Решение по дело №143/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 185
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 6 ноември 2020 г.)
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20197270700143
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№.............

 

град Шумен, 24.10.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                           Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при участието на секретаря В.Русева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 143 по описа за 2019 година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Съдебното производство е образувано въз основа на жалба, депозирана от К.Ф.М., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино (ОбС), с което на основание чл.136, ал.1 от ЗУТ, във вр.с чл.134, ал.2, т.4 от ЗУТ е одобрен ПУП-ПР за корекция на действащия план за регулация с.Хитрино, одобрен със Заповед № РД-25-499 от 30.05.1984г. и променен с решение № 60 от 07.08.2009г. на Общински съвет Хитрино на УПИ I-ЖП район в квартал 40, засягащ части от имоти общинска собственост, а именно: южната част от УПИ III-озеленяване в кв.1а (337,25); южна част от УПИ II-(487)-озеленяване кв.16 (119,20 кв.м.); северната част на УПИ I-(483) озеленяване (291,95 кв.м.) и на УПИ II-(320,483) за автостанция (256,55 кв.м.) в кв.48; целия УПИ IV-ООД (1075 кв.м.), който става УПИ IV ЖП район в кв.17, улична регулация на юг между осови точки 137 и 138 (63,82 кв.м.); улична регулация на юг между осови точки 25А и 25Б (97,08 кв.м.); южната част от УПИ III-озеленяване в квартал 13 (516,38 кв.м.), съгласно приложения проект към докладната записка. Засегнатите участъци стават публична държавна собственост. С жалбата се оспорва валидността на решението, като се отправя искане за обявяването му за нищожно поради издаването му при липса на компетентност на Общински съвет - Хитрино да приема ПУП, по силата на който имоти публична общинска собственост да стават публична държавна собственост.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адвокат С.И.от АК-гр.Варна, която в молба рег.№ ДА-01-1782/05.06.2019г. (л.217) уточнява изрично, че оспорва изцяло Решение № 76 от 24.08.2019г. на ОбС-Хитрино. В хода на устните състезания и в депозирани писмени бележки поддържа жалбата по изложените в нея аргументи, като ги доразвива. Сочи, че в рамките на съдебното производство са установени множество несъответствия между графичната и текстова част на плана, не са изписани правилните номера, не е използвана актуална кадастрална основа, не са нанесени съществуващите комуникации и имотът на жалбоподателя не е отразен с цветове според собствеността на сградите, както и не са нанесени правилно застрояванията. Тези нарушения съставляват съществени пороци, обуславящи нищожност на атакувания административен акт.

Ответната страна - Общински съвет - Хитрино, се представлява по делото от адвокат Б.Г., редовно упълномощен. В приложени писмени становища и в хода на устните състезания излага аргументи за недопустимост на оспорването, доколкото с атакуваното решение не се засягат интересите на К.Ф.М., тъй като притежаваният от него УПИ III-321,322 ООД не е предмет на плана. По съществото на спора излага доводи за неоснователност за оспорването, тъй като атакуваният с него акт е влязъл в законна сила и не страда от пороци, рефлектиращи върху валидността му.

         Съдът, след анализ и оценка на събраните в хода на производството писмени доказателства, прие за установена следната фактическа обстановка:

Оспорващият К.Ф.М. се легитимира като собственик на 313/545 ид.части от УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48 по плана на с.Хитрино и на изградените в този имот магазин за хранителни стоки със застроена площ 35,3 кв.м., склад със застроена площ 34,3 кв.м., баничарница с площ 18,5 кв.м., фурна със застроена площ от 43,5 кв.м. и магазин „Хали“ със застроена площ 100 кв.м. - видно от нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 97/15.06.2012г., том II, рег.№ 6569, дело № 278/2012г. по описа на нотариус с район на действие ШРС (л.167-168), нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 51/ 27.11.2013г., том IV, рег.№ 7986, дело № 618/2013г. по описа на нотариус с район на действие ШРС (л.171-173) и договор № 0021/26.11.2012г. за ликвидиране на съсобственост чрез продажба, сключен между Община Хитрино като продавач и К.Ф.М. - като купувач, вписан в Служба по вписвания -гр.Шумен с № 163/28.11.2012г., том 21, дело № 3602/2012г., имотна партида 84802 (л.169-170).

Със Заповед № РД-422/14.11.2017г. на Кмета на Община Хитрино (л.28), въз основа на депозирано заявление от  Държавно предприятие "НКЖИ", ЖСП - гр.Шумен, е разрешено изработването на проект за изменение на ПУП-ПР на с.Хитрино, одобрен със Заповед № РД-24-499 от 1984г. и променен с Решение № 60 от 2009г. на ОбС-Хитрино за корекция на регулацията на УПИ III - ЖП район в кв.40, УПИ III - озеленяване в кв.1а, УПИ II - озеленяване и УПИ IV - ООД в кв.17, УПИ I - озеленяване и УПИ II - за автостанция в кв.48, като се изработи ПУП-ПР и се представи регистър на засегнатите имоти.

Със Заявление за административна услуга вх.№ 91-00-52/28.05.2018г.(л.19) Държавно предприятие "НКЖИ", ЖСП - гр.Шумен сезирало кмета на Община Хитрино с искане за процедиране и одобряване на изменение на подробен устройствен план - план за регулация (ПУП-ПР) на кв.40, кв.1а, кв.17 и кв.48 по плана на с.Хитрино. Видно от обяснителната записка към заявлението (л.24), с поисканото изменение е предвиждено образуването на два урегулирани поземлени имота, съответно УПИ I - "За ЖП район", кв.40 по плана на с.Хитрино с площ 64823,88 кв.м. и УПИ IV - "За ЖП район" с площ 1075,07 кв.м. Съгласно приложения Регистър на засегнатите поземлени имоти (л.27), проектът за изменение на ПУП-ПР засяга УПИ № III в кв.13, УПИ № XXX в кв.48, УПИ № I в кв.48, УПИ № II в кв.16, УПИ № III в кв.1а, както и улична регулация между осови точки 137 и 138.

С Решение по т.4 от Протокол № 11/16.07.2018г. (л.18), Експертният съвет по устройство на територията при Община Хитрино приел проекта, като предложил на основание чл.134, ал.2, т.4, във вр.с чл.129, ал.1 от ЗУТ да бъде одобрен ПУП-ПР за корекция на действащия ПР на с.Хитрино, одобрен със заповед № РД-25-499/30.05.1984г. и променен с Решение № 60/07.08.2009г. на ОбС-Хитрино,  на УПИ I-ЖП район в кв.40, засягащ части от имоти общинска собственост, а именно: южната част от УПИ III-озеленяване в кв.1а (337,25 кв.м.), южната част от УПИ II-(487) - озеленяване кв.16 (119,20 кв.м.); северната част на УПИ - I -(483) озеленяване (291,95 кв.м.) и на УПИ II-(320,483) за автостанция (256,55 кв.м.) в кв.48; целия УПИ IV-ООД(1075 кв.м.), който става УПИ IV-ЖП район в кв.17; улична регулация на юг между осови точки 137 и 138 (63,82 кв.м.); улична регулация на юг между осови точки 25А и 25Б (97,08 кв.м.); южната част от УПИ III-озеленяване в кв.13 (516,38 кв.м), съгласно приложения проект.

С Докладна записка изх.№ 09-00-70/14.08.2018г. (л.17) заместник кметът на Община Хитрино внесъл предложение в Общински съвет - Хитрино за одобряване на ПУП-ПР на III-ЖП район, в кв.40, УПИ III-озеленяване в кв.1а, УПИ II-озеленяване в кв.17, УПИ I-озеленяване и II-автостанция в кв.48, УПИ IV-оод в кв.17 по плана на с.Хитрино - имоти общинска собственост, като същите стават публична държавна собственост.

    С Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино при кворум от 16 общински съветници от общо 17 броя общински съветници, с 16 гласа "за", без "против" и "въздържали се", на основание чл.136, ал.1 от ЗУТ, във вр.с чл.134, ал.2, т.4 от ЗУТ е одобрен ПУП-ПР за корекция на действащия план за регулация на с.Хитрино, одобрен със Заповед № РД-25-499 от 30.05.1984г. и променен с решение № 60 от 07.08.2009г. на Общински съвет-Хитрино на УПИ I-ЖП район в квартал 40, засягащ части от имоти общинска собственост, а именно: южната част от УПИ III-озеленяване в кв.1а (337,25); южна част от УПИ II-(487)-озеленяване кв.16 (119,20 кв.м.); северната част на УПИ I-(483) озеленяване (291,95 кв.м.) и на УПИ II-(320,483) за автостанция (256,55 кв.м.) в кв.48; целия УПИ IV-ООД (1075 кв.м.), който става УПИ IV ЖП район в кв.17, улична регулация на юг между осови точки 137 и 138 (63,82 кв.м.); улична регулация на юг между осови точки 25А и 25Б (97,08 кв.м.); южната част от УПИ III-озеленяване в квартал 13 (516,38 кв.м.), съгласно приложения проект към докладната записка. Засегнатите участъци стават публична държавна собственост. Неразделна част от същото се явяват и два броя скици (л.184, 185).                                                 

Цитираното решение било обнародвано в "Държавен вестник" бр.77 от 18 септември 2018г. с указание, че подлежи на обжалване по реда на чл.215, ал.1 и ал.4 от ЗУТ в 30-дневен срок от обнародването му чрез Общински съвет-Хитрино пред Административен съд-гр.Шумен.

В указания срок не постъпила жалба срещу въпросното решение, поради което то влязло в законна сила на 19.10.2018г.(петък, присъствен ден), като необжалвано.

Във връзка с последвало издаване на Заповед № РД-46/28.02.2019г., с която е разрешено изработването на проект за изменение на ПУП-ПЗР досежно два имота, един от които е УПИ III-321,322 "Общественообслужващи дейности" в кв.48, К.Ф.М. депозирал жалба в Административен съд-гр.Шумен, насочена едновременно срещу  Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино и Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино.

Настоящото съдебно производство е образувано въз основа на жалбата в частта ѝ, насочена срещу Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино, с твърдения за нищожност на същия. Видно от приложените служебни справки, по жалбата на К.Ф.М. срещу Заповед № РД-46/28.02.2019г. е образувано адм.дело № 142/2019г. по описа на ШАдмС.

Доколкото предмет на оспорване по делото е валидността на индивидуален административен акт за одобряване на подробен устройствен план, чието съобщаване е извършено чрез обнародване в "Държавен вестник", по реда на чл.218, ал.1 и 2 от ЗУТ е обнародвано съобщение за оспорването му в "Държавен вестник" брой 54 от 9 юли 2019г.(л.250), като в едномесечния срок от датата на обнародването не са постъпили искания на заинтересувани лица за конституирането им като ответници по същото.

В хода на съдебното производство към делото са приобщени писмените доказателства, представляващи цялата административна преписка по издаване на обжалвания акт.

По делото е приложена и административната преписка по издаване на Заповед № РД-46/28.02.2019г., с която е разрешено изработването на проект за изменение на ПУП-ПЗР досежно два имота, един от които е УПИ III-321,322 "Общественообслужващи дейности" в кв.48, като от приложените служебни справки е видно, че същата е предмет на обжалване по адм.д.№ 142/2019г. по описа на ШАдмС, което към датата на приключване на устните състезания по настоящото дело не е приключило.

По реда на чл.171, ал.2, изр.2 от АПК служебно е назначена от съда съдебно-техническа експертиза (СТЕ), която впоследствие е изслушана и приета без оспорване от страните, поради което съдът кредитира заключението ѝ като обективно и компетентно дадено.

Според същото, за с.Хитрино няма одобрена кадастрална карта, като кадастралният и регулационен план на селото бил одобрен със Заповед № РД-25-499/30.05.1984г. С последваща Заповед № 331/07.06.2004г. било одобрено частично изменение на действащия ПУП-ПР, като по т.1 от  заповедта УПИ Х "Озеленяване" от кв.29 се препроектирал, като част от него оставал като УПИ Х "Озеленяване" и се създавали нови два УПИ - нов УПИ ХХХ с отреждане "Автостанция" и нов УПИ ХХХI с отреждане "За общественообслужващи дейности", всички в кв.29 по плана на с.Хитрино. С последващо Решение № 60 от 2009г. на ОбС-Хитрино частично бил изменен ПУП-ПР, като за частта от кв.29 с трите УПИ - УПИ Х, УПИ ХХХ и УПИ ХХХI бил обособен нов самостоятелен квартал 48, а трите УПИ - преномерирани, както следва: УПИ Х станал УПИ I-483 с отреждане "Озеленяване", УПИ ХХХ станал УПИ II - 320,493 с отреждане "За автостанция" и УПИ ХХХI станал УПИ III-321,322 с отреждане "За общественообслужващи дейности". С Решението, предмет на обжалване по настоящото дело, е одобрен ПУП-ПР, с който северната част на УПИ I-483 "Озеленяване" и на УПИ II - 320,493 "За автостанция" от кв.48 преминават към УПИ I ЖП Район в кв.40. В графичната съставка на ПУП-ПР трите УПИ в кв.48 са номерирани като Х, ХХХ и ХХХI в червен цвят. Зачеркнати са и ръкописно са вписани I 483, II 320 и III, пак с червен цвят.

Вещото лице сочи също, че според текстовата част на Решение № 76 по Протокол № 5/24.08.2018г., одобреното с него изменение на ПУП-ПР засяга УПИ I-483 "Озеленяване" и на УПИ II - 320,493 "За автостанция" от кв.48, като част от тях преминават към УПИ I ЖПРайон в кв.40, а УПИ III-321,322 "За общественообслужващи дейности" не е предмет на изменение. Според графичната част на одобрения с посоченото решение ПУП-ПР обаче, същият засяга и трите имота в кв.48, т.е. засяга и УПИ III-321,322 "За общественообслужващи дейности". Вещото лице приема като техническа грешка вписването на старите номера на трите имота - Х, ХХХ и ХХХI и извършеното впоследствие вписване на верните номера I, II и III, но сочи, че за УПИ III не е вписан индексът, а номерът му е с червен цвят, от което следва, че този УПИ е публична собственост съгласно Наредба № 8 за обем и съдържание на устройствените планове и схеми. Въз основа на тези констатации вещото лице сочи, че УПИ III-321,322 "За общественообслужващи дейности"  не е предмет на одобрения ПУП-ПР според текстовата част на обжалваното решение, а този имот е съседен на УПИ I-483 "Озеленяване" и на УПИ II - 320,493 "За автостанция" от кв.48, които са засегнати от изменението, а според графичната част на решението УПИ III-321,322 "За общественообслужващи дейности" (ООД) е засегнат от изменението на ПУП-ПР, предвид извършеното зачертаване на номера му и вписване на верния номер, както и предвид факта, че този имот също е очертан с индивидуализиращите му белези, което не е необходимо в случай, че не е предмет на плана.

По допустимостта на оспорването:

Предмет на оспорване по делото е индивидуален административен акт, с който е одобрено изменение на ПУП-ПР досежно множество поземлени имоти, попадащи в четири квартала по регулационния план на с.Хитрино. Оспорващият се легитимира като собственик на поземлен имот, за който е отреден УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48, ведно с изградените в него 5 постройки, видно от приложените по делото и описани в обстоятелствената част на настоящото решение 2 броя нотариални актове и договор за ликвидиране на съсобственост. Същевременно, от заключението на СТЕ се установява, че според текстовата част на атакуваното решение, УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48 не е предмет на одобрения ПУП-ПР, но според графичната съставка на плана, представляваща част от това решение, имотът се явява предмет на плана, доколкото са посочени индивидуализиращите му белези и е зачеркнат номера му от  XXX (какъвто е бил според плана от 2004г.) на III, какъвто е станал с изменението от 2009г. С оглед на това съдът не споделя доводите на ответната страна за липса на правен интерес за оспорващия да атакува Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. в частта му, отнасяща се до имот, за който е отреден  УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48. Действително с извършеното зачеркване номерът, съответстващ на плана от 2004г. е поправен с номера, съответстващ на плана от 2009г., който е последния ПУП досежно имота на жалбоподателя към момента на издаване на процесното решение, но самото наличие на зачеркване и промяна на номера на имота, независимо от наложилите го причини, е достатъчно, за да се приеме, че имотът е предмет на изменение с ПУП-ПР, одобрен с него, а неговият собственик - заинтересувано лице по смисъла, вложен в чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, още повече, че при изслушването на вещото лице, същото изрично посочва, че имотът е изчертан в графичната част на решението като имот, предмет на плана. С оглед на това жалбата на К.Ф.М. в частта ѝ, насочена срещу Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. в частта му, отнасяща се до имот, за който е отреден  УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48 по плана на с.Хитрино, е процесуално допустима. Ирелевантно за този извод е соченото от ответната страна обстоятелство, че оспорващият може да защити правото си на собственост чрез оспорване на Заповед № РД-46/28.02.2019г. на Кмета на Община Хитрино, явяваща се предмет на обжалване по адм.д.№ 142/2019г. по описа на ШАдмС (видно и от служебна справка рег.№ СД-01-143/25.09.2019г.), тъй като процесното решение представлява самостоятелен административен акт и преценката за допустимост на обжалването му зависи от това дали оспорващият е заинтересувано лице по смисъла на чл.131 от ЗУТ, а не е обусловена от издаването на последващи административни актове, подлежащи на отделно и самостоятелно оспорване.

В тази връзка следва да се има предвид също, че пропускането на преклузивния 30-дневен срок за обжалване не препятства възможността за атакуване на процесното решение в частта, досежно която оспорващият се легитимира като заинтересувано лице, доколкото последният излага доводи за нищожност на същото, а съгласно чл.149, ал.5 от АПК, административните актове могат да се оспорват с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето.

Жалбата срещу Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. в останалата му част се явява процесуално недопустима. Оспорващият се легитимира като собственик единствено на УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48 по плана на с.Хитрино, който, както беше посочено по-горе, се явява имот, предмет на одобрения ПУП-ПР. Видно от СТЕ обаче, предмет на плана според процесното решение се явяват два поземлени имота, които са съседни на УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48, а именно - УПИ I-483 (озеленяване) и УПИ II-320,483 (автостанция). Експертът изрично е посочил, че с обжалваното решение се одобрява единствено частично изменение на действащия план за регулация, от което следва, че със същото не се предвижда включване на съседните имоти в свързано застрояване или промяна в застрояването им, нито се допускат намалени разстояния по смисъла, вложен в чл.131, ал.2, т.2 и т.3 от ЗУТ. С решението не се променя и предназначението на УПИ I-483 "Озеленяване" и УПИ II-320,483 "Автостанция", а трите имота не попадат в сервитути, в защитени зони за опазване на културното наследство или в забранени, охранителни или защитни зони, включително такива за обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, за които с нормативен акт и/или със специфични правила и нормативи са въведени ограничения в режима на застрояване и ползване, поради което имотът на оспорващия не се явява непосредствено засегнат от предвижданията на ПУП и по смисъла на чл.131, ал.2, т.4 и т.5(ред. ДВ, бр. 82 от 2012 г., актуална за казуса) от ЗУТ, както и не са налице предпоставките на чл.131, ал.3 от с.з. При това положение оспорващият не разполага с правен интерес от оспорване на Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. извън частта му, отнасяща се до  УПИ III-321,322 (ООД) в кв.48 по плана на с.Хитрино.

В обобщение на изложеното съдът приема, че жалбата на К.Ф.М. в частта ѝ, която е насочена срещу Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. на ОбС-Хитрино, в частта му, отнасяща се до УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48 по плана на с.Хитрино е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, като съдебният контрол следва да се ограничи само до валидността на акта, предвид пропуснатия от оспорващия срок за оспорването му като унищожаем (решението е подлежало на обжалване до 18.10.2019г. вкл., а жалбата срещу него е депозирана на 20.03.2019г.). Жалбата, насочена срещу Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. на ОбС-Хитрино в останалата му част, е недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане в тази ѝ част, а съдебното производство - прекратено в тази му част.

По основателността на жалбата в допустимата ѝ част:

Жалбата срещу Решение 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г. на ОбС-Хитрино в частта му, отнасяща се до УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48 по плана на с.Хитрино, е основателна и следва да бъде уважена.

По делото няма спор, а и се установява от приложените писмени доказателства, в т.ч. приложените документи за собственост, заповед  и Решение № № 60/07.08.2009г. на ОбС-Хитрино за частично изменение на ПУП-ПР и СТЕ, че оспорващият притежава поземлен имот, за който според регулационния план от 2009г., действал към момента на издаване на обжалваното решение, е отреден УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48 по плана на с.Хитрино по плана на с.Хитрино, като предходното обозначение на този имот е било XXXI и същият се е намирал в кв.29.

Видно от обяснителната записка към заявлението за процедиране и одобряване на ПР, въз основа на което е издадено процесното решение, със същото е поискано изменение на ПУП-ПР, като разработката е в границите на кв.40, кв.1а, кв.17 и кв.48 по плана на с.Хитрино и предвижда образуването на два урегулирани поземлени имоти, съответно УПИ I - "За ЖП район" с площ 64823,88 кв.м. и УПИ IV- "За ЖП район" с площ 1075,07 кв.м., така, както е показано на приложената скица. Според приложения регистър на засегнатите УПИ (л.27), от имотите, намиращи се в кв.48, са засегнати УПИ XXX "Автостанция" и УПИ I "Озеленяване", като в приложените скици-проект (л.45, 46) имотите в кв.48 са отразени по следния начин - УПИ XXX "Автостанция", УПИ XXXI - "За обществено обслужване", а третият УПИ не е с отразена номерация и предназначение, като в него единствено е посочено, че е част от кв.48.

В текстовата част на обжалваното решение на ОбС-Хитрино са описани имотите, по отношение на които се одобрява ПУП-ПР, като досежно имотите, попадащи в кв.48 е отразено, че се засягат северната част на УПИ I-(483) озеленяване (291,95 кв.м.) и на УПИ II-(320.483) - за автостанция (256,55 кв.м.). В графичната част на същото (л.184) обаче имотите в кв.48 са описани по следния начин - УПИ I 483 - озеленяване; УПИ ХХХ-автостанция, като числото XXX е задраскано и вместо него е посочено III 320, 483, както и УПИ XXXI - за обществено обслужване, като числото XXXI  е задраскано и вместо него е вписано III, без посочване на числата 321,322 и са отразени две масивни постройки с номера 321 и 322.

Според заключението по СТЕ, приобщено към доказателствения материал без оспорване, съгласно текстовата част на решението, предмет на обжалване, имотът на К.Ф.М. не представлява част от одобреното изменение на ПУП-ПР, доколкото не е описан изрично в административния акт. Същевременно обаче вещото лице сочи, че в графичната част на заповедта този имот е включен в плана за регулация, чието изменение е одобрено с решението, тъй като e отразено, че номерът на имота е XXXI, този номер е зачеркнат с червен цвят и е отразен нов номер III, както и имотът е изчертан като имот, предмет на плана - с индивидуализиращите го белези, което не би било нужно в случай, че този имот не е предмет на плана.

Или, от събраните по делото доказателства се установява, че е налице несъответствие между текстовата и графичната част на ПУП-ПР в частта досежно имот УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" на жалбоподателя - в текстовата част този имот не е посочен, но в графичната част е описан като имот, предмет на плана, като при това е отразена промяна в обозначението му - отразен е с номер XXXI, като въпросното римско число е задраскано и вместо това е изписано с номер III. Това от своя страна води до категоричния извод, че е налице противоречие между текстовата и графичната част на обжалвания акт, което представлява пречка да се установи каква е действителната воля на административния орган - дали одобрява изменение на ПУП-ПР и досежно имот УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности", или въпросният имот не е предмет на плана, респективно обуславя извод за наличие на съществено противоречие в разпоредителната част на административния акт. Действително вещото лице сочи, че имотът е бил с номер XXXI според плана за регулация, одобрен през 2004г., като с последвалото изменение през 2009г. номерът на имота и номерът на квартала, в който се намира, са променени, в резултат на което имотът става УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48, като вероятната причина за извършеното зачеркване се дължи на грешка от страна на проектанта и невъзможност отново да изготви скицата към заповедта. Това предположение обаче е ирелевантно за направения по-горе извод, тъй като индивидуализиращите белези на имота, както и дали същият е обект на одобреното изменение на ПУП-ПР, следва да бъде ясно и недвусмислено, а не да подлежи на  установяване чрез експертно тълкуване и предположения, още повече, че при извършване поправката на номера на имота не е изписан изцяло актуалният му номер - "III-321,322".

Изложеното обосновава извода, че обжалваното решение в частта му, отнасяща се до  УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48, е издадено при допуснато съществено нарушение на изискванията за форма по чл.59, ал.2, т.5 от АПК, предвид допуснатото противоречие между текстовата и графичната част на административния акт, представляващо неяснота в разпоредителната част на акта, препятстваща възможността за установяване действителната воля на неговия автор, а оттам и възможността за осъществяване на съдебен контрол, Това нарушение е толкова съществено, че е достатъчно, за да обоснове нищожност на същия в тази му част.

Нещо повече, нито в оспорената заповед, нито в административната преписка се съдържат аргументи относно необходимостта от изменение на ПР досежно УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности"  в кв.48, както и какво е наложило извършената поправка в номера на същия, което обуславя и извод за немотивираност на акта поради липса на изложени фактически основания досежно необходимостта от извършване на изменения за този УПИ, в разрез с изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК.

На следващо място, в хода на административното производство административният орган не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение по случая, което е довело до постановяване на обжалваното решение в частта досежно имота на оспорващия при неизяснена фактическа обстановка, в разрез с изискванията на чл.35 от АПК. Съгласно чл.55 от Наредба № 8 от 14 юни 2001 г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове, при проектиране на ПР се ползват изходните данни по чл. 47 от с.н. Чл.47, ал.1, т.5 от Наредба № 8 от 14 юни 2001 г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове предвижда при проектиране на ПЗР да се ползва действащия ПУП. В случая от СТЕ и приложените писмени доказателства се установява по безсъмнен начин, че това императивно изискване не е спазено, доколкото имотът на К.Ф.М. не е обозначен в съответствие с действащия ПУП като УПИ III-321,322, а е обозначен съобразно номерация от предходен план - XXXI. Нещо повече, и след извършената корекция номерът на имота не е коригиран правилно, защото същият е отбелязан като УПИ III, а не както е следвало - УПИ III-321,322.

Освен това, видно от графичната част от обжалвания акт, поправката на номера на имота на оспорващия е извършена с червен цвят. Съгласно т.8.13 от Приложение № 1 към Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове, в плановете за регулация уличнорегулационните линии и границите на урегулираните
поземлени имоти – публична собственост, се изчертават и надписват с червен цвят, а вътрешните регулационни линии на урегулираните поземлени имоти - частна собственост - със син цвят. От това следва, че след като корекцията в номера на УПИ
III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48 е извършена с червен цвят, по силата на цитираната разпоредба този имот е обозначен като публична собственост, вместо както е следвало - със син цвят, доколкото към момента на издаване на оспорваното решение е представлявал частна собственост. Това обстоятелство засяга правото на собственост на оспорващия досежно притежавания от него имот и обуславя извод за наличие на допуснато нарушение на материалния закон, защото в хипотезата на чл.134, ал.2, т.4 от ЗУТ, посочена като правно основание за издаване на оспореното решение, е предвидена възможност за изменение на ПУП, когато планът съдържа явна фактическа грешка, която има значение за неговите предвиждания, а не за обявяване на имот - частна собственост, като публична такава. Със засягането правото на собственост на оспорващия е нарушен и принципът на съразмерност по чл.6 от АПК, който е и общ принцип на правото на Европейската общност. Според този принцип, административният орган е длъжен да упражнява правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. С всеки административен акт трябва да се цели най-малко засягане на правата и законните интереси на заинтересованите страни, като се търсят най-благоприятните за тях мерки за постигане целта на закона. В ал.3 и ал.5 на чл.6 от АПК е даден начинът за постигане на така формулирания принцип. При издаването на акта спазването на принципа на съразмерност е материалноправно изискване. Този принцип е съществен и неспазването му представлява материалноправно нарушение (съгласно коментара на АПК на Константин Пенчев и колектив). Следователно решението в частта му, отнасяща се до УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48, е издадено в нарушение на материалноправните разпоредби, като материалноправната му незаконосъобразност е довела и до несъответствие с целта на закона.

На следващо място, според текстовата част на атакуваното решение, засегнатите участъци стават публична държавна собственост, което, съчетано с обозначаване номера на имота на оспорващия с червен цвят,  означава, че по същество и този имот е обявен за публична държавна собственост, при това от административен орган, който не разполага с материална компетентност за това (по арг. от чл.34а, ал.1 и 2 от Закона за държавната собственост, според който отчуждаването на имоти частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, е в правомощията на Министерския съвет, респ. на областния управител). Това от своя страна обосновава извод, че независимо от факта, че оспорваното решение е прието от колективния административен орган по отношение на ПУП с обхват повече от един квартал (чл.129, ал.1 от ЗУТ), при наличие на изискуемите кворум (повече от половината от общия брой на общинските съветници - чл.27, ал.2 от ЗМСМА) и мнозинство (повече от половината от присъстващите общински съветници - чл.27, ал.3 от ЗМСМА), същото е постановено и при липса на материална компетентност.

Вярно е, че според плана, одобрен с решение № 60 от 07.08.2009г. по Протокол № 8, т.4 на ОбС-Хитрино (л.227-228) номерът на имота също е обозначен с червен цвят. Към този момент обаче този имот не е бил собственост на оспорващия, видно от приложените документи за собственост и заключението по СТЕ, уточнено в съдебно заседание. Към датата на издаване на оспорваното решение обаче собствеността на имота е различна и след като досежно номера на същия са били извършени промени, тези промени е следвало да бъдат съобразени с актуалните към този момент обстоятелства.

Описаните пороци на обсъждания административен акт в частта му, отнасяща се до УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48 по плана на с.Хитрино обуславят извода, че същият е постановен при допуснати груби нарушения в изискванията за форма и административнопроизводствените правила, при липса на материалноправните предпоставки за това, което е довело и до противоречие с целта на закона, както и при липса на материална компетентност, обуславящи нищожност на административния акт в посочената част. Ето защо Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино, в частта му относно УПИ III-321,322 "Обществено обслужващи дейности" в кв.48 по плана на с.Хитрино, община Хитрино, следва да бъде обявено за нищожно.

Жалбата срещу Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино, в останалата му част, следва да бъде оставена без разглеждане в тази ѝ част, респективно образуваното съдебно производство в тази му част - прекратено, поради това, че К.Ф.М. не се явява заинтересувано лице по смисъла, вложен в чл.131 от ЗУТ.

В настоящото производство и двете страни претендират разноски съобразно представени списъци, съответно оспорващият - 952 лева, а ответникът - 600 лева. При този изход на спора - уважаване на жалбата само в частта ѝ досежно УПИ III-321,322 "Общественообслужващи дейности" в кв.48, т.е. срещу част от атакуваното решение на ОбС-Хитрино, при изрично изявление на оспорващия, че обжалва решението изцяло, респективно прекратяване на съдебното производство в останалата му част, съдът намира, че разноските следва да се понесат от страните така, както са сторени.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р     Е     Ш     И   :

 

         ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО  Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино, само в частта му, отнасяща се до УПИ III-321,322 "Общественообслужващи дейности" в кв.48 по плана на с.Хитрино, Община Хитрино.

         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  жалбата на К.Ф.М., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Решение № 76 по Протокол № 5 от  24.08.2018г., прието от Общински съвет - Хитрино, в останалата ѝ част и ПРЕКРАТЯВА съдебното производство в тази му част.

         Разноски не се присъждат.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр.София в 14-дневен срок от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: