Определение по дело №192/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 321
Дата: 11 август 2023 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20237280700192
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

321

Ямбол, 11.08.2023 г.

Административният съд - Ямбол - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

Като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700192 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба с вх. № 1579 от 10.07.2023 г. от Т.Х.Д.,***, чрез процесуални представители адвокат К.Б. и адвокат Т.Е. със служебен адрес: гр. Пловдив, ул. ***, **, против Българска агенция по безопасност на храните. Иска се да бъде осъден ответника да заплати на ищеца обезщетение за претърпените от него имуществени вреди, резултат от незаконосъобразен акт (Заповед № Я-3-702 от 10.10.2018 г. на Директора на ОБДХ-Ямбол), отменен с влязло в сила Решение № 7607 от 17.06.2020 г. по адм. д. № 13004/2019 г. по описа на ВАС, в размер от 266 922, 57 (двеста шестдесет и шест хиляди деветстотин двадесет и два лева и петдесет и седем стотинки), както и законна лихва върху посочената сума, считано от датата на подаване на исковата молба (21.05.2023 г.) до окончателното изплащане на сумата.

Конкретно се претендират вреди, изразяващи се в:

1.Пропуснати ползи от неполучени субсидии от бащата на ищеца Х. Х. в качеството му на собственик на животновъден обект (ЖО), както следва:

1.1. за 2018 г. по схеми за подпомагане, по които е бил финансиран до момента на заличаване през 2018 г., се претендира сума в общ размер от 17 880,01 лева, представляваща сбор от неизплатената на собственика на ЖО сума в размер на 5 344,60 лева по Схема за единно плащане на площ (СЕПП) за кампания 2018 г., от неизплатената сума в размер на 3 755,94 лева по Схема за преразпределително плащане (СПП) за кампания 2018 г., неизплатената сума от 3 354,27 лева по Схема за плащане на селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда (Схема за зелени плащания) за кампания 2018 г. и от неизплатената сума в размер на 5 425,20 лева по Схема за преходна национална помощ за овце-майки за кампания 2018 г. за отглежданите в ЖО 137 овце-майки, за всяка от които по схемата се отпускат по 39,60 лева;

1.2. за 2019 г. се претендира неизплатена по схеми за подпомагане сума в общ размер от 29 479,33 лева, представляваща сбор от следните суми: неизплатена сума в размер на 7 171,05 лева по СЕПП за кампания 2019 г., представляваща отпуснати средства за 36,854 ха при предвидени в кампанията 194,58 лева за 1 ха; неизплатена сума в размер на 4 116,60 лева по СПП за кампания 2019 г., представляваща отпуснати средства за 30 ха при предвидени в кампанията 137,22 лева за 1 ха; неизплатена сума от 4 520,88 лева по Схема за плащане на селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда (Схема за зелени плащания) за кампания 2019 г., представляваща отпуснати средства за 36,854 ха при предвидени в кампанията 122,67 лева за 1 ха; неизплатена сума от 9 770,80 лева по Схема за преходна национална помощ за овце-майки, обвързана с производството, за кампания 2019 г. за отглежданите 260 овце-майки, за всяка от които по схемата се отпускат по 37,58 лева; непредоставяне на помощ DE MINIMIS 2019 г., съгласно Регламент (ЕС) 1408/2013, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници и/или биволи, овце майки и/или кози майки, за отглежданите 260 овце-майки, за всяка от които се изплащат по 15 лева, възлизаща в размер на 3 900 лева;

1.3. за 2020 г. се претендира неизплатена по схеми за подпомагане сума в общ размер от 32 366 лева, представляваща сбор от следните суми: неизплатена сума в размер на 8 170 лева по СЕПП, представляваща отпуснати средства за 43 ха при предвидени в кампанията 190 лева за 1 ха; неизплатена сума в размер на 4 200 лева по СПП в кампания 2020 г., представляваща отпуснати средства за 30 ха при предвидени в кампанията 130 лева за 1 ха; неизплатена сума от 5 246 лева по Схема за плащане на селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда (Схема за зелени плащания) за кампания 2020 г., представляваща отпуснати средства за 43 ха при предвидени в кампанията 130 лева за 1 ха; неизплатена сума от 10 325 лева по Схема за преходна национална помощ за овце майки за кампания 2020 г. за отглеждани 295 овце-майки, за всяка от които по посочената схема се отпуска по 35 лева; непредоставяне на помощ DE MINIMIS за 2020 г. за отглежданите 295 овце-майки, за всяка от които се изплащат по 15 лева, възлизаща на 4 425 лева;

1.4. за 2021 г. се претендира неизплатена по схеми за подпомагане сума в общ размер от 28 922,34 лева, представляваща сбор от следните суми: неизплатена сума по СЕПП за кампания 2021 г. в размер на 5 927,85 лева, представляваща отпуснати средства за 30,95 ха при предвидени в кампанията 191,53 лева за 1 ха; неизплатена сума от 4 132,20 лева по СПП за кампания 2021 г., представляваща отпуснати средства за 30 ха при предвидени в кампанията 137,74 лева за 1 ха; неизплатена сума в размер на 3 796,64 лева по Схема за плащане на селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда (Схема за зелени плащания) за кампания 2021 г., представляваща отпуснати средства за 30,95 ха при предвидени в кампанията 122,67 лева за 1 ха; неизплатена сума в размер на 12 115,65 лева по Схема за преходна национална помощ за овце майки за кампания 2021 г. за отглежданите 295 овце-майки, за всяка от които по посочената схема се отпуска по 41,07 лева, непредоставяне на помощ DE MINIMIS 2021 г. за отглеждани 295 овце-майки, за всяка от които се изплащат по 10 лева, възлизаща на 2 950 лева.

Претендираните от ищеца имуществени вреди, представляващи пропуснати ползи по предвидените схеми за подпомагане за периода 2018 - 2021 г., възлизат на обща стойност от 108 647,68 лева, като се сочи, че същите не са изплатени на ЖО поради заличаването му по силата на издадената от ОДБХ-Ямбол заповед, впоследствие отменена като незаконосъобразна.

2.Пропуснати ползи, представляващи суми, полагащи се на ЖО по Мярка 14 „Хуманно отношение към животните за периода 2014 г. - 2020 г.“, като сбор от равностойността на сумите, предвидени да бъдат отпуснати в кампании за периода 2018 г.— 2021 г. по чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба 4 от 8 август 2017 г. за прилагане на Мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 г. — 2020 г. и от сумите, предвидени да бъдат отпуснати по чл. 8, ал. 2, т. 2 от същата Наредба, по чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба 4 от 8 август 2017 г. в общ размер на 13 989, 82 лв., по чл. 8, ал. 2, т. 2 в общ размер 7 089,67 лева.

3.Пропуснати ползи от нереализирана продукция в резултат на издадената от ответника заповед за заличаване на ЖО, поради поставянето в невъзможност да се търгува с животновъдната продукция (месо и мляко). Поради това се твърдят:

3.1. имуществени вреди, представляващи пропуснати ползи, в общ размер на 67 262,40 лева, съставляващи левовата равностойност на количеството мляко, което е могло да бъде придобито от животните в ЖО и впоследствие продадено на българския пазар. Твърди се, че сумата, която ищецът е могъл да придобие за мляко през стопанска година 2018—2019 г. от 137 броя овце-майки, възлиза на 13 316,40 лева, като се сочи, че цената на един литър мляко е 1,20 лева, а една овца-майка произвежда по 0,900 мг мляко на ден, т.е. млякото, което би могло да се придобие за 90 дни от 137 броя овце-майки е 11 097 л; продажбата на мляко продължава 3 месеца през стопанската година (май, юни и юли), поради което за посочения период сумата, която ЖО е следвало да получи от продажбата на мляко е в размер на 13 316,40 лева. На следващо място се твърди, че сумата, която ищецът е могъл да придобие за мляко през стопанска година 2019—2020 г. от 260 броя овце-майки, възлиза на 25 272 лева (260 броя овце майки X 0,900 мг мляко на ден); млякото, което би могло да се придобие за 90 дни е 21 060 л, като всеки литър мляко струва по 1,20 лева; продажбата на мляко продължава 3 месеца през стопанската година (май, юни и юли), поради което за посочения период сумата, която ЖО е следвало да получи от продажбата на мляко възлиза на 25 272 лева. Сумата, която ищецът е могъл да придобие за мляко през стопанска година 2020—2021 г. от 295 броя овце-майки възлиза на 28 674 лева — цената на един литър мляко е 1,20 лева, а една овца-майка произвежда по 0,900 мг мляко на ден, при което придобито за 90 дни от 295 броя овце-майки мляко се равнява на 23 895 л; продажбата на мляко продължава 3 месеца през стопанската година (май, юни и юли).

3.2. имуществени вреди в размер на 69 940 лева, представляващи левовата равностойност на количеството месо, което е могло да бъде придобито от животните в ЖО и впоследствие продадено на българския пазар. Сумата, която ищецът е могъл да придобие за месо през стопанска година 2018—2019 г. от 90 броя агнета възлиза на 11 700 лева (90 броя агнета X 26 кг средно живо тегло = 2 340 кг месо при левова равностойност на 1 кг месо от 5 лева). Сумата, която ищецът е могъл да придобие за месо през стопанска година 2019—2020 г. от 207 броя агнета възлиза на 26 910 лева (90 броя агнета X 26 кг средно тегло = 5 382 кг месо при левова равностойност на 1 кг месо от 5 лева). Сумата, която ищецът е могъл да придобие за месо през стопанска година 2020—2021 г. от 241 броя агнета възлиза на 31 330 лева (241 броя агнета X 26 кг средно тегло = 6 266 кг месо при левова равностойност на 1 кг месо от 5 лева).

Претендират се и разноските по делото.

Исковата молба е редовна, допустима е за разглеждане по реда на чл. 203 и следващите от АПК като предявена от лице, което твърди, че е претърпяло имуществени вреди в резултат от незаконосъобразен административен акт, срещу юридическото лице Българска агенция по безопасност на храните, съобразно разпоредбата на чл. 205, ал. 1 от АПК, и след отмяна на административния акт по съдебен ред. Първоначалната нередовност на исковата молба е отстранена, като е представен документ за внесена държавна такса от 10 лева и пълномощно, удостоверяващо представителната власт на процесуалните представители на ищеца. По делото са изискани за послужване по настоящото дело АНД № 411/2018 г. на Районен съд—Елхово и адм. д. № 54/2019 г. на Административен съд—Сливен. Исковата молба е връчена на ответника на 19.07.2023 г.

С ИМ са направени доказателствени искания, включително и за представяне от ДФЗ на преписката по Заявление за подпомагане УИН 28/290518/89986, както и останалите преписки, образувани по заявления на ЖО за получаване на средства по схеми за подпомагане, като не е пояснено за кои точно преписки става въпрос (т. 53). С оглед на това на ищеца следва да се дадат указания да конкретизира исканите от него писмени доказателства с посочване на номер и година на заявление или на други данни, позволяващи индивидуализиране на документите, които следва да се изискат, както и да представи препис от исковата молба за неучастващото в делото лице ДФЗ.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

НАСРОЧВА адм. д. № 192/2023 г. по описа на Административен съд—Ямбол за разглеждане в открито съдебно заседание на 10.10.2023 г. от 10:00 часа.

КОНСТИТУИРА като страни в производството:

ИЩЕЦ: Т.Х.Д.,***, чрез процесуални представители адвокат К.Б. и адвокат Т.Е. със служебен адрес: гр. Пловдив, ул. ***, **.

ОТВЕТНИК: Българска агенция по безопасност на храните, ЕИК: *********, гр. София, п.к. 1606, бул. „П. Славейков“ № 15А.

КОНТРОЛИРАЩА СТРАНА: ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА ЯМБОЛ.

УКАЗВА НА ИЩЕЦА, че следва да конкретизира доказателственото си искане по т. 53 от исковата молба, като освен посочената преписка по заявление за подпомагане с УИН 28/290518/89986, да посочи исканите от него заявления или преписки със съответния им регистрационен номер или да посочи други данни, позволяващи индивидуализиране на документите, които следва да се изискат.В тази връзка ищецът следва да представи отделна молба по чл.192 ГПК с посочване на документите, които да бъде задължено да представи неучастващото в делото лице Държавен фонд“Земеделие“, с препис от молбата за изпращане на това лице.

УКАЗВА НА СТРАНИТЕ, че всички спорни факти и обстоятелства досежно осъществяването на елементите от фактическия състав на административния деликт (отменен акт, вреда и причинна връзка между тях) подлежат на доказване. Доказателствената тежест в тази връзка се носи от ищеца, а ответникът може да посочи противопоставими доказателства.

УКАЗВА НА СТРАНИТЕ, че при всяко положение на делото могат да сключат спогодба.

По доказателствените искания на страните съдът ще се произнесе след изслушването им в с.з.

Да се призоват страните и ЯОП за насроченото о.с.з., като им се изпрати и препис от настоящото определение.

Съдия:

/п/ не се чете