Решение по дело №658/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1048
Дата: 5 август 2020 г. (в сила от 4 март 2021 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20207040700658
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 1048                       05 август 2020 година                        град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  БУРГАС, осми  състав, в открито заседание на двадесет и девети юли,  две хиляди и двадесета година, в състав:

                                              

                                                                                   Съдия Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар Вяра Стоянова

като разгледа административно дело  номер  658  по описа за  2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.124 от Закона за държавния служител/ЗДСл/, вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Н.М.П. ***, против заповед №3 от 02.03.2020 г. на кмета на община Несебър, с която, на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, е прекратено служебното му правоотношение с община Несебър, като директор на дирекция  „Транспорт и пропускателен режим“, считано от 04.03.2020 г.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска за се отмени оспорения административен акт. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представена е писмена защита.

Ответникът-кмет на община Несебър, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Представил е административната преписка по издаване на заповедта. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени са писмени бележки.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

От представената административна преписка се установява, че, след проведен конкурс, със заповед №16 от 07.04.2008 г. на кмета на община Несебър, П. е назначен за директор на дирекция „Транспорт и общински пазари“, община Несебър/л.65 и 66 от делото/.

От 01.07.2012 г., жалбоподателят заема длъжността директор  на дирекция „Транспорт и пропускателен режим“ в дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, община Несебър/виж. заповед №Д-43 от 01.07.2012 г. на кмета на община Несебър, л.70 от делото/.

С докладна записка, вх.№093 от 24.01.2020 г., зам.кмет на община Несебър,  е предложил на общински съвет Несебър, на основание чл.21, ал.1, т.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/, да приеме нова структура на общинската администрация, считано от 01.03.2020 г., съгласно приложение, неразделна част от нея. Мотивирал е предложението с обстоятелството, че стопанската дейност на общината не попада в обхвата на общата и специализирана администрация, предвидена в чл.5 от Закона за администрацията/ЗА/, поради което следва да се изведе извън структурата на общинската администрация, за да бъде последната  в съответствие с предвижданията на закона/л.12-14 от делото/.

С решение №66, по т.ІV от дневния ред на заседание, проведено на 07.02.2020 г., обективирано в протокол №4, общински съвет Несебър, по докладната записка на зам.кмета, е приел, на основание чл.21, ал.1, т.2 ЗМСМА, структура на общинска администрация Несебър, считано от 01.03.2020 г., в която не фигурира дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, част от специализираната администрация на общината/л.152-153 от делото/.

В структурата на специализираната общинска администрация, действала преди 01.03.20202 г., съществува дирекция „Транспорт и пропускателен режим“/л. 191-192; л.222-224 от делото/.

Със заповед №3 от 02.03.2020 г., въз основа на приетата с решение №66 от протокол №4 от 07.02.2020 г. на общински съвет Несебър, считано от 01.03.2020 г., нова структура на общинска администрация Несебър, и на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, кметът на община Несебър, е прекратил служебното правоотношение с Н.М.П., заемащ длъжност директор на дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, специализирана администрация, община Несебър.

В заповедта е  посочено, че по силата на приетата нова структура на общинската администрация, дирекция „Транспорт и пропускателен режим“ е закрита, поради което е съкратена и заеманата от П. длъжност като щат/л.39 от делото/.

На 02.03.20202 г. на жалбоподателя е връчено предизвестие №Н1-0А1-1236 от 02.03.2020 г./л.42 от делото/.

Заповед №3 от 02.03.2020 г. на кмета на община Несебър е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед №3 от 02.03.2020 г. е издадена от компетентен орган, съобразно заповед за заместване №1919 от 11.11.2019 г. на кмета на община Несебър/л.40 и 41 от делото/, по арг. от  чл.108, ал.1 ЗДСл и чл.7, ал.1, т.3 от Устройствения правилник на общинска администрация Несебър/л.18 от делото/, поради което твърденията на  жалбоподателя за нищожност на заповедта в тази насока са неоснователни.

На второ място, същата е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа необходимите реквизити.

На следващо място, при издаването й не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, мотивиращи нейната отмяна.

На следващо място, относно приложението на материалния закон, съдът съобрази следното:

Служебното правоотношение на жалбоподателя Н.П. е прекратено на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДС. Според цитираната норма, органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие, при съкращаване на длъжността.

При сравнение на структурата на общинска администрация Несебър от 01.03.2020 г. и тази действала преди това, е видно, че при приетата с решение №66 от протокол №4/07.02.2020 г., в структурата на специализираната общинска администрация, не фигурира дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, директор, на която е бил жалбоподателя до приемането й.

В мотивите на процесната заповед е посочено, че дирекция „Транспорт и пропускателен режим“ се закрива и се съкращава заеманата от П. длъжност като щат в общинската администрация.

Съкращаване на длъжността по смисъла на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл. е налице при кумулативна наличност на следните предпоставки: 1/ отпадане на длъжността като нормативно определена позиция и 2/ пълно премахване на функциите, задачите и задълженията на тази длъжност или такова значително изменение на същите, че новата им съвкупност и изискванията за тяхното осъществяване налагат извод за качествено нова длъжност. В конкретния случай  изискванията на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл са изпълнени.

Служебното правоотношение на жалбоподателя е прекратено след утвърждаване на нова структура на общинска администрация Несебър, в която заеманата от него длъжност е премахната.

В случая, с решение №66 от протокол №4/07.02.2020 г., на основание чл.21, ал.1, т.2 ЗМСМА, общински съвет Несебър е приел промяна на съществуващата структура на общинската администрация, в която, в специализираната такава, не съществува дирекция „Транспорт и пропускателен режим“. Неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че решението на общинския съвет е прието  в нарушение на изискванията на чл.13 и 15 от споразумение, сключено на 30.01.2019 г., между кмета на община Несебър и Синдикалната организация на общинска администрация Несебър/л.328-331 от делото/. Изложените доводи в жалбата касаят незаконосъобразност на взетото от общинския съвет решение, които не следва да се разглеждат в настоящото производство. Налице е влязло в сила решение на общински съвет Несебър, обстоятелство, което не се оспорва от жалбоподателя и е видно от представените доказателства/л.365-367 от делото/, което е породило правни последици.

В хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, органът по назначаването няма задължение за подбор на кадрите, нито да предлага на лицата, чиито длъжности са съкратени, други длъжности в същата администрация.

При прекратяване на служебното правоотношение по реда на ЗДСл липсва нормативно установено задължение за подбор, както и изискване на служителя да бъде предложено заемане на друга длъжност. Освен това правомощието на органа по назначаването в случая, не може да бъде ограничено от споразумение със синдикална организация. В случая споразумение от 30.01.2019 г., сключено между кмета на община Несебър, като „орган по назначаването“ и Синдикалната организация на ФНСДУО -КНСБ при общинска администрация Несебър, е неотносимо. В чл. 1 от приложеното споразумение е посочено, че същото урежда служебните, осигурителните и социални отношения в общинска администрация Несебър, които не са регламентирани с повелителни разпоредби на закона, както и съответните въпроси, свързани с тези отношения. При наличието на нарочна уредба на правното положение на държавните служители, отклонения от нея могат да се предвидят само с изрична правна норма.

Дори и да се приеме, че кметът на общината е следвало да извърши подбор, не е имало обективна възможност да стори това, тъй като подбор  се извършва между две или повече лица, а в случая, с приетото от общинския съвет решение №66 от протокол №4/07.02.2020 г., с което е приета нова структура на общинската администрация Несебър, е закрита изцяло дирекция „Транспорт и пропускателен режим“, както и заеманата от П. длъжност като директор на последната. 

Налице е реално съкращаване на длъжността, заемана от жалбоподателя, поради което правото на органа по назначаването да прекрати служебното правоотношение, е осъществено в съответствие с материалния закон и неговата цел.  

Изложеното мотивира съда да приеме, че оспорената заповед като  издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на  административнопроизводствените правила, материалния закон и неговата цел, е законосъобразна, а жалбата на Н.П. като неоснователна следва да се отхвърли.

При този изход на спора в полза на администрацията следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00/ двеста/ лева определено,  съобразно чл.78, ал.8 ГПК във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ/ЗПП/ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/обн.ДВ,бр.5/2006 г./.  

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.М.П. ***, против заповед №3 от 02.03.2020 г. на кмета на община Несебър, с която, на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, е прекратено служебното му правоотношение с община Несебър, като директор на дирекция  „Транспорт и пропускателен режим“, считано от 04.03.2020 г.

ОСЪЖДА Н.М.П. *** да заплати на община Несебър разноски в размер на 200.00/двеста/ лева.

Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

 

                                                          СЪДИЯ: