Решение по дело №952/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 45
Дата: 2 февруари 2023 г.
Съдия: Виолета Григорова Николова
Дело: 20227170700952
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

45

град Плевен, 02.02.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, девети състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Виолета Николова            

при секретар Поля Цанева изслуша докладваното от съдия Николова по административно дело №952/2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и следващите от Административно -процесуалния кодекс (АПК) във вр.чл.68, ал.1 вр. чл. 52, ал.3 от Закона за защита от дискриминация (ЗЗДискр.).

Образувано е въз основа на  материали, изпратени по компетентност от АС-София град, съдържащи жалба (наименувана писмена защита) на Н.Й.Н. против Решение № 450/26.09.2022г.  на четвърти специализиран постоянен състав на Комисия за защита от дискриминация (КЗД) по преписка № 377/21г. по описа на Комисията за защита от дискриминация.  Твърди се, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразна. Посочва се в жалбата, че КЗД  е допуснала нарушение на процесуалните правила, като не е събрала относимите доказателства, поискани от Н. – доклад на АДФИ № ДИДЗ-Пл-6/22.06.2020г., договор на Община Червен бряг  и Сдружение на собствениците  на  обект, находящ се в гр.Червен бряг, ул.“Княз Батенберг“ №15, бл.26, вкл. не е допуснал да бъдат разпитани свидетели. Твърди се, че лицата Ц. К. – Кмет на Община Червен бряг и А. К. – секретар на Община Червен бряг  са осъществили дискриминационно поведение чрез отказ/ укриване на договор на Община Червен бряг  по признак лично положение, обществено положение и материално състояние по отношение на жалбоподателя. Твърди се, че   комисията не е събрала доказателствата, необходими за постановяване на решение в съответствие с материалния закон, като не е обсъдила и всички доказателства, представени по преписката. Сочи се, че оспореното Решение № 450/26.09.2022г., с което КЗД е прекратила производството по преписка № 377 по описа на КЗД за 2021г., образувано с разпореждане № 1058812.08.2021г. и оставила без разглеждане жалба с вх.№ 44-00-2526/08.07.2021г. по описа на КЗД, подадена от Н.Й.Н., е незаконосъобразно и се иска отмяната му.

         В срока по чл.163, ал.2 от АПК не е постъпил отговор от ответника.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява лично, поддържа жалбата и моли съда да отмени Решение № 450/26.09.2022г.  на четвърти специализиран постоянен състав на КЗД по преписка № 377/21г. по описа на Комисията за защита от дискриминация като незаконосъобразно и неправилно.

Ответникът, редовно призован, не се представлява.  Страната взема становище към писмо с вх.№ 360/18.01.2023г., в която КЗД  взема становище за допустимост, но неоснователност на жалбата.  Посочва се от ответника, че решението е постановено в законоустановената форма и при спазване на административно производствените правила,  както и че комисията е провела пълно и всестранно разкриване на обстоятелствата в образуваното пред нея производство и е обсъдила всички представени по преписката доказателства.

Административен съд - Плевен, девети състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срока по  149, ал. 3 вр. ал.1 от АПК, доколкото оспореният акт е връчено на Н.Й.Н. на 27.10.2022г. (л.127 гръб по адм.дело № 10276/22г. по описа на АС-София), а жалбата, наименувана писмена защита,  е подадена на 06.11.2022г. по имейл и е входена под № 44-00-3691/07.11.2022г. по описа на КЗД.  На 11.11.2022г.  жалбата, ведно с писмо с изх.№ 10-00-698/09.11.2022г. и административната преписка, са депозирани пред АС-София град е образувано адм.дело № 10276/22г. по описа на АС-София град преписката.  След изискана справка за постоянен и настоящ адрес на жалбоподателя, с Определение №9237/24.11.2022г. АССГ е изпратил по подсъдност делото на АС-Плевен и прекратил производството по адм.дело № 10276/22г.

Гореизложеното обуславя извод, че жалбата е подадена от надлежна страна и пред родово и местно компетентния съд, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество  същата е неоснователна.

От доказателствата по делото, разгледани по отделно и в съвкупност, съдът установи следната фактическа обстановка:

На 08.07.2021г. Н.Й.Н. подал жалба, входена под № 44-00-2526/21г. по описа на КЗД,  срещу Ц. К. – кмет на Община Червен бряг и А. К. – секретар на Община Червен бряг. В жалбата Н. излага твърдения за дискриминационно поведение от двете лица  по признак „образование“. Посочва се в жалбата  и допълненията към нея с вх.№ 44-00-2817/10.08.2021г., вх.№ 44-00-420/31.01.2022г., вх.№ 44-00-419/31.01.2022г., вх.№ 44-00-481/07.02.2022г., вх.№ 44-00-1933/03.06.2022г., вх.№ 44-00-2257/-1.07.2022г.  и вх.№ 44-00-2452/27.07.2022г. че във връзка с Оперативна програма „Региони в растеж“  в рамките на програма „Реконструкция, модернизация и въвеждане на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ на територията на гр.Червен бряг“ процедура BG16RFOP001-2.001, били отпуснати средства в размер на 1919768,40 лв. за саниране на многофамилни жилищни сгради в гр.Червен бряг на адреси: ул.“Шипка“ №1, бл.“Олимпия“, ул.“Княз Батенберг“,  бл.26 , ул.“Княз Борис“ №49, бл.12. посочва се в жалбата, че средствата били предоставени  от фондове на ЕС. В жалбата се излагат твърдения за дискриминационни практики от лицата  Ц. К. и А. К., изразяващи се в следното: липса на изискуеми документи по ЗУТ за жилищен блок на ул.“ Княз Борис“ №49, бл.12, 5908 Червен бряг, провеждане на среща от Ц. К. с живущите в блока,  при която разяснявал, че Община Червен бряг няма средства за извършване на дейност по обезпечаване на енергийната ефективност на обекта и завършване на санирането, укриване на документация (депозиран в процедурата договор, сключен между Община Червен бряг и Сдружението на собствениците, което не било надлежно конституирано) , изграждане на инсталация за слънчева енергия върху блока, липса на изградена рампа за достъп до сградата и др. сочи се още в жалбата, че дискриминационната практика от страна на Ц. К. се изразява в корупционни практики и присвояване на средства от европейските фондове и липса на информация за процедурата, решенията по нея и наложените финансови корекции по ЗУСЕФСУ вкл. на сайта на Община Червен бряг.  Твърди се от оспорващия, че двете лица са издали на 03.06.2020г.документ (л.45 от адм.д.№ 10276/22г. на АССГ), в който са посочили линк към интернет адрес на МС, в който се съхранявали данни за Община Червен бряг, което съставлява дискриминационно поведение по отношение на образованието на Н.  и обстоятелството има ли достатъчна компютърна грамотност за проверка на записаните данни от последния. Сочи се още, че А. К.  е наложила т.нар.“данък корупция“ на жителите на Община Червен бряг, като е съдействала на Община Червен бряг да изтегли банков заем, с който да бъдат прикрити кражбите на общинската администрация и който да бъде изплащан от данъкоплатците, както и не е извършвала проверки за финансовите разходи на общината. Поискано е в жалбата КЗД да задължи Ц. К. и А. К. да преустановят дискриминационната си практика, както и да им бъде наложено наказание по чл.78 от Закона за защита от дискриминацията.

В хода на производството  с уведомление изх.№ 44-00-2707/27.07.2021г.  по описа на КЗД (л.52 от адм.дело № 10276/22г. по описа на АСГГ), комисията  съобщила на Н.Й.Н., че жалбата му не отговаря на изискванията на чл.51, ал.2 т.1-5 от ЗЗДискр., чл.27, ал.2 т.2 и т.4  и чл.29 от АПК,  като му указала в 7 дневен срок от получаване на съобщението да отстрани нередовностите, като:

- систематизира оплакванията си за дискриминация, като изложи ясно и последователно обстоятелствата, върху които се основава жалбата (кога, къде, от кого и с какви действия или бездействия на посочените в жалбата лица е нарушен принципът на равенство в третирането),

-да уточни периода на твърдяното нарушение;

-да уточни характера на сигнал или жалба има подадения иницииращ документ, като посочи засегнати ли са негови права и законни интереси или засяга трети лица;

-да уточни и обоснове между кои лица, намиращи се в сходно положение, е извършено или допуснато неравно третиране.

С разпореждане №1058/12.08.2021г.  на Председателя на КЗД  била образувана преписка с № 377/2021г. по описа на КЗД за производство по глава четвърта от ЗЗДискр. Прието било, че в жалбата са изложени оплаквания за дискриминация по признак „образование“ Преписката била разпределена на четвърти специализиран постоянен състав. С уведомление изх.№ 44-00-2870/19.08.2021г., получено на 13.09.2021г., Н.Й.Н. бил уведомен за образуваната преписка, както и за задължението му по чл.9 от ЗЗДискр. Да представи факти, въз основа на които може да се направи предположение, че е налице дискриминация.

С молби вх.№ 44-00-420/31.01.2022г., вх.№ 44-00-419/31.01.2022г., вх.№ 44-00-481/07.02.2022г., вх.№ 44-00-1933/03.06.2022г., вх.№ 44-00-2257/-1.07.2022г.  и вх.№ 44-00-2452/27.07.2022г., Н.Й.Н. уточнил фактите в  първоначалната жалба, както и направил доказателствени искания- да бъдат разпитани като свидетели лицата, които живеят в жилищната сграда  с идентификатор №80501.802.247.1, № 80501.802.247.2 по КК и КР на гр.Червен бряг, вкл. лицето Георги Трифонов, собственик на обект във вх.“А“, както и да бъдат изискани доклад от АДФК, извършила проверка на Община Червен бряг.

С писмо изх.№ 16-15-928/ 18.12.2021г., получено на 17.12.2021г.,  А.М. К. била уведомена за образуваната преписка, като й  е предоставена възможност  в 7 дневен срок да  представи писмено становище по изложеното в жалбата, както и доказателства по нейна преценка. По аналогичен начин с писмо изх.№ 16-15-927813.12.2021г., получено на 17.11.2021г., бил уведомен за образуваното производство  Ц. К. Димитров, както и бил запознат с правата  му в производството.

По преписката били депозирани становища с вх.№ 22-00-29-3/29.12.2021г.  от А.М. К. и становище с вх.№ 22-00-29-2/29.12.2021г.   от Ц. К. Димитров, в което страните взели становище за нередовност на сигнала поради липса на задължителното съдържание по чл. 51, ал.2 от ЗЗДискр.Посочва се,  че  не става ясно в какво се изразява дискриминационната поведение на Костадинова и Димитров, поради което същите не са в състояние да се защитят.  Посочва се в становищата, че соченото в жалбата и уточненията към нея не сочат нарушен  защитен признак, като искането за информация по ЗДОИ и препратката към линк, от който може да почерпи информация подателя на сигнала, не съставлява нарушение на признака „образование“, както и че към Н. не е било осъществено дискриминационно отношение, като лице с недостатъчна компютърна и интернет грамотност.

С Решение № 450/26.09.2022г., с което КЗД е прекратила производството по преписка № 377 по описа на КЗД за 2021г., образувано с разпореждане № 1058812.08.2021г. и оставила без разглеждане жалба с вх.№ 44-00-2526/08.07.2021г. по описа на КЗД, подадена от Н.Й.Н.. Комисията приела, че въпреки множеството  уточнения на жалбата,  последната не съдържа конкретно описание с какви действия/бездействия, кога и как е извършено нарушението на Закона за защита на дискриминацията от всяко от двете лица, срещу които е насочен сигнала. Съставът на КЗД приел, че за да е налице неблагоприятно третиране, то поведението следва да е извършено съзнателно  по някой от защитените съгласно чл.4, ал.1 ЗЗДискр. признаци, както и да е налице причинно следствена връзка между неблагоприятното третиране  и причината за него, която да се изразява в признак посочен в чл.4 от ЗЗДискр., при сходни обстоятелства.  Прието е в решението, че жалбоподателят не е посочил конкретни нарушения на ЗЗДискр., поради което не може да се установи какво е нарушението на антидискриминационното законодателство. Приел е, че исканията на жалбоподателя за установяване на  корупционна дейност от страна на А.М. К. и Ц. К. Димитров, не е отнесено към компетентния орган, поради което производството било прекратено.

Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима като подадена в законоустановения срок, от активно легитимирана страна, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и при наличие на правен интерес от направеното оспорване.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Решението е постановено от компетентен орган съгласно чл. 65, т. 5, във вр. чл. 48, ал. 2, т. 3 от ЗЗДискр., в предвидената от закона форма, но при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Компетентността на КЗД е уредена в разпоредбата на чл. 47 от ЗЗДискр., където са регламентирани правомощията й като независим специализиран държавен орган, осигуряващ предотвратяване на дискриминация, защита от дискриминация и равенство на възможностите. КЗД се произнася само по конкретни твърдения за упражнено пряко или непряко неравно третиране на конкретни лица съобразно заложените в специалния закон цели. Тя не дължи произнасяне по неуточнени жалби/сигнали и бланкетни искания, с оглед на което в разпоредбата на чл. 52, ал. 3, пр. 2 от ЗЗДискр. е предвидено, че производството пред комисията се прекратява, когато жалбата или сигналът не бъдат поправени в срока, определен от комисията.

Следователно самото сезиране на комисията с твърдения за дискриминация не поражда задължение за произнасяне по същество. За да е редовно производството пред КЗД, тя трябва да е сезирана с надлежно искане, съответстващо на правомощията й по чл. 47 от ЗЗДискр. Ето защо, за да са изпълнени изискванията на чл. 51, ал. 2, т. 3 и 4 от ЗЗДискр., следва при посочване на обстоятелствата, на които се основава жалбата, да се направи ясно изложение на това в какво се изразява нарушението на ЗЗДискр. или на друг закон, уреждащ равенство в третирането – спрямо кои лица (група лица) и по кои защитени признаци е осъществено неравното третиране, кой е извършителят на нарушението (кой, след като е бил длъжен, не е осигурил равенство в третирането, респ. кой е нарушил забраната за дискриминация), кое е засегнатото лице и в какво се състои искането му до комисията.

Кои лица са отговорни за осигуряване на равенство в третирането и са адресати на забраната за дискриминация – т. е. могат да са извършители на дискриминационно нарушение, е посочено изрично в Глава първа от ЗЗДискр. и това са: държавните и обществените органи (чл. 6, ал. 2 и чл. 10 от ЗЗДискр.), органите на местно самоуправление (чл. 10 и чл. 11, ал. 2 от ЗЗДискр.), работодателят (чл. 12 и сл. от ЗЗДискр.) и физически лица, съзнателно подпомогнали извършването на актове на дискриминация (чл. 8 от ЗЗДискр.).

В чл. 51, ал.1 и ал.2 ЗЗДискр. е определена формата и задължителното съдържание на жалбата. Съгласно ал.2 тя трябва да съдържа: името и адреса на подателя; изложение на обстоятелствата, на които се основава жалбата; искането до Комисията; датата, на която е подадена и подпис на подателя.

От горното следва, че в случаите, в които жалбата или сигналът по чл. 51, ал. 1 от ЗЗДискр. не съдържат ясни указания досежно нарушението и неговият извършител, заседателният състав е длъжен да остави жалбата/сигнала без движение и да укаже срок за отстраняване на констатираните нередовности.

Едва след като жалбата/сигналът бъдат приведени в съответствие с изискванията на чл. 51, ал. 2 от ЗЗДискр., КЗД, в определения състав, въз основа на изложените по чл. 51 от ЗЗДискр. обстоятелства следва да определи предмета на проучването и страните в административното производство, на които да им осигури право да участват в административното производство.

В конкретния случай видно от мотивите на оспорваното решение, съставът на КЗД е приел, че искането, с което е сезиран е процесуално недопустимо, тъй като жалбоподателят не е навел доводи за конкретно описание вкл. с какви действия/бездействия, кога и как е извършено нарушението на Закона за защита на дискриминацията от всяко от двете лица, срещу които е насочен сигнала.  Така изложеното в оспорения акт навежда на недостатъци в подадената жалба.

По делото, видно от представената административна преписка, няма данни КЗД да е дала указания на жалбоподателя да посочи конкретните факти и обстоятелства, на които основава твърдението си за неравно третиране; да уточни в какво се изразява дискриминационното отношение, като посочи и доказателства в подкрепа на твърденията си.  Видно от представената от КЗД преписка в същата е налична уведомление с изх.№ 44-00-2707/27.07.2021г. – л. 52 от адм.дело № 10276/22г. по описа на АССГ, като липсват доказателства на коя дата е връчено на Н.Й.Н.. Въпреки това обстоятелство със заявление с вх.№ 44-00-2817/10.08.2021г. авторът на сигнала е  изразил становището с с оглед указанията на КЗД, като изрично е посочил, че е в отговор на изх.№ 44-00-2707/27.07.021г. на КЗД. Видно от мотивите в Разпореждане №1058/12.08.2021г.  на Председателя на КЗД – л. 55 от  адм.дело № 10276/22г. по описа на АССГ, жалбата била приета за допустима и отговаряща на изискванията на чл.51 от ЗЗДискр., както и било констатирано, че липсват пречки за образуване на преписка по реда на чл.52 от ЗЗДискр. В хода на вече образуваното производство пред състав на КЗД няма доказателства жалбата на Н.Й.Н. да е оставяна без движение с указание за отстраняване на нередовност в нея, ако такава е констатирана от специализирания състав на комисията. След образуването на преписката с разпореждане на Председателя на КЗД (в което е прието, че жалбата е допустима  и отговаря на изискванията на ЗЗДискр.), не  е указано на жалбоподателя в какво се състои нередовността в жалбата, както и не му е даден срок за отстраняването им.

Наред с това комисията не е изпълнила задълженията си да изясни всички факти и обстоятелствата от значение за решаване на спора, да събери всички необходими и относими доказателства за това и да се произнесе по всички твърдения за дискриминационно третиране на жалбоподателя.

Предвид горното съдът намира, че съставът на КЗД е прекратил производството в нарушение на чл. 56, ал.2 и чл. 30, ал.2 АПК. Оспореното решение е издадено при съществено нарушение на административно-производствените правила и следва да бъде отменено като преписката се върне на административния орган за продължаване на действията му.

Комисията следва да предприеме изискващите съгласно разпоредбите на АПК действия, подробно регламентирани в чл.9, ал.1 т.2 и чл. 15, ал.1 вр. чл.17, ал.1 и ал.2 от Правилата за производство пред Комисията за защита от дискриминация и едва тогава да извърши преценка за наличието или не на законово регламентираните предпоставки за прекратяване на образувано пред нея производство. Комисията следва да даде указания на жалбоподателя да посочи ясно и точно в какво конкретно се изразява дискриминационното отношение спрямо него, от кого точно е проявено – кой е нарушителят на забраната за дискриминация, в какво качество е извършил нарушението, с кой от цитираните в жалбата актове, действия или бездействия е извършено дискриминационното нарушение и в какво се състои искането му до КЗД в съответствие с правомощията й по чл. 47 от ЗЗДискр. След като жалбата се приведе в съответствие с изискванията на чл. 51, ал. 2 от ЗЗДискр., комисията следва да конституира надлежните страни в производството, да проведе процедурата по чл. 55 и сл. от ЗЗДискр. и да постанови решение, с което да се произнесе по всички твърдения за осъществена дискриминация съобразно с указанията, дадени в мотивите към настоящото решение.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, във вр. чл. 173, ал. 2 от АПК, АС-Плевен, девети състав,

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № 450/26.09.2022г.  на четвърти специализиран постоянен състав на Комисия за защита от дискриминация, постановено  по преписка № 377/21г. по описа на Комисията за защита от дискриминация.

Връща преписката на Комисия за защита от дискриминация за ново разглеждане на жалба (наименувана писмена защита) на Н.Й.Н., и допълнения към нея с вх.№ 44-00-2817/10.08.2021г., вх.№ 44-00-420/31.01.2022г., вх.№ 44-00-419/31.01.2022г., вх.№ 44-00-481/07.02.2022г., вх.№ 44-00-1933/03.06.2022г., вх.№ 44-00-2257/-1.07.2022г.  и вх.№ 44-00-2452/27.07.2022г., при спазване на указанията в настоящото решение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Административен съдия: /П/