Решение по дело №1479/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1411
Дата: 24 юли 2019 г. (в сила от 24 юли 2020 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20197040701479
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    1411                                  24.07.2019 година                                     гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на осемнадесети юли две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря М.В., като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1479 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 38, ал. 2 от Закона за държавната собственост (ЗДС) и е образувано е по повод жалбата на Д.Я.Ш. с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, представлявана от пълномощника адв. С.М., против Заповед № РД-09-17 от 04.06.2019 г., издадена от Областен управител на област Бургас, в частта, с която е наредено отчуждаване на 0.710 дка от поземлен имот с идент. № 07079.2.1861 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият с площ от 3.749 дка, при обезщетение в размер на 9 049 лева, за изграждане на обект „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваната заповед, поради нарушение на материалния закон. Твърди се, че определеното парично обезщетение не съответства на пазарната цена на имота. Приложени са писмени доказателства.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателите поддържа жалбата. Ангажира доказателства.

Пълномощникът на ответната страна оспорва жалбата. Счита, че при издаване на оспорения акт не са нарушени изискванията за законосъобразност. Моли за отхвърляне на жалбата.

Заинтересованата страна Община Бургас заявява становище за неоснователност на жалбата. Не сочи доказателства.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ моли за отхвърляне на жалбата. Не сочи доказателства.

Жалбата е подадена от надлежна страна- собственик на идеални части от отчуждавания имот, в законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

Със Заповед № РД-02-15-91 от 31.08.2016 г., издадена от зам.- министър на регионалното развитие и благоустройството на основание чл. 129, ал. 3, т. 2, б. „в”  и ал. 4; чл. 110, ал. 1, т. 5 и чл. 128, ал.1, 2, 5, 6 и ал. 12, т. 2, б. „в”  ЗУТ, е одобрен подробен устройствен план- парцеларен план за обект: „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“. На 11.10.2016 г. е подписан споразумителен протокол между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Община Бургас за съвместно финансиране на предвидения по ПУП-ПП обект. За реализация на обекта, поради невъзможност посочените важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин, е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти, попадащи в трасето на обекта, в т.ч. част с площ от 0.710 дка от поземлен имот с идент. № 07079.2.1861 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият от 3.749 дка, собственост на жалбоподателката Д.Ш.. Въз основа на експертна оценка, извършена от лицензиран оценител, е определено парично обезщетение в размер на 9 049 лева за отчуждаваната част от описания имот. На 04.06.2019 г. е издадена оспорваната заповед № РД-09-17, с която е наредено да бъдат отчуждени имоти и части от имоти- частна собственост в землището на гр. Бургас, в т.ч. посочената част от имота на жалбоподателката.

По делото е извършена съдебно-оценителна експертиза, която дава заключение относно пазарната стойност на отчуждавания имот. Вещото лице сочи, че при определяне стойността на отчуждавания имот в административното производство не са взети предвид две сделки, описани в т. 10 и т. 17 от заключението, и е определено обезщетение в по-нисък размер. Изчислено по реда на чл. 32, ал. 2 и § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС паричното обезщетение според експертизата възлиза на 11 767.83 лева.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспорваната заповед е издадена от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 34а, ал. 2 от ЗДС. Издадена е в законоустановената форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл. 34а, чл. 34 и чл. 34в от ЗДС. Въз основа на мотивирано искане, направено от заинтересованото ведомство до министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите, е издадена съвместна заповед на последните, с която е одобрено отчуждаване за държавна нужда на имоти и части от имоти-частна собственост, находящи се в землището на гр.Бургас, за изграждането на обект„Обходен път на гр.Бургас-І-ви етап от км 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас” до км 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас” и локални платна”. Обжалваният акт е издаден въз основа на така издадената заповед, след влизане в сила на ПУП-ПП, одобрен със заповед № РД-02-15-91 от 31.08.2016 г. на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, и след изготвяне на доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на земеделски и урбанизирани имоти, засегнати от одобрения ПУП-парцеларен план.

Съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Размерът на обезщетението се определя в зависимост от предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на обекта, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания (чл. 32, ал. 2 от ЗДС). Според дефиницията, дадена в § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС, „равностойно парично обезщетение” е цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон. Пазарни цени са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота (т. 2). Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки, като осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. „Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания“, са имотите, разположени: а) в един и същ район в големите градове с районно деление; б) в един и същ квартал в другите градове или населени места или селищни образувания; в) в едно и също землище в земеделските територии и горските територии (т. 4).

В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влязъл в сила подробен устройствен план-парцеларен план, одобрен с влязла в сила заповед на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, и следователно е налице изискуемата материалноправна предпоставка за издаване на заповедта. При изготвяне на доклада за определяне на паричното обезщетение обаче не са изпълнени изискванията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС.

Видно от заключението на извършената по делото съдебно-оценителна експертиза, за периода 17.09.2017 г. - 17.09.2018 г. в Службата по вписвания- Бургас са вписани повече от двадесет сделки със земеделски земи с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. Последните двадесет от тях са подробно описани от вещото лице, като са приложени съответните документи, удостоверяващи сключването им. Изчислена по реда на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, пазарната цена на имотите, предмет на тези сделки, възлиза на 16 574.41 лева, а пазарната стойност на отчуждаваната част от ПИ № 07079.2.1861 възлиза на 11 767.83 лева. Вещото лице сочи, че разликата в стойността спрямо оценката на служебния оценител се дължи на две междинни сделки, посочени под номера 10 и 17 в заключението, които не са били съобразени от последния, а именно: договор за покупко-продажба на ПИ № 07079.2.1312, сключен с нотариален акт № 9 от 10.05.2018 г., и учредена с нотариален акт № 79 от 25.04.2018 г. договорна ипотека върху ПИ № 07079.2.2445. Съдът счита, че заключението на експертизата следва да бъде кредитирано, като обосновано и изготвено от вещо лице, притежаващо необходимите специални знания. При изготвянето му експертът е съобразил конкретни сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, с предмет имоти, чиито характеристики са сходни с тези на процесния и се намират в същата местност. Неоснователни са доводите на ответната страна, че ПИ 07079.2.1312, предмет на сделката, сключена с нотариален акт № 9 от 10.05.2018 г., няма характеристиките на отчуждавания имот. Видно от приложения нотариален акт същият е с трайно предназначение земеделска земя- нива, какъвто е и ПИ № 07079.2.1386. Същият се намира в близост до отчуждавания имот и доколкото е със сходни характеристики, следва да бъде взет предвид при определяне на пазарната цена. Неоснователни са също доводите на ответника относно учредената с нотариален акт № 79 от 25.04.2018 г. договорна ипотека. С нормата на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС изрично е предвидено от законодателя изискване при определяне пазарната цена да се вземат предвид и учредените ипотеки.

При тези данни съдът намира жалбата за основателна. Приетата от административния орган пазарна цена на имота е занижена и не е съобразена с изискванията на ЗДС. Ето защо, оспорената заповед следва да се измени, като определената в нея стойност на паричното обезщетение се увеличи до размера на определената с експертизата стойност, а именно 11767.83 лева.

С оглед формирания извод за основателност на жалбата и своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал.1 от АПК следва да се присъдят на жалбоподателката направените разноски по делото в общ размер 1 315 лева, съобразно приложения списък на разноските.

Мотивиран от горното, на основание чл.172, ал.2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

         ИЗМЕНЯ Заповед № РД-09-17 от 04.06.2019 г., издадена от Областен управител на област Бургас, с която е наредено отчуждаване за държавна нужда- за изграждане на обект „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“ на части от имоти- частна собственост, намиращи се в землището на гр. Бургас, В ЧАСТТА, с която е определен размерът на обезщетението за отчуждаваната част с площ от 0.710 дка от поземлен имот с идент. № 07079.2.1861 по кадастралната карта на гр. Бургас, целият от 3.749 дка, като УВЕЛИЧАВА размера на паричното обезщетение от 9 049 лева на 11767.83 лева (единадесет хиляди седемстотин шестдесет и седем лева и осемдесет и три ст.).

ОСЪЖДА Областна администрация на област с административен център Бургас да заплати на Д.Я.Ш. с ЕГН ********** сумата от 1 315.00 (хиляда триста и петнадесет) лева, представляваща разноски по делото.

         Решението е окончателно.

 

                                                                  СЪДИЯ: