Решение по дело №7196/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 523
Дата: 8 април 2020 г. (в сила от 14 октомври 2020 г.)
Съдия: Момчил Александров Найденов
Дело: 20195330207196
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

523

 

гр.Пловдив, 23.03.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - IX наказателен състав в публично заседание на трети февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МОМЧИЛ НАЙДЕНОВ

 

при секретаря: МАГДАЛЕНА ТРАЙКОВА 

като разгледа АНД № 7196/2019г. по описа на ПРС, IX наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление № 36-0000178 от 18.04.2019г., издадено от А.В.Г., на длъжност **в Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Пловдив, с което на „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление – **, представлявано от Х.П.Х., на основание чл.104, ал.5 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева, за нарушение по чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година.

В жалбата се поддържа, че препис от наказателното постановление не е връчен на дружеството жалбоподател. Също оспорва описаното нарушение като поддържа, че дружеството е провело инструктаж на ** П.М.Д., в присъствието на двама свидетели, след което Д. е бил приканен да положи подписа си, дружеството е изпълнило задължението, си неправилно е ангажирана отговорността на същото. При условията на евентуалност предлага да бъде приложен реда на чл.28 от ЗАНН, доколкото дружеството е изпълнило задължението си да проведе инструктаж на неположилото подписа си инструктирано лице. Предлага наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно, постановено при нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Процесуалния представител на жалбоподателя – адвокат К. поддържа жалбата на изложените основания, сочи че ** Д. е бил инструктиран по телефона и на място в Испания, същият искал да се подпише на инструктажната книжка, която била в Р.България, след което същия изоставил камиона, същият има недобросъвестно поведение. Също предлага наказателното постановление да бъде отменено.  

Ответната страна – Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Пловдив не изпраща представител, в писмено становище сочи, че по безспорен начин са установени извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, като посочва, че ** Д. не е инструктиран, видно от инструктажната книга. Поддържа още, че при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление са спазени императивните изисквания на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както и че в случая не са налице предпоставки за преценка на случая като маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Предлага наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното: 

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/.

Съдът намира също, че е спазен преклузивния срок по чл.59, ал. 2 от ЗАНН, с оглед разпределението на доказателствената тежест, предвид следното:

На първо място следва да се посочи, че макар в обжалваното НП да е налице отбелязване по реда на чл. 58, ал. 2 от ЗАНН, че същото е влязло в сила на горното основание, то съдът не констатира същата процедура да е спазена. Съгласно чл. 58, ал. 2 от ЗАНН, когато нарушителят не се намери на посочения от него адрес, а новият му адрес е неизвестен, наказващият орган отбелязва това върху наказателното постановление и то се счита за връчено от деня на отбелязването. В случая, след запознаване с всички материали по делото не се установява жалбоподателят да е търсен на посочения от същия адрес и да не е намерен, данни в който смисъл изцяло липсват, налице е единствено отбелязване, че пратка е „непотърсена“. Очевидно е, че от последното не може да се направи извод за начина на връчване на пратката – дали на посочения адрес е установен или не представител на дружеството, направен ли в изобщо опит за връчване по надлежния ред или просто съобщението е оставено някъде, с надеждата да бъде намерено.

Ето защо и доколкото не е спазена процедурата на чл. 58, ал. 2 от ЗАНН и същевременно въззиваемата страна не представя доказателства за връчване на препис от наказателното постановление по реда на чл.58, ал.1 от ЗАНН, то съдът следва да приеме, че жалбата е депозирана в законоустановения 7-дневен срок съгласно чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

Ето защо жалбата следва да се приеме за процесуално допустима.

Разгледана по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна съдът установи следното:

На 18.01.2019г. бил сключен трудов договор между дружеството жалбоподател „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:********* – притежаващ лиценз за международен автомобилен превоз на товари срещу заплащане на ЕО № ****, валиден до 04.03.2025г. и ** П.М.Д., ЕГН: **********, по силата на който последният бил назначен на длъжност шофьор на товарен автомобил – международни превози.

На 22.01.2019г., около 22:02 часа, и ** П.М.Д. започнал работа в полза на „Н ТРАН“ ЕООД, като осъществил превоз с товарен автомобил с рег.№ **, без надлежно инструктира ** Д. за осигуряване спазването на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година и на Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година. Липсвал положен подпис на Д. в книгата за инструктаж на дружеството е този смисъл.

С оглед на горното и след извършване на комплексна проверка, на  18.03.2019г. свидетелят К.В.Ш. – в качеството му на ***към Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Пловдив, съставил АУАН с бланков № 260232 от 18.03.2019г. срещу „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:********* за нарушение на чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година, който АУАН бил съставен в присъствието и подписан от пълномощник жалбоподателя. Въз основа на същият акт било издадено обжалваното наказателно постановление.

Така описаната и възприета от съда фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от показанията на разпитания в хода на съдебното следствие свидетели Д.С.Х., Л.Г.К. и К.В.Ш., които съдът намира за последователни, логични, непротиворечиви и съответстващи на събраната по делото доказателствена съвкупност, поради което и преценява същите като истинни. От последните показания се установява начина на констатиране извършеното нарушение, обстоятелствата по същото, както и процедурата по съставяне на акта.

Горната фактическа обстановка се установява и от приложените по преписката писмени доказателства, а именно – заверени копия от Трудов договор от 18.01.2019г. между дружеството „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:********* и ** П.М.Д., ЕГН: ********** и Справка за приети и отхвърлени уведомления по чл.62, ал.5 от КТ от 18.01.2019г. – от които се установява възникване на трудовото правоотношение, Книга за инструктаж по безопасност и здраве при работа – начален инструктаж на „Н ТРАН“ ЕООД, от която се установява, че ** Д. не е положил подпис за проведен инструктаж, разпечатка от електронна карта от която се установява, че на 22.01.2019г., около 22:02 часа, ** П.М.Д. започнал работа в полза на „Н ТРАН“ ЕООД, като осъществил превоз с товарен автомобил с рег.№ **.

Относно приложението на процесуалните правила: С оглед изложеното,  съдът  след запознаване с приложените по дело АУАН и НП намира, че съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като материалната компетентност на административнонаказващия орган се установява от така представената Заповед № РД-08-249/15.05.2015г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, а тази на актосъставителя следва от разпоредбата на чл.92, ал1, от ЗАвП, вр. чл.91, ал.3 от ЗАвП. При съставянето на АУАН и при издаването на НП не са налице съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административно - наказателното производство по налагане на наказание санкция на жалбоподателя. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл.42 и чл.43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл.44 от ЗАНН в три дневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения по него. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл.57 от ЗАНН и в него не съществуват съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита на жалбоподателя. Спазени са  и сроковете по чл. 34  от ЗАНН. 

По отношение на правилността на наказателното постановление - в хода на съдебното следствие, при преценка на цялата доказателствена съвкупност, се установяват достатъчно данни за извършено деяние, с което дружество „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление – ** е нарушило разпоредбата на чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година, за това, че като субект, притежаващ лиценз за международен автомобилен превоз на товари срещу заплащане на ЕО № 12945, валиден до 04.03.2025г., на 22.01.2019г., около 22:02 часа, не е надлежно инструктирало ** си П.М.Д., ЕГН: ********** за осигуряване спазването на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година и на Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година.

Следва да се посочи, че Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година отменя Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен, съгласно посоченото в нормата на .10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година.

Установява се на следващо място, както и не е спорно между страните, че „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:********* е превозвач, притежаващ лиценз за международен автомобилен превоз на товари срещу заплащане на ЕО № ***, валиден до 04.03.2025г., както и че на 22.01.2019г. около 22:02 часа, ** си П.М.Д., ЕГН: ********** е осъществил превоз с в полза на дружеството. Ето защо и 22.01.2019г. около 22:02 часа в случая се явява времето на разглежданото нарушение.

На последно място, установява се още, че на 22.01.2019г. около 22:02 часа, ** си П.М.Д., ЕГН: ********** е осъществил същия превоз с в полза на дружеството без надлежно да е бил инструктиран за осигуряване спазването на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година и на Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година. Същото се установява от липсата положен подпис на Д. в книгата за инструктаж на дружеството.

Следва да се посочи, че нормата на чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година изрично предвижда надлежно инструктиране водачите, в който смисъл очевидно е, че същото задължение не може да бъде изпълнено с обаждане по телефона, нито с „изнесен“ инструктаж в друга държава, начина на провеждане на който остава неясен, още повече и предвид сочения от самия жалбоподател факт, че ** упорито не желаел да подпише Протокола от проведен първоначален инструктаж от 21.01.2019г., а искал да се подпише в Книгата за инструктаж, която прецизност и педантичност на Д. остава трудно обяснима, на фона на описаното от жалбоподателя останало негово поведение.

Още следва да се отбележи, че изцяло в тежест на дружеството е да организира дейността си така, че да отговаря на нормативните изисквания, включително и да ръководи дейността на работниците си за осигуряване горното. Ето защо в случая неотносими са възраженията на жалбоподателя, че нарушението било извършено по молба на **, че той пожелал инструктаж да му бъде направен по телефона и на друго място, не желаел да подпише определен документ, бил недобросъвестен и т.н.. Още по-малко отношение към разглежданото нарушение има последващо поведение на **, след извършване на разглежданото нарушение, а именно – изоставяне на камиона и др.. Предвид това последните факти, както и доказателствата за същите, не следва да се обсъждат от съда.

Не на последно място следва да се съобрази, че в случая е ангажирана отговорността на юридическо лице, която е обективна и безвиновна, в този смисъл – не подлежи на изследване дали дружеството има „вина“ за действията на Д., доколкото е установено, че последния е допуснат до осъществяване дейност в полза на дружеството, без последното да е изпълнило задълженията си по чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година.

Също така съдът намери, че в случая не се констатират основания за приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Конкретното установено нарушение, както и обстоятелствата по същото разкрива една степен на обществена опасност на деянието, типична за общия случай на нарушение разпоредбата на чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година, отчетена от законодателя при въздигане на деянието в нарушение. Процесното нарушение е такова на простото извършване и законодателят е предвидил обществената опасност на подобно деяние, като последната не е необходимо /и не е възможно/ да се установява във всеки отделен случай. Както вече бе посочено, наведените от жалбоподателя обстоятелства в този смисъл са неотносими към факта на извършване на нарушението, предвид последното – и към преценка условията за прилагане реда на чл.28 от ЗАНН.

При разглеждане въпроса за съответствието на наложеното наказание с тежестта на нарушението следва да се има предвид, че съгласно разпоредбата на чл.104, ал.5 от Закона за автомобилните превози, за процесното нарушение е предвидено административно наказание – имуществена санкция в размер от 2000 лева. В случая законодателят е предвидил наказание, без да предоставя възможност на наказващия орган да индивидуализира същото в определени граници. Санкционната разпоредба е приложена правилно, поради което следва неизбежният извод, че така наложеното наказание отговаря на тежестта на установеното нарушение.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. първо, пред. първо от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 36-0000178 от 18.04.2019г., издадено от А.В.Г., на длъжност **в Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Пловдив, с което на „Н ТРАН“ ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление – **, представлявано от Х.П.Х., на основание чл.104, ал.5 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева, за нарушение по чл.10 § 2, изр. 2 от Регламент (ЕО) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година.

 

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд – гр.Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс. 

                                              

                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ:  

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.И.