Решение по дело №123/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1400
Дата: 21 юли 2023 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1400

 

гр. Пловдив, 21 юли 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд – Пловдив, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и девети юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:                                                                                          

                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

            с участието на секретаря Таня Костадинова, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело123 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството е по реда на чл.215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на К.И.И., ЕГН ********** против Решение № 521, взето по Протокол № 22 от 24.11.2022г. на Общински съвет-Пловдив, с което е одобрен окончателен проект за изменение на Общия устройствен план на гр. Пловдив, в частта му за ПИ с идентификатор 56784.348.24 и ПИ 56784.348.2 по КККР на гр.Пловдив. 

Застъпва се становище, че актът е незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалните норми на ЗУТ. Като следващо нарушение се сочи, че за ПИ 56784.348.2 има одобрен ПУП-ПРЗ и той е действащ към датата на обжалваното решение на ОбС-Пловдив. Намира също така, че е нарушен принципът за съразмерност в административния процес. Искането е актът да се отмени в обжалваната част като незаконосъобразен. Претендират се разноски.       

Ответникът- Общински съвет- Пловдив, представляван от адв. Д.И.-пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата, като моли да се остави без уважение. Допълнителни съображения излага в представена по делото писмена защита. Претендира присъждане на сторените разноски в производството. 

Обнародвано е обявление в неофициален раздел на ДВ, бр.19 от 28.02.2023г. за образуването на настоящето производство, съгласно чл.218, ал.2 от ЗУТ, като в законо-установения срок не са подадени молби за конституиране на заинтересовани лица.

По допустимостта на жалбата настоящият състав на съда констатира следното:

Решение №521, взето с Протокол №22 от 24.11.2022г. на ОбС- Пловдив, е обнародвано в ДВ, бр.101 от 20.12.2022г., съгласно чл.127, ал.6 от ЗУТ. От своя страна, жалбата е подадена чрез куриерска фирма „Спиди“ на 03.01.2023г. или в рамките на законоустановения 14-дневен срок, съгласно чл.127, ал.12 от ЗУТ, според която норма, ОУП може да се обжалва по реда на чл.215, ал.1 в 14-дневен срок от обнародването в “Държавен вестник“ на акта за одобряването или приемането му от собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. А според разпоредбата на чл.127, ал.13 от ЗУТ, непосредствено засегнати от предвижданията на ОУП недвижими имоти са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони.

В случая, жалбоподателят се легитимира за собственик на ПИ с идентификатор 56784.348.24 и ПИ 56784.348.2 по КК и КР на гр. Пловдив, за което по делото е прието заверено копие на нотариален акт № 67, т.45, дело № 8891/2017г. на СВ-Пловдив и решение № 229/23.03.2009г. по бр. дело № 768/2008г. по описа на ПРС.

Според заключението на вещото лице арх.Св.И. по назначената съдебно-техническа експертиза (СТЕ), с процесния проект за изменение на ОУП- Пловдив от ПИ с идентификатор 56784.348.2 са образувани четири поземлени имота- 56784.348.45; 56784.348.46; 56784.348.47 и 56784.348.48, като първият от тях е с начин на тройно ползване- второстепенна улица.

Според настоящия състав на съда, направеното предвиждане за ПИ с идентификатор 56784.348.45 с процесния проект за изменение на ОУП като такъв за изграждане на улица предпоставя извод, че в имота се предвижда изграждане (изпълнение) на инфраструктура за широко обществено ползване по смисъла на чл.75, ал.1 от ЗУТ, които са публична собственост.

Съответно, ПИ с идентификатор 56784.348.2 е непосредствено засегнат от предвижданията на ОУП и за жалбоподателя е налице правен интерес по отношение на заявеното оспорване.

Следователно, като подадена при наличието на правен интерес и в съответствие с изискването за срочност на заявеното оспорване, жалбата се явява допустима, про-тивно на направеното възражение в тази насока от процесуалния представител на от-ветника.

Настоящият състав на съда, въз основа на събраните по делото доказателства и справки в публичните сайтове на община-Пловдив е съответните учреждения, намира за установено от фактическа страна следното:

С Решение №281, взето с Протокол №10 от 16.06.2016г. на ОбС- Пловдив, е одобрено планово задание за изменение на ОУП- Пловдив.

С Решение №292, взето с Протокол №16 от 14.09.2017г. на ОбС- Пловдив, е одобрено допълнение към задание за изменение на ОУП- Пловдив и е разрешено изработването на проект за изменение на ОУП- Пловдив, одобрен с Решение №375, взето с Протокол №16 от 05.09.2007г. на ОбС- Пловдив.  

С писмо Вх.№16-ИС-217/1/ от 26.10.2016г. по повод подадено уведомление за изменение на ОУП- Пловдив, Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ)– Пловдив уведомява община Пловдив, че същото подлежи на задължителна екологична оценка.

С писмо на Министерство на културата с Вх.№16-ИС-217 от 26.04.2017г. е съгласувано задание за изменение на ОУП- Пловдив.

След проведена процедура по Закона за обществените поръчки е определен изпълнител и сключен Договор за възлагане на обществена поръчка №18-ДГ-848 от 17.09.2018г. между Община Пловдив и “БУЛПЛАН“ ООД, ЕИК *********, за изработване на проект за изменение на ОУП на Община Пловдив. В изпълнение на посочения договор за възлагане на обществена поръчка и съгласно сроковете и рамките за изработване на предварителния проект е внесен ескиз на проект за изменение на ОУП- Пловдив с цел дефиниране визия, цели и сценарии за развитие и пакет от общи устройствени решения и принципи – концептуална основа на проекта за изменение на ОУП, с цел осигуряване на най-висока степен на реализация на общинската устройствена политика. Внесеният ескиз е разгледан с Протокол №19, т.1 от 17.05.2019г. на Експертен съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при Община Пловдив.

С писмо Вх.№18-Ф-8165/109/ от 21.10.2019г. от изпълнителя “БУЛПЛАН“ ООД е внесен проект за изменение на ОУП- Пловдив – фаза Предварителен проект, ведно с Доклад за оценка степента на въздействие на ОУП- Пловдив върху предметите и целите на опазване в защитените зони от мрежата НАТУРА 2000 и Екологична оценка – работен вариант. Проектът е изпратен за запознаване и становища по чл.127, ал.2 от ЗУТ на заинтересуваните централни и териториални администрации, специализираните контролни органи и експлоатационни дружества.

Организирано е представяне на проекта на 14.02.2020г. и 21.02.2020г. за централни и териториални администрации, специализираните контролни органи, експлоатационни дружества, професионални гилдии и други.

Извършена е процедура в РИОСВ- Пловдив и с писмо от РИОСВ- Пловдив техен №ОВОС-1463-8 от 29.07.2020г. /Вх.№18-Ф-8165/159/ от 29.07.2020г. на община Пловдив/ е дадена положителна оценка на Доклад за оценка степента на въздействие на ОУП- Пловдив върху предметите и целите на опазване в защитените зони от мрежата НАТУРА 2000, като част от процедурата по приемане на ЕО (екологична оценка, неприложен по делото).

На основание и в изпълнение изискванията на чл.127, ал.1 от ЗУТ (и чл.20, ал.1, т.1 от Наредбата за извършване на екологични оценки на планове и програми) проектът за изменение на ОУП- Пловдив – фаза предварителен проект е съобщен, включително и публикуван в сайта на община Пловдив на 21.09.2020г., според приетите по делото заверени копия на нарочен констативен протокол, разпечатки от страницата на община Пловдив в интернет, извадка от регионален ежедневник- вестник “Марица“ и извадка от национален ежедневник- вестник “24 часа“.

Проведено е обществено обсъждане в шест отделни сесии за шестте адми-нистративни района на гр. Пловдив от 26.10.2020г. до 28.10.2020г. За общественото обсъждане са съставени протоколи, както следва: Район “Централен“ – 26.10.2020г., Район “Северен“ – 26.10.2020г., Район “Западен“ – 27.10.2020г., Район “Южен“ – 27.10.2020г., Район “Източен“ – 28.10.2020г., Район “Тракия“ – 28.10.2020г.   

Внесеният предварителен проект за изменение на ОУП- Пловдив, заедно с постъпили предложения и възражения към него е разгледан от ЕСУТ при Община Пловдив и е взето решение по т.1, Протокол №32 от 01.10.2021г. На изпълнителя “БУЛПЛАН“ ООД е възложено да отрази решенията на протокола и представи коригиран проект за разглеждане.

Извършена е процедура по Закона за опазване на околната среда в РИОСВ- Пловдив и със Становище по екологична оценка №ПВ-2-ІІІ/2022г. е съгласувано изменение на Общ устройствен план на Община Пловдив. С писмо на РИОСВ– Пловдив Вх.№22-ИС-68/8/ от 30.08.2022г. в Община Пловдив, общината е уведомена, че становището е влязло в законна сила.

С писмо Вх.№18-П-8165/230/ от 23.12.2021г. от “БУЛПЛАН“ ООД е внесен коригиран проект за изменение на ОУП във връзка с изпълнение решенията на Протокол №32, т.1 от 01.10.2021г. на ЕСУТ.

Коригираният проект е разгледан от ЕСУТ при община Пловдив и с Решение по т.1, взето с Протокол №26 от 31.08.2022г. е приет Проект за изменение на ОУП– Пловдив фаза Предварителен проект и Правила и нормативи за прилагане.

С писмо Вх.№18-Ф-8165/246/ от 12.09.2022г. от изпълнителя “БУЛПЛАН“ ООД е внесен в Община Пловдив проект за изменение на ОУП на Община Пловдив – фаза окончателен проект.

С писмо Вх.№18-Ф-8165/249/ от 30.09.2022г. на МРРБ е съгласувано изменение на ОУП на Община Пловдив.

С писмо Изх.№СТ-84-780 от 04.10.2022г. на Министерството на културата е съгласувало изменение на ОУП на Община Пловдив.

На основание и в изпълнение изискванията на чл.127, ал.3 от ЗУТ проектът за изменение на ОУП на Община Пловдив – фаза Окончателен проект е разгледан от ЕСУТ и е взето Решение по т.1, Протокол №33 от 17.11.2022г. за приемане на Проект за изменение на ОУП – Пловдив фаза Окончателен проект и Правила и нормативи за прилагане.  

Предложено е на Кмета на Община Пловдив да внесе в Общински съвет – Пловдив доклад за одобряване на проекта за изменение на ОУП- Пловдив.

Изготвено е предложение от заместник-кмет “Финанси и стопански дейности“, изпълняващ длъжността кмет на община Пловдив, адресирано до ОбС- Пловдив, да бъде одобрен окончателен проект за изменение на ОУП- Пловдив, с Вх.№22ХI-575 от 17.11.2022г., представляващо доклад по смисъла на чл.127, ал.6 от ЗУТ.

Предложението е разгледано и одобрено от постоянни комисии към ОбС- Пловдив, както следва: от Правна комисия - на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18-11-2022г.; от Комисия по бюджет и финанси – на 18.11.2022г., според нарочен протокол  №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по екология и комунални дейности – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по здравеопазване и социални дейности – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по образование, наука, вероизповедание и етнически въпроси – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по общинска собственост и стопански дейности – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.1.2022г.; от Комисия по култура, туризъм, евроинтеграция и международни отношения – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по устройство на територията и жилищна политика – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по обществен ред, транспорт и защита при бедствия – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по младежки дейности и спорт – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия за противодействие на корупцията – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.

На 24.11.2022г. е проведено заседание на ОбС- Пловдив, на което е прието Решение № 521. Посочи се вече, че Решение № 521, взето с Протокол № 22 от 24.11.2022г. на ОбС- Пловдив, е обнародване в ДВ, бр.101 от 20.12.2022г., като за същото е публикувано и нарочно обявление на страницата на община Пловдив, съгласно чл.127, ал.6, изр.3 от ЗУТ.  

Прието е и заключение по СТЕ, оспорено в т. 2 и т. 3 от страна на жалбоподателя. Съдът дава вяра на заявеното и защитено в съдебно заседание заключение по СТЕ, като професионално изготвено и отговарящо на въпросите и целите, за които е допусната съдебно-техническа експертиза по делото.       

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.  

Решение № 521, взето с Протокол № 22 от 24.11.2022г. на ОбС- Пловдив, е прието от компетентен орган, съгласно чл.127, ал.6 от ЗУТ, като същото е прието с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници (39 от общо 51 присъствали на заседанието), съгласно чл.27, ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА.

Съгласно установеното от нормите на чл.103, ал.1 и ал. 2 от ЗУТ, устройствените планове са общи и подробни, като общите устройствени планове определят преоблада-ващото предназначение и начин на устройство на отделните структурни части на тери-ториите, обхванати от плана.

Съгласно чл.7, ал.1 от ЗУТ, според основното им предназначение, определено с концепциите и схемите за пространствено развитие и общите устройствени планове, териториите в страната са: урбанизирани територии (населени места, селищни образу-вания и индустриални паркове извън границите на населените места и селищните образувания), земеделски територии, горски територии, защитени територии, нарушени територии за възстановяване, територии, заети от води и водни обекти, и територии на транспорта.

Правната норма на чл. 125, ал. 5 от ЗУТ има следното съдържание: Съществуващ законен строеж, за завършване на който има действащо разрешение за строеж задължително се отразява в проекта за изменение на действащите подробни устройствени планове тоест визира се фактически извършено строителство, сочещо на приложен застроителен план. Втората хипотеза на чл. 125, ал. 5 от ЗУТ се отнася до издадените разрешения за строеж, но преди да е приложен застроителният план с полагане на фундамент. Съгласно  чл. 103а ал. 1 от ЗУТ в актуалната му редакция от 2015г, с общия устройствен план не може да се изменя предназначението, начина и характера на застрояването на поземлените имоти, определени с подробен устройствен план, който е влязъл в сила към датата на издаване на разрешението по  чл. 124 от ЗУТ. Забраната се отнася до всички влезлите в сила подробни устройствени планове към посочения момент, независимо дали са приложени или не –достатъчно е да са влезли в сила. Изключение от забрана за промяна на предназначението, начина и характера на застрояването се допуска само за изграждане на обекти публична държавна или общинска собственост, както и с цел защита на изрично посочените обществени интереси. Следователно при буквален прочит на  чл. 103а ал. 1 от ЗУТ се налага изводът, че ОУП може да изменя предназначението, но начина и характера на застрояване на поземлените имоти, определени с приложен план за застрояване не може да се променят. Този извод следва от редакцията на чл. 103а ал. 3 в сила от 07.02.2017г – спира се прилагането на подробните устройствени планове в частите им, в които с общия устройствен план се предвижда промяна, както и от разпоредбата на чл. 125, ал. 5 изречение първо от ЗУТ. По отношение на неприложените ПУП-ПЗ, но с издадени разрешения за строеж е необходимо съгласието на собственика. Следователно промяната на предназначението на имотите не настъпва с влизане в сила на ОУП, който попада в изключението на  чл. 103а ал. 1 от ЗУТ, а се извършва правно с изменението на подробните устройствени планове по силата на чл. 103, ал. 3 от ЗУТ – следва се реда на чл. 134, ал. 2 вр. с ал. 1, т. 1 от ЗУТ, което влече прилагане и на чл. 125, ал. 5 от ЗУТ. В настоящия случай този ред не е спазен при издаване на оспореното Решение на общински съвет Пловдив, в обжалваната част. 

Нарушени са разпоредби на ЗУТ, при това императивни, за съответствие на предназначението на имота по ПУП-ПР с предназначението, което е предписано от  ОУП. Този извод не се променя и от даденото експертно становище по СТЕ, че новите предвиждания на ОУП са по-благоприятни за имотите на жалбоподателя. Това дори и да е така, следва актът да е издаден в съответствие с материалните норми. 

Поради изложените съображения, съдът намира, че процесното решение, в обжалваната му част, е прието в нарушение на материалноправните разпоредби, поради което е незаконосъобразно и ще следва да бъде отменено, а жалбата срещу му като основателна да бъде уважена.   

По разноските. 

При този изход на делото жалбоподателят има право на разноски и като поискани своевременно следва да му се присъдят. Същите се установиха в общ размер на 2173,30лв.- 10лв. внесена ДТ, 40 лв. такса за обнародване на съобщение в ДВ, 873,30лв. възнаграждение на вещото лице по СТЕ и 1250лв. заплатен адвокатски хонорар.  

Водим от горното, Административен съд-Пловдив, І отделение, ХVІІІ състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалбата на К.И.И., ЕГН **********, Решение № 521, взето по Протокол № 22 от 24.11.2022г. на Общински съвет-Пловдив, с което е одобрен окончателен проект за изменение на Общия устройствен план на гр. Пловдив, в частта му за ПИ с идентификатор 56784.348.24 и ПИ 56784.348.2 по КККР на гр.Пловдив.  

ОСЪЖДА Общински съвет-Пловдив да заплати на К.И.И., ЕГН ********** сумата от 2173,30/двехиляди стоседемдесет и три лв. и 0,30ст./ лева разноски по делото.  

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

  

                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: