РЕШЕНИЕ
№ 1073
Варна, 20.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - V състав, в съдебно заседание на деветнадесети юли две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ДИМИТЪР
МИХОВ |
При секретар НИНА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ДИМИТЪР МИХОВ административно дело № 20237050701302 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.84, ал.2 вр. чл.77, ал.1 от Закона за убежището и
бежанците.
Образувано е по жалба, подадена от В.В.Ш.,
гражданин на Руската федерация, ЛНЧ **********, чрез адвокат Г.В., против Решение № 8272/26.04.2023г. на Заместник – председателя на Държавна агенция за бежанците
при Министерски съвет.
С оспорвания административен акт на
основание чл.77, ал.1, във вр. с чл.15, ал.1, т.9 от Закона за убежището и
бежанците /ЗУБ/ е прекратено производството за предоставяне на международна
закрила на В.В.Ш..
В жалбата са изложени аргументи за
незаконосъобразност на атакувания индивидуален административен акт, поради
противоречие с разпоредбите на Регламент (ЕС) № 604/2013г. Жалбоподателят сочи,
че още при първоначалната си регистрация той и семейството му са заявили, че
желаят да получат международна закрила именно от България. Визата, за която са
кандидатствали в Чешка република, е била единствено с цел частно посещение,
като към датата на кандидатстване и получаването й все още не са имали никакво
намерение да търсят международна закрила в която и да е държава от ЕС. Според
жалбоподателя административният орган по никакъв начин не е отчел, че са налице
противоречащи си съдебни решение по отношения на решенията за трансфер на него
и семейството му в Република Чехия. Направено е искане за отмяна на оспореното
решение.
Ответникът
– Заместник - председател
на Държавна
агенция за бежанците при Министерски съвет не изразява становище по жалбата.
Административен съд-Варна, след като обсъди
доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
Административното производство е започнало по молба вх. № РД09-2241/06.07.2022г. от В.В.Ш.,
роден на ***г. в гр. Томск, Русия, гражданин на Русия, за предоставяне на международна закрила. С писмо рег. № УП21430/15.07.2022 г. на Началник отдел ПМЗ – кв. Овча купел, РПЦ – София е уведомен директора
на специализирана дирекция – "М" – ДАНС, че в държавната агенция
за бежанците при Министерския съвет е подадена
молба за международна закрила от В.В.Ш. с оглед
изготвяне на писмено становище по чл.58, ал.9 от
ЗУБ. Посочено е, че на територията на Република България
молителят е придружаван от своята майка М.НШ , гражданка на Русия. С отговор рег. № М-16122/10.08.2022г. председателя на ДАБ
при МС бил уведомен, че ДАНС не възразява да бъде предоставена закрила в
Република България на лицето, в случай, че отговаря на условията на ЗУБ.
На проведеното на 15.09.2022 г. интервю жалбоподателят заявил, че е напуснал Русия,
след като е започнала войната в Украйна, тъй като за неговата майка съществувал
риск да влезе в затвора поради това, че е журналист.
С Решение № 123/13.10.2022 г. на Директора на РПЦ-София, ТП на ДАБ при МС, на
основание чл. 51, ал. 2 във вр. с чл. 29, ал. 9 от
ЗУБ, на
Ш. е разрешено да се настани на избран адрес: с.Бенковски, община
Аврен, област Варна, ул.“Марица“ № 66.
С оглед представените в хода на
административното производство документи са установени индикации за компетентност
по предоставяне на международна закрила на друга държава – членка, съгласно
Регламент № 604/2013г. на ЕП. Установено е, че В.Ш. притежава паспорт № 72
8430898, издаден на 18.04.2014г., валиден до 18.04.2024г. В паспорта на лицето
е положена Шенгенска виза тип С, издадена от Посолството на Република Чехия в
гр.Ереван, Армения, валидна от 08.04.2022г. до 07.04.2024г.
С Разпореждане рег. № УП 21430 от
16.09.2022г. интервюиращият орган при ДАБ при МС, на основание чл.
67а, ал. 2, т. 1 от ЗУБ, във връзка с чл. 3, ал. 1 от Регламент /ЕС/ № 604/2013
на Европейския парламент и Съвета, образува
производство за определяне на държавата, компетентна за разглеждане на молбата
за предоставяне на международна закрила на Ш..
На осн. чл.12, ал.2 и ал.3 от Регламент/ЕС/ № 604/2013 на Европейския парламент и Съвета, Република България
отправила искане към Република Чехия, с реф. № 56439ВG001 за поемане на
отговорност за чуждия гражданин.
На 21.11.2022г. от страна на чешките власти
е изпратена нотификация до Република България, съгласно която Чешката Република
поема отговорност за разглеждане на молбата за закрила на Ш..
С Решение № 13725 от 22.11.2022г. на решаващ орган при ДАБ, на осн.
чл.67в, т.1 от ЗУБ,
във вр. с чл.12, ал.4 от
Регламента, е разрешено прехвърлянето на В.В.Ш. в Чешката Република. Решението е връчено на 06.12.2022 година на
кандидата на език, който оспорващият разбира, и било подписано от него,
преводач и длъжностно лице. Решението е било оспорено
от жалбоподателя пред Административен съд –
София-град, който с Решение № 411/25.01.2023г., постановено по
административно дело № 11578/2022г. е отхвърлил жалбата на Ш.. С оглед влязлото в сила Решение №13725/22.11.22г. на решаващия орган при ДАБ, и на основание
чл.15, ал.1, т.9 от ЗУБ, Заместник - председателят на ДАБ прекратил
производството за предоставяне на международна закрила на В.В.Ш. с оспореното в настоящото производство Решение № 8272/26.04.2023г.
От приложените по делото доказателства е
видно, че решение за прехвърляне в Република Чехия, след определянето й като
компетентна да разгледа молбата за
предоставяне на международна закрила е издадено и за М.Н.Ш./майка на
жалбоподателя/ и Макар В.Ш. /брат на жалбоподателя/ - Решение №
13724/22.11.2022г.
С Решение № 966/15.02.2023г., постановено по административно дело № 11577/2022г.
по описа на Административен съд – София-град е отменено Решение № 13724 от
22.11.2022 г.,
издадено от решаващ орган на ДАБ при МС, с което е
разрешено прехвърлянето на М.Н.Ш.и Макар В.Ш. в Република Чехия. С
постановеното съдебно решение съдът е изпратил преписката на компетентния
решаващ орган на ДАБ при МС за изпълнение на задължителните указания в мотивите
относно тълкуването и прилагането на закона.
При така установената фактическа обстановка,
съдът намира от правна страна следното:
Оспореното решение е издадено от компетентен
орган, в изискуемата от закона форма.
Жалбата е подадена от надлежна страна, в
преклузивния срок по чл.84, ал.2 от ЗУБ и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
При издаването на оспореното решение не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила,
които да водят до нарушаване правото на защита на жалбоподателя и да налагат
отмяната на оспорения акт на това основание. Спорът в настоящото производство
се свежда до наличието на законови основания за прекратяване на производството
за предоставяне на международна закрила на В.В.Ш. по чл.15, ал.1, т.9 от ЗУБ, с
оглед приложимите разпоредби на Закона за убежището и бежанците и Регламент №
604/2013г. на Европейския парламент и Съвета.
Съгласно цитираната разпоредба на ЗУБ, производството за предоставяне на международна закрила
се прекратява, когато по отношение на чужденеца има влязло в сила решение по чл. 67в, ал. 1, т. 1, с което е разрешено прехвърлянето му в друга държава
– членка на Европейския съюз. В регламента Регламент №
604/2013г. са уредени критериите, т.е. основанията, които
ангажират компетентността на дадена европейска държава да разгледа молбата за
международна закрила от конкретен кандидат, независимо дали молбата му е била
регистрирана в съответната или в друга европейска
държава. Ако се установи, че друга европейска държава е компетентна за
разглеждането на молбата, а не държавата, където са намира кандидатът,
регламентът определя и процедурата за неговия трансфер в тази държава, резултиращ в
прекратяване на първоначалното производство в запитващата държава. Съгласно
чл.77, ал.1 от ЗУБ, когато са налице
основанията по чл.15, ал. 1 /включваща и
процесната т.9/, председателят на Държавната
агенция за бежанците взема решение за прекратяване на производството за
предоставяне на международна закрила. По делото е безспорно установено наличието
на влязло в сила решение по чл. 67в, ал. 1, т. 1 от ЗУБ - Решение № 13725 от
22.11.2022 г. на решаващ орган при ДАБ, с което е разрешено прехвърлянето на В.В.Ш. в Чешката Република. При издаването му, цитираното решение е било оспорено
от жалбоподателя пред компетентния български съд, и с негово окончателно
решение, влязло в сила на 25.01.2023г., оспорването е било отхвърлено. С оглед
фактическата установеност и императивния характер на разпоредбата на чл.15,
ал.1, т.9 от ЗУБ, оспореното в настоящото производство решение се явява
издадено при изпълнен фактически състав на предпоставките за неговата
материална законосъобразност, и в съответствие с целта на закона и Регламента,
налагащи ясно определяне на компетентната държава по предоставяне на
международна закрила и недопускащи развитието на паралелни производства.
Влязлото в сила решение за прехвърляне, явяващо се единствена и достатъчна
предпоставка за прекратяване на производството за предоставяне на международна
закрила по отношение на кандидата, се ползва със стабилитет и изпълняемост, и
не би могло да бъде подлагано на нов съдебен контрол.
Ирелевантни в случая са доводите, изложени в
жалбата, че визата, за която са кандидатствали в Чешката република е единствено
с цел частно посещение, като не са имали намерение да търсят международна
закрила.
Наличните критерии по Регламента за определяне на държавата – членка, компетентна да се произнесе по искането за международна
закрила, включително по чл. 12, т.
3, б. "а", , "б" и "в" , са обективни по
своя характер, и независими от субективните намерения на кандидатите. Изложените аргументи, освен че са били обсъдени в
производството по оспорване на акта за прехвърляне на жалбоподателя в
компетентната Чешка Република, са и неотносими към настоящото производството.
От представения отговор на искането от Чешката република е видно, че тя поема отговорност за жалбоподателя. Субективните предпочитания на кандидатите да получат
международна закрила в България, вместо в Република Чехия, не могат да
дерогират приложимостта на императивните критерии при спазена процедура по искане за поемане
на отговорност, съобразно разпоредбите на Регламент (ЕС) № 604/2013 г.
В тази връзка следва да бъдат отчетени и
насоките, дадени от СЕС по дело № C-661/17
(М.А и др. срещу International Protection Appeals Tribunal и др.), за съотношението
между заложените в Регламента критерии и висшия интерес на детето. В
производството е търсено установяване дали член 6, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 604/2013г. трябва да се тълкува в смисъл, че задължава държава
членка, която не е компетентна съгласно критериите по този регламент, да
разгледа молба за международна закрила, да вземе предвид висшия интерес на детето
и самата тя да разгледа тази молба на основание член 17, параграф 1 от
посочения регламент.
Съдът констатира, че съображенията,
свързани с висшия интерес на детето, не биха могли да задължат държава членка
да упражни това право и да разгледа молба, за която не носи отговорност, т.е. член 6, параграф 1 от Регламента трябва да се тълкува в смисъл, че не налага на
държава членка, която не е компетентна, съгласно
критериите по този регламент, за разглеждането на молба за международна
закрила, да вземе предвид висшия интерес на детето и да разгледа тази молба на
основание член 17, параграф 1 от посочения регламент.
Предвид гореизложеното, жалбата
срещу
Решение № 8272/26.04.2023г. на Заместник – председателя на Държавна агенция за
бежанците при Министерски съвет е неоснователна и като такава следва да се
отхвърли.
Воден от изложеното и на осн. чл.85, ал.3, във вр. с чл.84, ал.2 от Закона
за убежището и бежанците, Административен съд – Варна, пети състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.В.Ш., гражданин на
Руската федерация, ЛНЧ **********, против Решение № 8272/26.04.2023г. на
Заместник – председателя на Държавна агенция за бежанците при Министерски
съвет. с което на основание чл.77, ал.1 вр. чл.15, ал.1, т.9 от ЗУБ е
прекратено производството за предоставяне на международна закрила на В.В.Ш..
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Съдия: |
||