Решение по дело №274/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 320
Дата: 10 юни 2021 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20217170700274
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

 320

 

гр. Плевен, 10.06.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на двадесет и първи май две хиляди двадесет и първа година в публично съдебно заседание в състав:

Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

Членове:       ЕЛКА БРАТОЕВА

  КАТЯ АРАБАДЖИЕВА                       

                           

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВО Р.

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия Братоева Касационно административно-наказателно дело № 274/2021г. по описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63 ал.1 изр. 2 от  Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на Регионална дирекция по горите – Ловеч, чрез гл. юрисконсулт Станимира Тотева срещу Решение № 260065/11.02.2021 г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 2113/2021 г. по описа на съда.

С решението си съдът е отменил Наказателно постановление № 714/14.10.2020 г. на Директора на РДГ – гр. Ловеч, с което на А.Е.Р. *** на основание чл.270 от Закона за горите е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева за нарушение по чл. 148, ал. 12 от Закона за горите, във връзка с чл. 14б, ал. 1 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, затова че на 30.09.2020 г., в 14.30 часа в с. Подем, община Долна Митрополия, по ул. „Еделвайс“ № 8, географски координати – четиридесет и три градуса, тридесет и две минути, десет секунди – северна ширина и двадесет и четири градуса, тридесет и пет минути и дванадесет секунди - източна дължина, в качеството си на водач на товарен автомобил УАЗ 452А с рег. ***транспортира 3 пространствени кубически метра дърва за огрев – гледичия, с превозен билет № 5406/00232 от 30.09.2020г., маркирани с контролна горска марка А 4284, без превозното средство да е оборудвано с устройство за позициониране и проследяване на движението му – GPS устройство.

Касаторът обжалва решението с доводи за неговата неправилност поради нарушение на материалния закон – касационно отменително основание по чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК.  Оспорва изводите, до които е достигнал първоинстанционния съд, че Р. не е адресат на задължението по чл. 148, ал. 12 от ЗГ, тъй като за него не е възникнало задължение да снабди товарния автомобил с изискуемото от цитираните норми устройство и същия не е натоварен с това задължение, тъй като не осъществява транспортиране на дървесина от горските територии и по горските пътища. Твърди, че изискването товарните превозни средства, транспортиращи дървесина да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението им, се отнася единствено и само за транспортиране на дървесината от временен склад до крайната дестинация на това транспортиране, тоест до местополучаването. В тази връзка задължението дървесината да бъде маркирана с контролна горска марка и да бъде придружена с превозен билет възниква едва след като същата бъде натоварена на временния склад на товарното превозно средство и преди нейното транспортиране. Временните складове се устройват на места, където извозената до там дървесината може да бъде натоварена на товарните превозни средства, осъществяващи транспорт по шосейната общинска и републиканска пътна мрежа до крайния получател, като именно за това и от този момент нататък е необходимо маркирането с контрола горска марка и издаване на превозен билет и от там започва дейността транспорт на дървесина, като законодателят е поставил изискването товарните превозни средства да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за проследяване на движението им. Макар и поставено в глава седма „ДОСТЪП ДО ГОРИТЕ” от Закона за горите, това изискване за наличие на GPS устройство не е обвързано по никакъв начин с условията за достъп до горските територии. Посочва, че разпоредбите на чл. 14б от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазване на горските територии, касаещи изискванията - товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ, да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението им (GPS устройства), основно съдържа редът и условията за контрол по прилагането на закона, който обхваща всички дейности в горските територии. Съгласно разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗГ, контрола по прилагането на закона обхваща и всички дейности по - съхранението, транспортирането и преработването на дървесина и недървесни горски продукти, които дейности се осъществяват извън горските територии. Посочва, че в разпоредбата на чл. 14б, ал. 8 от наредбата законодателят е въвел изрична забрана за транспортирането на дървесина и недървесни горски продукти с товарни превозни средства, за които не са изпълнени изискванията на чл. 14б, ал. 1 – 4, като тази разпоредба е императивна и се отнася за всички водачи на МПС /без значение дали същите са собственици или ползватели/, които транспортират дървесина и недървесни горски продукти с товарни превозни средства, за които не са изпълнени изискванията на чл. 146, ал. 1 - 4. Посочва, че в чл. 14б от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазване на горските територии законодателят е въвел изисквания спрямо два кръга лица - от една страна собствениците/ползвателите на товарни превозни средства и мобилни обекти по чл. 206 ЗГ са длъжни да осигуряват непрекъснато функциониране на GPS устройството и да предоставят в съответната РДГ съответните документи за това и от друга страна - водачите да транспортират МПС, за които са изпълнени изискванията на чл. 14б, ал. 1 - 4. Моли да бъде отменено постановеното от РС – Плевен решение, а по същество – да се потвърди НП, алтернативно – да бъде върнато делото за ново разглеждане от РС – Плевен.

Ответникът по касация – А.Е.Р. не изразява становище.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че касационната жалба е основателна, първоинстанционното решение е постановено при неизяснена фактическа обстановка и не са събрани достатъчно доказателства, поради което предлага да бъде отменено.

Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл.218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Решението на Районен съд – Плевен е валидно и допустимо, но неправилно с оглед доказателствата по делото и закона.

Обосновано на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът е приел за безспорно доказано от фактическа страна, че на посочената дата и място жалбоподателят е превозвал с посочения товарен автомобил описаната дървесина, както и че автомобилът не е снабден с такова устройство. Извършен е транспорт на дървесината до адреса, изрично посочен в превозния билет.

Но, за да да отмени НП като незаконосъобразно районният съд е приел, че жалбоподателят не е осъществил състава на вмененото му административно нарушение, тъй като не е адресат на задължението по чл. 148 ал.12 ЗГ. След анализ на разпоредбата на чл. 148 ал.12 ЗГ и чл. 14б от Наредба №1830.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, е стигнал до извод, че задължението за снабдяване на товарния автомобил с GPS устройство за позициониране и проследяване на движението им е на собствениците и ползвателите на автомобила, какъвто жалбоподателят не е, тъй като е санкциониран като водач на автомобила, такъв би бил например наемателя на един автомобил. Отделно от това не е бил натоварен с това задължение, тъй като не е осъществявал транспортиране на дървесина в горските територии и по горските пътища.

Тези изводи не кореспондират с приложимите законови разпоредби и със събраните по делото доказателства.

Предметът на Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии е очертан в чл.1. С нея се определят освен условията и редът за движението по горските пътища, образците на документи за достъп до горските територии, така и условията и редът за осъществяване на дейностите по контрол и опазване на горските територии. Съгласно чл. 196 ал.1 ЗГ Изпълнителната агенция по горите и нейните структури осъществяват контрол по прилагането на закона по отношение на всички дейности в горските територии, както и върху съхранението, транспортирането и преработването на дървесина и недървесни горски продукти. Или това обхваща и транспортирането на добитата от горските територии дървесина извън временния склад до крайното местоназначение т.е. изискванията за транспортиране и контролът се разпростират и извън горските територии. Съгласно чл. 196 ал.4 ЗГ условията и редът за осъществяване на дейностите по контрол на горските територии се определят с наредбата по чл. 148 ал.11 ЗГ или това е Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии.

В чл. 148 ал.12 ЗГ е регламентирано, че товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 трябва да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението им /GPS/ . Редът за предоставяне на достъп до информацията за движението на превозните средства се определя в наредбата по ал.11. ЗГ съдържа и множество други препратки към същата наредба.

Извозването на дървесината от сечището се извършва въз основа на издаден превозен билет. Издадено е и позволително за сеч. В случая процесната дървесина е транспортирана с издаден превозен билет и маркирана с контролна горска марка. Видно от приложения към касационната жалба превозен билет – дървесината е добита от държавна горска територия и превозвана от временен склад, намиращ се в сечището съгласно приложения технологичен план до местоназначение с. Подем с краен купувач и получател Х.В., като се превозва от А.Р. с посочения автомобил ***. Позволителното за сеч е издадено в полза на В.А., представител на ТП ДГС Плевен и дърветата са  маркирани от същото лице.

Чл. 14б ал.1 от Наредба № 1/2012г. възпроизвежда дословно разпоредбата на чл. 148 ал.12 ЗГ. В следващите ал. 2, 3 и 4 е регламентирано, че GPS устройството по ал.1 следва да осигурява непрекъснат запис на данните за местоположението и маршрутите на товарните превозни средства и мобилните обекти, съответните дата и час, с възможност за последващо разглеждане на записите, като съхранява данните за последните 90 дни. Задължение на собствениците или ползвателите на товарни превозни средства е да осигурят непрекъснато функциониране на GPS устройството и да предоставят в съответната РДГ копие от регистрационните талони на съответните превозни средства, снабдени с GPS устройства; заверено копие на документ, удостоверяващ монтирането и функционирането на устройството; удостоверение, издадено от фирмата, монтирала устройствата и доставяща услугата, съдържащо потребителско име и парола за достъп в реално време до информацията от устройствата – последното изискване важи за  собственици/ползватели на товарни превозни средства, които транспортират обла дървесина и дърва за огрев. Като тези лица /собственици или ползватели/ на товарни превозни средства трябва да предоставят изброените документи в съответната РДГ. Тези данни се предоставят преди товарното превозно средство да се използва за транспортиране на дървесина. А в чл. 14б ал.8 от наредбата се съдържа обща забрана за транспортирането на дървесина с товарни превозни средства, за които не са изпълнени изискванията на чл. 14б ал.1 – 4.

В случая А.Р. е санкциониран в качеството си на водач за нарушение на чл. 148 ал.12 ЗГ вр. чл. 14б ал.1 от Наредба № 1/2012г., а в издадения превозен билет е отразено, че дървесината се превозва от него. Липсват доказателства за собствеността на автомобила, а съдът не е изискал доказателства дали същият е собственик или ползвател на товарното превозно средство и на какво правно основание е превозвал дървесината, за да се изясни обективната истина по делото.

Субект на нарушението по чл. 148 ал.12 ЗГ  е собственикът или ползвателят на товарното превозно средство, чието е и задължението съгласно   чл. 14б ал.1 от Наредба № 1/2012г. да оборудва автомобила с устройство за позициониране и проследяване на движението му от натоварването на дървесината от временен склад в горските територии, където е добита до местоназначението й. Това обхваща и движението на превозното средство извън горските територии с цел проследяване на движението и установяване на произхода на добитата дървесина при упражняване на контрола за опазване на горските територии, който се простира върху територията на цялата страна, а не само в рамките на горските територии. 

Фактът, че А.Р. е водач на автомобила не изключва автоматично възможността същият да е едновременно и собственик или ползвател на превозното средство. Последното не е било изследвано от съда, не са изискани доказателства в тази връзка за установяване собствеността на автомобила, респективно за ползвателя и правното основание за ползването му, с което не е била изяснена обективната истина, а това не позволява решаването на спора по същество от касационната инстанция. Поради това направените изводи от съда за отмяна на НП са необосновани, а решението следва да се отмени и делото да се върне за ново разглеждане за изясняване на тези обстоятелства по делото.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2 и чл. 222 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОТМЕНЯ  Решение № 260065/11.02.2021 г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 2113/2021 г. по описа на съда.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Плевен при съобразяване със задължителните указания по тълкуването и прилагането в закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.

                          

                          

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                ЧЛЕНОВЕ: 1.                      2.