Решение по дело №95/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 241
Дата: 12 юни 2023 г. (в сила от 12 юни 2023 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20237220700095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е   № 241

 

Гр. Сливен, 12.06.2023 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тридесети май две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора …………………….

и при секретаря Николинка Й., като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 95 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 268 ал. 1 от ДОПК.

Образувано е по жалба от „Ч.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. С., [улица], п. от у. Й. С. Й. срещу Решение № 11/09.02.2023 г. на Директора на ТД на НАП – Бургас, с което е оставена без уважение жалба вх. № 1174/30.01.2023 г., подадена от „Ч.“ ЕООД срещу Разпореждане № С-220020-137-0000545/24.01.2023 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас – офис Сливен в частта, с която е направен отказ да бъдат погасени по давност публични задължения.

В жалбата са изложени доводи за материална незаконосъобразност на административния акт. Не се споделя изводът на ответния административен орган, че срока на абсолютната давност от 10 години по чл. 172 ал. 2 от ДОПК се удължава по силата на § 29 т. 1 и т. 2 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.02.2020 г. до отмяна на извънредното положение, съгласно § 13 от ЗИД на Закона за здравето. В тази връзка неправилно органът приел, че сроковете са спрели да текат по време на извънредното положение и са започнали да текат 7 дни след обнародването на този закон общо за 69 дни, поради което абсолютната давност не следвало да изтече към 01.01.2023 г., а 69 дни след това, а именно: на 11.03.2023 г. Жалбоподателят, чрез свой упълномощен процесуален представител твърди, че нормата на чл. 172 ал. 2 от ДОПК е изключително ясна като съдържание по отношение на възприетото от законодателя, че тази давност е „абсолютна“. Моли съда за отмяна на атакуваното административно решение, с претенция за разноски.

В с.з. оспорващата страна „Ч.“ ЕООД, редовно и своевременно призовано, не се представлява.

В с.з. административният орган Директор на ТД на НАП - Бургас, редовно и своевременно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен ст. юрк. Д. Ж., която оспорва жалбата и моли съда да я остави без разглеждане като процесуално недопустима, алтернативно – да я отхвърли като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Срещу оспорващото в настоящото съдебно производство дружество било образувано изпълнително дело № 20140000743/2014 г. по описа на ТД на НАП – Бургас за събиране на публични вземания, като на длъжника било изпратено съобщение за доброволно изпълнение. В хода на изпълнителното производство били наложени следните обезпечителни мерки: с постановление от 23.02.2012 г. – з. върху д. в. и в. на н. и., собственост на дружеството, с постановление от 10.05.2021 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О.“ АД; с постановление от 14.08.2013 г. – з. върху б. с. на дружеството в „Ю....“ АД, „О.“ АД, „У.“ АД, „Д.“ АД, „П.“ АД, „И. А. б.“ АД и „К.“ АД; с постановление от 23.07.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „А. б.“ АД, „О.“ АД, „Т. б. Д“ АД; с постановление от 31.07.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О. б.“ АД; с постановление от 10.09.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О. Б.“ АД; с постановление от 21.11.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството; с постановление от 14.05.2014 г. – з. върху б. с. на дружеството в „О.“ АД и с постановление от 14.05.2017 г. – з. върху б. с. на дружеството в „Ю. Б.“ АД.

На 08.01.2023 г. дружеството подало възражение вх. № С220020-000-0002413 за погасяване на публични задължения поради изтекла погасителна давност. По възражението публичният изпълнител издал Разпореждане изх. № С-220020-137-0000545/24.01.2023 г., с което постановил отказ за погасяване по давност на публични задължения, установени с РА № 02251400001/30.04.2014 г. и по данъчни декларации, подадени от дружеството. Според данните в разпореждането, за задължение по декларация обр. 6 за период 12.06.2012 г. – 05.12.2012 г. с дата за доброволно изпълнение през 2012 г. – давностният срок е започнал да тече от 01.01.2013 г.; за задължение по декларация обр. 6 за период 01.06.2012 г. – 30.06.2012 г. с дата за доброволно изпълнение през 2012 г., давностният срок е започнал да тече на 01.01.2013 г.; за задължение по декларация обр. 6 за период 01.08.2012 г. – 31.08.2012 г. с дата на доброволно изпълнение през 2012 г., давностният срок е започнал да тече на 01.01.2013 г.; за задължение по декларация обр. 6 за задължение от 01.10.2012 г. – 31.10.2012 г., давностният срок е започнал да тече, считано от 01.01.2013 г.; за задължение по ЗДДФЛ за период 27.03.2012 г. – 08.05.2012 г. по РА с дата за доброволно изпълнение през 2012 г., давностният срок е започнал да тече, считано от 01.01.2013 г.; за задължение по ЗДДФЛ за период от 09.05.2012 г. – 27.06.2012 г. по РА със срок за заплащане през 2012 г., давностният срок е започнал да тече на 01.01.2013 г.; за задължения за лихви за окончателен данък по ЗДДФЛ за период от 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. по РА – за месеците 01.01.2012 г. – 01.11.2012 г. данъкът е бил със срок за изпълнение през 2012 г. и давността е започнала да тече от 01.01.2013 г., а за задължението за м. декември, данъкът е бил със срок за изпълнение през 2013 г. и давността е започнала да тече на 01.01.2014 г.; за задължение по ЗДДФЛ за период 01.12.2011 г. – 31.12.2011 г. по РА, данъкът е със срок за доброволно изпълнение през м. януари 2012 г. и давностният срок е започнал да тече на 01.01.2014 г.; за задължения по ЗДДФЛ за период от 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. по РА, за месеците от януари до ноември срокът за доброволно изпълнение е бил през 2012 г. и съответно – давностният срок е започнал да тече от 01.01.2013 г., а за задълженията за м. декември данъкът е бил дължим през 2013 г. и съответно – давностният срок е започнал да тече на 01.01.2014 г.; за задължения за лихви по задълженията за окончателен данък по ЗДДФЛ за период 01.01.2013 г. – 31.12.2014 г. по РА със срок за доброволно изпълнение през 2013 г. давностният срок е започнал да тече на 01.01.2014 г. ; за задължение по изпълнителен лист давностният срок е започнал да тече на 01.01.2014 г. По отношение на така посочените задължения мотивите на публичния изпълнител са следните: „Съгласно разпоредбата на § 29 ал. 1 (вероятно се има предвид т. 1) от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., с което давностните срокове за погасяване на публичните задължения спират да текат за периода 24.03.2020 г. – 21.05.2020 г., предвид което давността за гореописаните задължения все още не е изтекла.“.

Несъгласие с възприетото от публичния изпълнител настоящият оспорващ изразил във Възражение, постъпило пред Директора на ТД на НАП с вх. № 1174/30.01.2023 г. В същото дружеството, чрез своя законен представител заявило, че давността по чл. 172 ал. 2 от ДОПК е абсолютна и няма причина тя да се удължи с още 69 дни.

По постъпилото възражение и на основание чл. 267 ал. 1, във вр. с ал. 2 от ДОПК сезираният административен орган Директор на ТД на НАП – Бургас постановил Решение № 11/09.02.2023 г., с което оставил без уважение жалбата срещу разпореждането в частта, с която е формиран отказ за погасяване по давност на публични задължения, представляващи публични задължения. Решението било връчено на дружеството – адресат, чрез неговия законен представител, на 21.02.2023 г., видно от разписката към същото. Жалбата е подадена до настоящия съд, чрез административния орган на 01.03.2023 г.

Към доказателствата са приобщени цитираните в процесното разпореждане ПНОМ.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.

Обжалваното решение е издадено от материално, териториално и персонално компетентен орган по смисъла на чл. 267 от ДОПК, в кръга на неговите правомощия, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден акт. Решението е издадено в производство по обжалване на Разпореждане № С230020-137-0000545/24.01.2023 г., постановено от публичен изпълнител по образувано и висящо изпълнително дело № 20140000743/2014 г. по описа на ТД на НАП - Бургас, с което е формиран отказ за прекратяване събирането на публични задължения поради изтекла погасителна давност. Решението е издадено в писмена форма, след обсъждане на наличните в преписката писмени доказателства и оплакванията на лицето, подало жалбата пред решаващия орган.

Като издадено от компетентен орган и в предписаната от закона писмена и предметна форма и съдържание, съдът приема оспореното решение като валидно и постановено при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила и в съответствие с материалния закон. Съображенията на съда в тази насока са следните:

Административното производство по постановяване на оспореното решение, е проведено по реда на чл. 267 от ДОПК и е завършило с издаване на акт по реда на чл. 267 ал. 2 т. 5 от ДОПК, който акт, обективиран в нормативно изискуемата форма на решение е и предмет на оспорване пред настоящия съд. Между страните не се спори, че при публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас е образувано изпълнително дело № 20140000743/2014 г. за събиране на публични задължения, като предмет на настоящото оспорване е законосъобразността на отказ да се погасят по давност следните публични задължения, обсъдени в процесното разпореждане: задължение по декларация обр. 6 за период 12.06.2012 г. – 05.12.2012 г. с дата за доброволно изпълнение през 2012 г., за задължение по декларация обр. 6 за период 01.06.2012 г. – 30.06.2012 г.; за задължение по декларация обр. 6 за период 01.08.2012 г. – 31.08.2012 г.; за задължение по декларация обр. 6 за задължение от 01.10.2012 г. – 31.10.2012 г.; за задължение по ЗДДФЛ за период 27.03.2012 г. – 08.05.2012 г. по РА; за задължение по ЗДДФЛ за период от 09.05.2012 г. – 27.06.2012 г. по РА; за задължения за лихви за окончателен данък по ЗДДФР за период от 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. по РА; за задължение по ЗДДФЛ за период 01.12.2011 г. – 31.12.2011 г. по РА; за задължения по ЗДДФЛ за период от 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. по РА; за задължения за лихви по задълженията за окончателен данък по ЗДДФЛ за период 01.01.2013 г. – 31.12.2014 г. по РА; за задължение по изпълнителен лист давностният срок е започнал да тече на 01.01.2014 г.

Спорът по делото е правен, застъпените от страните противоположни доводи са досежно правилното приложение на материалния закон, а въпросът, който следва да се реши касае приложимостта на чл. 171 ал. 2 от ДОПК по отношение на посочените по – горе публични задължения. Съгласно цитираната процесуална норма, с изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в случаите, когато: 1. задължението е отсрочено или разсрочено; 2. вземането е предявено в производство по несъстоятелност; 3. е образувано наказателно производство, от изхода на което зависи установяването или събирането на публичното задължение; 4. изпълнението е спряно по искане на длъжника; 5. е подадена жалба за разрешаване на спор по глава шестнадесета, раздел IIа. В случая безспорно посочените в разпоредбата изключения не са налице, поради което правилният юридически подход следва да включва анализ на всяко едно от задълженията като дата на възникване, срок за доброволно погасяване (изпълнение) и начален момент на законовата давност. Първото от тях е задължение по декларация обр. 6 № 20020021204510702/31.07.2012 г. за период от 12.06.2012 г. до 05.12.2012 г., чийто срок за доброволно изпълнение е през 2012 г. Съобразно законодателната уредба в чл. 171 от ДОПК, давностният срок започва да тече считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение. От това следва, че посоченият срок за погасяване на това публично вземане е започнал да тече, считано от 01.01.2013 г. и изтича, според правилото на цитирания по – горе чл. 171 ал. 2 от ДОПК на 01.01.2023 г. Следващото задължение по декл. обр. 6 № 20020021205552276/28.09.2012 г. за период 01.06.2012 г. – 30.06.2012 г. с дата за доброволно изпълнение през 2012 г., поради което и давностният срок е започнал да тече през 2013 г. Идентични са и последващите задължения по декларации обр. 6 с № № 20020021205809060/11.10.2012 г., 20020021206045955/26.10.2012 г., 20020021206739905/30.11.2012 г.: за периоди от 01.07.2012 г. до 31.07.2012 г., от 01.08.2012 г. до 31.08.2012 г., от 01.10.2012 г. до 31.10.2012 г., дължими през 2012 г. и с начало на давността от 01.01.2013 г. На следващо място са задължения за окончателен данък на местни и чуждестранни ФЛ по чл. 38 ал. 7 от ЗДДФЛ, както и лихви за тях, както следва: по РА № 02251100105/26.03.2012 г. за период от 27.03.2012 г. до 08.05.2012 г. и за период 09.05.2012 г. – 27.06.2012 г.; задължения за лихви за период 01.01.2012 г. – 01.11.2012 г., дължими през 2012 г., по които давностният период е започнал да тече, считано от 01.01.2013 г., а за м. декември 2012 г. данъкът е дължим от 01.01.2013 г. и съответно – давността започва да тече, считано от 01.01.2014 г.; по РА 022251400001/30.04.2014 г. за период от 01.01.2011 г. – 31.12.2011 г. за задължения за окончателен данък по ЗДДФЛ със срок за доброволно изпълнение през 2012 г. давностният срок е започнал да тече на 01.01.2013 г.; по същия РА за задължения за окончателен данък за период от 01.01.2012 г. – 31.12.2012 г. за месеците от януари до ноември данъкът е със срок за доброволно изпълнение през 2012 г. и съответно – давностният срок е започнал да тече на 01.01.2013 г., а за задължението за м. декември срокът за доброволно изпълнение е през 2013 г. и давностният срок е започнал да тече на 01.01.2013 г.; по същия РА за задължения за лихви за периода от 01.01.2013 г. – 31.12.2013 г. срокът за доброволно изпълнение е през 2013 г. и давностният срок започва са тече на 01.01.2014 г.; по отношение на задълженията по изпълнителен лист, налице е произнасяне по предходно възражение, производството по което е приключило с влязъл в законна сила съдебен акт.

От горните данни се установява, че за част от публичните задължения срокът за доброволно изпълнение (заплащане) е изтекъл през 2012 г., а давността по отношение на същите публични вземания е започнала да тече на 01.01.2013 г. и при приложение на чл. 171 ал. 2 от ДОПК условно изтича на 01.01.2023 г. Тук обаче следва да се съобрази, както правилно е подходил и административния орган, разпоредбата на § 29 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г. Съгласно цитирания § 29 т. 1, до отмяната на извънредното положение, срокът по чл. 171, ал. 2 от ДОПК не се прилага, тоест за времето от 13.03.2020 г. до 20.05.2020 г., съответно срокът по чл. 171 ал. 2 от ДОПК следва да бъде удължен с още 69 дни. В тази връзка, формираните от решаващия орган изводи се приемат от настоящия съдебен състав като законосъобразни и обосновани. В настоящата хипотеза, съобразно разпореденото в § 29 т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (обн. ДВ, бр. 28 от 2020 г.), давност не се прилага в цитирания по – горе период от 13.03.2020 г. до 20.05.2020 г. включително, тъй като, съгласно § 13 от ПЗР на ЗИД на Закона за здравето (обн. ДВ, бр. 44 от 13.05.2020 г., в сила от 14.05.2020 г.), сроковете, спрели да текат по време на извънредното положение по Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, продължават да текат след изтичането на 7 дни от обнародването на този закон в "Държавен вестник". По общите правила на давността, докато трае това обстоятелство, което е основание за спирането й, не се зачита действие на срока, а с отпадането на това обстоятелство срокът отново продължава да тече. Давността изтича, като се сумира срока от преди настъпването на обстоятелството, прекъснало давността и срока, продължил да тече след отпадането на обстоятелството. Това налага извода, че в конкретния случай давностният срок е спрял да тече на 13.03.2020 г., продължил е да тече от 21.05.2020 г. и по отношение на горните задължения с начална дата на давността 01.01.2013 г. изтича на 10.03.2023 г. Що се отнася до задълженията, чиято давност е започнала да тече на 01.01.2014 г., то 10- годишният период изтича на 01.01.2024 г., без прилагане на прекъсването от 69 дни по § 29 т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., т.е. той не е изтекъл към момента на постановяване на оспорения акт, а и към настоящия момент. В тази му част оспореният административен акт е постановен при съобразяване с материалния закон.

Предвид изложеното, настоящата съдебна инстанция намира, че атакуваният административен акт – Решение № 11/09.02.2023 г. на Директора на ТД на НАП – Бургас, с което е оставена без уважение жалба вх. № 1174/30.01.2023 г., подадена от „Ч.“ ЕООД срещу Разпореждане № С-220020-137-0000545/24.01.2023 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас – офис Сливен в частта, с която е направен отказ да бъдат погасени по давност публични задължения е валиден акт, постановен в съответствие с относимите материалноправни норми и при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила. Подадената срещу същия жалба се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващата страна за присъждане на разноски се явява неоснователна. Основателно е и следва да се уважи на основание чл. 143 ал. 3 от АПК искането на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което следва да се определи в размер на 100,00 (сто) лева по реда на по реда на чл. 37 ал. 1 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 24 от Наредбата за правната помощ. Така определените разноски следва да се възложат в тежест на оспорващата страна.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ч.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. С., [улица], п. от у. Й. С. Й. срещу Решение № 11/09.02.2023 г. на Директора на ТД на НАП – Бургас, с което е оставена без уважение жалба вх. № 1174/30.01.2023 г., подадена от „Ч.“ ЕООД срещу Разпореждане № С-220020-137-0000545/24.01.2023 г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас – офис Сливен в частта, с която е направен отказ да бъдат погасени по давност публични задължения.

 

ОСЪЖДА „Ч.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. С., [улица], п. от у. Й. С. Й. да заплати на Национална агенция по приходите сумата от 100,00 (сто) лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

Решението да се съобщи на страните на основание чл. 138 ал. 3 от АПК.

 

                                               

                                                                  Административен съдия: