Решение по дело №1379/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2020 г. (в сила от 13 юли 2020 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20197260701379
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

343/13.07.2020г., гр. Хасково

                                                                                                                                             

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съдХасково, в открито заседание на десети юни, две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                    Председател: Ива Байнова                                                                                                

                                                                                           Членове: Павлина Господинова

                                                                                                            Антоанета Митрушева

при секретаря  Дорета Атанасова...……....…………...………...............…….. в присъствието на

Прокурор Елеонора Иванова……...............……................……………………………….....като разгледа докладваното от  Председателя  АНД (К) 1379 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на А.М.Я. ***, подадена чрез пълномощник, срещу Решение №186/01.11.2019г., постановено по АНД № 303 по описа на Районен съд-Харманли за 2019 година, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) №1350/2019г. от 30.05.2019г., издадено от Началника на Отдел „МРР Тракийска“ към ГД“МРР“ в ЦМУ на Агенция „Митници“,  

Касаторът счита, че решението е незаконосъобразно и неправилно, постановено в нарушение на закона. Твърди, че не било съобразено от съда, че НП е издадено след изтичане на 6-месечния срок по чл.34 ал.1 и ал.2 от ЗАНН, както и че в нарушение на чл.57 ал.6 от ЗАНН санкционираното деяние неправилно е квалифицирано по чл.126 ал.1 т.1 от ЗАДС, вместо по чл.123 ал.1 от същия закон. В тази връзка счита, че наложеното наказание, макар и фиксирано от закона, е явно несправедливо и не съответства на тежестта на нарушението. Съдът неправилно приел, че досъдебното производство по описа на РП-Харманли, прекратено на основание чл.234 от НК и взетите проби от длъжностни лица при Агенция „Митници“ , могат да се разглеждат като обобщен материал за минало и настоящо наказателно производство. Същите били в пълно противоречие като анализ и доказателствен  материал, вкл. и като течност, годна за употреба и подлежаща на облагане с данък т.е. акцизна стока. В случая се използвал един и същ доказателствен материал с различни проби, без да е водено ново разследване. Касаторът счита също, че дори и материалът да се приемел за акцизна стока, то не била представена и доказана таблицата, при която се начислява данъка. Твърди, че пазарната цена на продукта е сравнително по-ниска от упоменатата. 

По изложените съображения касаторът моли да се отмени оспореното решение и потвърденото с него наказателно постановление. Претендира разноски.

Ответникът – Отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“ към ГД „Митническо разузнаване и разследване“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, не ангажира становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура - Хасково пледира за оставяне в сила на решението на районния съд като правилно и законосъобразно.

Касационната инстанция като обсъди оплакванията в жалбата и извърши проверка по реда на чл.218 от АПК намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

С атакуваното решение Районен съд –Харманли е потвърдил оспореното пред него НП №1350/2019г. от 30.05.2019г., издадено от Началника на Отдел „МРР Тракийска“ към ГД“МРР“ в ЦМУ на Агенция „Митници“,  с което за нарушение на чл.126 ал.1 т.1 от ЗАДС, на А.М.Я. е наложена глоба в размер на 20048.06 лева за това, че на 14.05.2018г. държи в частен дом, намиращ се в с.Преславец, общ.Харманли, обл. Хасково акцизна стока: 1. общо 850.000 литра етилов алкохол, неденатуриран, с установено действително алкохолно съдържание по обем 95.91% vol и 2. общо100.000 литра етилов алкохол, неденатуриран с установено действително алкохолно съдържание по обем 96.04% vol без данъчен документ по ЗАДС, или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза,  а на основание чл.124 ал.1 от ЗАДС е отнет в полза на държавата предметът на нарушението.

За да постанови този резултат, съдът е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, а вмененото на касатора нарушение е безспорно установено и доказано като за извършването му правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на последния. Изложил е съображения, че съставът на престъплението по чл.234 от НК, за което е било образувано наказателно производство – в последствие прекратено и този на нарушението по чл.126 ал.1 т.1 от ЗАДС не са с еднакви обективни и субективни признаци, както и че в случая не е нарушен принципът за повторно наказване и провеждане на наказателно производство за едно и също деяние.  

Касационната инстанция изцяло споделя изводите на районния съд.

Оспореното решение е постановено при напълно изяснена фактическа обстановка. Относимите факти са възприети от съда въз основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален ред. Фактическите изводи са направени след съвкупна преценка и анализ на събраните по делото доказателства.

В случая правилно е прието, че процедурата по съставяне на АУАН и издаване на НП е

проведена при липса на допуснати съществени процесуални нарушения.

         Неоснователно е твърдението на касатора за издаване на НП след изтичане на законоустановените срокове за това. В случая са спазени както 3-месечният срок, съотв. двугодишният срок по чл.34 ал.1от ЗАНН за съставяне на АУАН, така и 6-месечния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН за издаване на НП.

Не се споделя оплакването на касатора, че в случая актът, съотв. НП били издадени само въз основа на изпратеното досъдебно производство без да е проведено ново разследване.  Видно е от административнонаказателната преписка, че след постъпване в ТД „Тракийска“ на Постановление от 10.01.2019г. за прекратяване на наказателно производство  на РП-Харманли, ведно с досъдебното производство, с цел преценка извършено ли е административно нарушение, са били предприети действия по извършване на митнически лабораторни експертизи. Именно резултатите от същите, наред с материалите , съдържащи се в досъдебното производство са дали основание за образуване на АНП. 

Противно на твърденията в касационната жалба, липсва различие в предмета на престъплението по прекратеното наказателно производство и този на процесното административно нарушение. Подобен извод не се обосновава от несъществената разлика в алкохолния градус, установен от експертизите в наказателното и административнонаказателното производство – касае се за етилов алкохол, неденатуриран, който с оглед действително установеното алкохолно съдържание по обем, надвишаващо 80% vol, е включен в код по Комбинираната номенклатура 2207 (продукт по чл.9 т.1 от ЗАДС) и подлежи на облагане акциз съгласно чл.2 т.1 от ЗАДС.

Неоснователно е и твърдението на касатора, че нарушението е неправилно квалифицирано. Както правилно е отбелязал районният съд, описаните обективни признаци на санкционираното деяние изцяло съответстват на посочената за нарушена разпоредба, явяваща се едновременно и санкционна такава, а именно чл.126 ал.1 т.1 от ЗАДС.

Правилно е прието също, че касаторът е осъществил състава на описаното в акта и в НП нарушение, а наложеното му наказание е определено в размер, съответстващ на законово предвидения. Доколкото този размер е фиксиран, няма как да се приеме, че е налице твърдяната явна несправедливост на наказанието.

Оплакванията в касационната жалба са неоснователни. В оспореното решение на същите е даден обоснован и адекватен на събраните по делото доказателства отговор. В подкрепа на изводите си за законосъобразност и правилност на атакуваното НП районният съд е изложил пространни и подробни мотиви, които касационната инстанция изцяло възприема и по аргумент от разпоредбата на чл.221 ал.2 изр.2 от АПК не е необходимо да преповтаря.

Единствено във връзка с оплакването за недоказване на „таблицата, при която се начислява дължимия данък“, следва да се посочи, че касаторът нито е оспорил определения размер на дължимия акциз, нито е направил своевременно (пред районния съд) доказателствени искания в тази насока, а освен това  без значение за този размер е пазарната стойност на предмета на нарушението (арг. чл.28 ал.1 т.5 от ЗАДС).

По изложените съображения решението на районния съд е валидно и допустимо, постановено при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

При този изход на производството, на касатора не се следват разноски.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2 , изр.1, предл.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №186/01.11.2019г., постановено по АНД № 303 по описа на Районен съд-Харманли за 2019 година.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

Председател:                                          Членове: 1.                                    

 

                                                                                 

 

                                                                               2.