Решение по дело №219/2020 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 260012
Дата: 6 април 2021 г. (в сила от 8 юли 2021 г.)
Съдия: Ани Борисова Георгиева
Дело: 20204330200219
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         РЕШЕНИЕ

 

                        гр.Тетевен ,06.04.2021 г.

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ТЕТЕВЕНСКИЯТ  РАЙОНЕН СЪД, в публично съдебно заседание на петнадесети   март две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : АНИ ГЕОРГИЕВА

при секретаря Петя Георгиева като разгледа докладваното от съдията НАХД  № 219 по описа за 2020 г. на съда и за да се произнесе, съобрази следното:

              Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.   

         Постъпила е жалба от М.М.Б. ***3/22.07.2020г.  на директора на ОБДХ –Ловеч , с което на жалбоподателката за нарушение на чл. 469 ал.1 от ЗВМД  на основание  чл.469 ал.1 от ЗВМД и чл. 472 ал.2 от ЗВМД  е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева. Административното наказание е наложено за това ,че на 06.03.2020г. била извършена проверка в ж.о. №5731-0345 на ул. „хххххсъс собственик жалбоподателката  във връзка с предписание № 3/20.11.2019г.  обекта да се регистрира по чл.137 от ЗВМД  със срок на изпълнение 01.03.2020г.  Обектът бил вписан във ВетИс на БАБХ по реда на чл.51 от ЗВМД  и имало номер но нямало проведена процедура  за регистрация по чл.137 ЗВМД . Извършена била проверка и се установило ,че нямало извършена регистрация по чл.137 от ЗДВП , нито подадено заявление до ОБДХ –Ловеч.

            Недоволна от издаденото наказателно постановление е останала жалбоподателката , която го обжалва в срок.

          В жалбата се твърди ,че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно , като е нарушен материалния и процесуалния закон ,  в мотивите на постановлението било отбелязано ,че на 06.03.2020г.  била извършена проверка в животновъдния обект № 5731-0345, не било аясно какво нарушение е извършила .

        Тъй като не били посочени текстово неговите елементи , твърди ,че никога не била подавала заявление за регистрация на животновъден обект  и е нямала собствени животни. Животните , които се намирали на посочения адрес били регистрирани в друг животновъден обект № 5731-0494 , собственост на В.С.И., като ушните им номера  отразени във ВетИс  на БАБХ  са именно на животни регистрирани в този обект. Във връзка с изложеното била внесла при ответника заявление вх. № 2956/25.11.2019г.  в което подробно била изложила фактите и обстоятелствата  свързани с извършената проверка от ветеринарния лекар К.Т..

Процесуалния представител на жалбоподателя, адв. Г. моли да бъде отменено наказателното постановление, като неправилно и незаконосъобразно, представителя на административно наказващия орган юк. С. моли наказателното постановление да бъде потвърдено .

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима.

Съдът като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност, намира за установено следното:

Видно от приложените по делото писмени доказателства  и разпита на свидетелите ,че на дата 03.11.2019г. в ж.о  било издадено предписание №3  от ветеринарен доктор К.Т.  Д-Х.–ст. експерт  ОС при община Тетевен. Констатирано ,е че животновъдния обект №5731-0345 не е регистриран и животните били без идентификация , както и ,че няма договор с ветеринарен лекар, на жалбоподателката е даден срок до 01.03.2020г. да изпълни предписанието , същото не е подписано от жалбоподателката и се е подписал свидетел при отказа  Д Х. Записано ,че на 17.03.2020г д-р Т.  главен инспектор при ОДБДХ  извършил проверка и нарушенията не са отстранени .  На жалбоподателката Б. била изпратена покана за да се яви за съставяне на АУАН  на дата 17.03.2020г  във ветеринарната лечебница в гр. Тетевен  между 9 и 11часа , поканата е връчена на дата 10.03.2020г. Видно е от показанията на св. -р К.Г.Т. ,д-р Н.Т.К. и Л.М.Б., че на  17.03.2020г  е съставен и КП № 0002502  от д-р К.Т. –главен инспектор ЗЖ  в присъствието на д-р Н.К.  относно проверката на ж.о.№ 5731-0345 , както и факта ,че жалбоподателката не се е явила за съставяне на АУАН . Тъй като Б. не се е явила за съставяне на АУАН  същия е бил съставен в нейно отсъствие , съставен е АУАН №********** от 17.03.2020г.  с актосъставител д-р. К.Т. и свидетели д-р Н.К. и Л.Б. , като акта е връчен на М.Б. на дата 15.06.2020г., а на дата 22.07.2020г. е издадено и процесното наказателно постановление , което е връчено на дата 27.07.2020г.

         В показанията си свидетеля В.С.И.твърди ,че не знае жалбоподателката да има регистриран животновъден обект , тя се грижела за негови животни през годините , но при една от проверките същата била обвинена ,че неин обект  бил на същия адрес. Отишъл заедно със жалбоподателката при д-р Ф. в ОБДХ –Ловеч влезли в кабинета му и подали заявление  и посочили ,че Б. никога не е имала животновъден обект , посочва ,че имал жалба против д-р Т.  и отговор от 2016г от министър Танева. От своя страна св. Ганка М.Б. също посочва ,че от своя страна ,че от 6г. гледали животни на В. Иванов , както и че имали проблеми със д-р К.Т..

По делото е представено от административно наказващия орган заявление  от В.С.И.по чл.51 от ЗВМД с №ЗЖ -37-5063/3012.2015г. за регистриране на ж.о на адрес с. Галата ,ул. „Н.П.“№7 ,както и от М.Б.  с ВХ № зж -847/31.03.2020г за заличаване на  Ж.О № 5731-0345.  Видно от заявление от 13.12.2017г В.С.И.е уведомил директора на ОБДХ –Ловеч , че в обекти с  № 5733-0201 ;№ 5731-0412;5731-0413;57310479  не се отглеждат животни към 13.12.2017г., поради което от своя страна д-р К.Т. е подал заявление с вх. № ЗЖ -37-5552/13.12.2017г до директора на ОБДХ-Ловеч  да бъдат деактивирани процесните обекти , като е издаден и КП № 0000215/13.12.2017г от д-р К.Т.  със становище обектите да се деактивират във ВетИс на БАБХ , поради прекратяване на дейността и липса отглеждани животни.

 Съдът е постановил  да се представи заявлението за регистриране на ж.о. № 5731-0345  собственост на М.Б. от 23.11.2007г., но същото не е представено от АНО ,а е представен акт за унищожаване на неценни документи  с изтекъл срок на съхранение  от 12.08.2014г. Поради което е представено само електронно извлечение  и паспорти на животни , от които е видно ,че : ЕППЖ с ушна марка № BG 30475766  в употреба от дата 16.11.2007г , е родено на ***г. , пол мъжки ,цвят черно бял, с место раждане М. ***7, валиден до 27.11.2007г.  , с местодомуване 1.М. М.Б. , от 20.01.2006г. до 30.11.2008г. с. Галата и „Д 1“ООД  от 01.12.2008 до 01.02.2009г., със собственик РСД , статусът на животното е изгубено от 02.02.2009г.; ЕППЖ с ушна марка № BG 11009881  в употреба от дата 01.11. 1999г. , е родено на ***г., с местораждане Н Н.Д., държава България , населено място Ловеч ,, паспорт № 160573 валиден до 27.12.2007г , като животното е с местодомуване Н ,Н.Д. Ловеч от 01.01.1995г. до 10.10.2003г., М. ,М.Б. от 12.10.2003г. до 31.12.2018г., с Галата , посочен  е за собственик М.Б.М.  с ЕГН ********** , ЕПЖ с ушна марка № BG 30475761  в употреба от дата 16.11.2007г , е родено на***г. , пол женски ,цвят кафяв , местораждане М. *** , статус изгубено ,  паспорт № 160575   дата на издаване 27.11.2007г., местодомуване М. ***.2004г. до 30.11.2008г. , „Д 1“ООД,с. Б.И от 01.12.2008г. до 01.02.2009г. , собственик РСД  като са посочени и имунопрофилактичните мероприятия на животните  от дата 27.11.2007г. до 31.12.2018г.;ЕПЖ BG 30475765  излязъл от употреба от дата 16.11.2007г. до 27.06.2008г. мъжко животно ,цвят черно бял  ,местораждане М.М.Б. , паспорт № 374889 ,валиден до 11.07.2008г.,  , с местодомуване М. *** от дата 15.01.2007г. до 25.06.2008г. , „Д 1“         ООД  от 27.06.2008г. до 27.06.2008г., собственик М.Б.М. с ЕГН **********, ЕПЖ BG 30475767  излязъл от употреба от дата 16.11.2007г. до 10.11.2008г. ,местораждане М.М.Б. , паспорт № 443988 валиден 30.10.2008г. , № 389027 изгубен 30.07.2008г. до 30.10.2008г. , местодомуване   М. *** от дата 10.02.2007г. до 09.11.2008г. , „Д 1“         ООД  от10.11.2008г. до10.11.2008г., собственик М.Б.М. с ЕГН **********. Представениса и паспортите на животните от електронната система.

От изготвената по делото графологическа експертиза  е видно ,че подписът на заявлението от 31.03.2020г. /допусната е  техническа грешка в експертизата като е записана дата на заявлението 31.03.2021г. /  не е копие на подписа на лицето М.М.Б. , според сравнителния материал, почеркът ,с който е изпълнен ръкописният текст в заявлението  не е копие на почерка на лицето М.М.Б. , според сравнителния материал.

В случая единственото което се доказва от извършената експертиза , е че заявлението за заличаване на  ж.о 5731-0345 с вх. № ЗЖ  817 от 31.03.2020г. не е изписано и подписано от жалбоподателката , но по никакъв начин не се доказва ,че същата не подала заявление за регистриране на животновъдния обект , процесното заявление за заличаване е подадено на 31.03.2020г. след съставяне на АУАН .

При така установената фактическа обстановка, се налагат следните правни изводи: Жалбата се явява основателна.

В  констатираното нарушение е ,че животните нямат ветеринарен лекар и идентификация ,  видно е от електронната справка , констатациите по които са описани по-горе  ,както е записано /л. 81/ М.Б.М.  /фамилното и бащиното име са разменени / с ЕГН ********** ***  е притежавала женско –черно бяло животно  от дата 27.11.2007г. до 31.12.2018г. , статусът на животното е служебно изгубено на 01.01.2019г. , видно от имунно профилактичните мероприятия  в обекта такива е имало  до 2012г./л.82/. Тоест процесните нарушения са били известни на АНО  много по рано , тъй като същия борави с електронната система и от същата безспорно е,че тези факти са видими . Предписание № 3 от 20.11.2019 г. с краен срок 01.03.2020г ,същата не е санкционирана за нарушение ,че животните нямат идентификация , като не е посочен броя им и ,че нямала договор с ветеринарен лекар  .

През 2012г. са извършени последните имунопрофилактични мероприятия в обекта , а е установено в АУАН и НП от АНО  ,че жалбоподателката не била регистрирала ж.о №531-0345 по реда на чл.137 от ЗВМД , твърди се ,че  обекта имал номер ,но нямало проведена процедура  за регистрация по чл.137 ЗВМД.

 Съобразно действащата правна норма към датата на  подаване на заявление  на обект № 5731-0345 собственост на М.Б. от 23.11.2007г,а именно  Чл. 137.  (Обн. - ДВ, бр. 87 от 2005 г.) (1) Собствениците на животновъдни обекти подават заявление за регистрация по образец до директорана РВМС, към което прилагат документ за платена такса в размер, определен в тарифата по чл. 14, ал. 2.В срок до 7 дни от подаване на заявлението директорът на РВМС със заповед назначава комисия за извършване на проверка за съответствието наобекта с ветеринарномедицинските изисквания за отглеждане на животни и хуманно отношение към тях.  В състава на комисията се включва и ветеринаренлекар по чл. 35, в чийто район се намира обектът.(3) Комисията в тридневен срок представя на директора на РВМС становище с предложение за регистрация или отказ. (4) Когато при проверката се установи, че обектът не отговаря на ветеринарномедицинските изисквания, комисията дава писмено предписание на заявителя, в което определя и срок за отстраняване на пропуските. (5) Когато заявителят е отстранил пропуските преди изтичане на посочения в предписанието срок, той писмено информира директора на РВМС, който в 7-дневен срок изпраща комисията за извършване на повторна проверка на обекта. Комисията съставя протокол за резултатите от проверката и го представя на директора на РВМС. (6) В тридневен срок от представяне на становището по ал. 3 или протокола по ал. 5 директорът на РВМС вписва животновъдния обект в регистър ииздава удостоверение за регистрация или мотивирано отказва регистрацията,когато обектът не отговаря на изискванията, определени с наредбите почл. 132, ал. 2 (7) Отказът по ал. 6 може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.  (8) Регистрацията на животновъдния обект е безсрочна.  (9) Регистърът по ал. 6 съдържа 1.  номер и дата на издаденото удостоверение; 2.  ветеринарния регистрационен номер на обекта;  3.  име и постоянен адрес на собственика на обекта; 4.  адрес/местонахождение и вид на обекта; 5.  капацитет на обекта;6.  вид, категория и предназначение на животните в обекта; 7.  технология на отглеждане на животните; 8.  номер и дата на заповедта за заличаване на регистрацията . 9.  промени във вписаните обстоятелства.

Тоест не е възможно да се подаде заявление и без проведена процедура да се регистрира обект , факта ,че АНО не  е в състояние да представи заявлението за регистрация , както и книжа свързани с него е в негова доказателствена тежест ,още по-вече след подаване на заявлението съответния административен орган в срок до 7 дни от подаване на заявлението в случая директора  на РВМС със заповед назначава комисия за извършване на проверка за съответствието на обекта с ветеринарномедицинските изисквания за отглеждане на животни и хуманно отношение към тях.  В състава на комисията се включва и ветеринарен лекар по чл. 35, в чийто район се намира обектът. Комисията в тридневен срок представя на директора на РВМС становище с предложение за регистрация или отказ. Тоест всички тези действия се извършват от съответния административен орган след подаване на заявление , след като е подадено такова и обекта е регистриран и има номер , то следва да е проведена и съответната процедура.

          Представена е и молба от М.Б. с жалбата до Директора на ОБДХ  от 25.11.2019г. за заличаване на обект  **********, като се твърди ,че никога не била създавала такъв обект . От материалите по делото е видно ,че с предписание №3   20.11.2019г.  а е даден срок до 01.03.2020г.,констатирано ,е че животновъдния обект №5731-0345 не е регистриран и животните били без идентификация , както и ,че няма договор с ветеринарен лекар, на жалбоподателката. Видно, обаче  от материалите по делото  имунопрофилактични мероприятия в обект **********/ 5731-0345 / са извършвани  на дати 12.04.2012;16.09.2011;19.11.2010г., тоест към тия дати обекта е съществувал и явно е регистриран,  тъй като в противен случай няма как да се проведат имунопрофилактични мероприятия , а регистрацията по чл.137 от ЗВМД е безсрочна .

От  АУАН е видно ,че същия е съставен ,че жалбоподателката не била регистрирала животновъден обект с рег. № 5731-0345  по реда на чл.137 от ЗВМД , обекта имал номер но нямало проведена процедура  за регистрация по чл.137 ЗВМД. От представената справка от АНО / л.41/е видно ,че ж.о. №5731-0345 собственост на М.Б. от 23.11.2007 г. находяшщ се в с. Галата ,общ. Тетевен  от дата 15.12.2009г.,  като заявлението било унищожено /л.65 / и е представен акт за унищожаване на неценни документи от 12.08.2014г. , от същия обаче не става видно ,че са унищожени заявления за регистриране на животновъдни обекти , и преписките към тях ,още по-вече съобразно действащия към него момент чл.8 на чл.137 , понастоящем чл.7 регистрацията на обекта е безсрочна , а доколко правилно и коректно  са попълнени данните в регистъра това не е от компетентността на този съд .

Тоест съдът приема ,че жалбоподателката е регистрирала животновъден обект  след като същия има номер , то би следвало да е извършена и съответната процедура по неговата регистрация от административния орган.

На датата на проверката , когато е издадено предписанието в обекта е имало животни , същите не са описани в предписанието колко и какви са , действително няма договор с ветеринарен лекар , но АУАН и НП е издадено само поради факта ,че същата не е регистрирала животновъден обект , а както е видно такъв съществува и има номер ,а именно 5731-0345. По отношение на приетата графологическа експертизата се доказа ,че  , заявлението за заличаване на  ж.о 5731-0345 с вх. № ЗЖ  817 от 31.03.2020г. не е изписано и подписано от жалбоподателака , но по никакъв начин не се доказва ,че същата да не подала заявление за регистриране на животновъдния обект  , а доколко има нарушение по чл.132 ал.1 т.1 , 4,4а,4б от ЗВМД  описани в предписанието , то за същите не е съставен АУАН и НП.  Тоест жалбоподателката има регистриран обект  с номер , а същата е санкционирана за това ,че не е регистрирана по реда на чл.137 от ЗВМД , която процедура се извършва и е от компетентността на АНО след подаване на заявление  поради което настоящият състав счита ,че наказателното постановление следва да бъде отменено .

 По разноските :В нормата на чл. 189, ал.3 НПК е приет принципа, че ако лицето е признато за виновно, същото следва да понесе всички разноски по делото, независимо дали в провежданите контролни производства /въззив и касация/ размерът на наказанието е бил потвърден или редуциран. Въпроса за възлагането на разноските в административно наказателния процес обаче е изрично уреден в чл. 63, ал.4 ЗАНН, а именно по реда на АПК, което изключва приложението на принципа на чл. 189, ал.3 НПК.В АПК въпросът за възлагането на разноските е уреден в чл. 143, в който е посочено, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. В случая са направени от жалбоподателката разноски в размер на 200 лв. за експертиза и 300 лв. за процесуално представителство , които следва да се заплатят от АНО .

 

           Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

             Р Е Ш И :

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 0173/22.07.2020г.  на директора на Областна дирекция по безопасност на храните /ОБДХ/ –Ловеч , с което на М.М.Б. с ЕГН ********** ***  за нарушение на чл. 469 ал.1 от ЗВМД  на основание  чл.469 ал.1 от ЗВМД и чл. 472 ал.2 от ЗВМД  е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева.

ОСЪЖДА ОБДХ –Ловеч да заплати на М.М.Б. с ЕГН ********** *** сумата от 500лв разноски по делото .

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните пред Административен съд Велико Търново.

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: