Решение по дело №50/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 217
Дата: 24 март 2023 г. (в сила от 24 март 2023 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20237260700050
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 217

24.03.2023г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на двадесет и четвърти февруари             две хиляди двадесет и трета  година в следния състав:

 

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА                                           

 

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№50 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс във вр. с чл.172, ал.5 от Закон за движението по пътищата и е образувано по жалба от В.Д.И. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №273з-89/11.01.2023г., издадена от Мл.автоконтрольор Сектор ПП ОД МВР Хасково /В.Д./, за временно отнемане на СУ МПС на водача до решаване на въпроса за отговорността.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като била постановена в нарушение на закона, необоснована, както и били допуснати съществени процесуални нарушения. Действително на 11.01.2023г. претърпял ПТП, като причината били извършвани изкопни работи от страна на ВиК, за които нямало поставена сигнализация. При произшествието жалбоподателят се обадил на телефон 112 и съобщил за инцидента, а при пристигането на полиция се пристъпило към проверка за наличие на алкохол и наркотични вещества. Жалбоподателят с оглед на медийни публикации относно техническите средства за изследване наличие на наркотични вещества отказал проба, защото у него били създадени съмнения в достоверността им. Същевременно обаче пожелал да бъде направено лабораторно изследване на кръв и урина, за което бил съпроводен от полицейските служители до Спешна помощ, където медицински лица взели съответните проби. В оспорената заповед било посочено като основание отказ да бъде тестван с техническо средство, но това не било законова предпоставка за издаването ѝ, тъй като сам дал материал за изследване. Това обективно сочело, че не бил извършил твърдяното нарушение. Иска се оспорената заповед да бъде отменена.

Ответната страна – Мл.автоконтрольор Сектор ПП ОД МВР Хасково, не взема становище по оспорването. В придружително писмо при представяне на преписката Началник Сектор ПП заявява, че жалбата не следва да бъде уважена, както и прави възражение за прекомерност.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

На 11.01.2023г. в гр.Х. К. З. К. – мл.инспектор Сектор ПП към ОД МВР Хасково, в присъствието на свидетел, е съставил Акт за установяване на административно нарушение с бланков №736133, на В.Д.И. за това, че на същата дата около 17,40ч. в Х., на кръстовището на ул.*** – ул.***, като участник в ПТП управлява л.а.Мерцедес Е 220 ЦДИ, рег.№********, собствен на И. В.С., и отказва да бъде изпробван за употреба на наркотични вещества или техните аналози с техническо средство Дрегер Дръг Тест 5000, № ARMF-0095 в РУ Хасково в 19,15ч. / издаден талон за изследване с №110543/, поради което е нарушил чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП – отказва да му бъде извършена проверка с тест за установяване на употреба на наркотични вещества или техните аналози и не изпълнява предписание за химикотоксилогично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техните аналози.

Въз основа на съставения АУАН е иззето СУ МПС №*********, а АУАН е връчен на жалбоподателя на 11.01.2023г., като има изрично посочване от последния, че ще представи възражения по акта в законния срок.

В преписката е приложена Докладна записка рег.№1253р-522 от 12.01.2023г. относно инцидента, като е описано посетеното произшествие от полицейския служител К. и колегата му Д., установената нарушена пътна настилка и водача на автомобила В.И., който бил изпробван за употреба на алкохол. При последното било установено липсата на алкохол в кръвта – „0,00 промила“, но водачът отказал да бъде изпробван за употреба на НВ, а дал кръвна проба в Спешно отделение и урина за НВ пред дежурен лекар.

От мл.автоконтрольор Сектор ПП при ОД МВР Хасково В. Ж.Д., упълномощен със Заповед №253з-21/14.01.2022г., е издадена обжалваната в настоящото производство ЗППАМ №23-1253-000016/11.01.2023г., с която на оспорващия е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.Б от ЗДвПвременно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач за срок до решаване на въпроса за отговорността му. В заповедта е записано, че е взет предвид съставения АУАН с бланков №736133 от 11.01.2023г. и са възпроизведени обстоятелства, отразени в съдържанието му.

Заповедта е връчена на адресата си срещу подпис на 11.01.2023г., видно от приложената към същата разписка.

Видно от отбелязването върху жалбата същата е подадена на 12.01.2023г. в деловодството на съда.

По делото е представена  Заповед №1253з-21/14.01.2022г. на Директора на ОД на МВР Хасково, с която са оправомощени да прилагат принудителни административни мерки по ЗДвП  конкретни длъжностни лица, между които са и държавните служители от Сектор ПП при ОД МВР Хасково.

В преписката е представена справка за нарушител/водач, а от жалбоподателя има допълнително представени доказателства относно негов ангажимент -  пътуване в чужбина като водач на МПС.

При така установените факти, съдът, като извърши по реда на чл.168, ал.1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в рамките на установения от закона 14-дневен срок от съобщаването, и от лице, имащо правен интерес от оспорването.

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган по чл.172, ал.1 от ЗДвП, с оглед  представената по делото Заповед №1253з-21/14.01.2022г. на Директора на ОД на МВР Хасково, като относно конкретната длъжност на издателя не се спори.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа задължителните установени в закона реквизити, както и е мотивирана в достатъчна степен за извършване на проверка относно материалната ѝ законосъобразност.

Не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при издаване на заповедта. Неоснователно е възражението в жалбата, че не са налице фактическите и правни основания за издаване на заповедта, доколкото няма спор относно установеното в АУАН. В словесното изписване на нарушението ясно е посочено, че водачът на МПС е  отказал да бъде извършена проверка с тест за употреба на наркотични вещества или техните аналози. Изрично е посочено в заповедта, че се издава на основание чл.171, т.1, б.Б от ЗДвП, като това се установява както в титула на заповедта, така и в самия диспозитив, като по отношение на посоченото правно основание няма неяснота или разминавания. Изрично е посочено и че нарушението е с правна кавалификация по чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП, като така - с оглед и на пълното фактическо описание дата, час и място на осъществяване, вкл. и обстоятелства относно издаден талон, а също и дадени проби от кръв и урина за изследване в лаборатория, са изпълнени са изискванията на чл.172, ал.1 от ЗДвП и чл.59, ал.2 от АПК за издаване на фактически и правно обоснован административен акт. Следва да се отбележи, че относно срока на мярката административният орган е посочил само крайния определящ момент на срока – до решаване на отговорността, но не и максималния срок, за който мярката се прилага– не повече от 18 месеца. С оглед обаче на законовата регламентация и изричното посочване на съответната норма в диспозитива – 171, т.1, б.Б от ЗДвП, в случай на окончателно решаване на въпроса за отговорността на лицето в рамките на 18 месечния период, мярката ще бъде преустановена, а ако отговорността не бъде установена в този 18 месечен срок, то именно поради последното мярката ще преустанови своето действие. В този смисъл няма допуснато нарушение при определяне срока на ПАМ, доколкото определеният срок е законосъобразен, не създава несигурност за страните, както и не се търси и възприема различно тълкуване на срока на действие на мярката.

Посочени са релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправната предпоставка за прилагане на ПАМ по чл.171, т.1, б.Б от ЗДвП за временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи. Заповедта е издадена на В.И., за който не е спорно, че бил водач на МПС при установеното ПТП с лекия автомобил. В случая ПАМ е приложена във връзка с безспорния факт, че водачът е отказал да бъде тестван за евентуална употреба на наркотични вещества. Жалбоподателят не оспорва описаната фактическа обстановка, като следва да бъде отбелязано, че е без значение причината, поради която е отказано да бъде извършена проверката, тъй като в закона не са предвидени изключения и не са посочени обстоятелства, при които може да бъде направен отказ. Действително в случая в АУАН е описано и издаването на талон за изследване, както и в докладната записка е изложено явяването за изследване на И. в Спешно отделение, но това не води до неяснота около деянието – отказ на водача да бъде извършена проверка с тест за установяване на наркотици. Само при извършена проверка с тест и при последващо наличие на изследване от кръвна проба по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи. Разпоредбата на чл.174, ал.3 от ЗДвП не изисква кумулативното наличие на две хипотези – отказ за проверка с тест и отказ да се извърши химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, поради което осъществяването на която и да е от тях обосновава съставомерност на деянието и дава възможност за прилагане на ПАМ. За налагането на ПАМ е достатъчно констатирането от контролните органи на наличието на само един от двата отказа за проверка употребата на наркотични вещества и е ирелевантно обстоятелството дали в действителност водачът е употребил или не е употребил наркотични вещества. Управлението на МПС е високо рискова дейност, при която водачите следва да се спазват строго правилата с оглед избягването на произшествия. При поискване от контролните органи водачът на МПС е длъжен да съдейства, за да му бъде извършена проверка и по двата, предвидени в закона начина на проверка на употребата на наркотични вещества. Недопустимо е водачът своеволно да отказва да бъде проверен по един начин и да си избира друг. Като водач жалбоподателят не може да проявява своята преценка дали проверката на място с тест би била обективна и дали  би отчела, че той не е използвал наркотици. В настоящия случай се установя безспорно основният значим за спора факт – отказът на водача да бъде проверен за употреба на наркотични вещества и техните аналози с тест, което е достатъчно условие за приложението на процесната принудителна административна мярка.

Принудителните административни мерки по чл.171 от ЗДвП се налагат въз основа на констатациите по съставен АУАН, а доколкото тези констатации не са спорни, то АУАН е допустимо доказателствено средство по смисъла на чл.39 от АПК, като е без значение в настоящото производство обстоятелството дали административнонаказателната процедура е законосъобразно проведена, тъй като производството по прилагане на ПАМ и това по ЗАНН имат различен предмет и различна цел. За разлика от реализирането на административнонаказателната отговорност по конкретно административнонаказателно обвинение, наложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши друго противоправно деяние и да преустанови установеното, като тази мярка не съставлява наказание. В този смисъл съдът счита за установено наличието на изискуемите предпоставки за прилагане на ПАМ по чл.171, т.1, б.Б от ЗДвП, поради което и обжалваната заповед е съобразена с материалния и процесуалния закон.

Заповедта е съобразена и с целта на закона. Целта на ЗДвП е регламентирана в чл.1, ал.2, както и в чл.171 от закона, и тя е опазването на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, както и преустановяването на административните нарушения. В конкретния случай е осъществена хипотезата на чл.171, т.1, б.Б от ЗДвП, при която административният орган действа при обвързана компетентност и при наличие на визираните в закона предпоставки не разполага с възможност за преценка дали да приложи или не ПАМ, а е длъжен да приложи такава.

Като израз на административна принуда, ПАМ трябва да бъде определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Налагането на принудителната административна мярка има за цел да се преустанови едно противоправно поведение на водача, отказал да бъде тестван за употреба на наркотици, а така и да се осигури безопасността на всички участници в движението. Именно охраната на обществения интерес в случая обуславя необходимостта от налагането на процесната ПАМ и ограничаването правата на жалбоподателя като водач на МПС в допустимите от закона граници.

По изложените мотиви съдът приема, че не са налице основания по чл. 146 от АПК за отмяна на оспорената заповед, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна. Атакуваната заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на материалния закон, в съответствие с целта му и при постановяването ѝ не са допуснати съществени нарушения на материалния закон или на процесуалните правила.

При този изход на производството на жалбоподателя не се дължат разноски.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Д.И. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №273з-89/11.01.2023г., издадена от Мл.автоконтрольор Сектор ПП ОД МВР Хасково.

На основание чл.172, ал.5 от ЗДвП решението е окончателно.

                                                                              

 

Съдия: