Решение по дело №1541/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 97
Дата: 28 януари 2021 г. (в сила от 27 май 2021 г.)
Съдия: Веселин Георгиев Белев
Дело: 20207040701541
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 97

гр.Бургас, 28.01.2021г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, двадесет и първи състав, в открито заседание на 11 януари през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

СЪДИЯ : Веселин Белев

 

при участието на секретаря Сийка Хардалова, в присъствието на прокурора …………………, като разгледа докладваното от съдия Белев а.д. № 1541 по описа на съда за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството по делото е по оспорване на индивидуални административни актове, по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Жалбоподател е И.Г.Г., ЕГН:********** с адрес ***. Жалбоподателят участва в производството лично.

Ответник по жалбата началника на СГКК Бургас. Ответникът не взема участие в съдебно заседание, редовно призован.

Предмет на оспорване е обективиран в писмо изх.№ 20-39801/24.06.2020г. отказ по искане на жалбоподателя вх.№ 01-133947/13.03.2020г. относно промяна на отбелязаното в кадастралния регистър трайното предназначение на територията и начина на трайно ползване за поземлен имот с идентификатор 00878.107.395 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Ахтопол. В мотивите за отказа си органът е посочил, че данните относно предназначението, съответно и ползването на имота, са съобразени с действащите планове и карти, одобрени по реда на ЗСПЗЗ.

В жалбата се оспорват изводите на ответника, според които не са налице предвидени в закона основания за извършване на исканата промяна в кадастралния регистър. Твърди се, че предназначението на територията като земеделска е отпаднало още през 1987-88г., когато същата е отредена за изграждане на ваканционно селище Ахтопол-Север. Мероприятието било реализирано. Твърди се и това, че в последващите години територията е ползвана за курортни цели – разположени са бунгала, стопанисвани от Съюза на слепите в България. В последствие бунгалата са изоставени и разрушени. Понастоящем в имота стоят бетоновите основи на бунгалата. Територията след 1988г. не е била ползвана за земеделски цели. За тези обстоятелства органът не събрал доказателства, поради което се произнесъл с оспорения отказ без да изясни фактическата обстановка. Иска се съдът да отмени като незаконосъобразен отказа и да върне преписката за произнасяне след събиране на необходимите доказателства. Иска се присъждане на разноски. Сочат се доказателства.

Ответникът е представил е заверено копие от преписката по приемане на оспорения акт. В придружителното писмо е поместил бланкетно становище за недопустимост и неоснователност на жалбата. Иска присъждане на разноски и намаляване на разноските на жалбоподателя в частта относно евентуално заплатеното адвокатско възнаграждение. Не сочи нови доказателства.

Жалбата е подадена в срок, от лице, което е адресат да отказа, поради което е допустима.

За да се произнесе по същество на така поставения за решаване спор съдът взе предвид следното.

Съгласно чл.54 ал.4 от ЗКИР измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. В случая отказът за изменение на поисканите от жалбоподателя изменения кадастралния регистър е постановен от началника на СГКК Бургас, а недвижимия имот се намира в област Бургас. Отказът е издаден от компетентен орган и липсва основание за оспорването му по чл.146 т.1 от АПК.

Съгласно чл.51 ал.3 от ЗКИР измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община. В случая производството пред административния орган е надлежно образувано въз основа на заявление от жалбоподателя Г. с рег.№ 01-133947/13.03.2020г. Заявителят има интерес от извършеното заявяване, тъй като се легитимира като собственик на ПИ с идентификатор 00878.107.395 въз основа на постановление за възлагане на недвижим имот от 09.11.2018г. по и.д. № 20128000400155/2012г. на ЧСИ Ивелина Божилова гр.Бургас.

За да се произнесе по направеното искане органът е взел предвид, че собствеността върху имота е възстановена на предходни спрямо Г. собственици по реда на ЗСПЗЗ, като земеделска земя. Събрал доказателства – решение № К3-18/18.08.1988г. на Комисията за земята, т.21 и графичен материал към него, с което се предоставят на ЦС на БПС за изграждане на ваканционно селище Ахтопол – север, 230 дка некатегоризирана земя, в т.ч.30 дка дере, в които имота на заявителя не попада.

Обжалваният пред съда отказ е постановен при непълнота на доказателствата и неправилно приложение на материалния закон – основания за оспорването му по чл.146 т.3 и 4 от АПК.

По делото е назначена съдебнотехническа експертиза, чрез заключението по която се установиха значими за правилното решаване на спора факти.

Установи се, че кадастралната карта и кадастралните регистри за гр.Ахтопол и в частност за процесния ПИ с идентификатор 00878.107.395 са одобрени със заповед на изпълнителния директор на АК от 24.08.2006г.

Установи се, че за първи път на 29.04.1998г. имота е отразен в картата на възстановената собственост по ЗСПЗЗ с № 107395, землище на гр.Ахтопол, м.Коросията, вид на територията – за нуждите на селското стопанство, при начин на трайно ползване – код 1132, орна земя за временни нужди на строителството. Именно КВС е била взета предвид при изработването и одобряването на КККР през 2006г., при липсата на установени предходни устройствени планове за тази територия.

Установи се от заключението на вещото лице, че с решение от 15.07.1998г. и допълнително решение от 23.03.1999г. Общински съвет Царево е приел ТУП – териториално устройствен план на община Царево, с който процесния имот се намира в територия с отреждане „курортна територия и обекти“. През 2008г. е приет ОУП, съгласно който процесния имот попада във „ваканционна територия“.

Горните факти имат значение за правилното решаване на поставения пред административния орган въпрос и доказателства за установяването им е следвало да се съберат служебно преди произнасянето, съгласно изискването на чл.35 и чл.36 ал.1 от АПК.

Значимостта на предвиждането по влезлия в сила ОУП произтича от правното му действие относно статута на включените в него отделни имоти. Наистина съгласно чл.103 ал.2 и 3 от ЗУТ общите устройствени планове не определят конкретното предназначение и начин на устройство на отделните поземлени имоти, но те определят преобладаващото предназначение и начин на устройство на отделните структурни части на териториите, обхванати от плана. Съгласно чл.104 ал.1 от ЗУТ ОУП е основа за цялостното устройство на териториите на общините или на части от тях, като предвижданията на общите устройствени планове, с които се определят общата структура и преобладаващото предназначение на териториите, видът и предназначението на техническата инфраструктура и опазването на околната среда и обектите на културно-историческото наследство, са задължителни при изготвянето на подробните устройствени планове. Това означава, че посочените в кадастралния регистър трайно предназначение на територията и начина на трайно ползване за определен поземлен имот не може да стои в противоречия с влезлия в сила ПУП за съответната територия. Такъв извод произтича и от разпоредбата на чл.8 т.1 и 2 от ЗУТ, според която в земеделските територии не се предвижда съществуване на имоти с конкретно предназначение за курортни функции. Такива имоти могат да се определят с ПУП само в урбанизирани територии. При тази уредба на закона констатацията за действащ ОУП, чиито предвиждания са в противоречие с посочените в кадастралния регистър данни, е основание за съответно изменение на КККР. (В този смисъл е и правораздавателната практика, изразена напр. в решение № 15276/12.11.2019г. по а.д. № 3163/2019г. на ВАС, ІІ о.)

Във връзка с приложението на материалния закон жалбоподателят сочи данни, според които фактическото трайно ползване на имота е за курортни цели – в него има остатъци от алеи и бетонни основи, върху които са били поставени бунгала, т.е. имотът е изпълнявал функциите на къмпинг, с което статута му на земеделска земя е отпаднал. Съдът намира тези обстоятелства за неотносими към разглеждания спор. Приложима към момента на одобряване на КККР в случая е разпоредбата на чл.13 ал.1 т.1 от Наредба № 3/2005г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, съгласно която урбанизирани територии (населени места и селищни образувания) са тези, определени с устройствен план съгласно Закона за устройство на територията (ЗУТ), съответно със застроителен и регулационен план или околовръстен полигон съгласно отменения Закон за териториално и селищно устройство (ЗТСУ), или са такива по начин на трайно (фактическо) ползване, доколкото то не противоречи на закон - в територии без устройствени планове. Трайното фактическото ползване на територията е факултативен способ за квалифицирането и като урбанизирана – ако липсват съответните планове. В случая обаче се установи, че е имало действащ ОУП, даващ съответен статут на процесната територия.

Предвид изложеното жалбата се явява основателна и на основание чл.172 ал.2 от АПК постановеният отказ следва да се отмени, като преписката се върне на органа за ново произнасяне по чл.173 ал.2 от АПК.

По повод направеното искане и предвид основателността на жалбата, на основание чл.143 ал.1 АПК ответникът следва да заплати на жалбоподателя разноските по делото.

Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.Г.Г., ЕГН:********** с адрес ***, обективиран в писмо изх.№ 20-39801/24.06.2020г. отказ на началника на СГКК Бургас, постановен по искане на жалбоподателя вх.№ 01-133947/13.03.2020г. относно промяна на отбелязаното в кадастралния регистър трайното предназначение на територията и начина на трайно ползване за поземлен имот с идентификатор 00878.107.395 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Ахтопол.

ВРЪЩА преписката на началника на СГКК Бургас за ново произнасяне при съобразяване с дадените по-горе от съда указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА СГКК Бургас да заплати на И.Г. 510лв. разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен Административен съд, чрез Административен съд Бургас, в 14-дневен срок от връчване на преписа.

 

 

 

СЪДИЯ :