Решение по дело №274/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 84
Дата: 10 април 2019 г. (в сила от 17 август 2021 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20187110700274
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

                                                             Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                  10.04.2019 г.

 

         Номер                84                              2 0 1 9 година                                   гр. Кюстендил

 

                                                  В     И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Кюстендилският административен съд

на деветнадесети март                                                                                       2 0 1 9 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                  Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Светла Кърлова 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 274 по описа за 2018 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

       Производството е по чл. 145 и сл. от АПК.

       Областният управител на Област Кюстендил, със своя Заповед № РД-30-139/19.06.2018 г., на основание чл. 32 ал. 2 изр. първо от Закона за администрацията и чл. 45 ал. 11 от ЗМСМА, ОСПОРВА като незаконосъобразно Решение с № 518 от Протокол № 47/26.04.2018 г. на Общински съвет – Рила, ведно с Решение № 522 от Протокол № 48/25.05.2018 г. на ОС – Рила, с което е потвърдено върнатото за ново обсъждане горецитирано решение, поради противоречието им с императивната норма на § 27 ал. 2 т. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр. 62/2010 г./. ОС – Рила е дал съгласието си да се предоставят за възстановяване земи от общинския поземлен фонд с цел признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници, на подробно описани имоти на бившият им собственик, респ. неговите наследници.

       В заповедта на Областния управител на Област Кюстендил се излагат доводи за незаконосъобразност на посочените по – горе решения на ОС – Рила. Оспорването се поддържа пред съда, като не се сочат допълнителни основания. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

       Ответната страна – ОС – Рила, чрез юк. М моли да се отхвърли оспорването и да се оставят в сила решенията на ОС – Рила. Претендира разноски по делото.

       Заинтересованата страна К.Д.Р., редовно призован, не изразява становище по оспорването.

       По делото е допусната и приета, съдебно – техническа експертиза, изготвена от в.л. инж. Л.Б.В., която съдът приема за достоверно изготвена и ще я кредитира като такава.

       Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, приема за установено следното:

       На 26.04.2018 г. е проведено заседание на Общински съвет – Рила, оформено в Протокол № 47 от същата дата, на което е приет дневен ред, включващ и оспореното  и протестирано решение.

       Оспореното решение на  ОС – Рила е приети с 11 гласа “за”; 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържал се” от присъствалите 11 общински съветници, при общ брой на общинските съветници 11.

       Решението е взето във връзка със становище на работна група с вх. № РД-02-15000025/17.04.2018 г. до ОС – Рила, за предоставяне на земи от ОПФ, за които е издадено решение от ОСЗ – Кочериново, с офиси в гр. Рила и гр. Бобошево, за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на гр. Рила.

       Със Заповед № РД-30-112/09.05.2018 г. в законоустановения 7 – дневен срок, Областният управител е върнал за ново обсъждане в ОС – Рила горецитираното решение от Протокол № 47/26.04.2018 г., като незаконосъобразно. В законоустановения 14 – дневен срок от съобщаването /10.05.2018 г./, ОС – Рила е преразгледал върнатото решение и го е включил за разглеждане и ново обсъждане за заседанието на 25.05.2018 г.

       В Решение № 522 от Протокол № 48/25.05.2018 г. на ОС – Рила  е обективирано, че във връзка със Заповед № РД-30-112/09.05.2018 г. на Областния управител на Област Кюстендил, чл. 45 ал. 9 от ЗМСМА и резултатите от проведеното явно гласуване – 8 гласа „за“, „против“ – няма и „въздържали се“ – няма, е потвърдено върнатото за ново обсъждане Решение № 518 от Протокол № 47/26.04.2018 г.    

       Със Заповед № РД-30-139/19.06.2018 г., по реда и условията и на основание чл. 32 ал. 2 изр. първо и чл. 32 ал. 1 от Закона за администрацията, във връзка с  чл. 45 ал. 4 изр. второ и чл. 45 ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, Областният управител в кръга на правомощията си и в законоустановения срок /оспореното решение е получено в областната администрация с писмо вх. № 61-00-68/05.06.2018 г./, е оспорил цитираните решения, регистрирана направо в съда на 19.06.2018 г., с която оспорва посоченте по – горе, подробно изброени решения на Общински съвет – Рила, като незаконосъобразни, поради противоречието им с императивната норма на § 27 ал. 2 т. 1 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи /ДВ, бр. 62 от 2010 г./.

       Жалбоподателят е субект на правото на съдебно оспорване, упражнил е правото си надлежно, което прави жалбата допустима.

       Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи, както следва:

       Разпоредбата на чл. 21 ал. 1 т. 1 – т. 24 от ЗМСМА, определя правомощията на общинските съвети на общините като органи на местното самоуправление, в чието изпълнение съгласно ал. 2, ОС приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Редът за приемането на тези актове е регламентиран в гл. трета на ЗМСМА, както и в правилника, който приема ОС на основание чл. 21 ал. 3 от закона. Освен това, съгласно чл. 45 ал. 12 от ЗМСМА, за неуредените въпроси по издаването, оспорването и изпълнението на актовете на общинските съвети и кметовете, се прилагат правилата за административното производство, установени със закон, който се счита специален на общия ЗМСМА.

       Процесните решения на ОС – Рила са административни актове, редът за чието приемане е уреден в общите правила на ЗМСМА, респективно в Правилника по чл. 21 ал. 3  от ЗМСМА. Относно формата и съдържанието му като такъв акт са приложими общите правила на АПК /чл. 59/ и проверката за формалната му законосъобразност предполага преценка наличието на фактически и правни основания, т. е. мотиви за приемането му. Проверката за съответствието с материалния закон като част от изискванията за законосъобразност по чл. 146 от АПК, предполага съпоставянето на неговия предмет с правната регламентация на съответните обществени отношения с разпоредбите в приложимия специален закон.

       Решенията са приети по точки от дневния ред направени на заседанието на ОС – Рила на 26.04.2018 г. по писмено становище на работна група с вх. № РД-02-15000025/17.04.2018 г. , която е била разгледана в постоянните комисии на ОС. Същата съдържа предложение да се даде съгласие от ОС – Рила, относно писмо с вх. № УС- 04-01000014/29.03.2018 г., за предоставяне на земи от общинския поземлен фонд, за които е издадено решение от ОСЗ – гр. Кочериново, офиси гр. Рила и гр. Бобошево, за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници, в землището на гр. Рила, подробно описан с приложена скица, площ, местност, начин на трайно ползване, за кой имот общинска собственост  става въпрос и с кой акт за частна общинска собственост е актуван и за кои наследници.

       По предложенията на самото заседание не са били направени разисквания, като  постоянните комисии /икономическа, правна и социална/ са докладвали, че комисиите са приели проекта за решение. Председателят на ОС е предложил да се гласува внесеният проект за решение. Точката е включена в дневния ред за гласуване и приета, с гласовете на 11 общински съветници “за”, 0 “против” и 0 “въздържал се”, от общо присъствали при гласуването 11 общински съветници от общ брой 11 общински съветници, т.е. изпълнени са изискванията на закона в чл. 27 ал. 4 във връзка с чл. 21 ал. 1 т. 8 от ЗМСМА, за вземане с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници при поименно гласуване, което е отразено в протокола.

       Проектът за дневния ред на заседанията на ОС се подготвя от Председателя му най - малко 5 дни преди заседанието, като кметът или общинските съветници могат да предлагат за включване на неотложни въпроси в дневния ред и след този срок.

       Предложението изпълнява изискването за своевременно представяне, въведено с

разпоредбата на чл.  37 ал. 1 от Правилника на ОС – Рила. Спазването на тези изисквания води до процесуалноправна законосъобразност на приетото решение.

       Общинските съвети, като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76 ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 8 от Закона за нормативните актове и в чл. 21 ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които  и подзаконови нормативни актове под формата на наредби.

       Оспорените административни актове са приети съобразно правомощията на ОС, предвидени в чл. 21 ал. 1 т. 8 от ЗМСМА, в необходимата писмена форма и с изискуемото се мнозинство, съгласно чл. 45ж ал. 2 от ППЗСПЗЗ, която сочи, че мотивираното искане на ОСЗ в случаите по § 27 ал. 3 т. 1 - 3 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ се разглежда от ОС, който се произнася на първото заседание след неговото постъпване. Страните не спорят относно компетентността на органа. Постановените решения са съобразени с приложимия материален закон.

      Материалноправните основания за позитивно решение по предложението на ОСЗ включват следните кумулативни предпоставки по § 27 ал. 2 т. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр. 62/2010 г./, а именно: 1/ издадено решение на ОСЗ за признаване правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници на имотите и 2/ установени граници на имотите;

      От доказателствата представени по делото и приетата съдебно – техническа експертиза се установява наличието на съответствие в местностите посочени в решенията на ОСЗ гр. Рила и съответните актове на СГКК гр. Благоевград.

      Решението е обективирано в Протокол № 47 от заседание проведено на 26.04.2018 г., съответно в Протокол № 48 от заседание проведено на 25.05.2018 г. Решенията съдържат реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК. Посочен е органът – издател на актовете, формирани са фактически и правни основания за тяхното приемане, разпоредителните части съдържат ясна воля на колективния орган за постъпилите докладни записки на кмета на общината, подписани са от председателя на ОС и протоколиста, съгласно чл. 29 от ЗМСМА.

      Между страните няма спор относно наличието на възстановително решение, приложено към мотивираните искания на ОСЗ до кмета на общината по отношение на имотите описани в исканията. С решението са признава правото на бившите собственици да възстановят правото на собственост върху имотите по административните преписки в съществуващи или възстановими стари реални граници. Решението е влезло в законна сила като неоспорено от адресатите му и представляват стабилни административни актове.

     Проведена е и процедурата по установяване границите на имотите по реда на Наредба № 45/05.11.2004 г. за поддържане на КВС, обективирана в протоколите за идентифициране с нанесени координати на заснетите гранични точки на имотите с приложени към тях скици, изготвени при идентифицирането. Следователно, установяването на границите е в съответствие с чл. 45е ал. 1 и ал. 4 от ПЗСПЗЗ.

      Спорът се свежда главно до това – налице ли е идентичност в посочените местности, в които са предоставени имотите с местностите по възстановителните решения на ПК /ОСЗ/. В приетата от съда съдебно – техническа експертиза, включително и в дадените от вещото лице инж. В. устни обяснения в о.с.з., се установява, че при сравнението на координатите на заснетите имоти се установява, че местностите, в които са описани съответните имоти по оспорените решения на ОС – Рила и местностите в скиците проекти на ОСЗ - Кочериново, актовете за общинска собственост и скиците – проекти са идентични, тъй като при одобряване на КВС за дадена местност ПК /ОСЗ/ е определила наименование за цялата местност, въпреки че в нея има имоти заявени в различни местности. Това се отнася за всички имоти по оспорените решения, заявени в различни местности, съгласно приложената справка от КВС гр. Рила за м. „***“ / 072/ и „***“ /073/. Важното в случая е, че съгласно геодезическото заснемане на имотите по протоколите за идентифициране, тези имоти са идентични с имотите в скиците – проекти на ОСЗ и са включени в имотите по скиците – проекти и в АЧОС. Не наименованията на местностите са определящи за идентичност на имотите, а самото заснемане на имотите на места, които по координати на заснетите точки са част от предоставените имоти по решенията на ОС – Рила. Следователно, предоставеният от ОС - Рила имот е в стари реални граници, установени посредством предвидения в закона правен способ.    

     В процедурата по § 27 ал. 2 т. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ Общинският съвет действа в условията на обвързана компетентност. При наличието на елементите от посочения по – горе фактически състав, приетите от ОС – Рила решения за предоставяне на имотите за възстановяване на собствеността на бившите им собственици, са правилни и законосъобразни.          

    В случая са налице кумулативните предпоставки по § 27 ал. 2 т. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр. 62/2010 г./

     Всичко посочено по – горе, прави неоснователен протестът на Областния управител на Област Кюстендил срещу оспорените решения на ОС – Рила и същият ще се отхвърли.  

      Позоваването на разпоредбите на чл. 21 ал. 1 т. 8 и във връзка с § 27 ал. 2 т. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ касае правомощията на ОС да приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината, касае и случаите, в които се изисква мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници при поименно гласуване. В случая е налице това мнозинство при постановяване и на двете решения.   

      По всички изложени съображения, съдът счита оспорените решения на ОС – Рила за приети от компетентен орган, при спазване на изискванията за кворум за провеждане на заседание на ОС и необходимото мнозинство за вземане на решения, в предвидената писмена форма,  в съответствие с материалния закон.

      Изложените мотиви водят до правния извод за законосъобразност на оспорените  решения на ОС - Рила и като такива, съдът ще отхвърли направеното оспорване на същите.

      На основание чл. 143 ал. 3 от АПК Областна администрация на Област Кюстендил дължи деловодни разноски на предявилите ги страни.  

    

     

      Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                     Р  Е  Ш  И:

 

      ОТХВЪРЛЯ оспорването в Заповед № РД-30-139/19.06.2018 г. на Областния управител на Област Кюстендил срещу Решение № 518 по Протокол № 47/26.04.2018 г. на ОС – Рила, потвърдено с Решение № 522 по Протокол № 48/25.05.2018 г. на ОС – Рила.

      ОСЪЖДА Областна администрация на Област Кюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, ул. „Демокрация“ № 44 да заплати на Общински съвет – Рила, с адрес: гр. Рила, пл. „Възраждане“ № 11, дължими деловодни разноски в размер на 250 / двеста и петдесет/ лева.  

      Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Р. България.

      Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: