Решение по дело №2795/2023 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1293
Дата: 21 декември 2023 г.
Съдия: Станимира Ангелова Иванова
Дело: 20232120202795
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 1293
гр. Бургас, 21.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на първи декември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:СТАНИМИРА АНГ. ИВАНОВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от СТАНИМИРА АНГ. ИВАНОВА
Административно наказателно дело № 20232120202795 по описа за 2023
година
Образувано е по повод на постъпила жалба от „Е.“ ЕООД с ЕИК ****, представлявано
от управителя И.И.З., депозирана чрез адв.Д. В. от ВАК, против Електронен фиш за налагане
на имуществена санкция (ЕФ) № **********, издаден от Агенция „Пътна Инфраструктура“,
с който за нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал. 3б ЗДвП на дружеството-жалбоподател е
наложена „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на електронния фиш,
поради което се моли за неговата отмяна и присъждане на разноски.
В последното съдебно заседание дружеството-жалбоподател, редовно уведомено, не се
представлява. Процесуалният му представител е депозирал становище.
Административнонаказващият орган, редовно уведомен, се представлява от
юрисконсулт Д., която оспорва жалбата, поддържа електронния фиш и моли да бъде
потвърден като правилен и законосъобразен. Прави искане за присъждане на разноски.
Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Жалбата е депозирана в рамките на четиринадесетдневния срок за обжалване по чл.
189, ал. 8 ЗДвП вр. чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна по следните
съображения:
На 07.04.2021г. в 12:40 часа е установено нарушение с устройство № 10032 (елемент
1
от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП) при управление
на ППС влекач „Скания Р 420“ с регистрационен номер *****, с технически допустима
максимална маса 18600, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 5, в състав с ремарке с общ
брой оси 5, с обща техническа допустима максимална маса на състава 40000, в община
Бургас, по път А-1 км 357+949, посока нарастващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не била заплатена дължимата пътна
такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС нямало валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
За констатираното нарушение бил издаден обжалваният ЕФ №**********, с който за
нарушение на чл. 102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2, т.3 вр. чл.179, ал.3б от
ЗДвП е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева
на дружеството собственик – „Е.“ ЕООД с ЕИК: ****.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и от писмените доказателства, събрани в хода на
съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. По делото не се събра
доказателствен материал, който да оборва така възприетите фактически положения.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът
прие следното:
В конкретния случай съдът счита, че при издаване на електронния фиш са допуснати
съществени процесуални нарушения, които са довели до ограничаване правото на защита на
санкционираното дружество.
Разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП гласи, че собственикът е длъжен да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП според
категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него.
Съгласно чл. 179, ал.3 от ЗДвП, собственик на пътно превозно средство от категорията
по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на
невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата, се наказва с
глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател на пътното превозното
средство, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се
налага имуществена санкция в размер 2500 лв. От друга страна посочената разпоредба се
допълва от текста на чл. 187а, според която при установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3
– 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че пътното превозното средство е управлявано от
собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно
средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното
превозно средство е управлявано от трето лице. В ал. 2 е посочено, че когато собственик на
2
ППС е юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от
ЗП, на него се налага имуществена санкция по т. 3 от същата алинея.
Съгласно чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения, установени
и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител,
когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в
размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш. За да бъде
издаден електронен фиш за процесното нарушение на нормата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП,
това трябва да е предвидено в закон.
При нарушение на чл. 179, ал.3 от ЗДвП, установено и заснето от електронната система
по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение – чл. 189ж, ал.1 от ЗДвП. Видно от състава на нормата не е
предвидена възможност да бъде издаден електронен фиш за процесното нарушение, като
липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда тази възможност, поради което
в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в последствие да бъде издадено НП, а не да се
съставя електронен фиш.
До извод различен от изложения не би могло да се достигне и въз основа на нормата
на чл. 189ж, ал. 7 от ЗДвП, съгласно която по отношение на електронния фиш за нарушение
по чл. 179, ал. 3 – 3б се прилагат разпоредбите на чл. 189, ал. 10, тъй като това би
означавало по тълкувателен път да се изведе възможност за съставяне на електронен фиш,
което е недопустимо при ангажиране на административнонаказателната отговорност на
едно лице.
Изложеното се отнася и до нормите на чл. 167а, ал. 2, т. 8, чл. 167а, ал. 4 и чл. 187а, ал.
4 от ЗДвП, в които не е изрично предвидено издаването на електронен фиш за нарушение по
чл. 179, ал. 3б от ЗДвП и е конкретизирано електронния фиш и АУАН за кое от нарушенията
се отнасят.
В тази насока е и актуалната съдебна практика на Административен съд-Бургас -
Решение № 827/03.08.2023 г. по КНАД № 773/2023 г., и Решение № 906/12.10.2023 г. по
КНАД № 1491/2023 г., и двете по описа на Административен съд - Бургас.
С оглед на изложеното е налице допуснато процесуално нарушение при ангажиране на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, поради което издадения
електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН, в съдебните производства страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Съгласно чл. 143, ал. 1 от АПК когато съдът отмени обжалвания административен акт или
отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв,
се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. От изложеното
3
следва, че в полза на дружеството жалбоподател действително може да бъдат присъдени
разноски за адвокатско възнаграждение при доказване на направените разходи. В случая е
представено пълномощно (л.10), както и проформа фактура (л.64), но няма доказателства
дали тези пари действително са преведени по банков път, както е отразено в нея, т.е. дали
действително дружеството-жалбоподател е реализирало разходи, поради което не следва да
му се присъждат.
Така мотивиран, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция (ЕФ) № **********,
издаден от Агенция „Пътна Инфраструктура“, с който за нарушение на чл. 102, ал. 2 от
Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 179, ал.
3б ЗДвП на „Е.“ ЕООД с ЕИК **** е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2500
лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен
срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4