ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
1630
гр. Пловдив, 27 октомври
2021 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, IX състав в закрито
заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2817
по описа на съда за 2021 год., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производство е по реда на чл. 145 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с във вр с чл. 14 ЗМДТ.
Образувано е по жалба
на Д.З.К., ЕГН ********** *** ***, чрез адвокат М. ***,отдел МДТ да се
произнесе по искане с вх. № 21П-8782/21.09.2021 г.
В жалбата се твърди, че на 21.09.2021г. жалбоподателят е входирал в деловодството на Община Пловдив
„МДТ" искане с вх. № 21П-8782/21.09.2021г., с което е поискал да се приеме
коригираща декларация по чл. 14 ЗМДТ, която била приложена към искането, ведно с още други документи, обосноваващи основателността на искането му
да се коригира площта на апартамента,
подробно посочен в коригиращата декларация, скицата, експертното решение
и т.н.
До датата на подаване на жалбата в съда – 25,10,2021 г.
Община Пловдив, отдел „МДТ" не се бил произнесъл в законоустановения срок,
като не била извършена корекция, съгласно искането на жалбоподателя нито пък с изричен акт му било отказано коригиране на площта на
апартамента на Д.К..***, отдел
„МДТ" била единствено компетентният административен орган, който законосъобразно би могъл да издаде
искания акт, т.е. да нанесе исканите корекции, съобразно подадената
декларация, или мотивирано и изрично
да откаже издаването на същия с нарочен акт. Като не се бил произнесъл с
искания административен акт, ответникът бил формирал незаконосъобразен, в противоречие с материалния закон, мълчалив отказ, който се иска да бъде отменен.
Съгласно чл. 58, ал. 1 АПК непроизнасянето в
срок се счита за мълчалив отказ. Така създадената от законодателя правна фикция
приравнява по правни последици изричния отказ на административния орган на
неговото непроизнасяне в срок. Защитата на интересите на частните правни
субекти от неправомерното упражняване на предоставената на органа власт чрез
непроизнасяне е причината за въвеждането от законодателя на този правен
институт. Но за да е налице мълчалив отказ е необходимо да е налице задължение
на органа да се произнесе по отправеното до него искане. Задължение един орган
може да има само тогава, когато съответната правна норма го е оправомощила да
разреши даден материалноправен въпрос като издаде акт.
Съгласно препращащата
норма на чл. 4, ал. 1
от ЗМДТ, редът и правилата
за подаване на декларацията са уредени в глава ХІІІ на ДОПК. Предвид
твърдението на жалбоподателя, че е подал коригираща декларация, следва да се
посочи, че разпоредбата на чл. 104, ал.
1 ДОПК установява възможност за декларатора след подаване на
декларацията да прави промени, свързани с декларираните данни и обстоятелства,
основата и определените задължения, което съгласно ал. 2 се извършва с нова
декларация (т. н. коригираща декларация). Съгласно чл. 104, ал.
1 от ДОПК промените с коригираща декларация могат да се извършват
само в рамките на законоустановения срок за подаване на първоначалната
декларация, като чл. 104, ал. 3 изрично предвижда, че
подадената след изтичането на срока по ал. 1 декларация за промени се смята за
неподадена и не поражда правни действия за целите на данъчното облагане. В
случая няма правна норма, която да задължава служителите в сектор Местни данъци
и такси след като приемат подадената коригираща декларация по чл. 14 ЗМДТ да
уведомяват жалбоподателя.
Наред с това
приемането на коригираща данъчната декларация е фактическо действие. То не
предполага волеизявление на компетентен орган. Съгласно разпоредбите на чл. 4,
ал. 3 и 4 ЗМДТ служителите в общинската администрация, определени от кмета на
общината, имат правомощията на орган по приходите, но в случая не става въпрос
за установяване на данъчно задължение, а за извършване на фактическо действие
по приемане на данъчна декларация. Член 99 ДОПК, приложим с оглед разпоредбата
на чл. 4, ал. 1 ЗМДТ, не установява органът
по приходите като задължено за приемане на данъчната декларация лице, а сочи,
че това са служители, извършващи приемането на декларацията. Въпросът е, че
този служител, по силата на изрична правна норма чл. 99, ал. 5 ДОПК, не може да
откаже приемането на декларация, освен ако не са налице посочените в нормата
обстоятелства. В разглеждания казус декларацията на жалбоподателя е била
приета.
Видно от изложеното
за Община Пловдив- МДТ не е налице нормативно установено задължение да уведомява
жалбоподателя, след като е приела коригиращата декларация по чл. 14 ЗМДТ, поради което не е налице и
мълчалив отказ. Липсата на подлежащ на оспорване акт, с оглед на фикцията
на чл. 58, ал. 1 АПК, прави съдебното производство
недопустимо. Съдът не установил наличието на абсолютна процесуална пречка за
разглеждане на искането, с което бил сезиран.
При това
положение на основание чл. 159, т. 1 от АПК жалбата като недопустима следва да
бъде оставена без разглеждане, а съдебното производство – прекратено.
Ето защо, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.З.К., ЕГН ********** *** ***,
чрез адвокат М. ***, отдел МДТ да се произнесе по искане с вх. №
21П-8782/21.09.2021 г.
ПРЕКРАТЯВА производството
по административно дело № 2817 по описа за 2021 г. на Административен съд –
Пловдив.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба в седмодневен срок от съобщаването пред Върховния административен
съд на Република България.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: