Определение по дело №252/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 789
Дата: 7 август 2023 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20237130700252
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                        ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

       гр. Ловеч, 07.08.2023 година  

 

 

     ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи административен  състав в закрито заседание на седми август две хиляди двадесет и трета година, в   състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като съобрази представените по адм. д. № 252 по описа за 2023 год. на Ловешкия административен съд доказателства, на основание данните по делото и закона, установи следното:

                Производството е по реда на 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалният кодекс.

              Образувано е по жалба, наименована Искова молба на П.Х.П. ЕГН: *********** ***, чрез пълномощника си адвокат Б.С.К. – ЛАК, със съдебен адрес:***, против Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № 299 - 1 от 16.12.2022 г. издаден от Д.Д на длъжност Старши специалист МДТ при Община Априлци.

              Първоначално исковата молба е подадена пред Районен съд Троян, който с Определение № 285/14.06.2023 г., постановено по гр.дело № 376/2023 г. е прекратил производството по делото и е изпратил  исковата молба за разглеждане на Административен съд Ловеч. 

              По изложените в жалбата доводи за невярно отразяване задълженията за продаден през 2020 година имот се иска отмяна на издаденият Акт за установяване на задължения като неправилен и незаконосъобразен.

            Жалбата не е подадена по законоустановеният ред чрез Община Априлци, поради което съдът с разпореждане от з.с.з. на 18.07.2023г. е изискал административната преписка, постъпила по делото с вх. № 2239/04.08.2023г. на АдмСЛ със становище, че жалбата е недопустима на две правни основания: 1. като просрочена и 2.като подадена срещу акт който не е обжалван по административен ред по чл.156, ал.2 от ДОПК. Видно от преписката обжалваният Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 299 - 1 от 16.12.2022 г.  на Даниела Димитрова на длъжност Старши специалист МДТ при Община Априлци е връчен на лично на жалбоподателят П.П. на 06.01.2023г., който не го е обжалвал в срока, установен в чл.152, ал.1 от ДОПК и е влязъл в законна сила на 21.01.2023г.

             След запознаване с изложените в жалбата обстоятелства, предмета на спора и данните по административна преписка, съдът намира жалбата за процесуално недопустима по следните съображения:

              Задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

              Според чл. 166, ал. 1 от същия кодекс установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. С § 2 от ДР на ДОПК законодателят е регламентирал за неуредените с този кодекс случаи да се прилагат разпоредбите на Административно-процесуалния кодекс.

               Съгласно чл. 4, ал.5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно редът за издаване на административните актове, с които се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в чл. 107, ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци е по реда на ДОПК. Доколкото е налице ред, установен в специален закон, не могат да намерят приложение общите правила за оспорване на административните актове по Административно процесуалния кодекс, където на оспорващия е предоставена възможността да избира дали да отнесе въпроса пред по-горестоящия административен орган или да сезира съда.

               Към административния ред за обжалване препраща чл. 4, ал.5 ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла на чл. 152, ал.2 ДОПК. Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал.1 ДОПК.

                По силата на чл. 156, ал. 2 ДОПК ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. ДОПК изисква жалбоподателят да е изчерпал административния ред за обжалване като задължителна процесуална предпоставка за развитие на съдебното производство, респ. за допустимостта на обжалването на акта по съдебен ред.

              Анализът на посочените разпоредби, приложен към разглеждания в настоящото производство случай, налага извода, че жалбата, с която е сезиран съдът в настоящото производство, съдържа оспорване на административния акт, което не е било предявено по административен ред.

             Ето защо жалбата, с която се оспорва Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № 299 - 1 от 16.12.2022 г. издаден от Д.Д. на длъжност Старши специалист МДТ в Община Априлци, се явява недопустима и производството по делото следва да се прекрати.

             Всичко изложено, съобразено с фактите по делото, дава основание да се приеме, че жалбата е процесуално недопустима за разглеждане като подадена извън указания в чл.107, ал.4 от ДОПК срок за обжалване и при липсата на годен за съдебно обжалване административен акт, поради което в съответствие с материалния закон и с процесуалните правила следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство по делото - прекратено.  

              По изложените съображения и на основание чл. 156, ал.2 и чл.157, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, и чл. 159, т.1 и т.5 от Административно-процесуалния кодекс, Ловешки административен съд, първи състав 

 

                                              ОПРЕДЕЛИ:

 

             ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Х.П. с ЕГН: *********** ***, чрез пълномощника си адвокат Б.С.К. – ЛАК, със съдебен адрес:***, против Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 299 - 1 от 16.12.2022 година, издаден от Д.Д. на длъжност Старши специалист МДТ при Община Априлци.

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 252 по описа за 2023 година на Административен съд–Ловеч.  

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд в 7 дневен срок  от съобщението на страните, че е изготвено.                   

             ПРЕПИС от определението да се връчи на страните.

 

 

                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: