Решение по дело №1327/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 март 2024 г.
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20237260701327
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

957

Хасково, 01.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - XI тричленен състав, в съдебно заседание на седми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател:

ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

Членове:

ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА
ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА и с участието на прокурора ЦВЕТОСЛАВ ЛАЗАРОВ ИВАНОВ като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА канд № 20237260701327 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационното производство е по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от С. С. Н., с посочен адрес [населено място], [улица], действащ чрез пълномощник – адв. Д. З., със съдебен адрес: [населено място], бул. ***, против Решение №205 от 30.10.2023г., постановено по а.н.д. №268/2023г. на Районен съд – Свиленград.

В касационната жалба се твърди, че наказателното постановление, както било уточнено пред районния съд, било оспорено само в частта за наложената глоба, респективно размера на определената от митническите органи митническа стойност. Решението, с което било потвърдено наказателното постановление, било неправилно и незаконосъобразно. Сочи се, че неправилно, неоснователно и в разрез с материалноправните правила районният съд изложил в решението си мотиви, с които не приема представената фактура за закупуването на процесните стоки и посочената в нея цена като реално платената, а възприемал изготвеното в хода на административнонаказателното производство заключение на вещо лице, определило митническата стойност на основание чл.74 пар.3 от Регламент №952/2013 на Европейския парламент и на Съвета. Неоснователни били съображенията на съда и мотивите му за неприемането на фактурата в съдебното производство, като се базирал на оспорване верността на документа от ответната страна. Твърди се, че такова оспорване на било направено, още по-малко оспорване, касаещо верността на фактурата. От друга страна, неоснователно и накърняващо правото на защита на нарушителя било недопускането на свидетел, поискан от него. Навеждат се доводи, че свидетелят следвало да установи действието, извършено от жалбоподателя за посочената във фактурата фирма – закупуването на продуктите по фактура, а тези обстоятелства имали решаващо значение както за метода за определяне на митническа стойност, който да се приеме за меродавен в случая, така и за самия факт на закупуването на процесната стока именно от жалбоподателя. На следващо място се сочи, че твърденията за неправилност на решението се отнасяли и за частта от мотивите, които касаели липсата на реквизити в представената фактура, което послужило на съда да мотивира отказа си да я приеме. Навеждат се доводи, че според съдебната практика липсата на конкретни реквизити във фактурата не водела автоматично до извод, че тя е неистинска, а вписаната в същата цена на стоката е недостоверна и поради това не може да бъде ценена като годно доказателство. Същото се отнасяло и до изискването да съдържа основни реквизити на договора за продажба, доколкото в случая ставало въпрос за свободно договаряне, което не било обвързано с „цената, открита в официалния сайт на съответното ведомство в Р. Турция“, но предвид отказа да бъде изслушан свидетеля не можело да бъде установено по делото. Навеждат се и доводи, че били неправилни мотивите на съда и относно неприемането на представеното по делото заключение в частта, касаеща изводите за представената фактура. Твърди се, че всичко описано водело до неправилния извод на съда, че по делото липсват доказателства, установяващи различна цена на процесните стоки от тази, определена в хода на административнонаказателното производство на основание чл.74 пар.3 от Регламент №952/2013. По подробно изложените съображения се моли да бъде отменено решението на районния съд и вместо него да се постанови ново, с което да се отмени в обжалваната част наказателното постановление.

Ответникът, чрез процесуален представител в писмена молба изразява становище, че следва да се остави в сила решението на районния съд. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като в случай, че се присъди адвокатско възнаграждение на процесуален представител на жалбоподателя, се моли същото да бъде съобразено с Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково предлага обжалваното съдебно решение да бъде оставено в сила.

Административен съд – Хасково, след проверка на контролираното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е депозирана в законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който подлежи на оспорване, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

С Наказателно постановление №BG2022/1000-4509/НП от 12.04.2023г., издадено от И.Д. Заместник- Директор на Териториална Дирекция Митница Бургас, на С. С. Н., на основание чл.233 ал.1 от Закона за митниците, е наложено административно наказание глоба в размер на 26 228.00 лв., която глоба представлява 100 % от митническата стойност на стоката по пункт II на постановлението (пункт I от НП), отнети са в полза на Държавата от С. С. Н. на основание чл.233 ал.6 във връзка с ал.1 от Закон за митниците: 1. Хранителна добавка стимулант за полова мощ „Ayibogan 300 gr“ – 6 кашона по 84 броя – общо 504 броя, 2. Лекарствен продукт стимулант за полова мощ „Kamagra sildenafil oral jelly 100 mg“ – 30 кашона по 50 кутии по 7 пакетчета – общо 10 500 броя, 3. Лекарствен продукт стимулант за полова мощ „Vegaxes sildenafil tablets” – 200 блистера по 6 таблетки – общо 1200 броя таблетки, 4. Лекарствен продукт стимулант за полова мощ „Viagra sildenafil 100 mg“ – 100 кутии по 4 таблетки – общо – 400 броя таблетки, 5. Спрей стимулант за полова мощ „Viga 45 ml“ – 38 кутии по 25 броя – общо 950 броя, с митническа стойност 26 228.00 лева (пункт II от постановлението) . По пункт III от наказателното постановление не е отнет в полза на Държавата лек автомобил марка „Volkswagen Transporter” с рег. №********, шаси №*****************, регистрационен талон №[рег. номер] и контактен ключ 1 брой, и е постановено същите да бъдат върнати на собственика или на упълномощено лице.

С атакуваното решение Районен съд – Свиленград потвърдил Наказателно постановление №BG2022/1000-4509/НП от 12.04.2023г. на И.Д. Заместник- Директор на Териториална Дирекция Митница Бургас, в частта, с която на С. С. Н., на основание чл.233 ал.1 от Закона за митниците, е наложено административно наказание глоба в размер на 26 228.00 лв. и осъдил същия да заплати на Агенция „Митници“ сумата от 80 лв., представляваща направените разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В решението районният съд е посочил, че в съдебната фаза е уточнено, че се оспорва наказателното постановление единствено относно размера на наложеното наказание. За да потвърди наказателното постановление в частта по пункт I, районният съд е посочил, че не са допуснати съществени процесуални нарушения по образуването и приключването на административнонаказателната процедура, които да водят до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя и да са основания за незаконосъобразност и отмяна. Изложил е подробни съображения, въз основа на които е приел, че напълно правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Съдът е приел, че процесното административно нарушение не може да се квалифицира като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН и не разкрива характеристиките на такъв. В решението е обсъдена разпоредбата на чл.233 ал.1 от Закон за митниците, като съдът е приел, че митническата стойност на стоката, предмет на процесното митническо нарушение, е определена по реда на Регламент (ЕС) №952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на митнически кодекс на Съюза. Съдът е посочил, че при липса на обратни или други доказателства, събрани в хода на производството, установяващи друга различна цена в т. ч. и доказване на такава на придобиване (в решението съдът е изложил мотиви относно некредитирането на представени два броя фактури), следва да се възприеме посочената от вещо лице в хода на административнонаказателното производство стойност, т. е. съдът не е намерил основания да не бъде приета така посочената от административнонаказващия орган за правилно и законосъобразно определена. Посочил е, че административното наказание е правилно и законосъобразно определено в минималния размер от 100 % от стойността на недекларираните стоки. Предвид изложените съображения е приел, че обжалваното наказателно постановление в тази част следва да бъде потвърдено. Посочил е също, че в останалите му части наказателното постановление не се обжалва, поради което следва да се приеме, че същото е влязло в законна сила.

Настоящата инстанция намира атакуваното решение за правилно.

При постановяването му Районен съд - Свиленград не е допуснал процесуални нарушения, от категорията на съществените, като се е мотивирал в хода на съдебното производство защо не е допуснал до разпит един свидетел, поискан от страна на жалбоподателя и отказът от допусне събирането на това гласно доказателство не е довел до неправилно приложение на материалния закон.

В хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както правилно е възприел районният съд. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, чиято контролна функция е предоставена по силата на чл. 230 и чл. 231 ЗМ. Спазени са сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН, посочени са по безспорен начин всички елементи от обективната и субективната страна на нарушението (чл. 42, т. 3 и т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН). Действително осъществената фактическа обстановка е правилно подведена под релевантната по време, място и лица правна уредба (чл. 3 ЗАНН). Нарушението е формално, като за осъществяването на неговия фактически състав не се изследва настъпването на определен противоправен резултат.

Съгласно чл. 233, ал. 1 ЗМ „който пренесе или превози стоки през държавната граница или направи опит за това без знанието и разрешението на митническите органи, доколкото извършеното не представлява престъпление, се наказва за митническа контрабанда с глоба от 100 до 200 на сто върху митническата стойност на стоките или при износ - стойността на стоките“. Фактическият състав на нарушението - митническа контрабанда, включва следните елементи: 1. адресат е лице, което пренася или превозва стоки през държавната граница, или 2. лице, което направи опит за това, като и в четирите хипотези се изисква от страна на митническите органи незнание /т.е. стоката да не е представена, декларирана или обявена пред митническите органи/ и липсата на разрешение /т.е. има забрана за пренасянето и превозването й/. Наказанието за това нарушение е глоба, като размерът й се определя според митническата стойност на стоките – предмет на нарушението. В конкретния случай не е спорно, че касаторът е превозил през държавната граница между Република Турция и Република България стоки, които не е декларирал пред митническите органи (чл. 66, ал. 1 ЗМ). Под деклариране се има предвид липсата на знание и без разрешение на митническите органи, което се установява от събраните по делото писмени доказателства, вкл. и дадените от лицето писмени обяснения в хода на административнонаказателното производство.

Спорният по делото въпрос е правилно ли е определена митническата стройност на превозените през границата стоки, законосъобразно ли е определено наложеното на касатора административно наказание.

В чл. 70 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза е установен общият принцип за определяне на митническата стойност въз основа на договорната стойност, т. е. въз основа на действително платената или подлежаща на плащане цена на стоката при продажбата й за износ с местоназначение митническата територия на Съюза. Договорната стойност трябва да отразява реалната икономическа стойност на стоката и да отчита всички елементи на тази стока, които имат икономическа стойност. В чл. 74 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 са предвидени вторични методи за определяне на митническата стойност, като те имат субсидиарен характер по отношение на метода, регламентиран в чл. 70, от една страна, а от друга - по отношение на посочените в самия чл. 74 методи.

Правилно районният съд не е кредитирал представената от касатора фактура, с която последният е целял да установи стойността на процесните стоки, а оттук правилно не е кредитирана и изготвената в съдебното производство експертиза, в първия й вариант.

На първо място съдът отчете обстоятелството, че фактурата, е представена за първи в хода на съдебното производство, а не в хода на проверката, извършена от митническите органи, а освен това в същата не фигурира като получател името на касатора С. С. Н., а на друго трето лице със седалище Република Германия. Наред с това, както е установило вещото лице изготвило съдебната експертиза, в издадената фактура два пъти е прибавен ДДС, а от изявлението на процесуалния представител на касационния жалбоподател, в същата неправилно са посочени бройките на една от стоките, поради което на съда впоследствие е представена и коригирана фактура. Ненадлежното посочване на ДДС, съчетано с неправилно посочване на цена/бройки по отношение част посочения вид стоки, и обстоятелството, че оспорващия не се легитимира като получател на стоките по фактурата, води на извода, че същата е съставена за целите на производството и посочената в нея стойност не следва да се възприема. Предвид това не е налице основание за отмяна на решението и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда за провеждане на разпит на свидетел с цел изясняване на спорните по делото факти и обстоятелства.

Правилно съдът не е кредитирал изготвената в хода на съдебното производство експертиза и във втория й вариант, при която е използвана средна пазарна цена на стоки, които според вещото лице са идентични (като наименование, количество и съдържание на активните добавки) със стоките – предмет на митническата контрабанда, а именно – хранителни добавки за полова мощ, предлагани в сайтове в Република България. Районният съд е възприел, че вещото лице всъщност е използвало средна цена на стоки, които са сходни, а не идентични. Според касационната инстанция правилно районният съд е кредитирал изготвената в хода на административно наказателното производство съдебна експертиза, предвид, че не е спорно между страните, че стоките са внесени от Република Турция и вещото лице изготвило същата е използвало за сравнение идентични стоки продавани в турски електронни магазини и борси за продажба на хранителни добавки и лекарствени продукти, респ. използвало е данни които най-точно биха отразявали действителната митническа стойност на процесните стоки.

С оглед разпределената доказателствена тежест нарушителят не е успял да обори констатациите на контролните органи, нито да докаже, че стойността на стоките – предмет на митническа контрабанда, е по-нисък от 26 228.00 лева., определена в хода на административнонаказателното производство. В този размер е и наложеното с оспореното НП наказание. Законосъобразно и явно справедливо наказващият орган е наложил административното наказание „глоба“ в минимален размер за деяние, което съставлява нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, с цел да се предупреди и превъзпита нарушителя (чл. 12 от ЗАНН), при липсата на предпоставки за освобождаване от отговорност поради маловажност на случая.

Доколкото направените от Районен съд - Свиленград изводи съответстват на фактическата обстановка и не са налице основанията на чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 348 от НПК, то съдът констатира, че постановеното съдебно решение следва да бъде оставено в сила на основание чл. 221, ал. 2 АПК.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 63д, ал. 1, ал. 4-5 ЗАНН във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП във връзка с чл. 27е НЗПП, чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ЗМ в полза на Агенция „Митници“, в структурата на която е органът, издал оспореното НП, следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер от 80 лева.

 

Така мотивиран, Административен съд – Хасково

 

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №205 от 30.10.2023г., постановено по а.н.д. №268/2023г. на Районен съд – Свиленград 

ОСЪЖДА С. С. Н., с [ЕГН] от [населено място], да заплати на Агенция „Митници“, със седалище – [населено място], сумата в размер на 80 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

Председател:

Членове: