Р Е Ш Е Н И
Е
№
гр. Харманли 31.Х.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Харманлийски районен съд в открито съдебно заседание на първи
ок-томври, две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Веселин Коларов
при секретаря В. З. и с участието на прокурора
..............................като разгледа докладваното от районния съдия НАХД
№ 357 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по глава III раздел
V, чл.59 и сл. от Закона за админист-ративните нарушения и наказания .
Обстоятелства по жалбата
Жалбоподателя „***********” ЕООД, ЕИК *************, със седалище и адрес на
управление гр.Хасково, ул. „***********” №*********, представлявано от управителя Т. М., обжалва наказателно
постановление № ***** от 08.VІІІ.2019г. на Директор
********. Счита постановлението за
незаконосъобразно, необоснова-но, издадено при допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила и неподкрепено с доказателства, като излага подробни
съображения.
Моли съда да постанови решение с
което отмени изцяло обжалваното пос-тановление.
В съдебно заседание жалбоподателя
– редовно призован се представлява от юрисконсулт А.А. , който поддържа изцяло
подадената жалба .
Административно наказващия орган
- Директор РЗИ Хасково – редовно
призован за съдебно заседание, се представлява от ст.юрисконсулт Илиян Янкулов,
който пледира за потвърждаване на обжалваното постановление.
Районна прокуратура гр. Харманли
– редовно призована, не се представля-ва и не взема становище по жалбата.
Факти от съдебното дирене
С Наказателно постановление № 40
от 08.VІІІ.2019г. на Директор РЗИ Хас-ково, издадено въз основа на Акт № 41 от
16.VІІ.2019г. на „*********” ЕООД, ЕИК:********, със седалище и адрес на управление гр.Хасково, ул.
„Сакар” №2, представлявано от управителя Т. М., на основание чл. 212 ал.3 от Закона за здравето е наложено
административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. за това
,че :
„При извършена проверка на 10.VІІ.2019г.
/Констативен протокол № 79/ 10.VІІ.2019г./ се констатира, че „******** *******" ЕООД гр. Хасково,
не е изпълнило предписание № 165/03.Х.2018г. за предприемане на задължителни
хигиен-ни и противоепидемични мерки- не се представиха протоколи от извършени
лаборатор-ни изпитвания от акредитирани лаборатории за всяко тримесечие /IV-то
тримесечие 2018г., 1-во и ІІ-ро тримесечие 2019г./ по населени места /гр.
Харманли, с. *******, с. *********, с. ******/, захранвани с питейна
вода от зона на водоснабдяване Харман-ли-2 . Във връзка с оценка на
параметричната стойност на индикативната доза не е про-веден сезонен мониторинг
/четири пъти годишно/ на общата алфа- и бета-активност и химичен показател
естествен уран от предварително определени пунктове в горецити-раните населени
места на крана при потребителя.
Питейната вода от ЗВ Харманли-2
беше ограничена за пиене и приготвяне на храна за периода 15.VІІІ.2018 - 03.Х.2018г.,
поради отклонения в качеството на вода-та за питейно-битови цели по показател
Естествен уран - установена стойност 0.043+ 0.003 Bq/l (при определена
максимално допустима стойност 0.03 Bq/l ).
нарушение на чл. 44 от Закон за
здравето, посл. изм. и доп. ДВ. бр.24 от 2019г., във връзка с Приложение 2а,
т.4 към чл.7, ал.5 от Наредба № 9 от 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата,
предназначена за питейно-битови цели, обн. ДВ бр.30/28.ІІІ. 2001г., посл. изм.
и доп. ДВ бр.6/2018г.”.
В акт № 41 от 16.VІІ.2019г.. за
установяване на административно наруше-ние са отразени идентични обстоятелства.
В хода на настоящото производство
в качеството на свидетели се разпитаха служителите на на РЗИ Хасково: Д.И.Д. -
актосъставител и Н.И.Д. - свидетел по акта.
От показанията на свидетелите се
установяват обстоятелствата свързани с извършената от тях проверка и
констатациите им по време на същата. Самия
АУАН бил съставен на по- късен етап, в отсъствие на представител на
жалбоподателя.
По искане на проц. представител
на жалбоподателя, бе допусната и разпи-тана в качеството на свидетел – Весела
Кирилова Митева – биолог питейни води при ВИК Хасково.
Представени са и приети писмени
доказателства.
Правни съображения
Настоящото наказателно
постановление подлежи на обжалване в срока по чл.59 ал.ІІ от ЗАНН с оглед
разпоредбата на чл. 236 от Закона за здравето. Наказателното постановление е
връчено на жалбоподателя на 12.VІІІ.2019г. видно от известие за доставяне, а жалбата
е депозирана пред административно наказващия орган на 19.VІІІ.2018г., като е
входирана под № РД-05-195#1/ 19.VІІІ.2019г. Като
подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, жалбата се явява
процесуално допустима, а преценена по същество основателна.
Процесния Акт за установяване на
административно нарушение и обжалва-ното Наказателно постановление са издадени
от компетентните за това органи съгласно чл.231 ал.1 от Закона за здравето –
обстоятелство което не се оспорва от дружеството жалбоподател.
Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН. При извършената служебна проверка настоящия състав на съда констатира ,
че при съставяне на акта за установя-ване
на административно нарушение и издаването на атакуваното наказателно поста-новление
са допуснати съществени нарушения на установените в ЗАНН процесуални правила. Задължителното съдържание на АУАН и НП включва датата и
мястото на извършено нарушението, съгласно разпоредбата на чл. 42 ал.1 т.
3 и чл. 57 ал.1 т.5 от ЗАНН . Времето и
мястото на извършване на нарушението са
необходими, за да бъде изяснено самото нарушението. В настоящия случай ,
нито в АУАН , нито в НП са посочени дата и място на нарушението. Това според
настоящия състав е съществено нарушение на процесуалните правила и води до
незаконосъобразност на НП.
Отделно от това съда счита, че
при преценка на вмененото на жалбопода-теля нарушение по същество, че то не е безспорно установено и доказано.
Съгласно разпоредбата на чл. 212
ал.1 от Закона за здравето :”Който не из-пълни предписание на органите на
държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание,се наказва ….”
, т.е. административната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за
неизпълнение на предписание – в конкретния случай на Предписание № 165/ 03.Х.2018г. като не е представил пред контролните органи
протоколи от извър-шени лабораторни изпитвания от акредитирани лаборатории за
всяко тримесечие /IV-то тримесечие 2018г., 1-во и ІІ-ро тримесечие 2019г./ по
населени места /гр. Харманли, с. ******, с. *******, с. ********/, захранвани с питейна
вода от зона на водоснабдя-ване Харманли-2.
От представените от страна на
процесуалния представител на жалбопода-теля писмени доказателства (приобщени по
делото заверени като препис ксерокопия на писма , протоколи за изпитване ) –
неоспорени от проц.представител на АНО и ангажираните гласни доказателства –
показания на св. Митева, се установява че проби от водата , съгласно даденото
предписание са били вземани и изпращани за изследва-ния, но резултатите от тях
са се забавяли, не по вина на дружеството. След получаване на резултатите те
своевременно са били изпращани до РЗИ Хасково .
По изложените по-горе съображения наказателното
постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 изр.1
от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло като незаконосъобразно
Наказателно постановление № 40 от 08.VІІІ.2019г. на Директор РЗИ Хасково,
издадено въз основа на Акт № 41 от 16.VІІ.2019г., с което на „**********” ЕООД, ЕИК:********, със седалище и адрес на
управление гр.Хасково, ул. „******” №******, представлявано от уп-равителя Т. М., на основание чл. 212
ал.3 от Закона за здравето е наложено ад-министративно наказание “Имуществена
санкция” в размер на 1 000 лв. за това ,че :
„При извършена проверка на 10.VІІ.2019г.
/Констативен протокол № 79/ 10.VІІ.2019г./ се констатира, че „***********" ЕООД гр. Хасково, не е изпълнило предписание №
165/03.Х.2018г. за предприемане на задължителни хигиен-ни и противоепидемични
мерки- не се представиха протоколи от извършени лаборатор-ни изпитвания от
акредитирани лаборатории за всяко тримесечие /IV-то тримесечие 2018г., 1-во и ІІ-ро
тримесечие 2019г./ по населени места /гр. Харманли, с. ******, с. *****, с. *******/, захранвани с питейна вода от зона на водоснабдяване
Харман-ли-2 . Във връзка с оценка на параметричната стойност на индикативната
доза не е про-веден сезонен мониторинг /четири пъти годишно/ на общата алфа- и
бета-активност и химичен показател естествен уран от предварително определени
пунктове в горецити-раните населени места на крана при потребителя.
Питейната вода от ЗВ Харманли-2
беше ограничена за пиене и приготвяне на храна за периода 15.VІІІ.2018 - 03.Х.2018г.,
поради отклонения в качеството на вода-та за питейно-битови цели по показател
Естествен уран - установена стойност 0.043+ 0.003 Bq/l (при определена
максимално допустима стойност 0.03 Bq/l ).
нарушение на чл. 44 от Закон за
здравето, посл. изм. и доп. ДВ. бр.24 от 2019г., във връзка с Приложение 2а,
т.4 към чл.7, ал.5 от Наредба № 9 от 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата,
предназначена за питейно-битови цели, обн. ДВ бр.30/28.ІІІ. 2001г., посл. изм.
и доп. ДВ бр.6/2018г.” .
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съ-общението
за произнасянето му пред Административен съд-Хасково по реда на глава ХІІ от Административно процесуалния
кодекс.
Районен съдия: