Решение по дело №306/2018 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 117
Дата: 23 май 2019 г. (в сила от 13 август 2020 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20187280700306
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 117/23.5.2019 г.  

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, четвърти състав, в публично заседание на девети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: Ваня Стоянова

 

при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 306 по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е образувано по жалба на  „Т.“ ООД, със съдебен адрес *** *, чрез адвокат Х.К. против  Акт за прекратяване на ангажимент по марка 10“Агро екология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2017 изх. № 01-2600/1068+4 от 14.11.2018г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е издаден без да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая. Сочи се за нарушение на основни принципи в АПК, а именно на чл. 6 ал. 1, чл. 7 ал. 1, чл. 9 ал. 2 и ал. 4 от АПК. Изведен е извод за съществено нарушение на административно- производствените правила по смисъла на чл. 146 т. 3 от АПК. Твърди се още, че адм. акт е издаден при липса на мотиви. Цитира се Наредба № 7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10“Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., според която подпомагане се предоставя за извършването на агроекологични дейности в направленията: поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение. Сочи се, че процесния парцел 80217-98-3-1 се намира в землището на с. Ч., като  заявените площи земи попадат в специализиран слой на местообитанията на зимуващите гъски, съгласно Приложение № 1 на наредбата.

Твърди се още, че поетият агроекологичен ангажимент е за 5г., като в същото време ДФЗ променя без правомощия слоя за подпомагане. Иска се отмяна на оспорения адм. акт като незаконосъобразен, постановен при неправилно прилагане както на процесуалния, така и на материалния закон.

В съдебно заседание оспорващият редовно призован, явява се лично управителят на дружеството и процесуалния представител на оспорващия адвокат К., която счита, че от събраните по делото доказателства, както и от приетата и неоспорена от административния орган експертиза по безспорен начин се установи, че процесният парцел 80217-98-3-1, намиращ се в землището на село Ч., изцяло попада в допустимия слой. Намира още, че  с оглед на разпределението на доказателствената тежест в процеса, Държавен фонд „Земеделие“ по никакъв начин не доказа изложените доводи в обжалвания  административен акт, че същият е извън допустимия слой така, както е  представено в уведомителното писмо.

На второ място, видно от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., Приложение № 2, е посочено, че всички парцели от землището на село Ч. попадат в допустимия слой за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“, поради което счита, че в настоящия случай са налице двете предпоставки за определяне на допустимостта на процесния парцел. Сочи още, че административният акт е немотивиран. Иска се присъждане на направените по дело разноски, явяващи се възнаграждение за адвокат, заплатено възнаграждение за вещо лице и заплатена държавна такса.

Ответната страна, редовно призована, не  се явява и не изпраща представител. Представя писмено становище, с което не възразява да бъде прието заключението на ВЛ.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

„Т.” ООД  със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.*, ЕИК БУЛСТАТ: ******* е регистрирано с Уникален регистрационен номер (УРН) 360220 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е подал общо заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/270617/86371 за кампания 2017г.  В Заявлението за подпомагане за кампания 2017г., кандидатът е заявил следните схеми и мерки за подпомагане:  Схема за единно плащане на площ (СЕПП),  Схема за преразпределително плащане на площ (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и                околната среда – зелени директни плащания (ЗДП),  Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) , Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП),  Агроекология и климат (Мярка 10).

 Със Заявлението за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/270617/86371 за кампания 2017г. по мярка „Агроекология и климат” (Мярка 10), направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, кандидатът „Т.” ООД  е заявил 10 бр. парцела, с обща площ от 180,64 ха. 2015 г. е първата година от поетия агроекологичен ангажимент от „Т.” ООД  по мярка „Агроекология и климат” (Мярка 10), направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

 Със Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/020715/76580 за кампания 2015г., подадено на 28.04.2015г. на „Т.“ ООД  и  данните  в  Таблицата  на  използваните  парцели / стр.5, 6 и 7 /  по Мярка 10 са заявени общо 37 бр. парцела с обща площ 647,68 ха,  от които, съгласно данните в Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. с изх.№ 02-280-2600/994 от 19.5.2016г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” гр.София до „Т.” ООД  :    неодобрената площ е 464,93 ха / от заявени 26 бр. парцела /, а -  одобрената площ е 182,75 ха / от заявени 11 бр. парцела /.

 Със Заявление за подпомагане за кампания 2016г., подадено на 31.05.2016г. от „Т.” ООД  с УРН 360220 в Таблицата на използваните парцели 2016г. / стр.5 до стр.7 / по Мярка 10 „Агроекология  и  климат”, Направление „Поддържане на местообитанията на зимуващи видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” с код АК2, кандидатът е заявил 10 бр. парцели, с обща площ от 182.94 ха.

За кампания 2016 са заявени площи в размер до одобрените за  2015 г. :  182,75 ха, като кандидатът е разширил ангажимента по Мярка 10  с 0.19 ха.

Мотивите на адм. орган, за да постанови прекратяване на ангажимент по мярка 10 се изразяват в следното: Адм. орган е посочил, че процентът на допустимата заявена площ през текущата кампания спрямо размера на одобрената/референтна/ площ за участие по Направление „поддържане на местообитанията на зимуващите гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“/ВПС-4.1/ е 40.21%/видно от Приложение1/. Посочено е още, че съгласно чл. 18 ал. 3 т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015г. ДФЗ-РА прекратява агроекологичния ангажимент и зем. стопани възстновяват получената финансова помощ по съответното направление, съгласно условията на ал. 4, когато не са спазили изискванията на чл. 20 ал. 4 от Наредба № 7.

Оспореният адм. акт е издаден след откриване на производство по чл. 26 ал. 1 от АПК. Оспорващата страна е депозирала възражение, което не е уважено. Във възражението изрично е посочено, че специализиращите слоеве за зимуващите гъски са определени в Приложение № 1 и Приложение № 2 от цитираната Наредба, като се акцентува, че за този слой в системата ИСАК няма обозначаване и Министъра на МЗХ не издава заповед за одобрението му, тъй като той е определен в Наредба № 7 от 24.02.2015г.

По делото е назначена и изслушана СТЕ от вещо лице геодезист, заключението, по което е прието  и неоспорено от страните.

Според заключението на ВЛ, при съпоставяне данните за допустимите ФБ за кампании 2017 и 2016, съобразно заявените парцели по схемата, е констатирано  следното:

Посоченият за недопустим от ДФЗ през 2017г. -  парцел № 80217-98-3-1 с площ от 107,08 ха, е във ФБ 80217-98 в землището на с.Ч., обл.Ямбол.  През кампания 2016 г. този / физически блок / ФБ 80217-98 е приет от ДФЗ за допустим, т.е. цялата му площ е в специализирания слой,  като в него лежи парцел № 80217-98-3-3, в землището на с.Ч., обл.Ямбол, и същият е одобрен за допустим от ДФЗ. ВЛ извършило справка в ОД „Земеделие” гр.Ямбол, по цифровите модели на землищата, които се съхраняват по години, като се установи, че през кампания 2016 г. и кампания 2017 г : ФБ 80217-98 е с една и съща площ от 117,83 ха, както и с една и съща форма.

Освен изложеното ВЛ извършва справка в ОСЗ „Тунджа-Ямбол” гр.Ямбол, по цифровите модели, които се намират в действащата към момента активна програма на системата ИСАК, в която за всеки бенефициент са налични данните за парцелите, с които е кандидатствал по години, като се установява, че  по време на кампания 2016 г. – целият ФБ 98  е  в Слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места (ОВМ), т.нар. Слой „Гъски”. През кампанията 2016 г. – заявеният парцел № 80217-98-3-3 с площ от 107,05 ха се е намирал изцяло в специализирания слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места (ОВМ) т.нар. Слой „Гъски”, видно от  приложените към настоящото заключение, карти от системата ИСАК за 2016 г.  По време на кампания 2017 г. – целият ФБ 98 е също в Слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места (ОВМ) т.нар. Слой „Гъски”, това се вижда от приложените към заключението карти от системата ИСАК за 2017 г. 

През кампанията 2017 – заявеният парцел № 80217-98-3-1 с площ от 107,08 ха се е намирал изцяло в специализирания слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места (ОВМ) т.нар. Слой „Гъски”, това се вижда от приложените към настоящото Заключение карти от системата ИСАК за 2017 г.

Изводът на вещото лице е, че от констатациите при справките в Областна дирекция „Земеделие” гр.Ямбол и в Общинска служба земеделие „Тунджа-Ямбол” гр. Ямбол, относно местоположението на физическите блокове, респективно за заявените парцели, спрямо специализирания слой местообитания на зимуващи гъски в орнитологично важни места (ОВМ), т.нар. Слой „Гъски”, и през кампания 2017 година ФБ 80217-98 се е намирал с цялата си площ в слоя, така също и парцел № 80217-98-3-1 с площ от 107,08 ха се е намирал с цялата си площ в слоя.

Описаната и приложена административна  преписка е приета като доказателство по делото, ведно с всички таблици и заснемания, изпратени и приложени от адм. орган.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

           Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Акт за прекратяване на ангажимент по марка 10“Агро екология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2017 изх. № 01-2600/1068+4 от 14.11.2018г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от Зам. Изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, упълномощен по надлежния ред, и в изискуемата писмена форма, но ЯАС намира същия за немотивиран, постановен в нарушение на материално правни разпоредби.

       Проверката за законосъобразност на оспорения в настоящото производство административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК следва да обхване установяване  компетентността на издалия го орган, спазена ли е изискваната от закона форма, спазени  ли са материалните и процесуалните разпоредби при издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Липсата на някоя от  посочените предпоставки води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

      Съгласно чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, Държавен фонд “Земеделие” е акредитиран за единствената разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. По силата на чл.20а от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция. В това си качество той организира и ръководи дейността на разплащателната агенция и я представлява.  В нормата на чл. 10, ал.1, т.7 от Устройствения правилник на ДФ”Земеделие” е предвидено правомощие по отношение на изпълнителния директор да одобрява, намалява или отказва директни плащания по подадени заявления за подпомагане от земеделски производители по схемите и мерките, финансирани от ЕС.  С разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП е регламентирано  правото на изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. В случая видно от представената по делото Заповед № 03-РД/715/27.06.2017 г. такива правомощия са делегирани на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” П.С.. Изложеното налага извода, че оспореният акт  е издаден в рамките на   неговите правомощия.

      Уведомителното писмо обаче е издадено  в противоречие с материалноправни норми, поради което се явява незаконосъобразно.

       В Таблица № 2 от Приложение 1, която е неразделна част от процесното уведомително писмо  е отразено, че заявените от оспорващия парцел с № 80217-98-3-1с е недопустим за подпомагане, като административния орган е посочил следното: „заявеният парцел или част от него попада извън териториите, определени в чл.5, ал.3, т.1/и/или чл. 4 ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015г.  за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и съгласно чл.26, т.6 от посочената наредба парцела е неодобрен за участие”. Следва да се посочи, че  в таблицата не е посочено в кое землище се намира парцела с №80217-98-3-1.       Нормата на чл.26, т.6 от Наредба № 7/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" регламентира, че не се одобряват за участие в мярка 10 "Агроекология и климат"  парцели, заявени с дейности по чл. 3, т. 2 и 3, които не попадат с цялата си площ в съответните специализирани слоеве за зимуващите видове гъски, червеногушата гъска, Царски орел, Египетски лешояд, както и в землищата на общините, в които се подпомага Ливадният блатар.   Съгласно чл.5, ал.3, т.1 от Наредба № 7/24.02.2015 г. за прилагането на агроекологичните дейности по направлението по чл. 3, т. 2 са допустими за подпомагане земеделски парцели, които с цялата си площ попадат във: 1. (изм. – ДВ, бр. 19 от 2017

г., в сила от 28.02.2017 г.)  списък на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски съгласно Приложение № 1 и специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл. 4, ал. 1;

        Съпоставяйки заявеното от оспорващия и Приложение № 1 с Таблица № 1 и № 2, както и съпоставено със заключението на ВЛ се  установява, че се касае за парцел попадащ в землището на село Ч. ЕКАТТЕ 80217. Видно от   Приложение № 1 към Наредба № 7/24.02.2015 г. с. Ч. е в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски и то със цялото си землище. При това положение за съда остава неясно защо административният орган е отказал да ги одобри при положение, че са налице предпоставките на чл.5 ал.3 т.1 от Наредбата. Както вече бе посочено в УП  е отразено ” заявеният парцел или част от него попада извън териториите в чл.5 ал.3 т.1 от Наредба№7…”. Липсват посочени фактически основания за така направения извод, което е пречка за осъществяване на съдебния контрол досежно правилното приложение на  материалния закон по отношение на фактите, установени от административния орган и отразени в акта.

            Административният орган е тълкувал неправилно приложимата правна норма, тъй като процесния парцел попада изцяло в специализирания слой "Поддържане на местообитания на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение" и по отношение на него не са  налице условията за неодобряване по чл. 26, т. 6 от Наредбата, съответно за недопустимост за подпомагане.

Безспорно по отношение на процесния парцел е установено, че с цялата си площ попада в специализирания слой "Поддържане на местообитания на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение".

От всичко изложено дотук се налага изводът, че оспореният акт страда от пороци, водещи до неговата незаконосъобразност до степен на унищожаемост, поради което същият следва да бъде отменен. Предвид естеството на акта, който не позволява решаването на въпроса по същество, както и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане на жалбоподателя при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в общ размер на 1100. 00 лв., от които 600. 00 лв. – възнаграждение за адвокат-договорено и венсено, 450 лева- депозит за вещо лице,  50. 00 лв. – държавна такса.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

                              Р Е Ш И:

           ОТМЕНЯ по жалба  на „Т.“ ООД, ЕИК *******, представлявано от управителя Т.С.Т.,   със съдебен адрес *** *, чрез адвокат Х.К., Акт за прекратяване на ангажимент по марка 10“Агро екология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2017 изх. № 01-2600/1068+4 от 14.11.2018г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“.

ИЗПРАЩА преписката на Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие"-Разплащателна агенция за ново произнасяне.

ОСЪЖДА Държавен фонд ”Земеделие” – Разплащателна агенция, гр.София да заплати на „Т.“ ООД, ЕИК *******, с. Ч. ул.*, община „Тунджа“, област Ямбол, представлявано от управителя Т.С.Т.    сумата от 1 100/ хиляда и сто / лева, представляваща направени разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                 СЪДИЯ: /п/не се чете