Решение по дело №870/2019 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 293
Дата: 10 октомври 2019 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20195640200870
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер         293                              10.10.2019г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На трети октомври                                  през две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав :

                                       Председател: Мартин Кючуков                    

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 870 по описа за 2019 година

                        Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление №97/21.06.2019г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията – гр.София, с което за нарушение по чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. за изискванията за пощенската сигурност, съответно на осн.чл.105в от Закона за пощенските услуги /ЗПУ/ на „Български пощи“ ЕАД ЕИК ********* – гр.София е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв.

Недоволни от така наложеното наказание са останали жалбоподателя „Български пощи“ ЕАД, поради което го обжалват в срок. Считат НП за неправилно и незаконосъобразно. НП било незаконосъобразно, защото описаното в НП не било нарушение на чл.10 ал.2 от Наредба №6 за изискванията за пощенската сигурност. От приложения Констативен протокол от 11.04.2019г. ставало ясно, че не били дадени никакви предписания. Цитира се §1 от ДР на Наредба №6/2011г., определението дадено за система за физическа защита. Цитира се чл.3 от Инструкция за охрана и опазване на имуществото и реда за организиране на охраната при транспортиране на ценни пратки и товари в системата на Български пощи ЕАД, издадена на основание §2 от ДР на Наредба №6/2011г. Обектът – Пощенска станция в с.Стамболово бил 3 категория, съгласно утвърден списък и съгласно чл.8 т.2 от Инструкцията за обектите от тази категория видео наблюдение не било предвидено като елемент от системата за защита.

Молят съда да отмени изцяло Наказателното постановление.

Ответникът по жалбата – Комисия за регулиране на съобщенията – гр.София вземат становище за неоснователност на жалбата. Правилно била ангажирана отговорността на ЕАД. Административното нарушение било установено от проверяващите и правилно АНО наложил съответната санкция с НП. Системата за физическа защита и системата за видео наблюдение били 2 отделни системи. Видео наблюдението не било елемент от системата за физическа защита. В тази насока доводите в жалбата били неоснователни.

Молят съда да потвърди атакуваното Наказателно постановление.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

На 11.04.2019г. в с.Клокотница, обл.Хасковска, в Пощенска станция 6310 с.Клокотница била извършена проверка от св.С.П. *** и св.А.И. – инспектор в КРС-ТЗ-Пловдив. Предмет на проверката били спазването на изискванията за пощенска сигурност. Проверяващите установили, че пощенската станция е собственост на „Български пощи“ ЕАД-гр.София. Представлявала помещение, в което имало гише, представляващо отвор в стената, защитен с метална решетка и се извършвали парични дейности – преводи, изплащане на пенсии, плащане на сметки към ЕВН и ВиК и др.

Проверяващите установили, че към 11.04.2019г. в пощенската станция в с.Клокотница няма система за видео-наблюдение със записващо техническо средство на достъпа до гишето, в което се извършвали паричните дейности.

Така достигнали до извод за допуснато нарушение по чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. за изискванията за пощенската сигурност. Бил съставен Констативен протокол №П-АИ-016/11.04.2019г., в който са описани тази и други констатации.  

След това бил издаден АУАН №П-102/13.05.2019г. в офиса на ТЗ-Пловдив на КРС, в присъствие на упълномощен представител на нарушителя и връчен лично.

Въз основа на АУАН е било съставено и атакуваното НП.  

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Съгл.чл.10 ал.1 от Наредба №6/2011г. за изискванията за пощенската сигурност пощенските оператори съобразно изискванията на компетентните държавни органи определят пощенските служби, в които е необходимо отделянето и оборудването на специални гишета за приемане на ценни пратки и за извършване на парични дейности.

Съгл.чл.10 ал.3 от Наредба №6/2011г. пощенските служби по ал.1 задължително се оборудват със система за физическа защита.

Съгл.§1 т.10 от ДР на Наредба №6/2011г. "Система за физическа защита" е комплекс от елементи за охрана на пощенските служби по чл.10 ал.1, който може да включва: персонал за физическа защита, физически бариери, сигналноохранителни известителни системи, записващи технически средства за видеонаблюдение, охранително осветление, комуникационни средства, транспортни средства.

Няма спор, че пощенската станция в с.Клокотница 6310 е обект 3 категория – видно от списък на пощенските станции 3 категория парични дейности в ОПС-Хасково / приложен в адм.преписка/. Съгл.§2 от ДР на Наредба №6/2011г. в 3-месечен срок от влизането в сила на тази наредба пощенските оператори изготвят предвидените в нея вътрешни правила и инструкции.

Вътрешните правила на едно ЮЛ, които то само си приема, не могат да дерогират императивни изисквания на закона.

В тази връзка императивната разпоредба на чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. предвижда, че достъпът до гишетата по ал.1 задължително се наблюдава със записващи технически средства за видеонаблюдение, като записите се съхраняват 30 дни.

По делото се установява, че в обект на „Български пощи“ ЕАД – а именно Пощенска станция 6310 в с.Клокотница, обл.Хасковска е имало гише, в което са се извършвали парични дейности - преводи, изплащане на пенсии, плащане на сметки към ЕВН и ВиК и др.

В пощенската станция обаче, към 11.04.2019г. е нямало система за видео-наблюдение със записващо техническо средство на достъпа до гишето, в което се извършвали паричните дейности.

Така е било нарушено изискването на чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. за изискванията за пощенската сигурност.

Не може да се приеме, че е допуснато повторение на изискването за оборудване със средства за видеонаблюдение в ал.2 и 3 на чл.10 от Наредбата.

Императивно предвиденото в чл.10 ал.2 от Наредбата задължение за видеонаблюдение на достъпа до гишетата на пощенските служби, определени за осъществяване на парични дейности и дейности по приемане на ценни пратки е нещо различно и незасягащо системата за физическа защита, която е уредена самостоятелно в чл.10 ал.3 от Наредбата.

Това са две различни задължения, които са съвсем логично разграничени във въпросната наредба в две отделни алинеи.

В случая, административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не е ангажирана за нарушение на чл.10 ал.3 от Наредбата, а за такова по чл.10 ал.2 и съдът счита, че това са две отделни, самостоятелни, различни по своето естество административни нарушения, макар че санкционната норма и за двете е една и съща, регламентирана в чл.105в от ЗПУ.

Ето защо съдът прие за установено извършването на описаното в АУАН и НП административно нарушение на изискването по чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. за изискванията за пощенската сигурност.

За това нарушение разпоредбата на чл.105в/ стар действащ към 11.04.2019г./ от ЗПУ предвижда, че за нарушение по този закон или издадените въз основа на него актове, за което не е предвидено друго наказание, нарушителите се наказват с глоба от 500 до 5000 лв.

Това е точния санкционен текст при нарушение по чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. На ЕАД е била наложена имуществена санкция в размер на 700 лв. Това е малко над минималния предвиден в закона размер, което означава, че АНО е обсъдил отговорността при пълен превес на смекчаващите отговорността обстоятелства и е наложил административно наказание към минимален размер.

Ето защо съдът счете, че наказанието е правилно определено по вид и размер и по правилния санкционен текст от закона.

Ето защо НП се явява правилно и законосъобразно и като такова ще следва да бъде потвърдено.

В тази насока и съдебната практика – а именно Решение №8/29.01.2019г. по а.н.д.№151/2019г. на РС-Тополовград и Решение №10/28.02.2019г., постановено по к.а.н.д.№9/2019г. на Ямболски административен съд, както и Решение №218/01.04.2019г. по а.нд.№218/2019г. на РС-Хасково.

Водим от горното съдът

 

 

      Р Е Ш И :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №97/21.06.2019г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията – гр.София, с което за нарушение по чл.10 ал.2 от Наредба №6/2011г. за изискванията за пощенската сигурност, съответно на осн.чл.105в от Закона за пощенските услуги /ЗПУ/ на „Български пощи“ ЕАД ЕИК ********* – гр.София е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-гр.Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                        Районен съдия: /п/ не се чете

 

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.