен контролен номер *********. В срока на договора , н а дата  15.02.2018г, в П., на ул. ****************, настъпва с този автомобил пътнотранспортно произшествие – автомобила пропада в необозначена и необезопасена дупка на пътното платно, при което по същият настъпват повреди. За отстраняването на тези повреди , при ищеца е образувана преписка по щета с №    *********** като в хода на ликвидационното на щетата производство, било определено и изплатено на отстранилото повредите автосервизно дружество, сумата от 2045. 62 лева застрахователно обезщетение, с платежно нареждане от дата 14.03.2018г.  Тъй като ответната община била собственик на пътното платно, то се твърди, че застрахователят се е суброгирал в правата на удовлетворения  застрахован и поканил собственика на вещта да му плати заплатеното, като регресно обезщетение. Това не било направено , при което се иска от съда общината да се осъди да заплати на ищеца сума от 2060.62 лева, от които 2045.62  лева застрахователно обезщетение и 15 лева обичайни разноски по ликвидиране на щетата,  сумата от 379.95 лева- обезщетение за забава за париода от 30.05.2018г. до 23.03.2020г,  както и законната лихва от датата на подаването на исковата молба- 27.07.2020г до окончателното изплащане на вземането, и разноските по спора.

  Ответната община е оспорила иска , отрича осъществен състав на непозволено увреждане на автомобила. Прави се и възражение за съпричиняване на вредоносния резултат от страна на водача на автомобила, който  се движил с несъобразена с пътните условия скорост. Иска се претенцията да бъде отхвърлена , и да се присъдят на общината сторените за защитата разноски.

   Проведена е по делото съдебно – автотехническа експертиза, вещото лице по която дава заключение , че  пропадането в дупка е най- вероятния възможен от техническа гледна точка механизъм на настъпване на увредите . При пропадането  били увреден  преден десен амортисьор на автомобила, като стойността на отстраняване на увредите е 2046.26 лева.

   Исковете са допустими като осъдителни, при наличие на твърдяното неудовлетворено притезание.

   Съдът, като взема предвид становищата на страните , изложените от тях факти и ангажираните доказателства , съобрази следното : 

   Застраховката „каско на МПС” е по своя характер имуществена застраховка срещу вреди, включена в раздел II от приложение № 1 на Кодекса за застраховането, затова и исковете , предвид изложеното като факталагия в исковата молба , следва да се приемат  за такива по смисъла на чл. 410 от КЗ , действал към датата на настъпването на вредите. Сложният фактически състав на разпоредбата на чл. 410 от Кодекса за застраховането предвижда , че „С плащането на застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на застрахования до размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото определяне, срещу:  ................................... 3. собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да упражнява надзор върху вещта, причинила вреди на застрахования по чл. 50 от Закона за задълженията и договорите”. Тоест, подлежат на съвкупно главно доказване от страна на ищеца в настоящото производство: 1. съществуването на договора за застраховка , към датата на увредата ; 2. настъпването на вредите, 3. собствеността върху вещта, причинила тези вреди ,4. изплащането на обезщетение на правоимащото застраховано лице от страна на застрахователя , и 5. регресната покана до собственика на вещта за възстановяване на сумата по обезщетението и обичайните разноски. 

  Най- напред , представено е на л. 10 от делото заверено от страната копие от договор за   застраховка „Каско“ , сключена при условията на ”пълно каско „ за лек автомобил Мерцедес с държавен контролен номер *********, и обективирана в застрахователната полица № ************. Договорът е със срок на действие (покритие ) от дата 02.06.2017г до 01.06.2018г., като е уговорено между страните разсрочване на четири вноски на плащането на застрахователната премия. Тоест, има между ищеца и третото лице застрахователен договор, доколкото съдът приема, че приложеното копие доказва при условията на пълно главно доказване това съществуване. За разлика от задължителните застраховки , плащането на вноските по договор за каско  при разсрочено плащане не е от значение за валидността  на договора , след като ищецът не твърди да е прекратено действието му ; при извършено плащане на третото увредено лице, регресът възниква валидно.   

  На следващо място, има и копие от протокол за ПТП под номер ******* от дата 15.02.2018г , от който личи , че на същия ден , около 14.30 часа , застрахования лек автомобил , управляван от собственика си С., претърпява ПТП, пропадайки в несигнализирана дупка на пътното платно. Протоколът е официален свидетелстващ документ, който и затова се ползва с присъщата на официалните документи формална доказателствена сила – констатациите в него се приемат за истински до опровергаването им, каквото ответната страна не провежда. Съдът кредитира записаното от него в протокола като вярно и приема , че е налице ПТП под формата на пропадане в необозначена дупка на пътното платно. В това отношение е категорична и проведената съдебно – автотехническа експертиза , според която , най- вероятния механизъм на настъпването на произшествието е пропадане в   дупка на пътното платно. А съдът кредитира заключението й като обективно и компетентно изготвено. Тоест, има реализирано на дата 15.02.2018г пътнотранспортно произшествие.

  При това ПТП са настъпили и вреди по автомобила.

   Така се твърди отново от записаното в   протокола , графа „Обстоятелства , причини и условия за ПТП , извършени маневри , други материални щети„, където е налице отбелязване , че има „ мат. щети „, конкретизирани в друга графа като „спукани предна  дясна гума , деформиран амортисьор , деформирана възглавница на амортисьора„. Тази констатация на съставилото протокола длъжностно лице кореспондира  със записаното в описите , извършени за целите на ликвидационната преписка, и със заключението на ВЛ в частта , с която е казано, че включените в този опис операции съответстват на вида и характера на увредите.  Това е достатъчно на съда да приеме , че вредите са настъпили и са в причинно следствена връзка с механизма на настъпването на самото произшествие.

    Стойността на отстраняване на повредите е тази , приета и от застрахователя в хода на ликвидационната преписка ( експертиза на л. 75 и следващите от делото ). Искът е  доказан и с оглед размера си.  

    Отново предвид заключението на ВЛ М., което съдът кредитира , отсъства основание да се приеме, че е налице съпричиняване на вредите от поведението на водача на лекия автомобил *****. Това е така,   тъй като същият е бил в невъзможност , при разрешената за участъка скорост, да възприеме наличието на дупка като препятствие по пътното платно в рамките на най- краткия спирачен път  , т.нар. „опасна зона”. 

  Факта , че община Пловдив стопанисва конкретния пътен участък , не  е спорен, а и според чл. 8 ал. 3 от Закона за пътищата, пътят е собственост на общината,  и този елемент  на хипотезата по чл. 410 от КЗ е налице. Тук следва да се отбележи , че отговорността на общината като цяло е безвиновна,  за непозволена увреда по смисъла на чл. 50 от Закона за задълженията  и договорите, на която хипотезата на  чл. 410 от Кодекса за застраховането е частен случай. 

    Разноските се понасят от ответника , в пълен размер предвид изхода на спора.

    Воден от изложеното , съдът

Р Е Ш И:

    

   Осъжда Община Пловдив, пл. С. Стамболов № 1, БУЛСТАТ *********, да заплати на „Дженерали Застраховане „ АД,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков” № 68,  сумата от 2060.62 лева, от които 2045.62  лева застрахователно обезщетение и 15 лева обичайни разноски по ликвидиране на щетата – по щета ******* по договор за каско  с полица  № ************, за репариране на вреди на л.а „Мерцедес”, модел *********„ с държавен контролен номер ********* от ПТП в П. на 15.02.2018г, сумата от 379.95 лева- обезщетение за забава за периода от 30.05.2018г. до 23.03.2020г,  както и законната лихва от датата на подаването на исковата молба- 27.07.2020г до окончателното изплащане на вземането.

  Осъжда Община Пловдив, пл. С. Стамболов № 1, БУЛСТАТ *********, да заплати на „Дженерали Застраховане „ АД,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков” № 68,  сумата от 726.16 лева  разноски по делото.  

 

  Решението подлежи на обжалване пред състав на ПОС , в срок от две седмици от датата на уведомлението до страните.                                                  

       

                                                                    

                                                                                    РАЙОНЕН  СЪДИЯ:/п/

 

Вярно с оригинала!

КГ