Определение по дело №117/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20217140700117
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ 114 / 11.03.2021 г.

 

В името на народа

            Административен съд - Монтана, четвърти състав в закрито заседание на единадесети март две хиляди  двадесет и първа година, в състав:  

                                                                  Председател : Мария Ницова

 

като разгледа административно дело № 117/2021 г.. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

            Производството е по реда на чл. 159, т. 1 от АПК във връзка § 2 от ДР от ДОПК.

            Образувано е по жалба от „О*** “АД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление ***, представлявано от М.Т.П.,  против разпореждане за определяне на окончателна оценка с изх.№ С200012-104-0000964/28.09.2020 г.,  издадено от главен публичен изпълнител при ТД на НАП В.Търново 0 офис Монтана, по изп. дело № 12050000334/2005/15.02.2005 г. В жалбата се излагат доводи за нищожност на издаденото разпореждане от публичен изпълнител при ТД на НАП В.Търново- офис Монтана, както и че същото противоречи на императивните законови разпоредби на ДОПК при определяне на окончателна оценка на недвижим имот –  поземлен имот, КИД 48489.5.159, трайно предназначение на територията – урбанизирана, с площ 113 578 кв.м., находящ се в гр. Монтана, ул. „ Г*** М*** “ № 16, промишлена зона,  в размер на 1 400 000 лв. Твърди се, че оценката която е определена е под данъчната оценка на недвижимия имот в противоречие с разпоредбата на чл. 235, ал. 3 от ДОПК.

            След като се запозна с жалбата и становището на ответника, с което жалбата е оставена без уважение, настоящият съдебен състав намира следното:

            С оспореното по делото разпореждане е определена окончателна оценка за недвижим имот по изпълнително дело № 12050000334/2005/15.02.2005 г. по описа на ТД на НАП В.Търново. Оценката на описания недвижим имот по изпълнителното дело е регламентирана в разпоредбата на чл. 235 от ДОПК, както е направено позоваване и в жалбата. Настоящия съдебен състав намира жалбата за недопустима.

            Съгласно разпоредбата на чл. 235, ал. 1 от ДОПК “ Описаната вещ се оценява по нейната пазарна стойност от публичния изпълнител. При необходимост за оценката може да бъде привлечен оценител, вписан в регистъра на Камарата на независимите оценители в България. Когато в регистъра няма експерт от съответната област или той не може или откаже да извърши оценката, може да бъде привлечено друго лице от съответната професия или област.“. Съгласно ал.2 на чл.235 ДОПК „Заключението на оценителя се изготвя в писмена форма и се представя на публичния изпълнител, който мотивирано определя окончателната оценка, която не може да бъде по-ниска от определената от вещото лице, като я съобщава на длъжника и на взискателя.“  А съгласно ал.3, чл.235 ДОПК „Оценката на недвижимите имоти не може да бъде по-малка от данъчната оценка, а оценката на моторните превозни средства не може да бъде по-малка от застрахователната оценка.“, като тази разпоредбата не се прилага при нова продан по реда на чл. 250, ал. 4 или чл. 254, ал. 10 от ДОПК, съгласно  чл.235, ал.4 ДОПК.

            Съгласно ал.5, чл.235 ДОПК, в сила от 01.01.2016 г./ ДВ бр. 94/2015 г./ „Окончателната оценка не подлежи на обжалване“, т.е. същата  е изключена от   контрол за законосъобразност  както по административен, така и по съдебен ред, такава е и трайната практика на ВАС/ определение № 14350 по адм.д.№ 13073/2017 г.; определение № 5004/28.04.2020 г. по адм.д.№ 3737/2020 г. и определение № 12480/20.09.2020 г. по адм.д.№ 10481/2019 г./. Очевидно законодателят е разграничил  като отделни производства изготвянето на оценка по чл. 235 ДОПК, и провеждане на публична продан по глава 26 от ДОПК в рамките на общото производство по образуваното изпълнителното дело.

             След като не е предвидена възможност за обжалване, без значение е обстоятелството, че  в жалбата се твърди нищожност на разпореждането. Контролът на съда относно наличието на пороци в акта е възможно само когато обжалването е допустимо. След като изрично в закона не е предвидена възможност за проверка на акта, съдът не разполага с възможност да се произнесе относно законосъобразността на акта, което включва и проверка относно валидността на акта.

            Предвид изложеното и на осн. чл. 159, т. 1 от АПК във вр. § 2 ДР от ДОПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от „О*** “АД с ЕИК * , със седалище и адрес на управление ***, представлявано от М.Т.П.,  против разпореждане за определяне на окончателна оценка с изх.№ С200012-104-0000964/28.09.2020 г.,  издадено от главен публичен изпълнител при ТД на НАП В.Търново 0 офис Монтана, по изп. дело № 12050000334/2005/15.02.2005 г.

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 117/2021 г. по описа на Административен съд Монтана.

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му.

            На основание чл. 138 от АПК на страните да се изпрати препис от настоящото определение.

 

                                                           Административен съдия: