Решение по дело №57/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 575
Дата: 19 март 2024 г. (в сила от 19 март 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247220700057
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

575

Сливен, 19.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - V състав, в съдебно заседание на пети март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА
   

При секретар РАДОСТИНА ЖЕЛЕВА като разгледа докладваното от съдия ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА административно дело № 20247220700057 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.

Образувано е по жалба на Б. Н. Н. от [населено място] и Ж. Ц. Н., подадена чрез адв. Д. О. - *** против Заповед № РД-15-2477/28.12.2023 г. на Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й относно размера на определеното парично обезщетение на двамата жалбоподатели. С оспорената заповед на основание чл.25, ал. 2, във връзка с чл.21, ал. 1 от Закона за общинската собственост, за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на м. „Д. д.“ и „Р.“, СО „И.“ землище на [населено място], одобрен с решение № 368/20.11.2008г. на Общински съвет Сливен, предвиждащ реализиране на част от улица от о.т.2344 до о.т.2349, о.т. 2358 и о.т. 2359 за осигуряване на достъп до имоти, и при спазени изискванията на чл.25, ал.1 от ЗОС - публикувани обявления в два централни ежедневника, в електронно издание на местен вестник, в официалния сайт и на информационното табло на Община Сливен, се отчуждава в полза на Община Сливен 195 кв.м. земя, ведно с подобренията, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.412.195, целият с площ 915 кв.м. в м. „Д. д.“, СО „И.“ землище ***, със следните характеристики: трайно предназначение на територията - урбанизирана, начин на трайно ползване - ниско застрояване, граници на имота - ПИ 67338.412.517, ПИ 67338.412.200, ПИ 67338.412.196, ПИ 67338.412.194, ПИ 67338.412.183, ПИ 67338.412.176, с. на Б. Н. Н. от [населено място] и Ж. Ц. Н. от [населено място], съгласно нотариален акт №35, том І, дело 31/2004г., дело 225/2004г. Определено е дължимото парично обезщетение на Б. Н. Н. от [населено място] и Ж. Ц. Н. за земята, ведно с подобренията в размер 7 520 лева, разпределена съгласно квотите на с.: на Б. Н. Н. от [населено място], като с. на  ид.ч. сума в размер на 3 760 лева и на Ж. Ц. Н. от [населено място], като с. на  ид.ч. сума в размер на 3 7 60 лева.

В жалбата оспорващите твърдят, че заповедта в оспорената й част е незаконосъобразна. Намират, че оценката на отчуждената част от земята е крайно занижена. Сочат, че паричното обезщетение не е съобразено с актуалните пазарни цени на недвижими имоти. Изразяват несъгласие с определеното обезщетение, като считат, че същото е занижено, с оглед изискванията на чл.22, ал. 3 от ЗОС и актуалните пазарни цени на недвижимите имоти към момента на издаване на обжалваната заповед на кмета на Община Сливен. Молят съда да измени обжалваната заповед, в частта относно определеното парично обезщетение на отчуждаваната част от имота и подобренията в него. Претендират разноски.

В съдебно заседание оспорващата Б. Н. Н., редовно призована, се явява лично и с упълномощен процесуален представител – адв. Д. О. ***, който поддържа жалбата. Прави искане заповедта да бъде изменена, в частта относно размера на паричното обезщетение за жалбоподателката, като бъде завишено определено парично обезщетение за отчуждаваната част от имота от 3 760 лева на 5 048 лева. Претендира присъждане на направените по делото разноски, за което представя списък.

В съдебно заседание оспорващия Ж. Ц. Н., редовно призован, се явява лично и с упълномощен процесуален представител – адв. Д. О. ***, който поддържа жалбата. Прави искане заповедта да бъде изменена, в частта относно размера на паричното обезщетение за жалбоподателя, като бъде завишено определено парично обезщетение за отчуждаваната част от имота от 3 760 лева на 5 048 лева. Претендира присъждане на направените по делото разноски, за което представя списък.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител- юриск. Н. Ц., който оспорва жалбите като неоснователни и моли да бъдат отхвърлени. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар.

Заинтересованата страна Община Сливен, представлявана от юриск. Н. Ц. оспорва жалбите и моли съда да ги отхвърли.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

Оспорващите Б. Н. Н. от [населено място] и Ж. Ц. Н., видно от нотариален акт №35, том І, дело 31/2004г., дело 225/2004г. /л.13/ са с.- всеки по  ид.ч. от имот с идентификатор 67338.412.195, представляващ овощна градина, ведно с построената в него вилна сграда, целият с площ 915 кв.м.

Отчуждителното производство е предприето за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на м. „Д. д.“ и „Р.“, СО „И.“ землище на [населено място], одобрен с решение № 368/20.11.2008г. на Общински съвет Сливен, предвиждащ реализиране на улица от о.т.2344 до о.т.2349, о.т. 2358 и о.т. 2359 за осигуряване на достъп до имоти /л.15/, за който липсват данни, а и не се спори, че не е обжалван от оспорващите. Съгласно плана за реализирането на този обект и за задоволяване на общинска нужда се налага отчуждаване на 195 кв.м. земя от с. поземлен имот с идентификатор 67338.412.195, целият с площ 915 кв.м., със следните характеристики: трайно предназначение на територията - урбанизирана, начин на трайно ползване - ниско застрояване, граници на имота - ПИ 67338.412.517, ПИ 67338.412.200, ПИ 67338.412.196, ПИ 67338.412.194, ПИ 67338.412.183, ПИ 67338.412.176, заедно с подобренията в него.

С Обявление изх.№ ОРД 03-1061/01.11.2023 г. на кмета на Община Сливен /л.40/ до засегнати собственици на поземлени имоти, публикувано в два централни (в-к „24 часа" и в-к „България днес" ), един местен вестник („Ало Сливен"), в официалния сайт и на информационното табло на община Сливен /л.43 и сл./, Зам. Кметът на община Сливен / въз основа на решение № 1775/19.10.2023г. – л.41/ е уведомил собствениците за откриване на процедура по принудително отчуждаване на имоти и сгради, подробно описани в обявлението.

По отношение на подлежащите на отчуждаване 195 кв.м. земя от с. поземлен имот с идентификатор 67338.412.195, Община Сливен възложила оценка и такава била изготвена на 16.10.2023 г. от „Оценителска компания" ООД гр. Сливен с л. о. и. М. П., съгласно която отчуждаваната част от 195 кв.м. е оценена на 7 520 лв., като на оспорващата Б. Н. Н. за 1/2 ид. ч. от имота, оценката е 3 760 лв. и на оспорващия Ж. Ц. Н. – за 1/2 ид. ч. от имота, оценката е 3 760 лв. /л.29 и сл./

За да определи пазарната цена на отчуждавания имот, л. о. е ползвал разходен и сравнителен подход.

Данъчната оценка на с. поземлен имот с идентификатор 67338.412.195 е 10 444,20 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 09.10.2023 г. от Община Сливен./л.28/

Въз основа на изготвената оценка от л. о. на недвижими имоти, възприета от административния орган, с оспорената в настоящото производство Заповед № РД-15-2477/28.12.2023 г. на Кмета на Община Сливен, на основание чл.25, ал. 2, във връзка с чл.21, ал. 1 от Закона за общинската собственост, е определено дължимото парично обезщетение в размер на 7 520 лева, като за съответната отчуждавана част на оспорващата Б. Н. Н. - за 1/2 ид. ч. от имота, оценката е 3 760 лв., а на оспорващия Ж. Ц. Н. – за 1/2 ид. ч. от имота, оценката е 3 760 лв. /л.48/.

Процесната заповед на кмета на община Сливен е поставена на информационното табло на община Сливен на 28.12.2023 г. /л.51/ и е обявена на интернет страницата на общината/л.50/. Заповедта е съобщена на оспорващите на 18.01.2024 г./л.49/.

Жалбите на Б. Н. Н. и Ж. Ц. Н. са подадени на 31.01.2024г., поради което са допустими.

С оглед изясняване на обстоятелства от значение за делото, е допусната и назначена съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И. Х. И. – л. о. на недвижими имоти. Съгласно заключението на експертизата, мотивите за започване на отчуждителното производство са: за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на м. „Д. д.“ и „Р.“, СО „И.“ землище на [населено място], одобрен с решение № 368/20.11.2008г. на Общински съвет Сливен, предвиждащ реализиране на улица от о.т.2344 до о.т.2349, о.т. 2358 и о.т. 2359 за осигуряване на достъп до имоти. Вещото лице сочи, че процесния имот представлява земя в урбанизирана територия, като предвидената за отчуждаване на част е 195 кв.м. реална част от ПИ с идентификатор № 67338.412.195, който е с обща площ от 915 кв.м. Отчуждаваната част представлява ивица по цялата дължина на западната имотна граница с променлива ширина от 1.5 м до 5.00 м и ивица по цялата дължина на южната имотна граница с променлива ширина 2.00 м. В частта от поземлен имот с идентификатор № 67338.412.196 с площ от 195 кв.м., която се отчуждава с оспорената заповед попадат следните подобрения и трайни насаждения : Огради: Имотна граница север - масивна плътна ограда от бетонови тухли, измазана с пръскана циментова мазилка покрита с оградни елементи - много добро състояние. Имотна граница запад - ажурна ограда от дървени пана - от обработени дъски с бояджийско покритие монтирани на колове в „П" образна форма от стоманени тръби с бояджийско покритие, продължаваща в имота на изток за ограждане на площадка за паркиране на автомобили. Еднокрила плъзгаща се врата - ажурна от обработени дъски на рамка от стоманени профили с бояджийско покритие. Състояние - много добро. Ограда от стоманобетонови колове, бодлива тел и жив плет от храсти - незадоволително състояние. Имотна граница юг - Ограда от стоманобетонови колове, бодлива тел и жив плет от храсти - незадоволително състояние. Изпълнена вертикална планировка за преодоляване на скатния терен за оформяне на площадка за паркиране на автомобили. Подпорна стена монолитна от бетон с едно лице изпълнено като облицовка от необработен ломен камък - Добро състояние. Настилка от инертен материал - трошен камък с различна зърнометрия - Добро състояние. Друго подобрение е отводнителна дренажна тръба PVC 110, както и конструкция за лозе от стоманобетонови колове и тел в добро състояние. Вещото лице е установило следните Трайни насаждения - орех 1 бр. на 10 г.; слива 1 бр. на 10 г.; лози полувисоки на конструкция 1 бр. на 20 г.; 3 бр. на 6 г. и 6 бр. на 3 г., всички в добро състояние. Експертът дава заключение, че пазарната цена на отчуждаваната част от съсобствен поземлен имот с идентификатор 67338.412.195, ведно с подобренията и трайните насаждения в нея при използване на разходен и сравнителен подход и метод на вещния и пазарния аналог към датата на издаване на оспорената заповед – 28.12.2023 г., възлиза на 10 096 лева, от които земя – 5 310 лева, подобрения - 4 631 лева и трайни насаждения -155 лева. Вещото лице сочи, че при тази оценка размерът на обезщетението за всеки от оспорващите е както следва: За Б. Н. Н. - 1/2 ид. част- 5 048 лв. и за Ж. Ц. Н. - 1/2 ид. част - 5 048 лв.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбите, като подадени от активно легитимирани лица, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, са процесуално допустими.

Разгледани по същество, жалбите са основателни по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Спазена е установената от закона форма. При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предмет на оспорване в настоящото производство е размерът на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение на жалбоподателите. В производството по принудително отчуждаване собственикът на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидената за отчуждаване част от поземлен имот е по-висока от данъчната му оценка и е по-ниска от пазарната му стойност, определена от назначеното от съда вещо лице към дата 16.10.2023 г. /на която дата е изготвена оценката в административното производство/ и към дата 28.12.2023 г. /на която дата е издадена оспорената заповед/. Използвайки едни и същи методи, двамата оценители са достигнали до различни цени на оценяваната част от земята и подобренията към едни и същи периоди от време.

Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице И. Х. И. пазарна стойност на отчуждаваната част от поземлен имот, подобрения и трайни насаждения, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните, при което вещото лице е използвало Сравнителен метод и Метод на „сравнителните продажби" при оценката на земята, като вещото лице се базира на информация за действително извършени 3 реални продажби, като е съобразило характеристиките на имоти, близки до тези на оценявания имот като: големина на парцела, степен на застрояване, местоположение, степен на изграденост на елементите на комплексното обществено обслужване, инженерна инфраструктура, степен на транспортна достъпност, екологични условия, привлекателност на населеното място и района. Съдът намира, че оценката на вещото лице И. Х. И. е съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване, определено по реда на чл. 22, ал. 5 и § 1 от ДР на ЗОС.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в оспорената част е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение за отчуждаваната част от с. поземлен имот с идентификатор 67338.412.195, ведно с подобренията и насажденията в него към датата на издаване на оспорената заповед – 28.12.2023 г., на 10 096 лева, от които земя – 5 310 лева, подобрения - 4 631 лева и трайни насаждения -155 лева, като паричното обезщетение за всеки от оспорващите бъде както следва: За Б. Н. Н. – за 1/2 ид. част от отчуждавани 195 кв.м. от имота - 5 048 лв. и за Ж. Ц. Н. - за 1/2 ид. част от отчуждавани 195 кв.м. от имота - 5 048 лв., определени при използване на разходен и сравнителен подход и метод на вещния и пазарния аналог.

С оглед изхода на спора, Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на всеки от оспорващите претендираните и направени от него по делото разноски както следва: на Б. Н. Н. в размер на 1 245 лева, от които: 245 лева за експертиза и 1000 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение, което не е прекомерно, а е съобразено с чл.8 ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения; на Ж. Ц. Н. в размер на 1 245 лева, от които: 245 лева за експертиза и 1000 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение, което не е прекомерно, а е съобразено с чл.8 ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 3 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

ИЗМЕНЯ Заповед № РД-15-2477/28.12.2023 г. на Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение на Б. Н. Н. и на Ж. Ц. Н., като с. съответно всеки на 1/2 ид.ч. от поземлен имот с идентификатор 67338.412.195 за предвидените за отчуждаване 195 кв.м. земя от поземлен имот с идентификатор 67338.412.195, целият с площ 915 кв.м., заедно с подобренията и трайните насаждения в него, които се засягат от отчуждителните мероприятия, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение съответно на Б. Н. Н. от 3 760 / три хиляди седемстотин и шестдесет / лева на 5 048 / пет хиляди и четиридесет и осем / лева и на Ж. Ц. Н. от 3 760 / три хиляди седемстотин и шестдесет / лева на 5 048 /пет хиляди и четиридесет и осем / лева или общия размер на обезщетението става от 7 520 / седем хиляди петстотин и двадесет/ лева на 10 096 / десет хиляди и деветдесет и шест/ лева.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Б. Н. Н. с [ЕГН], от [населено място], [улица]сумата 1 245 (хиляда двеста четиридесет и пет) лева, направени по делото разноски.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Ж. Ц. Н. с [ЕГН], от [населено място], [улица]сумата 1 245 (хиляда двеста четиридесет и пет) лева, направени по делото разноски.

Решението да се съобщи на страните чрез връчване на препис от същото.

Решението на основание чл. 27, ал. 6 от ЗОС не подлежи на обжалване.

Решението е постановено при участие на заинтересованата страна Община Сливен.

Решението да се съобщи на страните.

 

Съдия: