Определение по дело №708/2020 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 561
Дата: 5 юни 2020 г.
Съдия: Атанаска Анастасова Анастасова
Дело: 20205300200708
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2020 г.

Съдържание на акта

                              О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е № 561

                                        Гр. Пловдив, 05.06.2020г.

                                        

                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

       

         ПЛОВДИВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД в закрито заседание на пети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                            ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: АТАНАСКА АНАСТАСОВА

 

след като се запозна с докладваното от съдията ЧНД № 708/2020г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.243 от НПК.

Образувано е във връзка с постъпила жалба от П.Д.Б., чрез упълномощения му процесуален представител адв. **, против Постановление на ОП – Пловдив от 10.04.2020г., с което на основание чл.243 ал.1 т.1 вр. чл.24 ал.1 т.1 от НПК вр. чл.15 от НК е прекратено наказателното производство по досъдебно производство № 41/2017г. по описа на РУ на МВР – Първомай при ОДМВР - Пловдив за извършено престъпление по чл.343 ал.1 б.в вр. чл.342 ал.1 от НК. По изложени в жалбата съображения се твърди, че събраните данни и доказателства по преписката не са разгледани и разтълкувани по напълно законосъобразен и целесъобразен начин с оглед установения в Република България и ЕС ред, не са изяснени всички факти и обстоятелства, включени в предмета на доказване, липсва правилен фактически и правен анализ досежно съвкупността от доказателствата. Иска се постановлението да бъде отменено и делото върнато на ОП – Пловдив, за да бъдат отстранени неправилните и незаконосъобразните действия с цел да бъде осигурено своевременното, законосъобразното и успешното извършване на разследването с цел защита на установения в страната ни правов ред.

Съдът, след като се запозна с приложените по делото материали, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като следва да се приеме, че същата е подадена в срок. Действително по делото не са налице доказателства за връчване на препис от обжалваното постановление на пострадалия П.Б.. В тази връзка следва да се отбележи, че съгласно чл.3 т.1 /изм. ДВ, бр.34 от 2020г., в сила от 09.04.2020г./ от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, за срока от 13 март 2020г. до отмяната на извънредното положение спират да текат процесуалните срокове, включително и по съдебни производства, с изключение на сроковете по производствата и делата съгласно приложението, каквото не е настоящето. Постановлението, с което е прекратено наказателното производство, е от 10.04.2020г., поради което и независимо от това дали и кога пострадалият е получил препис от същото в рамките на обявеното извънредно положение,  предвиденият в чл.243 ал.4 от НПК 7-дневен срок за обжалване започва да тече, считано от отмяната на това положение - 14.05.2020г., доколкото с Решение на Народното събрание първоначалният срок до 13.04.2020г. беше удължен до 13 май 2020 г. Жалбата е подадена на 27.04.2020г., от което следва, че същата е подадена в срок. Наред с горното е подадена при наличие на правен интерес и изхожда от лице, което се явява пострадало от престъплението. Разгледана по същество същата е основателна.

Досъдебно производство № 41/2017г. по описа на РУ на МВР – Първомай при ОДМВР - Пловдив е образувано на 03.03.2017г. по реда на чл.212 ал.2 от НПК против неизвестен извършител за това, че на 03.03.2017г. на кръстовище между ул. „***“ и ул. „***“ в с. *, обл. Пловдив при управление на МПС – л. а. „Мерцедес 190Е“ с рег. № **** е нарушил правилата за движение и по непредпазливост е причинил смърт на ***, ЕГН ********** *** – престъпление по чл.343 ал.1 б.в вр. чл.342 ал.1 от НК.

В обжалваното постановление прокурорът е приел следната фактическа обстановка:

Св. *** придобила шофьорска правоспособност на 19.11.1984г. с категории В, М и АМ. Към м. март 2017г. притежавала свидетелство /поредно/ за управление на МПС № *, издадено на 10.06.2011г. Като шофьор нямала наложени наказания за нарушения на ЗДП и ППЗДП, както и отнети контролни точки. Била с постоянен адрес в гр. Пловдив, но работела като * в гр. *. Притежавала л. а. „Мерцедес 190Е“ с рег. № ****, с който пътувала между двата града. Колата била технически изправна.

** бил пенсионер и живеел в с. *, общ. Първомай, ул. * заедно със съпругата си ***. Двамата имали две деца – *** и П.Д.Б., които не живеели при тях.

На 03.03.2017г. около 10.50ч. ** и съпругът й – св. *** с л. а. „Мерцедес 190Е“ с рег. № **** потеглили на път от гр. Димитровград за гр. Пловдив. Шофьор на автомобила била св. *, а съпругът й седял на предна дясна седалка. Пътят им минавал през с. Добрич, с. Горски извор, с. Върбица и с. Бяла река, всички в посока гр. Първомай – гр. Пловдив.

Около 11.15ч. автомобилът, управляван от св. *, навлязъл в с. * и продължил движението си по ул. „5-та“. Скоростта на движение била до максимално разрешената за движение в населено място. Времето било слънчево и ясно, с много добра видимост. Улицата била с ширина 9.00 м., с равна асфалтова настилка, с едно платно, с по една лента за движение във всяка посока, разделени с видима пътна маркировка.

В този момент по ул. „*“ преди кръстовището с ул. „6-та“ управлявал велосипеда си ** въпреки употребата на алкохол. Същият се движил в посока гр. Първомай – гр. Пловдив.

Докато автомобилът, управляван от св. *, се движил по ул. „5-та“, велосипедистът Б. навлязъл в зоната на кръстовището с ул. „6-та“. Не след дълго лекият автомобил приближил зоната на кръстовището. В този момент св. * управлявала автомобила си с около 41-42 км/ч. Същата забелязала движещия се пред нея колоездач, който се движел бавно напред /с около 10 км/ч/ в дясно по улицата и недалеч от края на уличното платно. Не го възприела като опасност, тъй като имало достатъчно разстояние между него и автомобила, и решила да го изпревари. Когато управляваният от нея лек автомобил приближил велосипедиста на около 11.59 м., изведнъж той променил посоката си на движение, като започнал да завива наляво. В този момент водачът на лекия автомобил се опитала да избегне явното произшествие, като натиснала спирачките и завъртяла волана наляво. Всичко това като време й отнело 1 мин. /0.6 сек. минимално време за реакция на водача, 0.2 сек. за сработване на спирачния привод и 0.4 сек. – време за нарастване на закъснението от нула до максималната му стойност при спиране на автомобила/. Въпреки посочените действия, след 1.01 сек. настъпил удар между лекия автомобил и велосипеда /на 7-8 м. западно и на 2 м. южно от ориентира от огледа на произшествие/, като автомобилът с предната си дясна част ударил велосипеда в средната му и лява задна част и колоездача отляво. От удара последният се възкачил върху автомобила и достигнал предното обзорно стъкло, ударил се в него като го пукнал. След това се претърколил и паднал на уличното платно в близост до червеното петно /отразено в огледния протокол/. Лекият автомобил продължил движението си напред и наляво с намалена скорост, пресякъл осевата линия и се установил вдясно извън уличното платно на място, отново отразено в огледния протокол. Това било наблюдавано от около 100 м. от свидетелите ** и **, които по това време със семейния си автомобил „Шкода Октавия“ с рег. № **** пътували в посока гр. Хасково и срещу участниците в ПТП-то.

Веднага след като спряла автомобила, св. * слязла и отишла да окаже първа помощ на падналия на уличното платно **.. За видяното произшествие в 11.20.33 ч. св. * веднага се обадила на тел.112 и съобщила за случая. За това съобщил и св. ***. Съответно в 11.22.16 ч. и в 11.22.40 ч. били уведомени ЦСМП – Пловдив и дежурен екип на ОДМВР – Пловдив. След около 7 мин. на мястото на произшествието пристигнал екип на Бърза помощ и пострадалият бил откаран в спешното отделение на болницата в гр. Първомай. Малко след линейката на мястото пристигнал и дежурен полицейски патрул на РУ на МВР – Първомай при ОДМВР – Пловдив в състав мл. автоконтрольор ** и мл. автоконтрольор **. Същите предприели мерки за запазване на произшествието и веднага извършили проба с „Дрегер“ на водача на лекия автомобил. Уредът не отчел наличие на алкохол в кръвта й.

Същия ден в 13.20 ч. ** починал.

В 13.40 ч. започнал оглед на произшествието от служители на РУ на МВР – Първомай и било образувано досъдебното производство.

Била назначена съдебномедицинска експертиза /л.95-л.101, том I/, съгласно заключението на която в резултат на произшествието на ** били причинени множество травматични увреждания, като смъртта била резултат от тежка гръдна травма, представяща се със счупване на множество ребра двустранно, разкъсване на плеврата, разкъсване и контузия на левия бял дроб, излив на кръв в двете гръдни половини, на фона на останалите, установени увреждания. Според експерта установените травматични увреждания били причинени по механизъм на удар или притискане с/или върху твърд тъп предмет или от неговото тангенциално действие и било възможно по начин и време да са били получени така, както се съобщавала в предварителните сведения по експертизата, а именно при станало ПТП, в което пострадалият бил участвал като велосипедист, ударен от лек автомобил.

Съгласно заключението на изготвената по делото химическа експертиза /л.89, том I/ в кръвта на водача ** е било установено съдържание на алкохол в количество 0.83 промила.

Назначена била и автотехническа експертиза /АТЕ/ - л.104-л.122, том I, съгласно заключението на която ударът между автомобила и велосипедиста настъпил на платното за движение в конфликтна точка на първоначалния контакт, която приблизително се намирала по дължина на около 7-8 м.  западно от ориентира /приет в протокола за оглед/ и по ширина на около 2-2.5 м. южно от същия ориентир. Скоростта на движение на л. а. „Мерцедес 190Е“ с рег. № **** в момента на удара била около 42 км/ч. При липса на обективни данни за намаляване на скоростта преди момента на удара следвало да се приеме, че това е била скоростта и преди произшествието. Скоростта на движение на велосипедиста била около 10 км/ч. Според експерта в анализираната пътна ситуация от момента, в който велосипедистът се е отклонил наляво, водачът на лекия автомобил при своевременна реакция и задействане на спирачната система е нямал техническа възможност да установи автомобила преди мястото на удара и да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране. Водачът на автомобила би имал техническа възможност да избегне удара чрез безопасно екстрено спиране, ако се е движел със скорост по-малка от 25 км/ч. Най-вероятен от техническа гледна точка според експерта е следният механизъм на анализираното ПТП: водачът ** е управлявала л. а. „Мерцедес 190Е“ по платното за движение на ул. „***“ в с. * в посока от изток на запад. През това време велосипедистът ** се движил по платното за движение в същата посока, пред л. а. „Мерцедес 190Е“. Когато автомобилът бил на около 11-12 м., велосипедистът се отклонил наляво пред него. Така след около 1 сек. настъпил неизбежен удар в предната дясна част на автомобила и в лявата страна на велосипедиста. След удара велосипедистът паднал на платното за движение в близост до мястото на червеното петно, велосипедът паднал на мястото и в положението, отразени в протокола за оглед и видни от фотоалбума на местопроизшествие. Автомобилът спрял на мястото и в положението, също отразени в огледния протокол. Според експерта основна причина за настъпилото ПТП от техническа гледна точка е, че велосипедистът се е отклонил наляво на платното за движение пред автомобила на място, по начин и в момент, когато това не е било безопасно, т.е. когато е бил изпреварван от автомобила и когато мястото на удара е било вътре в опасната зона на последния.

Впоследствие била назначена повторна АТЕ /л.134-л.166, том I/, изготвена от двама експерти, отговорите на поставените на която въпроси като цяло се припокриват с тези на първоначално изготвената.

Била назначена и допълнителна АТЕ /л.13-л.47, том II/, съгласно заключението на която към момента на настъпване на произшествието траекториите на двете ППС са били, както следва: л. а. „Мерцедес 190Е“ е бил с направление направо, а велосипедистът е навлезнал попътно в коридора на автомобила отдясно наляво с промяна на траектория наляво пред автомобила. Според експертите от увредите по двете ППС е технически възможно ударът да е настъпил при частична промяна на траекторията на автомобила надясно /при начало на маневра завой надясно с направление отбивката за гр. Първомай/ с частична промяна на траекторията на велосипедиста наляво. След цялостен анализ на материалите по досъдебното производство експертите определят, че най-вероятно мястото на удара е така, като посочват свидетелите с направление на автомобила направо и промяна на траекторията на велосипедиста наляво.

В хода на досъдебното производство била назначена и още една допълнителна АТЕ /л.69-л.104, том II/, според заключението на която след анализ на материалите по досъдебното производство се установява, че за да спре л. а. „Мерцедес 190Е“ от скорост 11.51м/с /41-42 км/ч/ преди мястото на удара, при възникването на опасността водачът на автомобила е следвало да започне да възприема опасност, на която да реагира с екстрено задействане на спирачната система, когато автомобилът е отстоял на дистанция не по-малко от 21,15 м. от мястото на удара. В изследвания случай автомобилът е отстоял на дистанция около 11.59 м. към момента на начало на промяна на траекторията наляво на велосипедиста. Ако се приеме, че началото на промяна на траекторията наляво на велосипедиста е моментът на възникването на опасността, то тогава водачът на автомобила е нямал техническа възможност да го установи преди мястото на удара и да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране.              

Липсата на деформация на степенката на велосипеда, нейната дължина и положение, липсата на деформация на рамката /между оста на задното колело до оста на курбела/ и задна част на рамката /между оста на задното колело до захвата на рамката към седалката/, съпоставени с видните увреди по велосипеда, от техническа гладна точка еднозначно и категорично давали основание да се изгради извод, че ударът е настъпил по-напред от захващането на степенката към рамката на велосипеда. След анализ на материалите по досъдебното производство може да се даде заключение, че ударът – първоначален контакт е настъпил в предна дясна част на л. а. „Мерцедес 190Е“ и в лявата страна на велосипеда в областта на зъбното колело на педалите.  

Въз основа на посочените експертизи и останалите събрани в хода на досъдебното производство доказателства, прокурорът е приел за установена описаната фактическа обстановка, като е прекратил наказателното производство, на основание чл.243 ал.1 т.1 вр. чл.24 ал.1 т.1 от НПК вр. чл.15 от НК, като е приел, че е налице случайно деяние по смисъла на чл.15 от НК, като с виновното си неправомерно поведение водачът ** е станал причина за възникване на ПТП-то и последвалата му смърт. Прието, че в случая водачът на лекия автомобил е извършила т. н. „спасителна маневра“, задействайки спирачките и завивайки с волана наляво, поради което и доколкото изменението на посоката на движение е предприето за предотвратяване настъпването на общественоопасни последици, извършено е при внезапно възникнала опасност от неправомерното поведение на участник в движението и опасността не е могла да се предотврати по начините, предвидени в чл.20 ал.2 от ЗДП, то водачът на МПС-то не носи наказателна отговорност за това, че в опасната зона за спиране е било увредено лицето, което е създало опасността.

Съдът, след като се запозна с обжалваното постановление, с доводите в жалбата и събраните по делото доказателства, с оглед правомощията си по чл.243, ал.5 от НПК да провери изцяло прокурорския акт, намира, че прокурорът е прекратил наказателното производство без да е изяснена по несъмнен начин обективната истина по делото.  

Обстоятелствената част на постановлението за прекратяване на наказателното производство следва да включва описание на фактическите обстоятелства, приети за установени по делото и анализ на доказателствения материал, като при противоречия на доказателствата е необходимо да се изложат съображения кои от тях и защо се приемат, едва след което да се изложат мотиви. Постановлението следва да е мотивирано в достатъчна степен, така че да позволява да бъде проверен изложеният в него извод и да се прецени неговата правилност. Оценката за достоверност на отделните доказателствени материали е от изключително значение за правилното, законосъобразно и убедително мотивиране на постановлението. В това отношение трябва да се изследва отношението на едно доказателство спрямо другите.

Налице е необоснованост на постановлението, доколкото някои от приетите за установени от прокурора фактически положения не съответстват на събрания по делото доказателствен материал, а други са приети без да са анализирани всички доказателствата. Така прието е, че когато св. * с управлявания от нея автомобил приближила зоната на кръстовището, забелязала движещия се пред нея колоездач, който се движил бавно напред, в дясно по улицата и недалеч от края на уличното платно, но не го възприела като опасност, тъй като имало достатъчно странично разстояние между него и автомобила, и решила да го изпревари. В показанията си св. * посочва, че по пътя, по който се е движила след влизане в с. *, не са се движили други автомобили – нито пред нея, нито в насрещната лента за движение, като отляво и отдясно също нямало МПС. Малко след бензиностанцията в посока гр. Пловдив, на около 8-10 м. от автомобила, видяла велосипед да променя посоката си на движение наляво, към пътя, който не знае откъде е дошъл, но завил към пътя, по който се движела. Т.е. съгласно показанията на св. * тя е видяла велосипеда едва след като той е променил посоката си на движение, което прокурорът е приел, че е станало на около 11.59 м. от него. При това положение необосновани се явяват приетите в постановлението фактически положения относно това, че св. * е забелязала колоездача в момента, в който е приближила зоната на кръстовището, както и това, че тя е решила да го изпревари. Що се отнася до нейния съпруг на – св. * действително същият твърди, че при навлизането им в с. * е видял, че пред автомобила има велосипедист. От една страна, св. * не твърди велосипедистът да се е движил, тъкмо обратното – сочи, че не може да каже дали се е движил или е бил спрял. Едва когато са го наближили на разстояние от 7-10 м. е възприел, че велосипедистът направил рязко завой наляво и излязъл пред управлявания от съпругата му автомобил. От друга страна, това са възприятия на св. *, а не на неговата съпруга, поради което и не може да се твърди, че тя е възприела колоездача преди той да промени посоката си на движение предвид заявеното от нея, че го е видяла едва когато е завил наляво. Свидетелите *, които по това време са пътували в насрещната пътна лента, са видели случилото се от момента на удара между двете ППС, поради което и не могат да дадат сведения относно разположението на участниците в ПТП-то преди това.

Необоснованост е налице и относно направения от прокурора извод, че в момента, в който велосипедистът променил посоката си на движение, започвайки да завива наляво, водачът на лекия автомобил се опитала да избегне произшествието, като натиснала спирачките и завъртяла волана наляво, което като време й отнело 1 мин. /0.6 сек. минимално време за реакция на водача, 0.2 сек. за сработване на спирачния привод и 0.4 сек. – време за нарастване на закъснението от нула до максималната му стойност при спиране на автомобила/. Въпреки посочените действия обаче, след около 1.01 сек. настъпил удар. От една страна сборът между посочените зависимости не е една минута, както е посочил прокурорът. По-същественото обаче е друго. Действително съгласно заключенията на АТЕ-и при определяне дължината на опасната зона при движение на управлявания от св. * автомобил в конкретната пътноклиматична обстановка с установената скорост на движение от значение са и посочените по-горе обстоятелства, в резултат на които и останалите показатели, се определя пълният спирачен път, т.е. времето, необходимо на автомобила да измине дължината на опасната зона. В същото време обаче в показанията си св. * сочи, че разстоянието между нея и водача е било толкова малко, че не си спомня даже да е натиснала спирачката, а само инстинктивно е навила волана наляво и чула удара, след който натиснала спирачката. Действително св. * твърди, че съпругата му е натиснала спирачката преди удара, когато е навила волана наляво. Неговите показания обаче са в противоречие с тези на св. * относно момента, в който тя е натиснала спирачките на автомобила. Що се отнася до свидетелите *, същите твърдят, че не са чули спирачки. В експертизите е посочено, че в изследваното ПТП в мястото на настъпването му няма описани спирачни следи, поради което скоростта на автомобила не може да бъде определена чрез тяхната дължина поради липсата на такива. Предвид изложеното необоснован се явява и изводът на прокурора относно това, че в развилата се пътна ситуация водачът на лекия автомобил е направила всичко възможно от техническа гледна точка, предприемайки технически действия, включително и задействане на спирачките. 

Не са анализирани и всички събрани по делото доказателства относно това дали в отразеното в протокола за оглед положение автомобилът е спрял след удара или е бил преместен от водача. Прокурорът е приел, че след удара лекият автомобил продължил движението си напред и наляво с намалена скорост, пресякъл осевата линия и се установил вдясно извън уличното платно на място, отразено в огледния протокол. Св. * твърди, че след удара е натиснала спирачката и е установила автомобила на място малко след маркировката на островчето, по средата на кръстовището. Впоследствие, като не си спомня в кой точно момент, е преместила автомобила отляво на пътя, на широкото, където той останал до идването на полицията. Св. * от своя страна посочва, че след удара съпругата му е спряла автомобила, без да посочва къде точно, както и дали впоследствие го е местила. Св. * твърдят, че автомобилът е пресякъл насрещното движение и е спрял в пресечката. Тези показания свидетелите потвърждават и в повторния им разпит относно това обстоятелство.      

Както беше посочено по-горе при противоречия на доказателствата е необходимо да се изложат съображения кои от тях и защо се приемат, едва след което да се правят и съответните изводи, като в случай на необходимост и след провеждане на допълнителен разпит на свидетелите, респ. провеждане на очни ставки между тях.

Относно позицията на участниците в ПТП-то в момента на удара, прокурорът е приел, че в момента, в който управляваният от св. * автомобил приближил велосипедиста той изведнъж променил посоката си на движение, като започнал да завива волана наляво. Този си извод е обосновал на заключението на експертизите, включително и посоченото от последната изготвена такава, съгласна която липсата на деформация на степенката на велосипеда, нейната дължина и положение, липсата на деформация на рамката /между оста на задното колело до оста на курбела/ и задна част на рамката /между оста на задното колело до захвата на рамката към седалката/, съпоставени с видните увреди по велосипеда, от техническа гладна точка еднозначно и категорично давали основание да се изгради извод, че ударът е настъпил по-напред от захващането на степенката към рамката на велосипеда, поради което и било невъзможно този удар да е настъпил отзад на велосипеда или когато лекият автомобил е завивал надясно. Наред с горното е посочено, че възраженията на пострадалите за маневра от страна на лекия автомобил завиване наляво, а така също и тези, че водачът на автомобила не бил осигурил достатъчно странично разстояние между него и велосипеда, не могат да бъдат споделени и предвид приетия за ориентир в огледа на произшествието южен метален стълб на указателната табела „София 207, Първомай 6“, като са изложени съображения в тази връзка.

Съгласно заключенията на АТЕ-и най-вероятно мястото на удара е така, както посочват свидетелите с направление на автомобила направо и промяна на траекторията на велосипеда наляво. Именно такъв механизъм на настъпване на ПТП-то посочват свидетелите *, които твърдят, че велосипедистът е направил завой наляво. От една страна, експертизите определят най-вероятното място на удара с оглед на свидетелските показания и доколкото в материалите по делото няма данни за промяна на траекторията на автомобила надясно, и по-конкретно тези на свидетелите *, които следва да се отбележи са и заинтересовани от изхода на делото. От друга страна, съгласно заключенията на последните две от тях, е технически възможно ударът да е настъпил при частична промяна на траекторията на автомобила надясно с частична промяна на траекторията на велосипедиста наляво при възможно настъпване на увредите по двете ППС.

Съгласно последната изготвена АТЕ липсата на деформация на степенката на велосипеда, нейната дължина и положение, липсата на деформация на рамката /между оста на задното колело до оста на курбела/ и задна част на рамката /между оста на задното колело до захвата на рамката към седалката/, съпоставени с видните увреди по велосипеда, от техническа гледна точка еднозначно и категорично дават основание да се изгради извод, че ударът е настъпил по-напред от захващането на степенката към рамката на велосипеда, а именно в лявата страна на велосипеда в областта на зъбното колело на педалите. Не става ясно обаче как са причинени констатираните от експертизата увреди по задна капла и заден калник на велосипеда, респ. възможно ли е точката на първоначално съприкосновение да е в тази част, каквато всъщност е била една от поставените на вещите лица задачи, на която не са отговорили, а това обстоятелство е от значение за изясняване на механизма на настъпилото ПТП. Така или иначе обаче от посочената по-горе констатация на вещите лица не може да се прави извод, че е невъзможно ударът да е настъпил при завиване на лекия автомобил надясно, доколкото както беше посочено, с оглед повредите по двете ППС технически е възможно ударът да е настъпил при частична промяна на траекторията на автомобила надясно с частична промяна на траекторията на велосипедиста наляво.

Във връзка с направеното в жалбата възражение за допуснато нарушение на процесуалния закон, довело до незаконосъобразност на постановлението, изразяващо се в непредявяване на пострадалите на всички събрани по делото материали и доказателства, и по-конкретно на МПС-то, което е било управлявано от св. *, следва да се отбележи, че с Постановление на ОП – Пловдив от 17.11.2017г. /л.61, том I/ същото, на основание чл.111 ал.2 от НПК, е постановено да бъде върнато на **. С разписка от 22.11.2017г. /л.62, том I/ е автомобилът е бил предаден на лицето.

Що се отнася до искането на пострадалите да бъдат предоставени копия от материалите по делото, следва да се отбележи, че с Постановление на ОП - Пловдив от 03.04.2020г. /л.136-л.137 и л.138-л.139, том II/ прокурорът се е произнесъл по същото, като го е уважил и постановил да бъдат представени, като бъдат изпратени на адв. *, заверени копия от протоколите от разпитите на всички свидетели, протоколите от проведените следствени експерименти, ведно с фотоалбумите и всички АТЕ-и.

Относно това, че по делото са приобщени веществени доказателства, които не ставало ясно как са иззети и защо тяхното местоположение не е установено и отразено по предвидения за това процесуален ред, следва да се отбележи, че това не е въпрос, на който съдът може да даде отговор. 

Предвид всичко изложено съдът намира, че обжалваното постановление следва да бъде отменено и делото върнато на ОП - Пловдив за обективно, всестранно и пълно изследване на всички обстоятелства съгласно разпоредбата на чл.14 от НПК, след което да бъде направен извод относно наличието или липсата на извършено престъпление и правната му квалификация, поради което съдът

 

                                  О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ Постановление на ОП – Пловдив от 10.04.2020г., с което на основание чл.243 ал.1 т.1 вр. чл.24 ал.1 т.1 от НПК вр. чл.15 от НК е прекратено наказателното производство по досъдебно производство № 41/2017г. по описа на РУ на МВР – Първомай при ОДМВР - Пловдив за извършено престъпление по чл.343 ал.1 б.в вр. чл.342 ал.1 от НК.

ВРЪЩА делото на ОП - Пловдив.

          Определението подлежи на обжалване и протест пред АС - Пловдив в 7-дневен срок от съобщаването му на ОП – Пловдив, пострадалите и адв. Ангел Тинчев.

                                                                 ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: