Решение по дело №1688/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2400
Дата: 21 декември 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20237180701688
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2400

 

гр. Пловдив, 21.12.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Административен съд – Пловдив, III състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

 при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдия Несторова адм. дело № 1688 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по чл. 145 и следв. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по жалба от „Център регион груп“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Х.М., против Уведомително писмо с изх. № 01-2600/1371 от 16.03.2023 г., издадено от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2021 г., по подадено от Митюнин заявление за подпомагане с УИН 16/250521/19612. С писмото на заявителя, в качеството му на земеделски производител, е отказано финансово подпомагане за кампания 2021 г. по направление "Биологично растениевъдство", с правно основание - чл.14 ал.2 т.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. ( Наредба № 4 от 24.02.2015 г.).

В жалбата се излагат подробни и мотивирани доводи, че така оспорения административен акт е незаконосъобразен, постановен в противоречие с материалния закони в нарушение на административно производствените правила. Сочи се, че съдържанието му е бланкетно и липсват пълни и ясни мотиви за направения отказ. Според жалбоподателят, пред ДФЗ е представено писмо от контролиращия орган „Серес“, доказващо биологична продукция от всички земеделски площи, обвързана с производството на млечни продукти, както и уверение, че всички животни по заявлението за подпомагане на стопанството, се отглеждат по метода на биологично животновъдство. В този смисъл се твърди, че при издаването на оспорения акт не е спазено изискването на чл.59 ал.2 т.4 от АПК, тъй като в него липсват конкретни фактически съображения защо органът е достигнал до такъв извод, че не е налице представен сертификат за парцели БЗС 62949-890-7-2, 62949-865-7-1, 62949-890-11-2, 62949-675-8-3, 62949-675-7-1 и 62949-10-2, предвид факта, че всички парцели присъстват в описа на представения сертификат и са с биологичен статут, поради което намира, че данните в уведомителното писмо са неверни и необосновани. Иска се отмяна на оспорения административен акт.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по жалбата – зам. изпълнителният директор на ДФЗ - гр. София, чрез процесуалния си представител юриск. К., счита жалбата за неоснователна, като посочва, че следва да се има предвид приетата по делото съдебно-техническа експертиза, която доказва формираните от органа изводи. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Пловдив, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намира жалбата за процесуално допустима, подадена в 14-дневния срок по чл.149 ал.1 от АПК от надлежна страна, адресат на акта, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

         От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Няма спор между страните, че „Център регион груп“ ЕООД е земеделски производител, както и, че последният е поел едногодишен ангажимент за извършване на биологични дейности по направление "Биологично растениевъдство" за 2021 г.

На 11.05.2021 г., „Център регион груп“ ЕООД подава до ДФЗ заявление за подпомагане с УИН 16/250521/19612 за кампания 2021 г. (л.77) по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР (Програмата за развитие на селските райони) 2014-2020 направление "Биологично растениевъдство" и схеми и мерки за подпомагане, както следва: - схема за единно плащане на площ (СЕПП), схема за преразпределително плащане (СПП), схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), схема за обвързано подпомагане за млечни крави под селекционен контрол – ЕЖСК (мляко),схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), биологично земеделие (мярка 11), плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (мярка12) и компенсационни плащания в планински район (подмярка 13.1/НР1).

         Неразделна част от това заявление са таблица за използваните парцели 2021 (л.81), таблица за заявените площи по схеми и мерки 2021 г. (л.87), таблица ЕНП (л.88), таблица на декларираните ЕНП общо (л.88), таблица за животните за кандидатстване по схеми/мерки за подпомагане, обвързани с производството 2021 г. (л.88), таблица за отглежданите животни (л.89), таблица на съкращения на породите (л.92), приложение за кандидатстване по мярка 12 „Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите“ (л.93) и  приложение за кандидати първа година по мярка 11 „Биологично земеделие“ 2021 г. (л.95). Сред тях са и процесните БЗС 62949-890-7-2, 62949-865-7-1, 62949-890-11-2, 62949-675-8-3, 62949-675-7-1 и 62949-10-2. Към заявлението са приложени и изискуемите документи – декларации и сертификати.

         На 28.05.2021 г. „Център регион груп“ ЕООД подава ново заявление (л.133), с което заявява добавени парцели за схеми и мерки за подпомагане – схема за единно плащане (СЕПП), схема за преразпределително плащане (СПП), схема за обвързано подпомагане за млечни крави под селекционен контрол – ЕЖСК (мляко), схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), плащания по Натура 200 и Рамковата директива за водите (мярка 12) и компенсационни плащания в планински район (подмярка 13.1/НР1). Към това заявление също са приложени посочените по-горе таблици за използвани парцели заявени площи по схеми и мерки (л.137 – л.159) и съответните декларации и сертификати.

         На 01.09.2021 г. „Център регион груп“ ЕООД подава заявление за оттегляне 2021 г (л.210) по отношение подпомагането за животни, към което са приложени съответните таблици. На същата дата ДФЗ приема декларацията за частично оттегляне (л.216) и уведомява дружеството (л.215), че по отношение на оттеглената част от заявлението, не може да се ползват никакви права.

         На 01.09.2021 г. „Център регион груп“ ЕООД подава нова заявление за подпомагане 2021 г. (л.217) със схеми и марке за подпомагане, както следва: - схема за единно плащане на площ (СЕПП), схема за преразпределително плащане (СПП), схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), схема за обвързано подпомагане за млечни крави под селекционен контрол – ЕЖСК (мляко),схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), биологично земеделие (мярка 11), плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (мярка12) и компенсационни плащания в планински район (подмярка 13.1/НР1) със съответните таблици, приложения и декларации, приложени към заявлението (л.221 – л.246).

         С Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 202 г. изх. № 02-160-2600-11833/13.12.2022 г. „Център регион груп“ ЕООД е уведомено, че в резултат на извършени административни проверки в съответствие с глава четвърта от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 г. и в резултат на декларираните от дружеството данни,  е одобрено за участие по направление „Биологично растениевъдство“ (л.41), като в писмото са посочени базовите изисквания на направлението, изискванията по управление за направлението и изискуемите документи и срокове за представянето им по това направление.

         Писмото е връчено на 17.01.2023 г., видно от известието за доставяне (л.45)

От извършените две автоматични проверки, съответно, на 11.05.2021 г. (л.71) и на 28.05.2021 г. (л.162) по така подадените от „Център регион груп“ ЕООД заявления е се установява следното: - от първата проверка – наличен е фермерски блок без физически блок(БЗС 62949-675-10); парцел 62494-843-1 с площ 0.20 ха  попада извън полигона с правно основание; парцел 62949-675-10-2 е физически блок с НТП „Трайно неподходящ за подпомагане“; БЗС/излизаща площ – 3 парцела – 62949-890-3, 62949-675-2 и 62949-675-10; един парцел – 62949-675-10/5.71626 ха – излиза извън площите, подходящи за подпомагане. В проткола от проверката се посочва още, че до края на 2021 г. или до края на 2022 г. дружеството следва да представи сертификат или писмено доказателства, което да отговаря на условията на чл.33 ал.1 т.2,3 и 5 от Наредба № 4/24.02.2015 г., както и, че е стартирало производство по прекратяване на поет от земеделския производител ангажимент по направление „Биологично растениевъдство“.

При втората проверка от 28..05.2021 г., наред с аналогичните констатации при първата проверка, подробно описани по-горе, е констатирано, че има заявени недопустими животни по схема ЕЖСК (мляко)  - 2 бр. – с ушни миди BG37154816 и BG37154933.   

На 16.03.2023 г. до „Център регион груп“ ЕООД е изпратено оспореното в настоящото съдебно производство Уведомително писмо изх. № 01-2600/1371 по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 за кампанията 2021 г. (л.62) с приложение № 1 -Таблица на одобрени за подпомагане заявените от ЗП парцели, в която е констатирано, че за парцели: 62949-890-7-2 с площ 0.1 ха, 62949-865-7-1 с площ 0.3 ха, 62949-890-11-2 с площ 0.17 ха, 62949-890-13-1 с площ 0.54 ха , 62949-675-8-3 с площ 0.41 ха, 62949-675-7-1 с площ 0.44 ха и 62949-675-10-2 с площ 16.58 ха не е представен сертификат.

С цитираното писмо на заместник изпълнителния директор на ДФЗ се посочва, фондът отказва финансово подпомагане на кампания 2021  по направление „Биологично растениевъдство“ на основание чл.14 ал.2 т.1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. . Посочва се също така, че съгласно текста на тази разпоредба, не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление по чл.6 ал.2 за съответното направление, когато не е представен в предвидените срокове някой от документите по чл.33 ал.1 т.4, чл.38 и чл.39.".

отказва финансово подпомагане за кампания 2021 г. по направление „Биологично растениевъдство“ на основание чл.14 ал.2 т.1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. Като са цитирани два текста от процесната наредба; като посочено е, че дружеството е получило уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014- 2020 г., с едно изречение земеделският производител е  уведомен, че не е предоставил копие на документ, съгласно чл.33 ал.1 т.2 за парцели, за които е поел ангажимент, като резултатите от извършените административни проверки по подадените от „Център регион груп“ ЕООД заявления са представени в Приложение № 1.

         Видно от приложените по административната преписка документи, се установява, че се намират и анекс към Сертификат № 71770-2 (л.112), издаден на „Център регион груп“ ЕООД, с приложение – описание на площите, издаден от сертификатор „CERES GmbH“ съгласно Регламент (ЕС) № 834/07, като с жалбата до настоящото инстанция е приложно и нарочно писмо от сертифициращото дружество, от 29.11.2022 г. (л.12), от което се установява, че земеделският производител има валиден договор за сертификационен контрол от 25.072018 г., , който не е прекъсван, и е дадено пояснения за парцели: 62949-890-13-1 с площ 1.77 ха, включващ в себе си кадастрални имоти 62494-143.29, от който е добита минимална продукция – сено, и 62949-143-30, който е изпасан напълно от животните и не е имало нужда да се извършва допълнително изкосяване; парцел 62949-890-11-2 с площ 0.17 ха, включващ кадастрален имот 62949-143-57, - в преход  и през 2021 г. от него е добита продукция в преход към биологична – сено в размер на 1.04 т. и парцел 62949-675-8-3- с площ 0.41 ха – използва се като пасище, където пашуват сертифицираните животни и във връзка с това, от него не е добивана продукция.

         На 05.04.2023 г., видно от известие за доставяне (л.65), „Център регион груп“ ЕООД е получило процесното уведомително писмо и на 20.04.2023 г. подава възражение вх. № С1-2600-1371#2 чрез директора на ДФЗ до министъра на министерството на зедемеделието, храните и горите (л.66). Това възражение е изпратено по компетентност на заместник изпълнителния директор на ДФЗ с писмо № 70-2112/12.05.2023 г., като междувременно, на 20.04.2023 г. дружеството подава пред настоящата инстанция жалба срещу така издаденото уведомително писмо от 16.03.2023 г., с което се отказва финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ по ПРСР 2014-2020 за кампания 2021 г. по подадените от „Център регион груп“ ЕООД заявление за подпомагане.

         В административната преписка, освен цитираните по-горе документи, други доказателства няма приложени; приложена е Заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г. (л.46) на изпълнителния директор на ДФЗ – София, с която на Владислава Илиева Казакова са делегирани редица правомощия, сред които и да издава и подписва всички уведомителни писма по схеми и мерки а директни плащания  (т.1) и да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни и пчелни семейства по мярка 11 „Биологично земеделие“ (т.5).

         В хода на съдебното производство е изслушана и приета без възражения от страните съдебно-техническа експертиза, за изготвянето на която, вещото лице е използвало всички приложени по делото документи и е извършило необходимите справки, подробно описани в заключението. След подробно описание на парцелите с посочени площ, статут и култура, експертът е констатирал, че за кампания 2021 г. е издаден сертификат за съответствие с Регламент (ЕО) № 834/07 и Регламент (ЕО) № 889/08 - № 71770-1, след проведен контрол на 16.07.2021 г. и актуализиран на 07.12.2021 г.и сертификат № 71770-2, след проведен контрол на 16.07.2021 г. и актуализиран на 20.12.2021 г.на земеделското стопанство на „Център регион груп“ ЕООД, валиден до 31.12.2022 г. Всички заявени парцели по мярка 11 „Биологично растениевъдство“ фигурират в издадения сертификат, като е посочен номер на парцел, площ, заявена култура, количество продукция и статут на парцела. За процесните парцели: -  62949-890-7-2, 62949-865-7-1, 62949-890-11-2, 62949-675-8-3, 62949-675-7-1 и 62949-10-2, експертът посочва, че имат издадени сертификати, имат статут „биологичен“, но няма произведена продукция за 2021 г. Крайният извод на вещото лице е, че всички заявени парцели по мярка 11 „Биологично земеделие, направление „Биологично растениевъдство“ за кампания 2021 г. фигурират в издадения сертификат от контролиращото лице, като са определени техният статут и произведената продукция, а сертификатът отговаря на изискванията на посочените по-горе два регламента.    

В хода на настоящото съдебно производство не се представят нови доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира  следните правни изводи:

         Уведомително писмо, изх. № С1-2600/1371 от 16.03.2023 г. по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 за кампания 2021 г. по подадено от „Център регион груп“ ЕООД заявление за финансово подпомагане с УИН 16/250521/9612, е постановено от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма.

Съдът намира, че същото е издадено в нарушение на административно-производствени правила, както и в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона.

В този смисъл следва да се посочи, че е основателно възражението на жалбоподателя в насока нарушена разпоредба на чл.59 ал.2 т.4 от АПК. Съгласно тази норма, индивидуалният административен акт следва задължително да съдържа като реквизити, фактически и правни основания за издаването му, т. е. да е мотивиран. Мотивите представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

За преценка дали вписаните основания са достатъчни за спазване изискването на чл.59 ал.2 т.4 от АПК относно формата на обжалвания административен акт, респ., дали той е надлежно мотивиран по смисъла на чл.59 ал.1 от АПК, настоящият съдебен състав намира, че следва да бъде извършен преглед на относимата нормативна уредба.

Процесната мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014 – 2020 г. е регламентирана в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета.

В чл.29 „Биологично земеделие“ от Регламент (ЕС) № 1305/2013 е предвидено (параграф 1), че подпомагането по мярката се предоставя на хектар земеделска площ, на земеделски стопани или групи земеделски стопани, които доброволно се ангажират да преминат към биологично земеделие или да поддържат практиките и методите за биологично земеделие, определени в Регламент (ЕО) № 834/2007 и, които са активни земеделски стопани по смисъла на чл.9 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, така, както се прилага в съответната държава членка.

Според чл.29 параграф 3 от Регламент (ЕС) № 1305/2013, ангажиментите по мярката се поемат за период от пет до седем години. При предоставяне на помощ за преминаване към биологично земеделие държавите-членки могат да определят по-кратък първоначален период, съответстващ на преходния период, а според параграфи 4 и 5 на същия текст от регламента, плащанията се отпускат годишно и покриват изцяло или частично размера на допълнителните разходи и пропуснатите доходи на бенефициерите, произтичащи от поетите задължения, като помощта се ограничава до максималните суми, определени в приложение II.

В чл.9а от ЗПЗП (действаща редакция, ДВ, бр.63 от 2020 г.) е било предвидено, че министърът на земеделието и храните издава наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания; наредби по прилагането на мерките и подмерките по чл.21, параграф 1, б."б", чл.28, 29, 30, 31, 33, 34 и 39б от Регламент (ЕС) № 1305/2013 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.; наредба за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл.9б т.2 и аредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства на Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

На основание на тази разпоредба е приета (§3 от ПЗР, действаща редакция,  ДВ, бр. 18 от 2018 г.) Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., на Министъра на земеделието и храните, обн. ДВ бр. 16 от 2015 г., в сила от 27.02.2015 г.

Съгласно чл.1 ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., с нея се уреждат условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., наричани по-нататък в наредбата "биологични дейности".

В чл.1 ал.3 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. е предвидено, че подпомагането по тази наредба се предоставя под формата на годишно плащане при спазване на изискванията на изброени регламенти на ЕС и наредби, а в чл.3 от наредбата е предвидено, че се подпомага прилагането на дейностите от подмерки "Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за поддържане на биологично земеделие", включени в следните направления: т.1. биологично растениевъдство.

Според чл.7 от Наредбата, (ал.1) кодовете на биологичните дейности са посочени в приложение № 1; (ал.2) кандидатите за подпомагане отбелязват в заявленията по чл.6 ал.2 кода на съответната дейност срещу всеки парцел, животно или пчелно семейство; (ал.3) подпомаганите лица могат да променят всяка година кодовете в съответното направление по чл.3 за периода от пет последователни години или до края на поетия ангажимент и (ал.4) промените в дейностите се отбелязват в заявленията по чл.6 ал.2, чрез съответния код от приложение № 1.

Според чл.8 от Наредбата, финансовата помощ за извършване на биологичните дейности, включени в подмерките и направленията по чл.3, се предоставя под формата на ежегодни плащания, като в чл.11 са предвидени годишните размери на плащанията, съответно, в ал.1 – за преминаване към биологично земеделие (периода на преход), а в ал.2 – за биологично земеделие. В чл.11 ал.3 (Изм. и доп. ДВ бр. 18 от 2018 г., в сила от 27.02.2018 г.) от Наредбата е предвидено, че не се предоставя плащане по настоящата мярка за земеделски парцели от блока на земеделското стопанство, които са оставени под угар.

Съгласно чл.12 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., финансовата помощ се предоставя за парцели, които са одобрени за участие и, за които земеделските стопани са поели задължение да спазват всички изисквания и да изпълняват дейности по съответното направление за период от пет последователни години.

От своя страна, чл.14 ал.2 от Наредбата указва, че не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление по чл.6 ал.2 за съответното направление, когато не е представен в предвидените срокове някой от документите по чл.33 ал.1 т.4, чл.38 и чл.39 (т.1)

В чл.33 ал.1 от Наредбата, (действаща редакция, ДВ бр.18 от 2019 г., в сила от 01.03.2019 г.), е предвидено следното: - Подпомаганите лица, изпълняващи дейности по направленията по чл.3, са длъжни: 1. да спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) 2092/91 (ОВ, L 189 от 20.07.2007 г.) и Регламент (ЕО) № 889/2008 на Комисията; 2. до 30 септември на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, най-малко веднъж да са получили сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство; сертификатът или писменото доказателство удостоверяват произведена биологична продукция; 3. документите по т.2 удостоверяват състоянието на парцелите и произведената продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане, в годината на издаването им и се предоставят за всеки от подпомаганите парцели, за които е поет ангажимент, преминали периода на преход към биологично производство по чл.11 ал.4.

При така систематизираната нормативна уредба, настоящият съдебен състав намира оспорения административен акт за немотивиран.

От изложените в същия фактически твърдения и правни норми не може да се установи действителното основание, въз основа на което, административният орган е взел решението си да откаже финансово подпомагане.

Действително, в уведомителното писмо е записано, че се отказва финансовото подпомагане за кампания 2021 г. по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 на основание  чл.14 ал.2 т.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. След това е обяснено какво казва цитираната норма – "…не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление по чл.6 ал.2 за съответното направление, когато: 1. не е представен в предвидените срокове някой от документите по чл.33 ал.1 т.4, чл.38 и чл.39. " Следва привръзка с чл.39 т.1 б."в" от Наредбата, според която, кандидатите за подпомагане по мярка "Биологично земеделие" трябва да представят копие на документ съгласно чл.33 ал.1 т.2 – поне веднъж от поемане на задължението,у най-късно до 30 ноември на петата година от поемане на същото, а за новите ангажименти, поети през 2021 г., до края на поетия ангажимент.

В писмото следва текст, съгласно който административният орган посочва, че „Център регион груп“ ЕООД е поело едногодишен ангажимент за извършване на биологични дейности по направление „Биологично растениевъдство“, за което дружеството е информирано с уведомително писмо за одобрение или неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 г.

 В заключение се отбелязва, че след извършените административни проверки по подаденото заявление за 2021 г. по мярка "Биологично земеделие", направление "Биологично растениевъдство" за кампания 2021 , е установено, че не е представено копие на документи съгласно чл.33 ал.1 т.2 за парцели, за които е поет ангажимент. Следва Приложение 1, в чиято колона 5, озаглавена "Площ от парцела, за която не е предоставен сертификат (ха)" са записани  всички парцели, като за процесните такива, подробно описани по-горе е посочено, че не е предоставен сертификат.

Фактическите основания за издаването на акта по смисъла на чл.59 ал.2 т.4 предл. първо от АПК, са конкретните факти, въз основа на които, административният орган приема, че са налице нормативно предвидените материалноправни предпоставки за упражняване на предоставена му от закона компетентност. В случая, в оспореният административен акт не са изложени каквито и да било мотиви затова, въз основа на какви фактически констатации и обстоятелства, органът приема, че по отношение на заявените от „Център регион груп“ ЕООД  парцели: 62949-890-7-2, 62949-865-7-1, 62949-890-11-2, 62949-675-8-3, 62949-675-7-1 и 62949-10-2, за подпомагане за кампания 2021 г. е налице основание да бъде отказано финансово подпомагане по направление „Биологично растениевъдство“. Тук следва да се посочи, че обстоятелствената част на уведомителното писмо се посочва само, че : „Резултатите от извършените проверки са представени в Приложение 1“, което е неразделна част от това писмо“. Каза се по-горе обаче, какво точно съдържа Приложение 1, в което са посочени: единствено последната кампания, през която е подадено заявление за плащане /к.1/ ; номера на всеки деклариран парцел през последната кампания през която е подадено заявление за плащане /к.2/; декларираната площ на всеки от парцелите /к.3/; площта, която през годината е декларирана с култура угар /к.4/ и за всеки един от парцелите е визуализирана площ, за която не е предоставен сертификат или писмено доказателство /к.5/. Действително, съобразно утвърдената съдебна практика поясненията към тези колони представляват мотивите на административния акт, но в настоящия казус, в пояснението към к.5 „Площ от парцела, за която не е предоставен сертификат“, само формално е посочено какво се приема за неизпълнение, като, в случая, липсва конкретика, отсъства посочване, че реално земеделският производител е представил Сертификат, съответно, не са обсъдени констатациите в него, липсва изложение на данни за изследване различните хипотези на чл.64 §2 б.г) и б.д) от Регламент /ЕС/ №1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета, според които, не се налагат административни санкции, когато засегнатото лице може да докаже по удовлетворителен за компетентния орган начин, че то не носи отговорност за неспазването на задълженията посочени в параграф 1 или, ако компетентният орган установи по друг начин, че съответното лице няма вина и когато неспазването има незначителен характер, включително при наличието на праг, който се определя от Комисията в съответствие с §7 б.б). 

Така, на практика, мотивирането на постановения отказ за финансово подпомагане по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане за кампания 2021 г. с УИН 16/250521/19612 е сведено до бланкетно изброяване на възможните хипотези за отказ или частично намаляване на плащанията, като липсва посочване и обосноваване на конкретни и относими фактически констатации , субсомиращи се в някоя от хипотезите за отчитане на намаления, отразени в пояснението към к.5 „Площ от парцела, за която не е предоставен сертификат /ха“, от Приложение № 1. 

В тази връзка следва да се посочи, че лаконично е посочено, че съгласно чл.14 ал.2 т.1 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление по чл.6, ал.2 за съответното направление, когато не е представен в предвидените срокове някой от документите по чл.33 ал.1 т.4, чл.38 и чл.39, и като само в едно изречение конкретно е посочено -  „… не сте представили копие но документ съгласно чл.33 ал.1 т.2 за парцели, за които сте поели ангажимент.“.  

Според ТР № 16/1975 г. на ОСГК на РБ, мотивите на ИАА могат да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта органи. В случая обаче, тази хипотеза не е налице – в оспореното уведомителното писмо липсва позоваване на друг предхождащ го документ, съществуващ като основание за издаването му и такъв не е представен, като част от административната преписка.

В настоящото съдебно производство безспорно се установи, вкл. и чрез СТЕ, че „Център регион груп“ ЕООД разполага за всички парцели с надлежно издаден сертификат, отговарящ на европейските изисквания, като за процесните 6 парцела, подробно описани по-горе, се установи, че няма произведена продукция. 

По тези съображения, съдът намира за неспазена формата на оспорения административния акт, като липсата на ясни мотиви същевременно обективира и наличието на допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, доколкото не само създава невъзможност за адекватно упражняване на правото на защита от адресата на административния акт, но води и до невъзможност за съдебен контрол относно правилното приложение на материалния закон. От друга страна, съществено нарушение на административно-производствените правила е налице и по други причини – в случая не са спазени изискванията на чл. 35 от АПК, като актът е издаден преди да са изяснени всички относими за случая факти и обстоятелства. Не е спорно между страните, че като земеделски производител оспорващият е поел ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“, като в случая кандидатства за първа година. Според разпоредбата на чл.39 т.1 б.“в“ от Наредбата, кандидатите за подпомагане по направление „Биологично растениевъдство“ трябва да предоставят копие на документ по чл.33 ал.1 т.2 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. поне веднъж от поемане на задължението, най-късно до 30 ноември на петата година от поемане на задължението, а за новите ангажименти, какъвто е настоящия поет през 2021 г. - до края на поетия ангажимент. В случая, изискването е изпълнено в срок – тук и доказателствата и СТЕ са категорични, че издаденият сертификат № 71770-2 за кампания 2021 г. на земеделското стопанство „Център регион груп“ ЕООД е в съответствие с нормативните изисквания и операторът е подложил дейността си на контрол и изпълнява изискванията, определени от цитираните по-горе регламенти.

Съобразно тези обстоятелства, административният орган е бил длъжен да обсъди и анализира релевантните за разпоредбата на чл.64 §2 б.г) и б.д) от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета обстоятелства, които предполагат да не се налагат административни санкции, когато засегнатото лице може да докаже по удовлетворителен за компетентния орган начин, че то не носи отговорност за неспазването на задълженията, посочени в параграф 1, или, ако компетентният орган установи по друг начин, че съответното лице няма вина и, когато неспазването има незначителен характер, включително при наличието на праг, който се определя от Комисията в съответствие с §7 б. б).

В случая, като се има предвид съотношението на площта от 18.54 ха, за която с оспореното писмо е приета липсата на представен сертификат, спрямо общата заявена за подпомагане площ от 37.92 ха, то органът е бил длъжен да обсъди дали не е налице хипотезата на неспазване с незначителен характер, т.е. пропуснато е дължимо от административния орган процесуално действие, реалното извършване на което, би могло да доведе до различно приложение на материалния закон. Извършването на въпросното действие от страна на съда е процесуално невъзможно, поради което, освен на основанието по чл.146 т.2 от АПК – неспазване на установената форма, оспореното писмо следва да бъде отменено и на основанието по чл.146 т.3 от АПК – съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Доколкото след отмяната, естеството на въпроса не позволява решаването му от страна на съда, то, съгласно чл.173 ал.2 от АПК, преписката следва да бъде върната на административния орган за ново разглеждане, при което следва да бъде извършено горепосоченото пропуснато процесуално действие, след което при изясняване на фактите в съответствие с изискванията на чл.35 от АПК да се издаде в едномесечен срок мотивиран ИАА, отговарящ на регламентираните в чл.59 ал.2 от АПК изисквания за форма.

При този изход на спора и предвид претенциите на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът намира, че такова не се следва.

Воден от горното Административен съд – Пловдив, III състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. № 01-2600/1371 от 16.03.2023г., издадено от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2021 г., по подадено от „Център регион груп“ ЕООД заявление за подпомагане с УИН 16/250521/19612.

ВРЪЩА преписката на същия административен орган за ново разглеждане при спазване на дадените в мотивите на това решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл.174 от АПК едномесечен срок за издаване на административния акт, считано от влизане в сила на съдебното решение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/