Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер
1048 05 август 2020 година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на двадесет и
девети юли, две хиляди и двадесета
година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
Секретар
Вяра Стоянова
като
разгледа административно дело номер 658 по
описа за 2020 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.124 от Закона за държавния служител/ЗДСл/, вр. с чл.145 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по жалба на Н.М.П. ***, против заповед №3 от 02.03.2020 г. на кмета на община
Несебър, с която, на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, е прекратено служебното
му правоотношение с община Несебър, като директор на дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, считано от
04.03.2020 г.
Жалбоподателят,
редовно уведомен, не се явява, чрез процесуалния си представител, поддържа
сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска за се отмени
оспорения административен акт. Ангажира доказателства. Претендира разноски.
Представена е писмена защита.
Ответникът-кмет
на община Несебър, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва
жалбата. Счита същата за неоснователна. Представил е административната преписка
по издаване на заповедта. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени
са писмени бележки.
Административен
съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и
закона, намира следното:
Жалбата
е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което е адресат на
административния акт и има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите
форма и реквизити, поради което е допустима.
Разгледана
по същество е неоснователна, при следните съображения:
От
представената административна преписка се установява, че, след проведен
конкурс, със заповед №16 от 07.04.2008 г. на кмета на община Несебър, П. е
назначен за директор на дирекция „Транспорт и общински пазари“, община Несебър/л.65
и 66 от делото/.
От
01.07.2012 г., жалбоподателят заема длъжността директор на дирекция „Транспорт и пропускателен режим“
в дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, община Несебър/виж. заповед №Д-43
от 01.07.2012 г. на кмета на община Несебър, л.70 от делото/.
С
докладна записка, вх.№093 от 24.01.2020 г., зам.кмет на община Несебър, е предложил на общински съвет Несебър, на
основание чл.21, ал.1, т.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/,
да приеме нова структура на общинската администрация, считано от 01.03.2020 г.,
съгласно приложение, неразделна част от нея. Мотивирал е предложението с
обстоятелството, че стопанската дейност на общината не попада в обхвата на
общата и специализирана администрация, предвидена в чл.5 от Закона за
администрацията/ЗА/, поради което следва да се изведе извън структурата на
общинската администрация, за да бъде последната
в съответствие с предвижданията на закона/л.12-14 от делото/.
С решение
№66, по т.ІV от дневния ред на заседание, проведено на 07.02.2020 г.,
обективирано в протокол №4, общински съвет Несебър, по докладната записка на
зам.кмета, е приел, на основание чл.21, ал.1, т.2 ЗМСМА, структура на общинска
администрация Несебър, считано от 01.03.2020 г., в която не фигурира дирекция
„Транспорт и пропускателен режим“, част от специализираната администрация на
общината/л.152-153 от делото/.
В
структурата на специализираната общинска администрация, действала преди
01.03.20202 г., съществува дирекция „Транспорт и пропускателен режим“/л.
191-192; л.222-224 от делото/.
Със
заповед №3 от 02.03.2020 г., въз основа на приетата с решение №66 от протокол
№4 от 07.02.2020 г. на общински съвет Несебър, считано от 01.03.2020 г., нова
структура на общинска администрация Несебър, и на основание чл.106, ал.1, т.2
ЗДСл, кметът на община Несебър, е прекратил служебното правоотношение с Н.М.П.,
заемащ длъжност директор на дирекция „Транспорт и пропускателен режим“,
дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, специализирана администрация,
община Несебър.
В
заповедта е посочено, че по силата на
приетата нова структура на общинската администрация, дирекция „Транспорт и
пропускателен режим“ е закрита, поради което е съкратена и заеманата от П.
длъжност като щат/л.39 от делото/.
На
02.03.20202 г. на жалбоподателя е връчено предизвестие №Н1-0А1-1236 от
02.03.2020 г./л.42 от делото/.
Заповед
№3 от 02.03.2020 г. на кмета на община Несебър е предмет на разглеждане в
настоящото производство.
При тези
факти се налагат следните правни изводи:
На първо
място, заповед №3 от 02.03.2020 г. е издадена от компетентен орган, съобразно
заповед за заместване №1919 от 11.11.2019 г. на кмета на община Несебър/л.40 и
41 от делото/, по арг. от чл.108, ал.1 ЗДСл
и чл.7,
ал.1, т.3 от Устройствения правилник на общинска администрация Несебър/л.18 от
делото/, поради което твърденията на жалбоподателя за нищожност на заповедта в тази
насока са неоснователни.
На второ
място, същата е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа
необходимите реквизити.
На
следващо място, при издаването й не са допуснати нарушения на административнопроизводствените
правила, мотивиращи нейната отмяна.
На
следващо място, относно приложението на материалния закон, съдът съобрази
следното:
Служебното
правоотношение на жалбоподателя Н.П. е прекратено на основание чл.106, ал.1,
т.2 ЗДС. Според цитираната норма, органът по назначаването може да прекрати
служебното правоотношение с едномесечно предизвестие, при съкращаване на
длъжността.
При
сравнение на структурата на общинска администрация Несебър от 01.03.2020 г. и
тази действала преди това, е видно, че при приетата с решение №66 от протокол
№4/07.02.2020 г., в структурата на специализираната общинска администрация, не
фигурира дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, директор, на която е бил
жалбоподателя до приемането й.
В
мотивите на процесната заповед е посочено, че дирекция „Транспорт и
пропускателен режим“ се закрива и се съкращава заеманата от П. длъжност като
щат в общинската администрация.
Съкращаване
на длъжността по смисъла на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл. е налице при кумулативна наличност
на следните предпоставки: 1/ отпадане на длъжността като нормативно определена
позиция и 2/ пълно премахване на функциите, задачите и задълженията на тази
длъжност или такова значително изменение на същите, че новата им съвкупност и
изискванията за тяхното осъществяване налагат извод за качествено нова
длъжност. В конкретния случай изискванията на чл.106,
ал.1, т.2 ЗДСл са изпълнени.
Служебното
правоотношение на жалбоподателя е прекратено след утвърждаване на нова
структура на общинска администрация Несебър, в която заеманата от него длъжност
е премахната.
В
случая, с решение №66 от протокол №4/07.02.2020 г., на основание чл.21, ал.1,
т.2 ЗМСМА, общински съвет Несебър е приел промяна на съществуващата структура
на общинската администрация, в която, в специализираната такава, не съществува
дирекция „Транспорт и пропускателен режим“. Неоснователни са твърденията на
жалбоподателя, че решението на общинския съвет е прието в нарушение на изискванията на чл.13 и 15 от споразумение,
сключено на 30.01.2019 г., между кмета на община Несебър и Синдикалната
организация на общинска администрация Несебър/л.328-331 от делото/. Изложените
доводи в жалбата касаят незаконосъобразност на взетото от общинския съвет
решение, които не следва да се разглеждат в настоящото производство. Налице е
влязло в сила решение на общински съвет Несебър, обстоятелство, което не се
оспорва от жалбоподателя и е видно от представените доказателства/л.365-367 от делото/,
което е породило правни последици.
В
хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, органът по назначаването няма задължение
за подбор на кадрите, нито да предлага на лицата, чиито длъжности са съкратени,
други длъжности в същата администрация.
При
прекратяване на служебното правоотношение по реда на ЗДСл липсва
нормативно установено задължение за подбор, както и изискване на служителя да
бъде предложено заемане на друга длъжност. Освен това правомощието на органа по
назначаването в случая, не може да бъде ограничено от споразумение със синдикална организация. В случая
споразумение от 30.01.2019 г., сключено между кмета на община Несебър, като
„орган по назначаването“ и Синдикалната
организация на ФНСДУО -КНСБ при общинска администрация Несебър, е
неотносимо. В чл. 1 от приложеното споразумение е посочено, че същото урежда
служебните, осигурителните и социални отношения в общинска администрация
Несебър, които не са регламентирани с повелителни разпоредби на закона, както и
съответните въпроси, свързани с тези отношения. При наличието на нарочна уредба
на правното положение на държавните служители, отклонения от нея могат да се
предвидят само с изрична правна норма.
Дори и
да се приеме, че кметът на общината е следвало да извърши подбор, не е имало
обективна възможност да стори това, тъй като подбор се извършва между две или повече лица, а в
случая, с приетото от общинския съвет решение №66 от протокол №4/07.02.2020 г.,
с което е приета нова структура на общинската администрация Несебър, е закрита
изцяло дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, както и заеманата от П.
длъжност като директор на последната.
Налице е
реално съкращаване на длъжността, заемана от жалбоподателя, поради което
правото на органа по назначаването да прекрати служебното правоотношение, е
осъществено в съответствие с материалния закон и неговата цел.
Изложеното
мотивира съда да приеме, че оспорената заповед като издадена от компетентен орган, в предвидената
от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила,
материалния закон и неговата цел, е законосъобразна, а жалбата на Н.П. като неоснователна
следва да се отхвърли.
При този
изход на спора в полза на администрацията следва да се присъди юрисконсултско
възнаграждение в размер на 200.00/ двеста/ лева определено, съобразно чл.78, ал.8 ГПК във връзка с чл.37
от Закона за правната помощ/ЗПП/ и чл.24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ/обн.ДВ,бр.5/2006 г./.
Мотивиран
така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Н.М.П. ***, против заповед №3 от 02.03.2020 г. на кмета на община
Несебър, с която, на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, е прекратено служебното
му правоотношение с община Несебър, като директор на дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, считано от
04.03.2020 г.
ОСЪЖДА
Н.М.П. *** да заплати на община Несебър разноски в размер на 200.00/двеста/
лева.
Решението
може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред
Върховен административен съд на Република България.
СЪДИЯ: