Решение по дело №1423/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 496
Дата: 15 ноември 2022 г.
Съдия: Блага Бозова
Дело: 20225530201423
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 496
гр. Стара Загора, 15.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Пламена П. Янкова
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20225530201423 по описа за 2022 година
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № СЗ-29-ДНСК-64 от
26.04.2022 г. на заместник-началник на Дирекция за национален строителен
контрол /ДНСК/ - София, с което на „МОНТАЖИ“ ЕАД, с ЕИК *********,
гр. София, е наложено административно наказание имуществена санкция в
размер на 5000.00 /пет хиляди/ лева.
В жалбата се твърди, че НП е незаконосъобразно. Сочат се съображения
в подкрепа на молбата съдът да отмени НП.
В съдебно заседание жалбоподателят и процесуалния представител са
редовно призовани. Процесуален му представител депозира писмено
становище, за даване ход на делото, като поддържа жалбата против
наказателното постановление.
Наказващият орган е редовно призован, представляван в съдебно
заседание от процесуален представител. Счита жалбата за неоснователна, а
процесното наказателно постановление за законосъобразно. В тази връзка
представя по делото писмено становище. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и
служебно провери правилността на издаденото НП, приема следното:
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна -
наказано ЮЛ, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира
правото да оспори административното обвинение и съответната
административно - наказателна санкция.Жалбата е неоснователна.
На 07.09.2021 г. е извършена проверка на място и по документи на
1
язовирна стена на язовир Ястребово, намиращ се в с. Ястребово, общ. Опан,
обл. Стара Загора, от свидетелите Д. Д. С. и И. Г. М. – на длъжност
инспектори в РДНСК - Стара Загора, във връзка с разпореждане на началника
на ДНСК, дадено с писмо от 03.09.2021 г., за извършване на спешна проверка
на място и по документи на ремонтните работи извършени на язовира за
периода от началото на 2017 г. до 03.09.2021 г.
Видно от показанията на разпитаните свидетелите С. и М., в хода на
проверката на язовир „Ястребово“, установили извършени ремонтни дейности
на язовирната стена, а именно - изпълнена е със земен насип, със заскален
воден откос и затревен сух откос. Към язовирната стена е изграден
стоманобетонов основен изпускател, короната на язовира е с изпълнен
стоманобетонов път, като откъм водния откос е направен стоманобетонов
борд. Проверяващите констатирали, че ремонтните дейности на яз. Ястребово
са извършени без разрешение за строеж и одобрена строителна документация.
Нарушението е констатирано на 07.09.2021 г., когато длъжностните
лица от състава на РДНСК - Стара Загора – свидетелите С. и М. извършили
проверка на яз. Ястребово, находящ се в с. Ястребово, общ. Опан, обл. Стара
Загора.
Тази фактическа обстановка съдът приема за установена по несъмнен
начин въз основа на събраните в хода на производството - гласни
доказателства, приобщени посредством разпита на свидетелите С. и М., чиито
показания кредитира с доверие като последователни и без каквито и да било
противоречия и нестабилност в изложението, както и с приетите с
определения писмени доказателства. Съдът няма причина да се съмнява в
показанията на разпитаните свидетели и ги кредитира изцяло, като
показанията кореспондират с приетите писмени доказателства.
За извършената проверка е съставен Констативен протокол № 1968 от
07.09.2021 г. /лист 24-26 от делото/, в който е посочено установеното на
място, а именно, че била изпълнена земно-насипна язовирна стена със
заскален воден откос с едър трошен камък и сух затревен откос. В южната
част на язовирната стена бил ситуиран стоманобетонов преливник с оформена
стоманобетонова входна част, енергогасител и заскаляване на около 2,00м
след него. Поставена била лата на входа на преливника от към водния откос.
Язовирната стена имала стоманобетонов основен изпускател с една тръба, с
входна шахта с монтирана предпазна решетка и изходна шахта-
стоманобетонова и след нея успокоително легло (енергогасител) със
стоманобетонови крила и заскаляване след енергогасителя. На входа и изхода
на изпускателя има водомерни лати. Короната на стената е оформена със
стоманобетонова настилка и борд откъм водния откос. По дължината на
короната има пиезометри.
Въз основа на този констативен акт е съставен Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № СЗ-29 от 09.11.2021 г. от
свидетелката Д. С., в присъствие на свидетелката И. М. и на упълномощен
представител на жалбоподателя /съгласно пълномощно виж лист 49 от
делото/. АУАН е предявен и връчен на нарушителя.
С АУАН нарушението, вменено на „МОНТАЖИ“ ЕАД е за това, че в
качеството си на строител на горепосочения строеж е нарушил чл.137, ал.3,
пред. 2-ро от ЗУТ и чл.148, ал.1 от ЗУТ, във вр. чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ и е
осъществил състава на чл.237, ал.1, т.1 ЗУТ.
2
По реда на чл.44 ал.1 от ЗАНН от дружеството-жалбоподател е
подадено в законовия срок писмено възражение срещу съставения АУАН.
Въз основа на този акт за нарушение, в законния срок и от компетентен
орган е издадено обжалваното НП № СЗ-29-ДНСК-64 от 26.04.2022 г., с
фактическо описание на деянието и на правната квалификация са идентични с
това от АУАН. Прието, че с извършеното от дружеството нарушение на
разпоредбите на чл.148, ал.1 от ЗУТ, вр. чл.137, ал.3 от ЗУТ, във вр. чл.225,
ал.2, т.2 от ЗУТ е осъществен състава на чл.237 ал.1 т.1 от ЗУТ и на основание
чл.237 ал.1 т.1 от ЗУТ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в
размер на 5000.00 лв.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление
наказващият орган е приел, че в процеса на проверката по документи и на
място, е било констатирано, че „МОНТАЖИ“ ЕАД, в качеството си на
строител, съгласно договор от 19.12.2018 г. с „ДЪРЖАВНА
КОНСОЛИДАЦИОННА КОМПАНИЯ“ /ДКК/ ЕАД, е изпълнило строително-
монтажни работи /СМР/ на строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна
стена „Ястребово“ и съоръженията към нея“, находящ се в с. Ястребово, общ.
Опан, обл. Стара Загора, без одобрени инвестиционни проекти и без издадено
разрешение за строеж, т.е. незаконен строеж по смисъла на чл.225 ал.2 т.2 от
ЗУТ.
Извършеният ремонт засягал конструкцията на язовира и подобрявал
техническите му характеристики, затова строежът не може да се определи
като „текущ ремонт” по смисъла на § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ, а представлява
„основен ремонт“ съгласно § 5, т.42 от ДР на ЗУТ, тъй като е извършена
„частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или
инсталации на строежа, както и строително-монтажните работи, с които
първоначално вложени, но износени материали, конструкции и
конструктивни елементи се заменят с други видове и се извършват нови
видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност,
подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация”. Съответно,
основният му ремонт е строеж трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, б.
“ж“ от ЗУТ.
Посочено е, че нарушението е извършено в периода от 10.07.2020 г. -
датата на съставяне на протокола за предаване на строителната площадка /от
лист 31 до 32 от делото/, до 31.12.2020 г. - датата на изготвения констативен
протокол за приемане на ремонтно-възстановителни работи /от лист 38 до 43
от делото/.
Установената и описана фактическа обстановка от наказващия орган се
подкрепя от събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства
и свидетелските показания.
При съставянето на АУАН и издаването на наказателното
постановление, не са допуснати нарушения на регламентираните в ЗАНН
формални изисквания и процесуални правила и не се констатира нарушение
на правото на защита.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган - зам.-
началник на ДНСК, въз основа на Заповед № РД-13-055/08.02.2022 год. на
началника на ДНСК /виж л. 60 от делото/, като АУАН също е съставен от
компетентно лице. АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в
сроковете по чл.34 ал.1 и 3 от ЗАНН.
3
Неоснователно е възражението в жалбата, че в съставения АУАН и
издаденото НП не е посочена дата на извършване на нарушението, тъй като е
прието, че нарушението е извършено в периода от 10.07.2020 г. - датата на
съставяне на протокол за предаване на строителната площадка /от лист 31 до
32 от делото/, до 31.12.2020 г. - датата на изготвения констативен протокол за
приемане на ремонтно-възстановителни работи /от лист 38 - 43 от делото/.
Същото е установено на 07.09.2021 г. в резултат на извършена на място
проверка, за което е бил съставен Констативен протокол № 1968/07.09.2021 г.
В случая законосъобразно е ангажирана административно наказателната
отговорност на жалбоподателя, тъй като от извършената проверка по
документи и на място е установено, че „МОНТАЖИ“ ЕАД, в качеството си на
строител, съгласно договор от 19.12.2018 г. с „ДЪРЖАВНА
КОНСОЛИДАЦИОННА КОМПАНИЯ“ /ДКК/ ЕАД, е изпълнило строително-
монтажни работи на строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена
„Ястребово“ и съоръженията към нея“, находящ се в с. Ястребово, общ. Опан,
обл. Стара Загора, без одобрени инвестиционни проекти и без издадено
разрешение за строеж, в нарушение на чл.137 ал.3 и чл.148 ал.1 от Закона за
устройство на територията, т.е. незаконен строеж по смисъла на чл.225 ал.2
т.2 от ЗУТ, като е осъществил състава на чл. 237 ал.1 т.1 от ЗУТ.
Съгласно разпоредбата на чл.148 ал.1 от ЗУТ - Строежи могат да се
извършват само ако са разрешени съгласно този закон, като съгласно
разпоредбата на чл.137 ал.3 от ЗУТ - Строежите се изпълняват в съответствие
с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени
инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон.
В случая, е установено в хода на проверката, че извършеният ремонт
засяга конструкцията на язовира и подобрява техническите му
характеристики, тъй като била извършена частична замяна на конструктивни
елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и
строително-монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени
материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове
и се извършват нови видове работи, с които се възстановява
експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на
тяхната експлоатация. В тази връзка е направен правилен извод, че строежът
не може да се определи като „текущ ремонт” по смисъла на § 5, т. 43 от ДР на
ЗУТ, а представлява „основен ремонт“ съгласно § 5, т. 42 от ДР на ЗУТ. След
като се установи, че ремонтът не може да се определи като „текущ”, няма как
да попадне в законоустановените изключения, за които не се изисква
разрешение за строеж (в т.ч. и текущ ремонт), по аргумент от чл. 151 от ЗУТ.
В случая за ремонта и възстановяването на язовирната стена „Ястребово“ и
съоръженията към нея, е необходимо разрешение за строеж, тъй като
язовирът е хидротехническо съоръжение, непопадащо в групата на големите
язовири и язовирите от първа степен на потенциална опасност и се
категоризира като строеж трета категория съгласно чл. 137 ал. 1 т. 3 б. „б“ от
ЗУТ. Съответно, основният му ремонт е строеж трета категория съгласно чл.
137 ал.1 т.3 б. “ж“ от ЗУТ.
Във връзка с гореизложеното е налице основание да се счете, че е
налице незаконен строеж, по смисъла на чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ, а
извършването на такъв е предпоставка за санкциониране на дружеството, в
качеството му на строител, на основание чл.237 ал.1 т.1 от ЗУТ с
имуществена санкция в размер от 5000 до 50 000 лева, като в конкретния
4
случай е наложена имуществена санкция в минималния законоустановен
размер от 5000 лв.
Неоснователно е възражението в жалбата, че в случая извършените
строителни дейности от жалбоподателя по язовира без издадено разрешение
за строеж попадат в хипотезата на нормата на чл.148, ал.6 от ЗУТ, като в тази
връзка не са ангажирани никакви доказателства, от които да се установи, че е
била налице аварийна или бедствена ситуация.
Наказателното постановление съдържа изискуемото се по чл.57 от
ЗАНН описание на нарушението, обосноваващо в необходимата степен от
фактическа и от правна страна административното обвинение, с посочване на
всички релевантни за съставомерността на деянието факти, вкл.
конкретизирано е мястото на извършване на нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено.
В случая не са налице основания, които да водят до извод за наличие на
маловажност и за прилагане на разпоредбата чл.28 от ЗАНН. В случая
извършеното нарушение не се отличава с по-малка тежест от обичайните
нарушения от този вид. Касае се до административно нарушение на просто
извършване, без значение настъпили или не вреди.
Предвид всичко горевъзприето, атакуваното НП следва да се потвърди
като законосъобразно.
Предвид изхода на делото и с оглед направеното в съдебно заседание
искане за присъждане на разноски за юрисконсулт, на основание чл.63д ал.4 и
5 от ЗАНН вр. чл.37 ал.1 от Закона за правната помощ вр. чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да
заплати на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ - София сума
в размер на 80.00 лева юрисконсултско възнаграждение, което е минималното
законопредвидено, като се отчете, че двете проведени заседания са с кратка
продължителност .
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № СЗ-29-ДНСК-64 от
26.04.2022 г. на заместник-началник на Дирекция за национален строителен
контрол /ДНСК/ - София, с което на „МОНТАЖИ“ ЕАД, с ЕИК *********,
гр. София, е наложено административно наказание имуществена санкция в
размер от 5000.00 /пет хиляди/ лева, като законосъобразно.
ОСЪЖДА „МОНТАЖИ“ ЕАД, с ЕИК *********, със седалище: гр.
София, р-н „Изгрев“, ул.„Лъчезар Станчев“ № 9, да заплати на Дирекция за
национален строителен контрол /ДНСК/ - София сума в размер на 80.00
/осемдесет/ лева, юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване чрез Районен съд -
Стара Загора пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от
получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Мотиви към решение № 496 от 15.11.2022 г. по Административно
наказателно дело № 20225530201423 по описа за 2022 година:
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № СЗ-29-ДНСК-64 от
26.04.2022 г. на заместник-началник на Дирекция за национален строителен
контрол /ДНСК/ - София, с което на „МОНТАЖИ“ ЕАД, с ЕИК *********,
гр. София, е наложено административно наказание имуществена санкция в
размер на 5000.00 /пет хиляди/ лева.
В жалбата се твърди, че НП е незаконосъобразно. Сочат се съображения
в подкрепа на молбата съдът да отмени НП.
В съдебно заседание жалбоподателят и процесуалния представител са
редовно призовани. Процесуален му представител депозира писмено
становище, за даване ход на делото, като поддържа жалбата против
наказателното постановление.
Наказващият орган е редовно призован, представляван в съдебно
заседание от процесуален представител. Счита жалбата за неоснователна, а
процесното наказателно постановление за законосъобразно. В тази връзка
представя по делото писмено становище. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и
служебно провери правилността на издаденото НП, приема следното:
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна -
наказано ЮЛ, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира
правото да оспори административното обвинение и съответната
административно - наказателна санкция.
Жалбата е неоснователна.
На 07.09.2021 г. е извършена проверка на място и по документи на
язовирна стена на язовир Ястребово, намиращ се в с. Ястребово, общ. Опан,
обл. Стара Загора, от свидетелите Д.Д.С. и И.Г.М. – на длъжност инспектори
в РДНСК - Стара Загора, във връзка с разпореждане на началника на ДНСК,
дадено с писмо от 03.09.2021 г., за извършване на спешна проверка на място и
по документи на ремонтните работи извършени на язовира за периода от
началото на 2017 г. до 03.09.2021 г.
Видно от показанията на разпитаните свидетелите С. и М., в хода на
проверката на язовир „Ястребово“, установили извършени ремонтни дейности
на язовирната стена, а именно - изпълнена е със земен насип, със заскален
воден откос и затревен сух откос. Към язовирната стена е изграден
стоманобетонов основен изпускател, короната на язовира е с изпълнен
стоманобетонов път, като откъм водния откос е направен стоманобетонов
борд. Проверяващите констатирали, че ремонтните дейности на яз. Ястребово
са извършени без разрешение за строеж и одобрена строителна документация.
Нарушението е констатирано на 07.09.2021 г., когато длъжностните
лица от състава на РДНСК - Стара Загора – свидетелите С. и М. извършили
проверка на яз. Ястребово, находящ се в с. Ястребово, общ. Опан, обл. Стара
Загора.
Тази фактическа обстановка съдът приема за установена по несъмнен
1
начин въз основа на събраните в хода на производството - гласни
доказателства, приобщени посредством разпита на свидетелите С. и М., чиито
показания кредитира с доверие като последователни и без каквито и да било
противоречия и нестабилност в изложението, както и с приетите с
определения писмени доказателства. Съдът няма причина да се съмнява в
показанията на разпитаните свидетели и ги кредитира изцяло, като
показанията кореспондират с приетите писмени доказателства.
За извършената проверка е съставен Констативен протокол № 1968 от
07.09.2021 г. /лист 24-26 от делото/, в който е посочено установеното на
място, а именно, че била изпълнена земно-насипна язовирна стена със
заскален воден откос с едър трошен камък и сух затревен откос. В южната
част на язовирната стена бил ситуиран стоманобетонов преливник с оформена
стоманобетонова входна част, енергогасител и заскаляване на около 2,00м
след него. Поставена била лата на входа на преливника от към водния откос.
Язовирната стена имала стоманобетонов основен изпускател с една тръба, с
входна шахта с монтирана предпазна решетка и изходна шахта-
стоманобетонова и след нея успокоително легло (енергогасител) със
стоманобетонови крила и заскаляване след енергогасителя. На входа и изхода
на изпускателя има водомерни лати. Короната на стената е оформена със
стоманобетонова настилка и борд откъм водния откос. По дължината на
короната има пиезометри.
Въз основа на този констативен акт е съставен Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № СЗ-29 от 09.11.2021 г. от
свидетелката Дияна С., в присъствие на свидетелката Ивелина М. и на
упълномощен представител на жалбоподателя /съгласно пълномощно виж
лист 49 от делото/. АУАН е предявен и връчен на нарушителя.
С АУАН нарушението, вменено на „МОНТАЖИ“ ЕАД е за това, че в
качеството си на строител на горепосочения строеж е нарушил чл.137, ал.3,
пред. 2-ро от ЗУТ и чл.148, ал.1 от ЗУТ, във вр. чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ и е
осъществил състава на чл.237, ал.1, т.1 ЗУТ.
По реда на чл.44 ал.1 от ЗАНН от дружеството-жалбоподател е
подадено в законовия срок писмено възражение срещу съставения АУАН.
Въз основа на този акт за нарушение, в законния срок и от компетентен
орган е издадено обжалваното НП № СЗ-29-ДНСК-64 от 26.04.2022 г., с
фактическо описание на деянието и на правната квалификация са идентични с
това от АУАН. Прието, че с извършеното от дружеството нарушение на
разпоредбите на чл.148, ал.1 от ЗУТ, вр. чл.137, ал.3 от ЗУТ, във вр. чл.225,
ал.2, т.2 от ЗУТ е осъществен състава на чл.237 ал.1 т.1 от ЗУТ и на основание
чл.237 ал.1 т.1 от ЗУТ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в
размер на 5000.00 лв.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление
наказващият орган е приел, че в процеса на проверката по документи и на
място, е било констатирано, че „МОНТАЖИ“ ЕАД, в качеството си на
строител, съгласно договор от 19.12.2018 г. с „ДЪРЖАВНА
КОНСОЛИДАЦИОННА КОМПАНИЯ“ /ДКК/ ЕАД, е изпълнило строително-
монтажни работи /СМР/ на строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна
стена „Ястребово“ и съоръженията към нея“, находящ се в с. Ястребово, общ.
Опан, обл. Стара Загора, без одобрени инвестиционни проекти и без издадено
разрешение за строеж, т.е. незаконен строеж по смисъла на чл.225 ал.2 т.2 от
ЗУТ.
2
Извършеният ремонт засягал конструкцията на язовира и подобрявал
техническите му характеристики, затова строежът не може да се определи
като „текущ ремонт” по смисъла на § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ, а представлява
„основен ремонт“ съгласно § 5, т.42 от ДР на ЗУТ, тъй като е извършена
„частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или
инсталации на строежа, както и строително-монтажните работи, с които
първоначално вложени, но износени материали, конструкции и
конструктивни елементи се заменят с други видове и се извършват нови
видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност,
подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация”. Съответно,
основният му ремонт е строеж трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, б.
“ж“ от ЗУТ.
Посочено е, че нарушението е извършено в периода от 10.07.2020 г. -
датата на съставяне на протокола за предаване на строителната площадка /от
лист 31 до 32 от делото/, до 31.12.2020 г. - датата на изготвения констативен
протокол за приемане на ремонтно-възстановителни работи /от лист 38 до 43
от делото/.
Установената и описана фактическа обстановка от наказващия орган се
подкрепя от събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства
и свидетелските показания.
При съставянето на АУАН и издаването на наказателното
постановление, не са допуснати нарушения на регламентираните в ЗАНН
формални изисквания и процесуални правила и не се констатира нарушение
на правото на защита.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган - зам.-
началник на ДНСК, въз основа на Заповед № РД-13-055/08.02.2022 год. на
началника на ДНСК /виж л. 60 от делото/, като АУАН също е съставен от
компетентно лице. АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в
сроковете по чл.34 ал.1 и 3 от ЗАНН.
Неоснователно е възражението в жалбата, че в съставения АУАН и
издаденото НП не е посочена дата на извършване на нарушението, тъй като е
прието, че нарушението е извършено в периода от 10.07.2020 г. - датата на
съставяне на протокол за предаване на строителната площадка /от лист 31 до
32 от делото/, до 31.12.2020 г. - датата на изготвения констативен протокол за
приемане на ремонтно-възстановителни работи /от лист 38 - 43 от делото/.
Същото е установено на 07.09.2021 г. в резултат на извършена на място
проверка, за което е бил съставен Констативен протокол № 1968/07.09.2021 г.
В случая законосъобразно е ангажирана административно наказателната
отговорност на жалбоподателя, тъй като от извършената проверка по
документи и на място е установено, че „МОНТАЖИ“ ЕАД, в качеството си на
строител, съгласно договор от 19.12.2018 г. с „ДЪРЖАВНА
КОНСОЛИДАЦИОННА КОМПАНИЯ“ /ДКК/ ЕАД, е изпълнило строително-
монтажни работи на строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена
„Ястребово“ и съоръженията към нея“, находящ се в с. Ястребово, общ. Опан,
обл. Стара Загора, без одобрени инвестиционни проекти и без издадено
разрешение за строеж, в нарушение на чл.137 ал.3 и чл.148 ал.1 от Закона за
устройство на територията, т.е. незаконен строеж по смисъла на чл.225 ал.2
т.2 от ЗУТ, като е осъществил състава на чл. 237 ал.1 т.1 от ЗУТ.
Съгласно разпоредбата на чл.148 ал.1 от ЗУТ - Строежи могат да се
3
извършват само ако са разрешени съгласно този закон, като съгласно
разпоредбата на чл.137 ал.3 от ЗУТ - Строежите се изпълняват в съответствие
с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени
инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон.
В случая, е установено в хода на проверката, че извършеният ремонт
засяга конструкцията на язовира и подобрява техническите му
характеристики, тъй като била извършена частична замяна на конструктивни
елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и
строително-монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени
материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове
и се извършват нови видове работи, с които се възстановява
експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на
тяхната експлоатация. В тази връзка е направен правилен извод, че строежът
не може да се определи като „текущ ремонт” по смисъла на § 5, т. 43 от ДР на
ЗУТ, а представлява „основен ремонт“ съгласно § 5, т. 42 от ДР на ЗУТ. След
като се установи, че ремонтът не може да се определи като „текущ”, няма как
да попадне в законоустановените изключения, за които не се изисква
разрешение за строеж (в т.ч. и текущ ремонт), по аргумент от чл. 151 от ЗУТ.
В случая за ремонта и възстановяването на язовирната стена „Ястребово“ и
съоръженията към нея, е необходимо разрешение за строеж, тъй като
язовирът е хидротехническо съоръжение, непопадащо в групата на големите
язовири и язовирите от първа степен на потенциална опасност и се
категоризира като строеж трета категория съгласно чл. 137 ал. 1 т. 3 б. „б“ от
ЗУТ. Съответно, основният му ремонт е строеж трета категория съгласно чл.
137 ал.1 т.3 б. “ж“ от ЗУТ.
Във връзка с гореизложеното е налице основание да се счете, че е
налице незаконен строеж, по смисъла на чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ, а
извършването на такъв е предпоставка за санкциониране на дружеството, в
качеството му на строител, на основание чл.237 ал.1 т.1 от ЗУТ с
имуществена санкция в размер от 5000 до 50 000 лева, като в конкретния
случай е наложена имуществена санкция в минималния законоустановен
размер от 5000 лв.
Неоснователно е възражението в жалбата, че в случая извършените
строителни дейности от жалбоподателя по язовира без издадено разрешение
за строеж попадат в хипотезата на нормата на чл.148, ал.6 от ЗУТ, като в тази
връзка не са ангажирани никакви доказателства, от които да се установи, че е
била налице аварийна или бедствена ситуация.
Наказателното постановление съдържа изискуемото се по чл.57 от
ЗАНН описание на нарушението, обосноваващо в необходимата степен от
фактическа и от правна страна административното обвинение, с посочване на
всички релевантни за съставомерността на деянието факти, вкл.
конкретизирано е мястото на извършване на нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено.
В случая не са налице основания, които да водят до извод за наличие на
маловажност и за прилагане на разпоредбата чл.28 от ЗАНН. В случая
извършеното нарушение не се отличава с по-малка тежест от обичайните
нарушения от този вид. Касае се до административно нарушение на просто
извършване, без значение настъпили или не вреди.
Предвид всичко горевъзприето, атакуваното НП следва да се потвърди
4
като законосъобразно.
Предвид изхода на делото и с оглед направеното в съдебно заседание
искане за присъждане на разноски за юрисконсулт, на основание чл.63д ал.4 и
5 от ЗАНН вр. чл.37 ал.1 от Закона за правната помощ вр. чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да
заплати на Дирекция за национален строителен контрол /ДНСК/ - София сума
в размер на 80.00 лева юрисконсултско възнаграждение, което е минималното
законопредвидено, като се отчете, че двете проведени заседания са с кратка
продължителност .
Водим от горните мотиви, съдът постанови решението си.

СЪДИЯ:
5