Решение по дело №3273/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 644
Дата: 5 април 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20227180703273
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА

БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

644

 

гр.Пловдив, 05.04.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд - Пловдив, III състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

с участието на секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдия Несторова адм. д. № 3273 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе , взе предвид следното:

Сдружение „Местна инициативна група община Стамболийски”, булстат *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от С.Д.Б., обжалва Решение № 29/19/1/0/00130//3/01/04/01 изх. № 03-РД/4372 от 17.10.2022 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие“, с което е отказано изплащане на пълния размер на финансова помощ, заявена със заявка за пращане от 08.07.2021 г., подадено чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България /ИСУН/ по договор за финансово подпомагане № РД 50-84/08.07.2021 г. /BG06RDNP00001-19.372-0002/ в размер на 28 303.85 лв. и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № 03-РД/4372#1 от 15.11.2022 г.  

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност  и неправилност на оспореното решение, като се сочи, на първо място, че същият е издаден от некомпетентен орган. Счита се и, че не е спазена законоустановената форма, съгласно чл.59 ал.2 от АПК, тъй като не съдържа мотиви, а липсата им обуславя нарушение на чл.59 ал.2 т.4 от АПК, тъй като лишава съда от възможността да установи дали актът съответства на целите на закона, което е едно от основанията, посочени в чл.146 т.5 от с. к. Счита също така, че след отстраняване на всички нередовности по уведомително писмо № 29/19/1/9/00130/3/01/02/1 с изх. № 01-6300/689 от 25.05.2022 г. от ДФ „Земеделие“, при липсата на уведомяване на други такива, и при отстраняването на посочените от органа, за което последния е надлежно уведомен, се налага извод, че в оспорения акт е налице пълна неяснота при изразяване волята на ДФ „Земеделие“ /ДФЗ/. Иска се отмяна на акта и връщане на административната преписка на органа за ново произнасяне. Претендират се разноските по делото.

         В съдебно заседание жалбоподателят се представлява лично от председателя на сдружението и с адв. А., която поддържа жалбата. Представена е и писмена защита.   

Ответникът – заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Постъпила е молба от процесуалния му представител, с която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана, и моли съда да постанови решение, с което да потвърди оспорения акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Обжалваното решение според данните от преписката е съобщено на оспорващото лице на 26.10.2022 г. (л.15). Жалбата е депозирана в Административен съд – Пловдив, чрез административния орган - ИСУН, на 08.11.2022 г., т. е. в 14 дневния срок, видно от приложената по административната преписка разпечатка (л.14), от адресат на неблагоприятен административен акт. Оспорването е допустимо.

Във връзка с подадена от СНЦ „МИГ общ. Стамболийски“ заявка за плащане по договор за финансово подпомагане № РД 50-84/08.07.2021 г., до сдружението е изпратено уведомително писмо за отстраняване на нередовности изх. № 01-63/509 от 27.04.2022 г. (л.36), с което е изискано в 15-дневен срок да се представят:искане за плащане по образец по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности в частта за малки пилотни проекти, документи и допълнителна информация. В писмото е посочено, че, в случай, че исканите документи не бъдат предоставени в посочения срок, обработката на документите ще бъда въз основа само на представените и заявката може да бъде отхвърлена или финансовата помощ – намалена. 

До представляващия сдружение „МИГ общ. Стамболийски“ е изпратено писмо второ уведомително писмо за отстраняване на нередовности № 29/19/1/0/00130/3/01/02/01 с изх. № 01-6300/689 от 25.05.2022 г. (л.38), с което в 10 т. са изискани допълнително документи, декларации, договори и обяснения, като в т. 4. От същото е посочено, че при извършени административни проверки в ТР е установено, че по отношение на „Кобо 7“ ООД и „Вер – фру“ ЕООД не е изпълнено изискването на раздел 11. Допустими кандидати, т.1 „а“, а именно: членове на колективния върховен орган могат да бъдат юридически лица със седалище и адрес на управление на територията на действие на МИГ, а в резултат на извършените проверки е установено, че седалищата и на двете дружества са в гр. Пловдив.  В тази връзка са изискани обяснения и документи, които да удостоверят, че сдружение „МИГ общ. Стамболийски“ отговаря на посоченото условие за допустимост или е предприело коригиращи мерки.

В отговор на писмото, председателят на сдружението изпраща до изпълнителния директор на ДФЗ писмо изх. № 70/09.06.2022 г., с което представя изисканите документи и дава обяснения, като в т.4 от същото, посочва че са отстранени посочените дружества, които поради административни проблеми са променили седалищата си, като е приложен и актуален списък на членовете на сдружението.    

На 30.06.2022 г. до сдружението е изпратено трето уведомително писмо № ПК/513 с изх. № 01-6300/894, с което се съобщава, че са установени непълноти, неясноти, грешки или други пропуски, както и данни за извършени нарушения, като е посочено, че представеният списък на планирани, в процес на провеждане и проведени обществени поръчки, независимо от източника на финансиране е непълен и некоректно попълнен, както ида се приложи коригиран списък на сочените поръчки, с включени всички планирани, като е даден срок от 10 работни дни за представяне, като изрично е посочено, че представените извън срок няма да се вземат предвид.   

Трите уведомителни писма са връчени на сдружението чрез ИСУН.    

На 17.10.2022 г. е издаде и оспореният административен акт – Решение № 29/19/1/0/00130//3/01/04/01 изх. № 03-РД/4372 от 17.10.2022 г. (л.44) на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие“, с което е отказано изплащане на пълния размер на финансова помощ, заявена със заявка за пращане от 08.07.2021 г., подадено чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България /ИСУН/ по договор за финансово подпомагане № РД 50-84/08.07.2021 г. /BG06RDNP00001-19.372-0002/ в размер на 28 303.53 лв.

След подаване на жалбата на СНЦ „МИГ общ. Стамболийски“  чрез органа, в която се посочва, че в решението неправилно е цитиран адресатът на акта, е издадено и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № 03-РД/4372#1 от 15.11.2022 г.(л.275). 

По административната преписка са приложени: Основни данни по мярката, ведно с представените от сдружението документи по кандидатстването, декларации, оферти, списъци с населението на територията на „МИГ общ. Стамболийски“ подкрепящо проекта му „Популяризиране на живото културно наследство и на подхода ВОМР на територията на МИГ общ. Стамболийски, снимков материал и други (л.46– л.212); - Административен договор № РД 50-84/08.07.2021 г. (л.213)ведно с таблица на одобрените разходи и списък на критериите за оценка; заявка за плащане (л.220);  декларации, удостоверения за данъчни задължения и пр.   

В т.2.2. от административния договор от 08.07.2021 г. е договорено, че финансовата помощ по т.2.1. се изплаща при условие, че МИГ е извършил дейностите при точно спазване на условията на одобрения проект с код BG06RDNP001-19.327-0002 „Популяризиране на живото културно наследство и на подхода на ВОМР на територията на МИГ общ. Стамболийски, а в т.2.4 е уговорено, че бенефициентът изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение № BG06RDNP001-19.327-0002, Условията за изпълнение, утвърдени със Заповед № РД 09-432/01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД 09-434/27.04.2021 г. на ръководителя на УО на ПРСР 2014 -2020 г. и клаузите на настоящия договор. В т.3.1. е договорено, че безвъзмездната финансова помощ се предоставя при условие, че са спазени условията и сроковете, определени в този договор, в Условията за изпълнение, одобреното проектно предложение, ПРСР 2014-2020 г. и приложимите регламенти, както и действащото българско законодателство. В т.4 на договора е указано, че одобреният проект и документите по чл.26 ал.1 от ЗУСЕСИФ, в частта, определяща Условията за изпълнение са неразделна част от настоящия договор.

Обжалваното решение е издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ И.И.. Със Заповед № 03-РД/3089 от 22.08.2021 г. (л.8) на основание чл.20 т.1, т.2 и т.3 и чл.20а ал.1 ал.2, ал.4, ал.5 и ал.6 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, чл.10 т.2, т.3, т.7 и т.13, чл.11 ал.2 и чл.13 ал.1, ал.2 и ал.4 от Устройствения правилник на ДФЗ, т.2 и т.6 на решение на Управителния съвет на ДФЗ по протокол № 197 от 19.08.2022 г. във връзка с изпълнение на задължения, вменени на изпълнителния директор на ДФЗ със законови и подзаконови нормативни актове по прилагане на всички мерки по ПРСР 2014 – 2020 г., Програма –за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г. и с оглед оптимизиране дейността на ДФЗ като Разплащателна агенция при издаването на актове по директните плащания, изпълнителният директор на ДФ земеделие е делегирал на И.И. – заместник, правомощия, в обхвата на които /т.I, 1.20 - да взема решения за отказ от изплащане на финансова помощ/, в изпълнение на делегирани й правомощия по Програмите за развитие на селските райони /ПРСР/ за периода 2014-2020 г. Според действаща редакция на чл.20а ал.4 /Нова – ДВ, бр.12 от 2015 г., доп., бр.2 от 2018 г., изм. и доп., бр.51 от 2019 г., в сила от 28.06.2019 г. – към дата на издаване на оспореното решение и преди изм. с ДВ бр.102 от 2022 г./ - изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Възможността за делегиране на административни правомощия е ограничена в следните хипотези: никой не може да делегира правомощия, които не притежава; не могат да бъдат делегирани правомощия, които законът определя като изрична компетентност на съответния орган; органът, на когото са делегирани правомощия, не може да ги предоставя другиму /ТР № 4/2004 г. на ВАС/. Същите не са нарушени в случая и компетентността на административния орган е установена.

Към дата на издаване на оспорения акт /17.10.2022 г./, възможността за делегиране на правомощия произтича от закона. По административната преписка е приложен и Протокол № 197 от заседание на УС на ДФЗ (л.6), в чиято т.6 е посочено, че за заместник изпълнителен директор на ДФЗ е избрана И.И., с ресори ПРСР 2014 – 202 и Програма за морско дело и рибарство 2014 – 2020.  Съгласно чл.2а ал.1 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните е компетентен орган за акредитация на Разплащателната агенция по смисъла на законодателството на Европейския съюз. В съответствие с чл.11 ал.2 т.1 и т.4 от ЗПЗП - ДФ "Земеделие" подпомага финансово регистрираните земеделски производители и изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация, а съгласно чл.11а ал.1 т.1 и т.2 от ЗПЗП, Разплащателната агенция приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и Общата политика по рибарство, както и извършва разплащания по схемите и мерките за подпомагане на Общата селскостопанска политика. Съгласно чл.18 ал.1 от ЗПЗП органи на фонда са управителният съвет и изпълнителният директор. С чл.19 ал.1 от ЗПЗП са определени правомощията на управителния съвет, като с т.7 е дадена законова възможност да взема решения и по всички други въпроси, свързани с дейността на фонда, когато прецени, че това е необходимо. В съответствие с чл.20а от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността й и я представлява. Съгласно чл.21 от ЗПЗП Министерският съвет приема устройствен правилник, с който се определя организация на работата на фонда и на неговата администрация. Съгласно чл.6 ал.2 т.12 от Устройствения правилник - управителният съвет на фонда взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на фонда, ако това е предвидено в нормативен акт или, ако прецени, че това е необходимо. Също така по чл.11 ал.1 от Устройствения правилник е предоставена възможност на изпълнителния директор Изпълнителният директор да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Предвид изложеното, съдът намира за неоснователно твърдението на жалбоподателя, че оспореният акт е издаден от некомпетентен орган.

Проверката за законосъобразност на решението обхваща правни и фактически основания за издаването му с приоритет на второ посочените. От значение е дали фактическите основания за издаване на решението са безспорно установени, тъй като правното основание се извежда от фактическите основания.

Оспореният административен акт е правно основан на чл.20а ал.2 ЗПЗП и ал.3 от ЗПЗП и раздел II т.4, подточка 4.4. във връзка с подточка 4.4.16 от Условия за изпълнение на одобрени проекти за подготвителни дейности по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от ПРСР 2014 – 2020 г., раздел 11. Допустими кандидати, т.1“а“ от Условията за кандидатстване по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ в частта малки пилотни проекти на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“, процедура за подбор BG06RDNP001-19.327-0002, т.1.20 от Заповед № 03 – РД/3089/22.08.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ и искане за плащане с № 1 от 28.01.2022 г.

С Решение № 29/19/1/0/00130/3/01/04/01 изх. № 03-РД/4372 от 17.10.2022 г. и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № 03-РД/4372#1 от 15.11.2022 г.  на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие“, е отказано изплащане на пълния размер на финансова помощ, заявена със заявка за пращане от 28.01.2022 г., подадено чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България /ИСУН/ по договор за финансово подпомагане № РД 50-84/08.07.2021 г., сключен на чл.37 ал.3 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение в ИСУН № /BG06RDNP00001-19.372-0002/, BG06RDNP001-19.085-0018 в размер на 28 303.53 лв.

Според изложените в решението съображения:

При проверка на подадено искане за плащане е установено неспазване на изискването на раздел 11. Допустими кандидати, т.1а от Условията за кандидатстване по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ в частта на малки пилотни проекти на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“, процедура по подбор BG06RDNP-19-372, а именно: - членове на колективния върховен орган могат да бъдат юридически лица със седалище и адрес на управление на територията на действие на МИГ. В резултат на извършени административни проверки е установено, че седалището и адреса на управление на „Кобо 7“ ЕООД, ЕИК ********* е в гр. Пловдив, а на „Вер – фру“ ЕООД, ЕИК *********, е в гр. София (към момента на кандидатстването на СНЦ, като към момента на издаване на оспорения акт, е в гр. Пловдив, което също е извън територията на СНЦ „МИГ общ. Стамболийски“, които седалища са извън територията на общ. Стамболийски, посочени в чл.3 ал.3 и чл.6 ат устава на сдружението.

Жалбоподателят поддържа правен спор и отсъстват възражения относно фактическата установеност.  

Със Заповед № РД 09-432 от 01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД 09-434/27.02.2021 г. на ръководителя на УО  ПРСР 2014 -2020, са утвърдени Правила за прилагане на подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от ПРСР 2014 -2020 г., съдържащи като приложение 1 и приложение 2, съответно, Условия за кандидатстване по и Условия за изпълнение на подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от ПРСР 2014 – 2020 г. в частта за малките пилотни проекти и Условия да изпълнение на одобрени проекти за подготвителни дейности по  подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от ПРСР 2014 – 2020 г. в частта за малките пилотни проекти.

Съгласно чл.4 от Административен договор № РД 50-84/08.07.2021 г. за предоставяне на безвъзмездна финансов помощ по процесната подмярка на СНЦ „МИГ общ. Ставболийски“, одобреният проект и документите по чл.26 ал.1 ЗУСЕСИФ, в частта, определяща Условията за изпълнение, са неразделна част от настоящия договор. В Условията за кандидатстване по подмярка 19.1 /приложение № 1/ в раздел 11. Допустими кандидати, т.1“а“ е посочено, че МИГ е юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, регистрирано като сдружение по реда на ЗЮЛНЦ, което представлява публично-частно партньорство и има колективен орган, чиито членове задължително са общината/ите от територията на действие на МИГ. Членове на колективния орган могат да бъдат физически лица, които са с постоянен адрес и/или работят на територията на действие на МИГ или юридически лица със седалище и адрес на управление на територията на действие на МИГ.  

Посочи се по-горе в настоящото изложение, че според т.2.2. от административния договор от 08.07.2021 г. е договорено, че финансовата помощ по т.2.1. се изплаща при условие, че МИГ е извършил дейностите при точно спазване на условията на одобрения проект с код BG06RDNP001-19.327-0002 „Популяризиране на живото културно наследство и на подхода на ВОМР на територията на МИГ общ. Стамболийски, а в т.2.4 е уговорено, че бенефициентът изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение № BG06RDNP001-19.327-0002, Условията за изпълнение, утвърдени със Заповед № РД 09-432/01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД 09-434/27.04.2021 г. на ръководителя на УО на ПРСР 2014 -2020 г. и клаузите на настоящия договор. В т.3.1. е договорено, че безвъзмездната финансова помощ се предоставя при условие, че са спазени условията и сроковете, определени в този договор, в Условията за изпълнение, одобреното проектно предложение, ПРСР 2014-2020 г. и приложимите регламенти, както и действащото българско законодателство, а в т.3.3 – Окончателната стойност, която ДФЗ-РА ще заплати на бенефициента по този договор е обвързана с действително извършени и надлежно отчетени допустими разходи. Както бе посочено, според чл.4 от договора – одобреният проект и документите по чл.26 ал.1 ЗУСЕСИФ, в частта, определяща Условията за изпълнение, са неразделна част от същия. Предвид изложеното следва, че т.11.1“а“ от Условията за изпълнение – членове на колективния върховен орган да бъдат физически лица с постоянен адрес и/или да работят на територията на действие на МИГ или юридически лица със седалище и управление на територията на действие на МИГ, представлява част от договора.

Част от договора е и съдържанието на т.4, 4.4.16 от Условията за изпълнение на одобрени проекти за подготвителни дейности по  подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от ПРСР 2014 – 2020 г. в частта за малките пилотни проекти – ДФЗ има право да откаже пълно или частично изплащане на финансовата помощ по проекта, както и да изиска възстановяване на част или цялата помощ, при наличие на някое от следните обстоятелства – бенефициентът не отговаря на условията за допустимост, посочени в Условията за кандидатстване.

В договора е прието взаимно от страните, че  бенефициентът изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение № BG06RDNP001-19.372-002, Условията за изпълнение, утвърдени със Заповед № 09-РД-432/01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД 09-434/27.04.2021 г. на ръководителя на УО на ПРСР 2014 – 2020 г. и клаузите на настоящия договор – т.2.4.,  безвъзмездната финансова помощ се предоставя при условие, че са спазени условията и сроковете, определени в този договор, в Условията за изпълнение, одобреното проектно предложение, ПРСР 2014 – 2020 и приложимите регламенти, както и действащото българско законодателство – чл.3.1.

Това условие е договорено и същото съответства с чл.11 ал.1 и ал.3 от Наредба № 16 от 30.07.2015 г. за прилагане на подмярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., според които текстове, всеки от партньорите трябва да има седалище и адрес на управление или постоянен адрес на територията, на която се изпълнява подпомаганият проект, а кандидатът – на територията на селски район, както и че, членовете на върховния колективен орган и на колективния управителен орган на МИГ трябва да имат седалище и адрес на управление или постоянен адрес или да работят на територията, на която се изпълнява проектът.

Видно от цитираните по-горе текстове от Условията за кандидатстване по подмярка 19.1 от мярка 19 /т.11.1“а“/; т.4.4.16 от Условия за изпълнение на одобрени проекти за подготвителни дейности по подмярка 19.1; т.4 Права и задължения на ДФЗ-РА, т.4.4. ДФЗ – РА има право да откаже пълно или частично изплащане на финансовата помощ по проекта, както и да изиска възстановяване на част или цялата помощ, при наличие на някое от следните обстоятелства : т.4.4.16 – бенефициентът не отговаря на условията за допустимост, посочени в условията за кандидатстване, както и т.3.1 от административния договор от 08.07.2021 – безвъзмездната помощ се предоставя при условия, че са спазени условията и сроковете, определени в този договор, Условията за изпълнение, одобреното проектно предложение, ПРСР 2014 – 2020 г. и приложимите регламенти, както и действащото българско законодателство, налагат извода, че не е налице несъответствие между договор, наредба и Условията за изпълнение на одобрените проекти.

Наредба № 16/30.07.2015 г. е издадена на основание чл.9а от Закона за подпомагане на земеделските производители /§5 от ПЗР на Наредбата/, според който текст (действаща разпоредба, ДВ, бр.2 от 2018 г.), министърът на земеделието, храните и горите, след предварително съгласуване със заинтересованите ведомства издава: 1. наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания; 2. наредби по прилагането на мерките и подмерките по чл.21 параграф 1 букви "а" и "б", чл. 28, 29, 30, 31, 33 и 34 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.; 3. наредба за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл.9б т.2; 4. наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства на Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Според чл.1 ал.1 от Наредба № 16/30.07.2015 г : „С тази наредба се уреждат условията и редът за прилагане на подмярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" на мярка 19 "Водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.), съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР). (2) Финансова помощ се предоставя за извършване на дейности по проект, които допринасят за постигане на целите на подмярката: 1. (изм. – ДВ, бр. 28 от 2017 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 4.04.2017 г.) подпомагане на процеса по създаване на местни инициативни групи (МИГ) на териториите на прилагане на подхода Водено от общностите местно развитие (ВОМР); 2. подкрепа за придобиване на умения и създаване на капацитет за функциониране на такива групи на местно ниво; 3. подпомагане на процеса за подготовка на стратегии за местно развитие, финансирани от ЕЗФРСР или от повече от един от Европейските структурни и инвестиционни фондове; 4. насърчаване на включването на местното население в разработването и бъдещото прилагане на стратегиите за местно развитие; 5. подкрепа за информиране на местното население относно възможността за финансиране на стратегиите по повече от един фонд; 6. подкрепа за популяризиране на местната идентичност.

От своя страна, чл.33 от Наредбата указва, че бенефициентът е длъжен незабавно да уведомява МЗХ и ДФЗ за всяко обстоятелство, което би могло да възпрепятства или забави осъществяването на дейностите по проекта, като чл.41 уточнява, че при неизпълнение на задължение по чл.33 – 40, ДФЗ писмено предупреждава бенефициента за констатираното неизпълнение и санкциите, които се налагат за този случай – ал.1; бенефициентът може да отстрани нередовностите по ал.1 в едномесечен срок от получаване на предупреждението по ал.1 – ал.2 и в случай на неизпълнение на задължения по чл.33 – 40 в срока по ал.2 бенефициентът дължи връщане на получената помощ ведно със законната лихва към нея – ал.3.

Последно сочените разпоредби предоставят възможност за прилагане на Условията за изпълнение, като в случая условията за изпълнение са неразделна част от договора. Бенефициентът е бил запознат с условията на процедурата /за кандидатстване и изпълнение/ и е подписал договор, който съответства с Условията за изпълнение. Наредба № 16/30.07.2015 г. е приета при действие на ЗУСЕСИФ и в чл.48 ал.1 т.1 и т.10, изпълнителният директор на ДФЗ или оправомощено от него лице отказва със заповед изплащането на част или на цялата финансова помощ, когато установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти и, когато при извършване на проверките по букви "iii" и "v" от раздел 2 "Контролни дейности", т. А "Процедури по одобряване на заявленията" от Приложение № I към Делегиран регламент (ЕС) № 907/2014 във връзка с чл. 48, параграф 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 РА установи, че ползвателят на помощта, подаденият от него проект или предложените за финансиране разходи не отговарят на изискванията за допустимост за подпомагане, посочени в тази наредба.

Посоченото е фактически установено в случая. Последицата от некоректното подаване на информация към момента на подаване на заявката – 28.01.2022 г. по отношение седалище и адрес на управление на „Кобо 7“ ЕООД и „Вер – фру“ ЕООД е идентична на неспазване на условията за изпълнение, в които е посочено - т.4.4.16 – бенефициентите не отговарят на условията за допустимост, посочени в Условията за кандидатстване.

В глава шеста от Наредба № 16/30.07.2015 г. – изплащане на финансовата помощ са вписани основанията за отказ за изплащане на такава, като в чл.48 ал.1 т.10 от Наредба № 16/30.07.2015 г. изрично е посочено, че при извършване на проверките по букви "iii" и "v" от раздел 2 "Контролни дейности", т. А "Процедури по одобряване на заявленията" от Приложение № I към Делегиран регламент (ЕС) № 907/2014 във връзка с чл. 48, параграф 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 РА установи, че ползвателят на помощта, подаденият от него проект или предложените за финансиране разходи не отговарят на изискванията за допустимост за подпомагане, посочени в тази наредба.

Или иначе казано, за административният орган съществува правомощие – упражненото в случая, тъй като не се спори относно фактите, и от значение за законосъобразност на административния акт е наличие на фактически основания за издаването му.

Условията за изпълнение на одобрени проекти по мярка 19, подмярка 19., са утвърдени със заповедта от РД 09-432/01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № РД 09-434/27.04.2021 г. на ръководителя на УО на ПРСР -2014 -202 г.,   от ръководителя на УО, на основание чл.26 ЗУСЕСИФ. Съгласно чл.26 ал.4 от закона: „Проектите на документи по ал.1, при процедура чрез подбор, се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН преди внасянето им за утвърждаване. Управляващият орган осигурява на заинтересованите лица възможност за писмени възражения и предложения в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от една седмица. За неуредените въпроси, свързани с общественото обсъждане, се прилага глава пета, раздел ІІ от Административнопроцесуалния кодекс.“. Не е твърдяно, че по отношение Условията за изпълнение в цитираните им по-горе части е имало писмени възражения и предложения, както и, че са изменени към дата на подписва на договора или в срока за изпълнението му. С подписване на договора страните се обвързват с неговите клаузи и дължат изпълнение в договорените срокове и съобразно договора от 08.07.2022 г.  Договорът е основан на чл.37 ал.3 ЗУСЕСИФ и съдържа в т.3 конкретизация на условията за изпълнението на проекта, а в т.3.1. - безвъзмездна финансова помощ се предоставя при условие, че са спазени условията и сроковете, определени в този договор, в Условията за изпълнение на проекти, одобреното проектно предложение, ПРСР 2014-2020г. и приложимите регламенти, както и действащото българско законодателство. Съответно на чл.37 ал.3 т.4 ЗУСЕСИФ, в договора ясно са конкретизирани условията за изпълнение на проекта, вкл. Условията за изпълнение са неразделна част от договора – т.4. 

В хипотеза на идентичен режим на административния договор по ЗУСЕСИФ и административния договор по АПК, в случая отсъстват данни за спор за действителността на договора от 08.07.2022 г. /чл.19е АПК/. В този смисъл неоснователно е възражението на жалбоподателя, че при издаване на акта, административният орган не се е съобразил с правната логика на нормите в Наредба № 4/20-18 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ от изплащане или оттегляне на изплатена финансова помощ за мерките по чл.9б ал.2 от ЗПЗП, тъй като приложима в случая е, както се посочи по-горе Наредба № 16/30.07.2015 г., издадена на основание чл.9б от ЗПЗП. Наредбата е приета при действие на ЗУСЕСИФ и се прилага за конкретни мерки и подмерки, при което тя е специално приложима. Наредбата не противоречи на ЗУСЕСИФ, тъй като въвежда специална процедура, в която изрично са посочени условията, при които на бенефициента се предоставя безвъзмездно финансова помощ, при определените в договора, в Условията за изпълнение, одобреното проектно предложение, ПРСР 2014 -2020 г. и приложимите регламенти, както и действащото българско законодателство.

След като в чл.9а ЗПЗП изрично е установено, че министърът на земеделието след предварително съгласуване със заинтересованите ведомства издава наредба за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл.9б т.2 и Наредба № 16/30.07.2015 г. е издадена на това основание /§5 ПРЗ от наредбата/, същата е приложима и не е в пряко противоречие със ЗУСЕСИФ.

Предвид горното съдът намира за неоснователни възраженията, че нередовностите са отстранени и е предоставен актуален списък на членовете на сдружението, тъй като изначално, към датата на подаване на заявката за изплащане на финансовата помощ е била налице нередовност, която изключва възможността за получаване на финансовата помощ – две от дружествата, членове на сдружението са със седалища и адрес на управление извън територията на действие на МИГ общ. Стамболийски. Отделно от това, в оспорения акт липсват каквито и да било констатации за други допуснати нередовности.  

Неоснователно е и възражението за липсата на мотиви на оспорения акт, предвид точно описание на констатираното несъответствие с Условията за кандидатстване по подмярка 19.1, а именно: - седалищата и адресите на управление на „Кобо 7“ ЕООД и „Вер – фру“ ЕООД, участници в МИГ общ. Стамболийски са със седалища и адреси на управление извън територията на действие на сдружението.

По отношение твърдението, че неправилен адресат на акта, съдът намира, че не дължи произнасяне, с оглед обстоятелството, че до изпращане на жалбата до настоящата инстанця, административният орган е отстранил този порок с издаденото Решение аз поправяне на очевидна фактическа грешка Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № 03-РД/4372#1 от 15.11.2022 г.   

С оглед изложеното, съдът намира жалбата за неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и предвид претенциите на ответната страна за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват и същите се констатираха в размер на 100 лв., съобразно разпоредбата на чл.143 ал.3 от АПК във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правна помощ.

Воден от горното Административен съд – Пловдив, III състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на сдружение „Местна инициативна група община Стамболийски”, булстат *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от С.Д.Б., против Решение № 29/19/1/0/00130//3/01/04/01 изх. № 03-РД/4372 от 17.10.2022 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие“, поправено с Решение за поправяне на ОФГ № 03-РД/4372 от 15.11.2022г. на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие“.

ОСЪЖДА „Местна инициативна група община Стамболийски”, булстат *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от С.Д.Б., да заплати на ДФЗ сума в размер на 100 (сто) лв., юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /П/