Решение по дело №619/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 30
Дата: 6 февруари 2020 г. (в сила от 6 февруари 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20197130700619
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 06.02.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на четвърти февруари две хиляди и двадесета година в състав:      

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №619 по описа на съда за 2019 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 38 от Закон за държавната собственост.

Административното дело е образувано по жалба с вх.№ 4657/23.12.2019 г. подадена от П.Т.Л. с ЕГН**********,***, чрез адв. В.Н. ***, срещу Решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерския съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти-частна собственост за държавна нужда за изграждане на обект: АМ „Хемус“, участък от км 87+800 до км 103+150, включително пътен възел „Боаза“ и  пътен възел „Дерманци“, подучастъци до км 87+800 до км 94+960 и от км. 96+600 до км 103+150, на територията на област Ловеч, намираща се в землищата на с. Дерманци, с. Торос и с.Пещерна, община Луковит, землището на село Български извор, община Тетевен, и землището на с. Брестница, община Ябланица, област Ловеч. 

Решението се обжалва В ЧАСТТА относно определеното обезщетение по отношение на недвижим имот, собственост на жалбоподателя, представляващ ПИ с идентификатор 20688.90.125, ливада, в землището на с. Дерманци, с обща площ от 9,146 дка, от която площ за отчуждаване от 2,109 дка и цена на обезщетение в размер на 1378 лв.

Предмет оспорване е Решение № 508/26.08.2019 г. на Министерски съвет в частта му, с която е определен размера на паричното обезщетение за отчуждаване на ПИ с идентификатор № 20688.90.125, ливада, в землището на с. Дерманци,, като жалбоподателят моли съда да отмени решението на Министерски съвет, в обжалваната част.

Жалбоподателят претендира и разноски по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Н.. Поддържа жалбата.

Ответникът - Министерски съвет на Република България не се представлява в заседанието по съществото на спора. Представено е писмено становище за неоснователност на подадената жалба. Развива подробни съображения за законосъобразност на решението на МС, в оспорената част, като издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при съобразяване с приложимия закон, при спазване на процедурата и в съответствие с целта на закона. Сочи, че размерът на обезщетението е изготвен при  спазване на изискванията на ЗДС.

Претендира присъждане на разноски за юриконсултско възнаграждение /л.297/.

Заинтересованата страна - Министърът на регионалното развитие и благоустройството - представя писмени становища, както и писмени доказателства. Оспорва изцяло като неоснователна и недоказана подадената жалба, счита решението на МС в оспорената част за законосъобразно, а размерът на паричното обезщетение за правилно определен.

Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение /лист 268/.

Заинтересованата страна – Министърът на финансите - не се представлява и не ангажира писмено становище по жалбата.

Заинтересованата страна - Агенция „Пътна инфраструктура”-София, в съдебно заседание по съществото на спора не се представлява.

Съдът, след като анализ на доказателствата по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на административния акт, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Няма спор, а и се установява от административната преписка, че оспореното решение е постановено от компетентен орган - Министерски съвет, по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите. Не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспореното решение е издадено в изискуемата от закона форма. С него са отчуждени имоти/части от имоти - частна собственост, видно от приложените нотариални актове и от административната преписка. Отчуждените имоти са предназначени за изграждането на национален обект - автомагистрала, обявена за национален  обект с Решение №250/25.04.2013 год. на МС /лист 99, гръб/. Оспореното решение на МС има съдържанието, предвидено в чл. 34б от ЗДС - посочена е държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите. Ето защо липсва отменително основание и по чл. 146, т. 2 от АПК.

Спазени са административно-производствените правила за вземане на оспореното решение, посочени в чл. 34чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС. Заинтересованото ведомство е направило мотивирано искане за отчуждаване до министъра на финансите и до министъра на регионалното развитие и благоустройството, като към него са приложени документите, изброени в чл. 34, ал. 2 от ЗДС. Двамата министри - на финансите и на регионалното развитие и благоустройството - са направили предложение за отчуждаване на имотите до МС, изготвен е и  съвместен доклад от двамата министри. Решението е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, видно от приложените писмени доказателства. Предложението е било придружено с изискуемите от чл. 34а, ал. 4 от ЗДС приложения. Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила ПУП - парцеларен план, който предвижда изграждането на национален обект: "Автомагистрала "Хемус", участък от км. 87+800  до км. 103+150, включително пътен възел „Боаза” и пътен възел „Дерманци“, подучастъци до км 87+800 до км 94+960 и от км. 96+600 до км 103+150, на територията на област Ловеч, намираща се в землищата на с. Дерманци, с. Торос и с.Пещерна, община Луковит, землището на село Български извор, община Тетевен, и землището на с. Брестница, община Ябланица, област Ловеч, който е одобрен с влязла в сила Заповед №РД-02-15-139/29.07.2019 год. на Министъра на РРБ /лист 277/.

В табличен вид на л. 59-60 от делото са представени имотите и частите от имоти за отчуждаване в землището на с.Дерманци с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е и финансова обосновка /лист 88/, както и оценка на имотите /оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение /лист 90 и следващи/, извършена в административното производство от лицензиран оценител  /л. 191 и следващи/, конкретно за процесния имот оценката е на л. 185, гръб, ред 20 от делото.

Видно от приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч. относно процесния имот, е определено при осигурено удостоверение от Службата по вписванията, придружено с копие на всички вписани сделки с имоти - реални пазарни аналози, отговарящи на изискванията на чл. 32, ал. 4  и §2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда на чл.32, ал. 2 от ЗДС, т.е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз основа на „пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания”- имоти в земеделска територия, представляващи ниви, намиращи се в едно и също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са взети предвид сделки, сключени в рамките на  12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в СлВп от 29.08.2018 г до 29.08.2019 год. /лист 95 и 96/.  Използваните от оценителя в административното производство като аналози пазарни сделки за процесните ПИ са описани в таблици на л.95 /гръб/ от делото.

В оспорената му част решение № 508 от 26.08.2018 г. на Министерския съвет постановява отчуждаването на ПИ с идентификатор 20688.90.125, ливада, в землището на с. Дерманци, с обща площ от 9,146 дка, от която площ за отчуждаване от 2,109 дка и цена на обезщетение в размер на 1378 лв.

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение по чл. 32 от ЗДС, във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС.

Съгласно заключението на вещото лице, при определяне на равностойното парично обезщетение за процесните имоти, са взети предвид изискванията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, според които „пазарни цени” са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. При определяне на осреднените пазарни цени са взети предвид  вписаните  в Службата по вписванията-Ловеч сделки за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.“в“ от ДР на ЗДС-намиращи се в близост до отчуждаваните, които се намират в едно и също землище в земеделските територии и горските територии, за период от 29.08.2018 г. до 29.08.2019 год.

За землището на с. Дерманци, община Луковит, в Агенция по вписванията са налични 10 броя нотариални актове за сделки, отговарящи на изискванията на чл. 32, ал. 2 и ал. 4 от ЗДС и Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи.

Използваните сделки при определяне на равностойното парично обезщетение от вещото лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза по делото са описани изчерпателно в табличен вид на стр. 2 от заключението на ВЛ /л. 393 от делото/.

По искане на процесуалния представител на жалбоподателя, вещото лице е представило заключение за това, каква би била стройността на отчуждаваната част от имота, ако не са налице поне две сделки с имоти със сходни характеристики в същото землище за периода от 12 месеца преди възлагането на оценката. Видно е, че стойността, определена по този начин, е значително по-ниска от стойността, определена въз основа на осреднената стойност от относимите сделки по представените по Агенция по вписванията данни. При определяне на обезщетението административният орган се е основал на изготвената оценка, при която оценителят правилно е ползвал установените пазарни аналози. Възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че на изследвани пазарни аналози за ниви, а не ливади, съдът намира за неоснователно, тъй като законът изисква пазарните аналози да са сделки с имоти със сходни характеристики – землище, категория, поливност, но не и идентични. Очевидно е, че сделки с ливади в същото землище не са извършвани в едногодишния период, поради което оценителят правилно е ползвал като пазарни аналози сделки с имоти със сходни характеристики. Съдът счита, че правилно оценката на процесния имот е определена въз основа на представените от Агенция по вписванията пазарни аналози.

Заключението на вещото лице, изготвено на база изискванията относно "равностойно парично обезщетение" в § 1а, т. 1 ДР от ЗДС  и относно "пазарни цени" по смисъла на §1а, т. 2 ДР от ЗДС, което е прието по делото, без да бъде оспорено от страните и се кредитира от съда, дава напълно идентична оценка с оценителския доклад както осреднена цена на лв./дка - за имотите в землището на с.Дерманци осреднена цена 653.57 лв./дка, и пазарна стойност на отчуждения имот обезщетение в размер на 1378 лв./хиляда триста седемдесет и осем лв./.

 Както беше посочено по-горе, използваните пазарни аналози и описаните нотариални актове са идентични както в заключението на вещото лице, така и в оценителския доклад. Вещото лице не е установило относими сделки от посочения период, които не са били включени в пазарните аналози при определяне на оценката.

При това положение от заключението на вещото лице, което съдът кредитира като компетентно, безпристрастно и неоспорено от страните, се установява, че пазарната стойност на имота съвпада с оценката, определена с оспореното решение на МС, в оспорената част.

По делото не са представени доказателства, които да оборват констатациите на административния орган и които да обуславят извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното обезщетение за процесния ПИ.

Решението на МС, в оспорената част, е законосъобразно и съответстващо на материалния закон – липсва отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК. Това се установява от всички събрани по делото доказателства – писмени доказателства и съдебно-оценителна експертиза, като всички доказателства са непротиворечиви, подробни и ясни, поради което съдът ги кредитира.

Съдът намира, че решението на Министерския съвет, в оспорената му част, е законосъобразно. Подадената срещу него жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от ответника и от заинтересованата страна – Министъра на РРБ, на всяка от тези страни следва да се присъдят разноски за процесуално представителство.

В съдебно заседание ответникът и МРРБ не се представляват, а са депозирани писмени бележки по съществото на спора от процесуални представители, при определяне размера на разноските следва да се съобрази това обстоятелство.

На ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер по 100  лева.

При този изход на делото основателно е и искането на заинтересованата страна Министъра на регионалното развитие и благоустройството за присъждане на своевременно поисканите в писменото становище разноски за юрисконсултско възнаграждение. Следва да се присъдят разноски в размер на 100 лева.

Воден от горното и на основание чл. 38, ал. 9 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК Ловешкият административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалба с вх.№ 4657/23.12.2019 г. подадена от П.Т.Л. с ЕГН**********,***, срещу Решение № 671 от 12.11.2019 г. на Министерския съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти-частна собственост за държавна нужда за изграждане на обект: АМ „Хемус“, участък от км 87+800 до км 103+150, включително пътен възел „Боаза“ и  пътен възел „Дерманци“, подучастъци до км 87+800 до км 94+960 и от км. 96+600 до км 103+150, на територията на област Ловеч, намираща се в землищата на с. Дерманци, с. Торос и с.Пещерна, община Луковит, землището на село Български извор, община Тетевен, и землището на с. Брестница, община Ябланица, област Ловеч, В ЧАСТТА, с която е определеното обезщетение по отношение на недвижим имот, собственост на П.Т.Л. с ЕГН**********, представляващ ПИ с идентификатор 20688.90.125, ливада, в землището на с. Дерманци, с обща площ от 9,146 дка, от която площ за отчуждаване от 2,109 дка и цена на обезщетение в размер на 1378 лв.

ОСЪЖДА П.Т.Л. с ЕГН**********,***, да заплати на Министерски съвет на Република България разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.

ОСЪЖДА П.Т.Л. с ЕГН**********,***, да заплати на Министерство на регионалното развитие е благоустройството разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.

Решението е окончателно съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

Да се изпрати препис от решението на страните.

 

                                               Административен съдия: