Решение по дело №317/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 юли 2018 г. (в сила от 9 август 2018 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20187140700317
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юни 2018 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               413/24.07.2018г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на деветнадесети юли през две хиляди и осемнадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  А*** Л*** разгледа

Адм.дело №317/2018г. по описа на    

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.211 Закон за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) във вр. с чл.145 и сл. Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Р.В.Т. *** срещу Заповед №301з-1597/05.06.2018г. на Директора на ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.1, т.4, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.3 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като се поддържа искането за неговата отмяна, като се излага довод, че не е извършено дисциплинарното нарушение, което е описано в оспорения административен акт. В съдебно заседание, оспорващият, чрез пълномощника си адвокат Б., поддържа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт при доводи, които излага в писмени защита.

         Ответника, чрез пълномощника си юрисконсулт Д*** оспорва жалбата, като доводи за законосъобразност на оспорения административен акт излага в писмена защита.

         Прокурора дава писмено заключение, че жалбата е основателна, тъй като в случая не е налице дисциплинарно нарушение. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №301з-1597/05.06.2018г. на Директора на ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.1, т.4, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.3 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта. В мотивите на оспорения административен акт е посочено, че оспорващия е извършил нарушение на служебната дисциплина, като на 19.02.2018г. по време на сутрешна оперативка със състава и ръководството на РУ Монтана при прочитане на бюлетина за състоянието на оперативната обстановка е прекъсвал и репликирал водещия оперативката главен инспектор П*** Ш*** , като при дадено разпореждане от водещия оперативката да напусне стаята е отказал да го изпълни. В административния акт е посочено, че описаното е нарушение на етичните правила за поведение на държавните служители в МВР (Етичния кодекс), а именно: 1.т.56 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР, съгласно която „държавния служител зачита достойнството и правата на ръководителите си и спазва необходимата субординация както в служебните помещения, така и на обществени места”; 2. т.61 от Етичния кодекс, съгласно която  „държавните служители изпълняват коректно и добросъвестно всички заповеди, съответстващи на закона”.

От фактическа страна е безспорно се установява следното:

С докладна записка рег.№1808з-3943/19.02.2018г. (л.10 по делото) подадена от Началник сектор „КП” РУ Монтана до Директора на ОД на МВР Монтана е докладвано за действия на оспорващия във връзка със спазване на Етичния кодекс по време на оперативка проведена на 19.02.2017г. Със Заповед №301з-533/22.02.2018г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.9 по делото) е назначена комисия на която е разпоредено да се извърши проверка по изложеното в докладна записка рег.№1808з-3943/19.02.2018г. Видно от приетите на л.11-18 по делото сведения и докладна записка, комисията е събрала данни от Н*** Г*** – разузнавач в сектор „КП” РУ Монтана, К*** К*** – мл. разузнавач сектор „КП” РУ Монтана, Л*** Ц*** – разследващ полицай при РУ Монтана, И*** П*** – разследващ полицай РУ Монтана, Л*** Л*** – мл. разследващ полицай РУ Монтана, А*** Я*** – Началник отдел „Разследване” при ОД на МВР Монтана, Р.Т. *** (оспорващ по делото). Назначената комисия е събрала като писмено доказателство К*** справка на оспорващия (л.19 по делото), като въз основа на нея и събраните сведения и докладна записка е изготвена Справка рег.№301р-8025/20.04.2018г. (л.7,8 по делото), с която на Директора на ОД на МВР Монтана е предложено за установеното дисциплинарно нарушение да наложи на оспорващия дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец. Преди налагане на дисциплинарното наказание, Директора на ОД на МВР Монтана, е изслушал оспорващия, като това обстоятелство се установява от Протокол ури 301р-8818/30.04.2018г. приет на л.5,6 по делото. С оспорената Заповед №301з-1597/05.06.2018г. на Директора на ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.1, т.4, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.3 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта. Административния акт е връчен на оспорващия на 08.06.2018г., което се установява от личния подпис положен върху него (л.4 по делото), тоест жалба ури 301 000-11810/18.06.2018г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.204, т.4 ЗМВР дисциплинарните наказания се налагат със заповед на служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 – 3. Със Заповед №8121з-141/24.01.2018г. на Министъра на вътрешните работи (л.29-32 по делото) е утвърдено прилагането на класификатора на длъжностите в МВР, като видно от приетото на л.33 по делото Приложение №6 с йерархия на длъжностите за държавни служители в съответния вид длъжности, длъжността на Директора на ОД на МВР е под номер едно в раздела на ръководните длъжности, тоест в случая оспорения административен акт е издаден от компетентен орган, които заема ръководна длъжност по смисъла на чл.204, т.4 ЗМВР.

Настоящата съдебна инстанция счита, че основателно оспорващият поддържа, че административния акт е незаконосъобразен. Това е така, тъй като от събраните по делото писмени и гласни доказателства не се установява по безспорен начин, че с действията си на проведената оперативка на 19.02.2018г., оспорващия е извършил описаните нарушения на т.56 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР, съгласно която „държавния служител зачита достойнството и правата на ръководителите си и спазва необходимата субординация както в служебните помещения, така и на обществени места” и на т.61 от Етичния кодекс, съгласно която  „държавните служители изпълняват коректно и добросъвестно всички заповеди, съответстващи на закона”.

С оглед изясняване на релевантни за делото обстоятелства се проведе разпит на свидетелите Л*** Ц*** – разследващ полицай при РУ Монтана, И*** П*** – разследващ полицай РУ Монтана, Л*** Л*** – мл. разследващ полицай РУ Монтана, чиито свидетелски показания се кредитират изцяло от настоящият съдебен състав като безпристрастни, непротиворечиви и кореспондиращи с дадените от тези свидетели сведения в хода на воденото дисциплинарно производство по налагане на оспореното дисциплинарно наказание. И тримата свидетели категорично заявяват, че по време на проведената оперативка на 19.02.2018г. не е налице повишаване на тон или отправяне на обиди от страна на участниците в нея, в това число и от оспорващия. В тази връзка следва изрично да се посочи, че от свидетелските показания на тези свидетели не се установява по време на оперативката на 19.02.2018г. оспорващия да е прекъсвал и репликирал водещия оперативката главен инспектор П*** Ш*** , като настоящият съдебен състав не установява такива действия от страна на оспорващия и от сведенията дадени от Н*** Г*** – разузнавач в сектор „КП” РУ Монтана (л.11 по делото), К*** К*** – мл. разузнавач сектор „КП” РУ Монтана (л.12 по делото) в хода на извършваната проверка. По разбиране на настоящият съдебен състав, в случая в рамките на проведената оперативка на 19.02.2018г. е възникнала дискусия относно конкретен случай, която е протекла между водещия оперативката главен инспектор П*** Ш*** и оспорващия, който в качеството си на дежурен разследващ полицай е изложил фактическата обстановка и действията, които са извършени от него въз основа на указания на дежурния прокурор – единствено овластения с компетентност орган да му дава такива в хода на разследването. Следва да се посочи, че свидетеля И*** П*** изрично изяснява, че водещия оперативката е задавал на оспорващия въпроси във връзка с проведените от него действия по обсъждания случай, като диалога е протичал в рамките на добрия тон до момента, в който водещия оперативката е бил „малко афектиран” от отговор на оспорващия, че е изпълнил разпореждане на прокурора относно конкретни действия, тъй като процедурата е такава (протокол от ОСЗ на л.67 по делото). Събраните гласни и писмени доказателства дават основание да се приеме, че в случая оспорващия не е прекъсвал или репликирал водещия оперативка, респективно не се установява да е извършил нарушение на т.56 от Етичния кодекс. Данните по делото говорят, че в случая става дума за една рутинна проведена оперативка, която не се е различавала от други такива, при които се е стигало до диалог между участниците в тях, без да се премине общоприетия тон на общуване между служителите в положение на субординация, който е действащ в системата на МВР.

 Съдът, счита, че в случая не е налице и нарушение на т.61 от Етичния кодекс, тъй като събраните по делото писмени и гласни доказателства не се установява, че оспорващия не е изпълнил коректно и добросъвестно заповед съответстваща на закона. Това е така, тъй като дадената заповед за напускане на помещението, в което е провеждана оперативката, която оспорващия е изпълнил макар и с известно закъснение от няколко секунди, което е видно от писмените сведения и гласни свидетелски показания по делото, не попада в категорията на заповедите съответстващи на закона по смисъла на т.61 от Етичния кодекс. В хода на делото бе изяснено, че провежданата оперативка на 19.02.2018г. не е регламентирана с нарочна заповед или правила, които да определят реда на провеждане и, но такива оперативки са постоянна практика и се провеждат регулярно в РУ Монтана – в тази насока данните на свидетели по делото и Справка рег.№301р-8025/20.04.2018г. В хода на делото се установи, че оперативката се ръководи от Началника на РУ Монтана, Началник сектор „КП” и Началник сектор „ОП” - в тази насока са обясненията на оспорващия дадени в ОСЗ и  Справка рег.№30р-8025/20.04.2018г. Видно от Заповед №301з-282/31.01.2018г. (л.73,74 по делото), оспорващия е назначен на длъжност старши разследващ полицай в РУ в сектор „Разследване – РУ-Монтана” към отдел „Разследване при ОД на МВР Монтана, тоест при провеждане на оперативката на 19.02.2018г. единствено Началника на РУ Монтана, който се явява и най-старши от ръководилите оперативката, е бил овластен йерархично да издава заповеди на оспорващия, в това число да напусне помещението. По смисъла на дефиницията дадена в чл.5, ал.1 от Инструкция №8121-470/27.04.2015г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в МВР (приета на л.46-59 по делото) на изпълнение подлежи заповед, която е издадена от началник на подчинените му държавни служители в съответствие с неговите правомощия или със заповед на горестоящ началник, а в случая както установяват и длъжностните лица изготвилите Справка рег.№301р-8025/20.04.2018г., оспорващия не е пряко подчинен на лицето, което е издало по отношение на него заповед за напускане на помещението в което е провеждана оперативката – в това качество е бил само присъствалия на оперативката Началник на РУ Монтана.

Следва да се отбележи с оглед изчерпателност, че събраните по делото писмени и гласни доказателства, в това число приетото на л.16 по делото сведение от А*** Я*** – Началник отдел „Разследване” при ОД на МВР Монтана и показанията на разпитаните свидетели, говорят за възникнало в края на 2017г. напрежение между разследващите полицай в сектор „Разследване” РУ Монтана и служители на сектор „КП” РУ Монтана. Това обстоятелство, макар и без пряко отношение към конкретния случай, но разгледано в контекста на изяснената фактическа обстановка по провеждане на оперативката на 19.02.2018г., дава основание да се изведе извода, че в случая не са налице действия на оспорващия, който да нарушават т.56 и т.61 от Етичния кодекс и които да дават основание да му се наложи дори и най-лекото по степен дисциплинарно наказание за най-малкия предвиден срок в разпоредбата на чл.198 ЗМВР.      

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №301з-1597/05.06.2018г. на Директора на ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.1, т.4, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.3 ЗМВР, с която на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, поради, което на основание чл.172 ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №301з-1597/05.06.2018г. на Директора на ОД на МВР Монтана.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: