Решение по дело №1043/2018 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 265
Дата: 5 юли 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Минка Кирчева
Дело: 20183230201043
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Гр. Добрич, 05.07.2019г..

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

          Добричкият районен съд, пети съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на двадесет и втори април две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Председател : Минка Кирчева

 

При участието на секретаря Парашкева Христова, разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д. № 1043 по описа на Добричкия районен съд за 2018г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Образувано е по жалба от „ СПИДИ „ АД гр. София, ЕИК: *********, представлявано от В.М. – ИД, чрез адв. Т.К. САК / редовно упълномощен процесуален представител / срещу НП № 97/08.08.2018г., издадено от * – Началник Митница Варна, с което на жалбоподателя, за нарушение по чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС, на основание чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС е наложена „ имуществена санкция „ в размер на 2000лв.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно, поради допуснати съществени процесуални нарушения при образуване на административнонаказателното производство и санкционирането на жалбоподателя.

Въз основа на Заповед № ЗМФ-1318/27.12.2018г. на Министъра на финансите / л. 48 и сл. /, с протоколно Определение от 05.02.2019г. / л. 52 / е конституирана, като въззиваема страна ТД „ Северна морска „ гр. Варна.

В съдебно заседание жалбата се поддържа изцяло.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание счита жалбата за неоснователна, като пледира НП, като законосъобразно и обосновано да бъде потвърдено.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства и становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения седемдневен срок и от лице, което има правен интерес / л. 31 от Преписка № 97/2018г. на Митница Варна/.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка процесното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

АУАН е съставен от компетентното длъжностно лице при условията на чл. 40, ал. 2, пр. 2-ро от ЗАНН в присъствие на двама свидетели – свидетели при констатиране на нарушението и съставяне на АУАН, и е връчен на жалбоподателя.

Наказателното постановление е издадено в рамките на законоустановения срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от компетентния за това административнонаказващ орган и е надлежно връчено на жалбоподателя.

По отношение на визираното нарушение и приложимия закон съдът установи следното:

На 22.03.2018г., свидетелите Т.М.Н., И.Г.Н. и Т.И.Т. – митнически инспектори към Митница Варна извършили проверка в офис на „Спиди“ АД с ЕИК: *********, находящ се в ж.к „Добротица“, Търговска къща „Добротица“, гр. Добрич, след получена оперативна информация за разпространение на акцизни стоки без заплатен акциз. След легитимация пред св. Х.Н.Д. - офис администратор, инспекторите поискали информация дали лицето Д.И.Г. очаква и дали е получавал пратка последните дни. В отговор били уведомени, че в склада се намирала пратка с получател това лице с товарителница № 60548151374. След поискване за проверка, пратката била предоставена на инспекторите и отворена в присъствието на св. Х.Н.Д.. Установило се, че тя съдържа 3бр. полиетиленови пакета със ситно нарязана кафеникава листна маса с мирис на тютюн. Всеки от пакетите бил претеглен на електронна везна "Elicom" ЕЕР 150-2-1-NL, SN 006041, в резултат на което се констатирало, че всеки от пакетите тежи точно по 1(един) килограм. Митническите инспектори задържали пратката и изготвили Протокол за извършена проверка / л. 13 от Преписка № 97/2018г. на Митница Варна /, в който отразили, че в хода на проверката са иззети товарителница и 3кг. тютюн. Бил съставен и опис на иззетите веществени доказателства към Протокола / л. 18 от Преписка № 97/2018г. на Митница Варна / Преписката / /, в който отразили, че са иззети: 3бр. полиетиленови пакета, всеки, съдържащ по 1 кг. кафеникава ситно-нарязана листна маса с мирис на тютюн.

На 03.04.2018г. иззетата пратка била предадена за съхранение в склад на Митническо бюро Добрич с Приемо-предавателен протокол рег. № 32-96713 /л. 19 от Преписката / и складова разписка № 7 / л. 20 от Преписката /.

При проверка за проследяване на пратка по товарителница № 60548151374 в сайта на жалбоподателя се установило, че движението на пратката било извършено през периода 18.03. - 22.03.2018г.

На 26.03.2018г. било изпратено уведомление до В.М. – представляващ жалбоподателя, за явяване в Митническо бюро Добрич в седемдневен срок от връчването му за даване на писмени обяснения и връчване на АУАН, надлежно получено на 29.03.2018г.

На 11.04.2018г. св. Т.Н. образувал процесното административнонаказателно производство, като в присъствието на свидетелите И.Г.Н. и Т.И.Т., при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН съставил АУАН № 55, като вменил на жалбоподателя административно нарушение по чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС, констатирано на 22.03.2018г. в офис на „ Спиди „ АД, находящ се в ж.к. „ Добротица „, Търговска къща Добротица, с адрес на управление гр. София, свързано с извършването на пощенски услуги, свързани с приемането, пренасянето и доставянето чрез пощенската мрежа на акцизни стоки, а именно на 3кг. тютюн за пушене. На 12.05.2018г. АУАН бил надлежно връчен на редовно упълномощен представител на жалбоподателя / л. 4 от Преписката/.

С изготвено на 26.07.2018г. Становище,  експерт в Отдел „ Акцизна дейност „ при Митница Варна определил акцизът към 22.03.2018г. за 3кг. тютюн за пушене / за лула и цигари / по смисъла на чл. 12, ал. 1 от ЗАДС в размер на 456лв.

На 08.08.2018г. * – Началник на Митница Варна издал обжалваното НП № 97/2018г., с което за вмененото на жалбоподателя административно нарушение по чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС, на основание чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС му наложил „ имуществена санкция „ в размер на 2000лв.

               Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя – Т.М.Н., както и свидетелите И.Г.Н., Т.И.Т. и Х.Н.Д..  Съдът кредитира визираните гласни доказателства не само поради факта, че същите като безпротиворечиви, последователни и възпроизвеждат изцяло възведената от АНО фактическа обстановка, обективирана в обстоятелствената част на поднадзорния акт, но и защото същите се подкрепят от приложените и приобщени на основание чл.283 от НПК писмени доказателства. На практика така установената фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателя.

            В хода на съдебното производство бе назначена Съдебно-химическа експертиза с цел установяване съдържанието на иззетите 3бр. пакети, съдържащи листна маса с мирис на тютюн. В заключението си вещото лице  посочва, че към датата на извършване на експертизата, съдържимото в иззетите пакети представлява негоден за консумация, дефектирал от плесен, нарязан тютюн – смес от преобладаващи тютюневи влакна и нарязани тютюневи жили. Тютюневите смеси са с мирис на плесен и не представляват отпадък от тютюн или от друг вид растителна маса. При защита на експертизата в съдебно заседание, вещото лице заявява с категоричност, че към датата на проверката пакетите са съдържали нарязан тютюн, но дали е бил годен или не за употреба не може да отговори / л. 54 /.

Предвид заключението на вещото лице, че анализираните проби, представляват негоден за консумация, дефектирал от плесен нарязан тютюн, който не може да се пуши и не попада в определението за „ тютюн за пушене / за лула и цигари /“ по смисъла на чл. 12, ал. 1, т. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове, не бе изготвена назначената при условията на евентуалност съдебно-икономическа експертиза за установяване размера на дължимият акциз към 22.03.2018г. на установената със съдебно-химическата експертиза 3кг. листна маса.

            От правна страна:

             В НП е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя по чл. 123в, ал. 1 от ЗАДС, загдето през периода 18.03. – 22.03.2018г., в разрез с разпоредбата на чл. 99а, ал. 2 във вр. с чл. 99, ал. 2, т. 3 от ЗАДС в качеството му на пощенски оператор е извършил пощенска услуга, свързана с приемането, пренасянето и доставянето, чрез пощенската мрежа на акцизни стоки, а именно 3бр. пакета по 1кг. тютюн за пушене, с уточнение, че нарушението е установено на 22.03.2018г. при проверка в офис на „ Спиди „ АД, находящ се в ж.к. „ Добротица „, Търговска къща „ Добротица „, гр. Добрич.

Съгласно разпоредбата на чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС / действаща към 22.03.2018г. / “ Не се допуска извършването на пощенски услуги, свързани с приемането, пренасянето и доставянето чрез пощенската мрежа на акцизните стоки и отпадъци от тютюн по ал. 1.“, а ал. 2, т. 3 на чл. 99 от ЗАДС – „ Забранява се: предлагането и продажбата на тютюневи изделия в насипно състояние или на отделни късове и бройки от отворени опаковки, освен в случаите при продажба на ръчно свити пури“

Макар и разпоредбата на чл. 10 от ЗАНН императивно да регламентира, че при административни нарушения допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ, жалбоподателят е бил санкциониран в качеството на извършител.

В процесния случай на жалбоподателя е вменено извършването на пощенска услуга свързана с приемането, пренасянето и доставянето, чрез пощенската мрежа на акцизни стоки. Легални дефиниции на понятията „ приемане „, пренасяне „ и „ доставяне „ са регламентирани в разпоредбите на §1, съответно т. 1, т. 2 и т. 3 от ДР на Закона за пощенските услуги, а именно: „Приемане на пощенски пратки“ е дейност на пощенските оператори по получаване на пощенските пратки, подадени от подателите в точките за достъп, „Пренасяне на пощенски пратки“ е дейност на пощенските оператори, включваща процеса от приемането до доставянето на пощенските пратки, „Доставяне на пощенски пратки“ е дейност, която започва от сортирането в центъра за доставяне и завършва с връчването на пощенските пратки на получателите. Независимо, че всяко едно изпълнително деяние самостоятелно е елемент от състава на отделно административно нарушение, тъй като в противен случай административното нарушение по чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС би било довършено с доставянето на пратката, настоящият състав ще обсъди съставомерността на извършеното от жалбоподателя деяние с всяко едно от вменените му елементи от състава на административното нарушение по чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС.

Видно е от приложената по делото справка /л. 19/, че процесната пратка е била приета в офис 688 от куриерската мрежа на „ Спиди „ АД – Пловдив, опериран от фирма „ Аполо – 79“ ЕООД, т.е. вмененото изпълнително деяние, изразяващо се в „приемане на пощенска пратка“ по смисъла на чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС е довършено на територията на гр. Пловдив, което се потвърждава и от съдържанието на извършената справка от АНО за проследяване на пратката, обективирана на л. 12 от Преписка № 97/2018г. на Митница Варна. Следва да се отбележи, че на жалбоподателя не е било вменено от АНО нарушение извършено на територията на гр. Пловдив.

В обжалваното НП не са посочени обстоятелствата, при които е извършено вмененото изпълнително деяние „ пренасяне на пощенска пратка „ по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, а именно от приемането на пратката в гр. Пловдив до доставянето й в гр. Добрич, нито времето на извършването му / през периода 18.03.2018г. до 20.03.2018г. / виж справка л. 12 от Преписката /.

Процесната пратка не е била доставена по смисъла на §1, т. 3 от ДР на Закона за пощенските услуги, тъй като макар и да е било извършено сортирането й в центъра за доставяне на жалбоподателя в гр. Добрич, то изпълнителното деяние е останало във фазата на опита - не е било осъществено връчването на пощенската пратка на получателя. Действително разпоредбата на чл. 9, ал. 2, б. „ а „ от ЗАНН регламентира санкциониране и на опит към административно нарушение ако това обаче е предвидено в съответния закон или указ, каквато регламентация в настоящия случай не се установява.

В хода на съдебното производство не се установи по безспорен начин и съдържанието на иззетите в хода на процесната проверка 3бр. пакети, към 22.03.2018г. да е представлявало годен за консумация „ тютюн за пушене „ по смисъла на чл. 12, ал. 1, т. 1 от ЗАДС – акцизна стока или отпадък от тютюн, който да е бил предмет на пощенски услуги, чието извършване е допуснато от жалбоподателя в разрез с императивната забрана на чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС / действаща към 22.03.2018г. /.

Предвид гореизложеното съдът приема, че съдържащото се в обстоятелствената част на обжалваното НП описание на административно нарушение не съответства на цифровата квалификация на вмененото административно нарушение, т.е. не става ясно за какво точно е наказан жалбоподателя:

-за три отделни административни нарушения по чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС/ действаща към 22.03.2018г./, всяко от които с изпълнително деяние съответно: приемане, пренасяне и доставяне на пощенска пратка / в разрез с разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗАНН/, или

- за едно административно нарушение по чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС/ действаща към 22.03.2018г./, чиито елементи на фактически състав, кумулативно регламентират приемане, пренасяне и доставяне на пощенска пратка, довършено с връчване на пратката на получателя – в процесния случай останало в стадия на опита / в разрез с разпоредбата на чл. 9, ал. 2, б. „ а „ от ЗАНН/.

  Така мотивиран съдът приема, че процесното НП, като незаконосъобразно следва да бъде отменено, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ НП № 97/08.08.2018г., издадено от * – Началник Митница Варна, с което на „ СПИДИ „ АД гр. София, ЕИК: *********, представлявано от В.М. – ИД, за нарушение по чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС, на основание чл. 123в, ал. 1 във вр. с чл. 99а, ал. 2 от ЗАДС е наложена „ имуществена санкция „ в размер на 2000лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Добрич в 14-дневен срок от уведомяването на страните

 

 

 

                                                                                     Председател:

                                                                                                            /М. Кирчева /