Определение по дело №1051/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1344
Дата: 15 май 2023 г.
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20237050701051
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 11 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1344

Варна, 15.05.2023 г.

Административният съд - Варна - XXIV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

Като разгледа докладваното от съдия БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ частно административно дело № 20237050701051 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 41, ал. 3 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс, вр. чл. 121а ал. 2 от ДОПК.

Образувано е по жалба подадена от „АКТИВЕ БАЛКАН ТРЕЙД“ ЕООД гр. Шумен, ЕИК *******представлявано от Б.А.Р.срещу действия за обезпечаване на доказателства, обективирани в Протокол за предприети действия за обезпечаване на доказателства № 050902575560_4/27.04.2023 г., потвърдени с Решение № ФК-1/03.05.2023г., на Директор на ТД на НАП – гр. Варна. В жалбата се твърди, че действията за обезпечаване на доказателства са извършени от некомпетентен орган. Освен това се навеждат твърдения за незаконосъобразност поради липса на основания за налагането им.

Ответникът по делото – орган по приходите при ТД на НАП – гр. Варна, не изразява становище по жалбата.

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Жалбата е подадена в срока по чл. 41, ал. 3 от ДОПК от адресата на оспорените действия, за когото е налице правен интерес от обжалването. Жалбата е допустима, а разгледана по същество е и основателна.

Обжалват се действията по обезпечаване на доказателства, обективирани в протокол № 180600412987_4/04.08.2016 г. на служители при Дирекция „ Финансов контрол“ към ЦУ на НАП, потвърдени с решение № ФК-27/09.08.2016 г. на директора на ТД на НАП гр. Варна.

От протокола за извършена проверка на стоки с висок фискален риск № 050902575560_1/26.04.2023 г., е видно, че на 26.04.2023г., на пункт за фискален контрол ГКПП Видин – Дунав мост 2 е извършена проверка от инспектори по приходите на МПС марка „Мерцедес“ с рег. № *******като е констатирано, че превозваната стока е 22320 кг. Орехи без черупки, с получател „АКТИВЕ БАЛКАН ТРЕЙД“ ЕООД с място на получаване: с. *******

На осн. чл. 127б ал.3 от ДОПК е поставено техническо средство за контрол – стикер. При проверката е установено, че стоката се придружава от, ЧМР, опаковачен лист и декларация на водача.

От протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск № 050902575560_3/27.04.2023 г., е видно, че извършената проверка на 27.04.2023 г. в 13,24 ч., в мястото на получаване с. Тополи, е приключила със заключение, че няма несъответствие между стоката преминала през ГКПП Видин и доставената стока. Въпреки това, по реда на чл. 121а ал.3 от ДОПК, вр. чл. 121а ал.2 от ДОПК е постановено обезпечение от 98391,60 лв., представляващо 30% от пазарната стойност на стоката, която се състои от 22320 кг. орехи, с пазарна цена на 1 кг от 13,35 лв. без ДДС.

От протокола се установяват мотивите за предприетите действия по обезпечаване на доказателства: лицето има изискуеми публични задължения в общ размер от 33875,89 лв., за събирането на които има образувано изпълнително дело.

На 02.05.2023 г. е подаден жалба от „АКТИВЕ БАЛКАН ТРЕЙД „ ЕООД до директора на ТД на НАП-Варна срещу предприетите действия от органите на „ Фискален контрол „ при ЦУ на НАП. Към жалбата са приложени платежни нареждания за заплащане на цялата сума от 33875,89 лв. по изпълнителното дело.

С решение № ФК-1/03.05.2023 г. директорът на ТД на НАП- Варна е оставил жалбата без уважение като е мотивирал решението си също с наличието на изискуеми задължения на дружеството към фиска.

Описаните стоки при извършена проверка на служители на „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП попадат в списъка на стоките с висок фискален риск, утвърден със заповед № ЗМФ -599/13.06.2014 г. на министъра на финансите.

При осъществяване на фискалния контрол по движение на тези стоки, органът по приходите е преценил, че събиране на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително затруднено. В тази връзка следва да се счита, че към датата на обезпечаване на доказателствата, контролните органи не са установили нарушаване целостта на техническите средства за контрол; неспазване на забраната по чл. 13 ал.3 т.4 от ДОПК; несъответствие между посоченото в документите и установеното при проверката вид и/или количество на стоката; неявяване на водача на транспортното средство или на получателя/купувача на стоката на мястото на получаването/разтоварването й.

Жалбата е подадена в срока по чл. 41 ал. 3 от ДОПК, приложим по препращане от чл. 127ж ал. 1 от ДОПК. Изхожда от надлежна страна, за която оспорените действия са неблагоприятни и отговаря на изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА, разгледана по съществото си е и ОСНОВАТЕЛНА.

Няма спор, че процесните стоки – орехи, са включени в списъка на стоки с висок фискален риск - Заповед № ЗМФ – 599/13.06.2014 г. Съгласно разпоредбата на чл. 121а ал.1 от ДОПК при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск органът по приходите може да поиска от публичния изпълнител незабавно да наложи предварителни обезпечителни мерки върху имуществото на получателя на стоката за обезпечаване на вземанията за данъци, които биха възникнали, в размер не по-малко от 30 на сто от пазарната стойност на стоката в случаите на: 1. нарушаване целостта на техническите средства за контрол; 2. неспазване на забраната по чл. 13, ал.3, т.4; 3. несъответствие между посоченото в документите и установеното при проверката вид и/или количество на стоката; 4. неявяване на водача на транспортното средство или на получателя/купувача на стоката на мястото на получаването/разтоварването й. Според ал.2 и ал.3 от цитираната правна норма предварителните обезпечителни мерки могат да се наложат и когато органът по приходите установи, че при последващо разпореждане със стоката събирането на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни. В тези случаи органът по приходите предприема и действия по чл. 40 за обезпечаване на доказателства със срок на действие до 72 часа без разрешение на съда, като стоката и документите за стоката се изземват. Забраната за разпореждане по чл. 13 ал.3 т.4 продължава своето действие, а стоката се освобождава след представяне на обезпечение в пари или безусловна и неотменяема банкова гаранция със срок на действие, не по-малък от 6 месеца, в размер на 30 на сто от пазарната стойност на стоката и след заплащане на разноските по изземването и съхранението й.

Видно от съставения Протокол за извършване на проверка на стоки с висок фискален риск № 050902575560_4/27.04.2023 г., органът по приходите се е позовал на хипотезата на алинея втора на чл. 121а от ДОПК.

Макар и към момента на издаване на процесния протокол дружеството да е имало посочените задължения, не са изложени мотиви, защо органа смята, че има опасност, новите задължения да не бъдат платени. Още повече, че жалбоподателя твърди, че е обслужвал редовно тези задължения, които са били разсрочени от публичния изпълнител. На следващо място, видно от представените по делото доказателства, още на 27.04.2023 г. дружеството е внесло въпросната сума от 33875,89 лв. и към момента на произнасяне на директора на ТД на НАП Варна, това основание вече не е било на лице.

Тоест аргументите използвани в мотивите на директора на ТД на НАП са без правно и фактическо основание, тъй като дружеството към 03.05.2023 г. вече не е дължало посочената сума. Нещо повече, директора на ТД на НАП Варна изобщо не е коментирал представените пред него доказателства.

Съдът приема, че изложените мотиви на органа противоречат на доказателствата по делото и не обосновават наличието на обезпечителна нужда по смисъла на цитираната разпоредба.

Само за прецизност съдът намира за необходимо да отбележи, че не споделя възраженията за нищожност на извършените действия. Следва да се отбележи, че в ДОПК изрично е посочено, че органите по приходите могат да предприемат действия по чл. 40 за обезпечаване на доказателства със срок на действие до 72 часа без разрешение на съда, като стоката и документите за стоката се изземват. Тези действия на органите по приходите не представляват налагане на обезпечителни мерки по чл.121 от ДОПК. В случая не може да се говори за заобикаляне на закона, тъй като действията на служителите са разписани в самия закон.

По изложените съображения съдът намира, че предприетите действия на органи по приходите при Дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП Варна по обезпечаване на доказателства, обективирани с протокол за предприети действия за обезпечаване на доказателства № 050902575560_4/27.04.2023 г., потвърдени с Решение № ФК-1/03.05.2023г. от Директора на ТД на НАП - Варна, следва да се отменят.

Воден от горното и на основание чл. 41 ал. 3, изречение последно, във връзка с чл. 127ж ал. 1 от ДОПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ действия за обезпечаване на доказателства, наложени на обективирани в Протокол за предприети действия за обезпечаване на доказателства № 050902575560_4/27.04.2023 г., потвърдени с Решение № ФК-1/03.05.2023 г., на Директора на ТД на НАП – гр. Варна.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

Съдия: