Р Е Ш Е Н И Е
№ 1400
гр. Пловдив, 21 юли 2023 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – Пловдив, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно
заседание на двадесет и девети юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН
РУСЕВ
с
участието на секретаря Таня Костадинова, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 123 по описа за 2023
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка
с чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на К.И.И., ЕГН ********** против Решение № 521, взето
по Протокол № 22 от 24.11.2022г. на Общински съвет-Пловдив, с което е одобрен
окончателен проект за изменение на Общия устройствен план на гр. Пловдив, в
частта му за ПИ с идентификатор 56784.348.24 и ПИ 56784.348.2 по КККР на
гр.Пловдив.
Застъпва се становище, че актът е
незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалните норми на ЗУТ. Като
следващо нарушение се сочи, че за ПИ 56784.348.2 има одобрен ПУП-ПРЗ и той е
действащ към датата на обжалваното решение на ОбС-Пловдив. Намира също така, че
е нарушен принципът за съразмерност в административния процес. Искането е актът
да се отмени в обжалваната част като незаконосъобразен. Претендират се
разноски.
Ответникът- Общински
съвет- Пловдив, представляван от адв. Д.И.-пълномощник, изразява становище за
неоснователност на жалбата, като моли да се остави без уважение. Допълнителни
съображения излага в представена по делото писмена защита. Претендира
присъждане на сторените разноски в производството.
Обнародвано е обявление в
неофициален раздел на ДВ, бр.19 от 28.02.2023г. за образуването на настоящето
производство, съгласно чл.218, ал.2 от ЗУТ, като в законо-установения срок не
са подадени молби за конституиране на заинтересовани лица.
По допустимостта на
жалбата настоящият състав на съда констатира следното:
Решение №521, взето с
Протокол №22 от 24.11.2022г. на ОбС- Пловдив, е обнародвано в ДВ, бр.101 от
20.12.2022г., съгласно чл.127, ал.6 от ЗУТ. От своя страна, жалбата е подадена
чрез куриерска фирма „Спиди“ на 03.01.2023г. или в рамките на законоустановения
14-дневен срок, съгласно чл.127, ал.12 от ЗУТ, според която норма, ОУП може да
се обжалва по реда на чл.215, ал.1 в 14-дневен срок от обнародването в
“Държавен вестник“ на акта за одобряването или приемането му от собствениците
на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. А според
разпоредбата на чл.127, ал.13 от ЗУТ, непосредствено засегнати от
предвижданията на ОУП недвижими имоти са имотите, за които е предвидено изграждане
на обекти – публична собственост на държавата или общината, или за които се
установяват ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси –
опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски,
горски и защитени територии и защитени зони.
В случая, жалбоподателят
се легитимира за собственик на ПИ с идентификатор 56784.348.24 и ПИ 56784.348.2
по КК и КР на гр. Пловдив, за което по делото е прието заверено копие на
нотариален акт № 67, т.45, дело № 8891/2017г. на СВ-Пловдив и решение №
229/23.03.2009г. по бр. дело № 768/2008г. по описа на ПРС.
Според заключението на
вещото лице арх.Св.И. по назначената съдебно-техническа експертиза (СТЕ), с
процесния проект за изменение на ОУП- Пловдив от ПИ с идентификатор 56784.348.2
са образувани четири поземлени имота- 56784.348.45; 56784.348.46; 56784.348.47
и 56784.348.48, като първият от тях е с начин на тройно ползване- второстепенна
улица.
Според настоящия състав
на съда, направеното предвиждане за ПИ с идентификатор 56784.348.45 с процесния
проект за изменение на ОУП като такъв за изграждане на улица предпоставя извод,
че в имота се предвижда изграждане (изпълнение) на инфраструктура за широко
обществено ползване по смисъла на чл.75, ал.1 от ЗУТ, които са публична
собственост.
Съответно, ПИ с
идентификатор 56784.348.2 е непосредствено засегнат от предвижданията на ОУП и
за жалбоподателя е налице правен интерес по отношение на заявеното оспорване.
Следователно, като
подадена при наличието на правен интерес и в съответствие с изискването за
срочност на заявеното оспорване, жалбата се явява допустима, про-тивно на
направеното възражение в тази насока от процесуалния представител на
от-ветника.
Настоящият състав на
съда, въз основа на събраните по делото доказателства и справки в публичните
сайтове на община-Пловдив е съответните учреждения, намира за установено от
фактическа страна следното:
С Решение №281, взето с
Протокол №10 от 16.06.2016г. на ОбС- Пловдив, е одобрено планово задание за
изменение на ОУП- Пловдив.
С Решение №292, взето с
Протокол №16 от 14.09.2017г. на ОбС- Пловдив, е одобрено допълнение към задание
за изменение на ОУП- Пловдив и е разрешено изработването на проект за изменение
на ОУП- Пловдив, одобрен с Решение №375, взето с Протокол №16 от 05.09.2007г.
на ОбС- Пловдив.
С писмо Вх.№16-ИС-217/1/
от 26.10.2016г. по повод подадено уведомление за изменение на ОУП- Пловдив,
Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ)– Пловдив уведомява
община Пловдив, че същото подлежи на задължителна екологична оценка.
С писмо на Министерство
на културата с Вх.№16-ИС-217 от 26.04.2017г. е съгласувано задание за изменение
на ОУП- Пловдив.
След проведена процедура
по Закона за обществените поръчки е определен изпълнител и сключен Договор за
възлагане на обществена поръчка №18-ДГ-848 от 17.09.2018г. между Община Пловдив
и “БУЛПЛАН“ ООД, ЕИК *********, за изработване на проект за изменение на ОУП на
Община Пловдив. В изпълнение на посочения договор за възлагане на обществена
поръчка и съгласно сроковете и рамките за изработване на предварителния проект
е внесен ескиз на проект за изменение на ОУП- Пловдив с цел дефиниране визия,
цели и сценарии за развитие и пакет от общи устройствени решения и принципи –
концептуална основа на проекта за изменение на ОУП, с цел осигуряване на
най-висока степен на реализация на общинската устройствена политика. Внесеният
ескиз е разгледан с Протокол №19, т.1 от 17.05.2019г. на Експертен съвет по
устройство на територията (ЕСУТ) при Община Пловдив.
С писмо
Вх.№18-Ф-8165/109/ от 21.10.2019г. от изпълнителя “БУЛПЛАН“ ООД е внесен проект
за изменение на ОУП- Пловдив – фаза Предварителен проект, ведно с Доклад за
оценка степента на въздействие на ОУП- Пловдив върху предметите и целите на
опазване в защитените зони от мрежата НАТУРА 2000 и Екологична оценка – работен
вариант. Проектът е изпратен за запознаване и становища по чл.127, ал.2 от ЗУТ
на заинтересуваните централни и териториални администрации, специализираните
контролни органи и експлоатационни дружества.
Организирано е представяне на проекта на 14.02.2020г.
и 21.02.2020г. за централни и териториални администрации, специализираните
контролни органи, експлоатационни дружества, професионални гилдии и други.
Извършена е процедура в
РИОСВ- Пловдив и с писмо от РИОСВ- Пловдив техен №ОВОС-1463-8 от 29.07.2020г.
/Вх.№18-Ф-8165/159/ от 29.07.2020г. на община Пловдив/ е дадена положителна
оценка на Доклад за оценка степента на въздействие на ОУП- Пловдив върху
предметите и целите на опазване в защитените зони от мрежата НАТУРА 2000, като
част от процедурата по приемане на ЕО (екологична оценка, неприложен по
делото).
На основание и в
изпълнение изискванията на чл.127, ал.1 от ЗУТ (и чл.20, ал.1, т.1 от Наредбата
за извършване на екологични оценки на планове и програми) проектът за изменение
на ОУП- Пловдив – фаза предварителен проект е съобщен, включително и публикуван
в сайта на община Пловдив на 21.09.2020г., според приетите по делото заверени
копия на нарочен констативен протокол, разпечатки от страницата на община Пловдив
в интернет, извадка от регионален ежедневник- вестник “Марица“ и извадка от
национален ежедневник- вестник “24 часа“.
Проведено е обществено
обсъждане в шест отделни сесии за шестте адми-нистративни района на гр. Пловдив
от 26.10.2020г. до 28.10.2020г. За общественото обсъждане са съставени
протоколи, както следва: Район “Централен“ – 26.10.2020г., Район “Северен“ –
26.10.2020г., Район “Западен“ – 27.10.2020г., Район “Южен“ – 27.10.2020г.,
Район “Източен“ – 28.10.2020г., Район “Тракия“ – 28.10.2020г.
Внесеният предварителен
проект за изменение на ОУП- Пловдив, заедно с постъпили предложения и
възражения към него е разгледан от ЕСУТ при Община Пловдив и е взето решение по
т.1, Протокол №32 от 01.10.2021г. На изпълнителя “БУЛПЛАН“ ООД е възложено да
отрази решенията на протокола и представи коригиран проект за разглеждане.
Извършена е процедура по
Закона за опазване на околната среда в РИОСВ- Пловдив и със Становище по
екологична оценка №ПВ-2-ІІІ/2022г. е съгласувано изменение на Общ устройствен
план на Община Пловдив. С писмо на РИОСВ– Пловдив Вх.№22-ИС-68/8/ от
30.08.2022г. в Община Пловдив, общината е уведомена, че становището е влязло в
законна сила.
С писмо
Вх.№18-П-8165/230/ от 23.12.2021г. от “БУЛПЛАН“ ООД е внесен коригиран проект
за изменение на ОУП във връзка с изпълнение решенията на Протокол №32, т.1 от
01.10.2021г. на ЕСУТ.
Коригираният проект е
разгледан от ЕСУТ при община Пловдив и с Решение по т.1, взето с Протокол №26
от 31.08.2022г. е приет Проект за изменение на ОУП– Пловдив фаза Предварителен
проект и Правила и нормативи за прилагане.
С писмо
Вх.№18-Ф-8165/246/ от 12.09.2022г. от изпълнителя “БУЛПЛАН“ ООД е внесен в
Община Пловдив проект за изменение на ОУП на Община Пловдив – фаза окончателен
проект.
С писмо
Вх.№18-Ф-8165/249/ от 30.09.2022г. на МРРБ е съгласувано изменение на ОУП на
Община Пловдив.
С писмо Изх.№СТ-84-780
от 04.10.2022г. на Министерството на културата е съгласувало изменение на ОУП
на Община Пловдив.
На основание и в
изпълнение изискванията на чл.127, ал.3 от ЗУТ проектът за изменение на ОУП на
Община Пловдив – фаза Окончателен проект е разгледан от ЕСУТ и е взето Решение
по т.1, Протокол №33 от 17.11.2022г. за приемане на Проект за изменение на ОУП
– Пловдив фаза Окончателен проект и Правила и нормативи за прилагане.
Предложено е на Кмета на
Община Пловдив да внесе в Общински съвет – Пловдив доклад за одобряване на
проекта за изменение на ОУП- Пловдив.
Изготвено е предложение
от заместник-кмет “Финанси и стопански дейности“, изпълняващ длъжността кмет на
община Пловдив, адресирано до ОбС- Пловдив, да бъде одобрен окончателен проект
за изменение на ОУП- Пловдив, с Вх.№22ХI-575 от 17.11.2022г., представляващо
доклад по смисъла на чл.127, ал.6 от ЗУТ.
Предложението е разгледано
и одобрено от постоянни комисии към ОбС- Пловдив, както следва: от Правна
комисия - на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18-11-2022г.; от
Комисия по бюджет и финанси – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по екология и
комунални дейности – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от
18.11.2022г.; от Комисия по здравеопазване и социални дейности – на 18.11.2022г.,
според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по образование, наука,
вероизповедание и етнически въпроси – на 18.11.2022г., според нарочен протокол
№21 от 18.11.2022г.; от Комисия по общинска собственост и стопански дейности –
на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.1.2022г.; от Комисия по
култура, туризъм, евроинтеграция и международни отношения – на 18.11.2022г., според
нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по устройство на територията и
жилищна политика – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.;
от Комисия по обществен ред, транспорт и защита при бедствия – на 18.11.2022г.,
според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от Комисия по младежки дейности и
спорт – на 18.11.2022г., според нарочен протокол №21 от 18.11.2022г.; от
Комисия за противодействие на корупцията – на 18.11.2022г., според нарочен
протокол №21 от 18.11.2022г.
На 24.11.2022г. е
проведено заседание на ОбС- Пловдив, на което е прието Решение № 521. Посочи се
вече, че Решение № 521, взето с Протокол № 22 от 24.11.2022г. на ОбС- Пловдив,
е обнародване в ДВ, бр.101 от 20.12.2022г., като за същото е публикувано и
нарочно обявление на страницата на община Пловдив, съгласно чл.127, ал.6, изр.3
от ЗУТ.
Прието е и заключение по
СТЕ, оспорено в т. 2 и т. 3 от страна на жалбоподателя. Съдът дава вяра на
заявеното и защитено в съдебно заседание заключение по СТЕ, като професионално
изготвено и отговарящо на въпросите и целите, за които е допусната
съдебно-техническа експертиза по делото.
При така установената
фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за
проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила.
Решение № 521, взето с
Протокол № 22 от 24.11.2022г. на ОбС- Пловдив, е прието от компетентен орган,
съгласно чл.127, ал.6 от ЗУТ, като същото е прието с мнозинство повече от
половината от присъстващите съветници (39 от общо 51 присъствали на
заседанието), съгласно чл.27, ал.3 от Закона за местното самоуправление и
местната администрация, във връзка с чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА.
Съгласно установеното от
нормите на чл.103, ал.1 и ал. 2 от ЗУТ, устройствените планове са общи и
подробни, като общите устройствени планове определят преоблада-ващото
предназначение и начин на устройство на отделните структурни части на
тери-ториите, обхванати от плана.
Съгласно чл.7, ал.1 от ЗУТ, според основното им предназначение, определено с концепциите и схемите за
пространствено развитие и общите устройствени планове, териториите в страната
са: урбанизирани територии (населени места, селищни образу-вания и индустриални
паркове извън границите на населените места и селищните образувания),
земеделски територии, горски територии, защитени територии, нарушени територии
за възстановяване, територии, заети от води и водни обекти, и територии на
транспорта.
Правната норма на чл.
125, ал. 5 от ЗУТ има следното съдържание: Съществуващ законен строеж, за
завършване на който има действащо разрешение за строеж задължително се отразява
в проекта за изменение на действащите подробни устройствени планове тоест визира
се фактически извършено строителство, сочещо на приложен застроителен план.
Втората хипотеза на чл. 125, ал. 5 от ЗУТ се отнася до издадените разрешения за
строеж, но преди да е приложен застроителният план с полагане на фундамент.
Съгласно чл. 103а ал. 1 от ЗУТ в
актуалната му редакция от 2015г, с общия устройствен план не може да се изменя
предназначението, начина и характера на застрояването на поземлените имоти,
определени с подробен устройствен план, който е влязъл в сила към датата на
издаване на разрешението по чл. 124 от ЗУТ. Забраната се отнася до всички влезлите в сила подробни устройствени
планове към посочения момент, независимо дали са приложени или не –достатъчно е
да са влезли в сила. Изключение от забрана за промяна на предназначението, начина
и характера на застрояването се допуска само за изграждане на обекти публична
държавна или общинска собственост, както и с цел защита на изрично посочените
обществени интереси. Следователно при буквален прочит на чл. 103а ал. 1 от ЗУТ се налага изводът, че
ОУП може да изменя предназначението, но начина и характера на застрояване на
поземлените имоти, определени с приложен план за застрояване не може да се
променят. Този извод следва от редакцията на чл. 103а ал. 3 в сила от
07.02.2017г – спира се прилагането на подробните устройствени планове в частите
им, в които с общия устройствен план се предвижда промяна, както и от
разпоредбата на чл. 125, ал. 5 изречение първо от ЗУТ. По отношение на
неприложените ПУП-ПЗ, но с издадени разрешения за строеж е необходимо
съгласието на собственика. Следователно промяната на предназначението на
имотите не настъпва с влизане в сила на ОУП, който попада в изключението
на чл. 103а ал. 1 от ЗУТ, а се извършва
правно с изменението на подробните устройствени планове по силата на чл. 103,
ал. 3 от ЗУТ – следва се реда на чл. 134, ал. 2 вр. с ал. 1, т. 1 от ЗУТ, което
влече прилагане и на чл. 125, ал. 5 от ЗУТ. В настоящия случай този ред не е
спазен при издаване на оспореното Решение на общински съвет Пловдив, в обжалваната
част.
Нарушени са разпоредби
на ЗУТ, при това императивни, за съответствие на предназначението на имота по
ПУП-ПР с предназначението, което е предписано от ОУП. Този извод не се променя и от даденото
експертно становище по СТЕ, че новите предвиждания на ОУП са по-благоприятни за
имотите на жалбоподателя. Това дори и да е така, следва актът да е издаден в
съответствие с материалните норми.
Поради изложените съображения, съдът намира, че
процесното решение, в обжалваната му част, е прието в нарушение на
материалноправните разпоредби, поради което е незаконосъобразно и ще следва да
бъде отменено, а жалбата срещу му като основателна да бъде уважена.
По разноските.
При този изход на делото жалбоподателят има право
на разноски и като поискани своевременно следва да му се присъдят. Същите се
установиха в общ размер на 2173,30лв.- 10лв. внесена ДТ, 40 лв. такса за
обнародване на съобщение в ДВ, 873,30лв. възнаграждение на вещото лице по СТЕ и
1250лв. заплатен адвокатски хонорар.
Водим от горното, Административен съд-Пловдив, І
отделение, ХVІІІ състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалбата
на К.И.И., ЕГН **********, Решение № 521, взето по
Протокол № 22 от 24.11.2022г. на Общински съвет-Пловдив, с което е одобрен
окончателен проект за изменение на Общия устройствен план на гр. Пловдив, в
частта му за ПИ с идентификатор 56784.348.24 и ПИ 56784.348.2 по КККР на
гр.Пловдив.
ОСЪЖДА Общински съвет-Пловдив да заплати на К.И.И., ЕГН ********** сумата от 2173,30/двехиляди стоседемдесет и три
лв. и 0,30ст./ лева разноски по делото.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: