Решение по дело №828/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 675
Дата: 10 август 2023 г. (в сила от 10 август 2023 г.)
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20237260700828
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 675

 

 от 10.08.2023 г., гр. Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково, в открито съдебно заседание на девети август, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: Б. ИКОНОМОВА

 

при участието на секретар Дорета Атанасова, като разгледа адм. дело № 828/2023 г. по описа на Административен съд Р Хасково, докладвано от съдията, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 84, ал. 2 от Закона за убежището и бежанците /ЗУБ/.

Образувано е по жалба на А.У., гражданин на М., против Решение № УПП-762/13.07.2023 г. на Интервюиращ орган при Държавната агенция за бежанците /ДАБ/ при Министерски съвет /МС/ - Б. К..

Изложени са твърдения за незаконосъобразност на оспореното решение. Същото било постановено при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Нарушени били разпоредбите на чл. 8 и чл. 9 ЗУБ, както и чл. 15, б. гвТ от Директива 2011/95/ЕО. Административният орган неправилно е приел, че липсват предпоставки за предоставяне на хуманитарен статут. Излага подробни съображения в подкрепа на твърдението, че оспореният акт е немотивиран, вкл. и не било изследвано законодателството на М.. Били обсъдени подробно обстановката в М., положението на различните етнически групи, заплахите, на които жалбоподателят е обект, но не били изложени конкретни правни изводи относно явната неоснователност на молбата. Не били налице основанията на чл. 13, ал. 1, т. 1 ЗУБ, неправилно бил приложен и чл. 13, ал. 1, т. 2 ЗУБ. Оспорва твърдението на органа, че изложеното като обстоятелства от негова страна е извън предмета на закона. Твърди, че иска да живее в България. Моли решението да бъде отменено, а преписката Р върната на административния орган с указания молбата му да бъде разгледана в производство по общия ред.

В съдебно заседание жалбоподателят - А.У., редовно призован, не се явява. Чрез процесуалния си представител поддържа изложеното в жалбата и моли оспореното решение да бъде отменено предвид актуалната обстановка в М. и изложените от жалбоподателя факти в проведеното интервю.

          Ответникът Р Интервюиращ орган при ДАБ при МС /Б. К./, редовно призован, не се явява. Чрез процесуалния си представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Акцентира върху факта, че жалбоподателят е в неизвестност, от което се следвало, че няма нужда да му бъде предоставена в Република България поисканата международна закрила. Посочените от жалбоподателя причини не попадали в предметния обхват на ЗУБ. Подробни съображения за неоснователността на жалбата са изложени в писмени бележки.

          Административен съд - Хасково, като обсъди твърденията на страните и прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 144 АПК във връзка с чл. 235, ал. 2 ГПК, намира за установено следното от фактическа страна:

На 07.07.2023 г. А.У. - гражданин на М., е поискал международна закрила в Република България, на която дата чужденецът е регистриран в Транзитен център Р с. Пъстрогор, като лице от мъжки пол, роден на *** г. в гр. С., район К., М., ЛНЧ **********, етническа принадлежност - арабин, религия: мюсюлманин Р сунит, семейно положение Р неженен /регистрационен лист Р л. 30/.

На 12.07.2023 г. е проведено интервю с г-н А.У. в условията на ускорено производство /протокол Р л. 14-15/. Твърди, че били бедни, майка му болна и за да помогне, иска да работи в Европа. Работил като фризьор 3 години, като получавал възнаграждение по 10 евро на ден и издържал майка си и братята си. Работил и в строителството, но не получавал достатъчно, за да покрие нуждите на семейството си. Никой не им помагал финансово, а не успял да намери работа извън града им, на друго място. Напуснал М. на 15.06.2023 г., със самолет, с паспорт, легално за Турция, като останал там в продължение на 2 дни. Преминал на територията на Република България, нелегално, на 17.06.2023 г., като останали 5 дни в гориста местност /общо 11 човека/, след което ги задържали с колата, с която пътували за гр. София. Уточнява, че иска да стигне до И.. Твърди, че не членува в политическа партия или организация, както и, че не е имал проблеми с властите в М.. Не бил арестуван или осъждан в страната си по произход, нито сочи да е имал проблеми на етническа или религиозна основа. Не получавал заплахи от никого, нито спрямо него било упражнявано физическо насилие. Конкретизира, че причините, поради които е напуснал държавата, са единствено икономически, както и, че не би се завърнал в държавата си по произход, тъй като в М. нямало лекари и работни места. Иска да получи помощ и закрила в Република България, поради което е подал и молбата си.

Въз основа на гореизложените факти, справка на Дирекция гМеждународна дейностТ при ДАБ при МС относно К. М. от 15.05.2023 г. /л. 11-12/ с Решение № УПП-762/13.07.2023 г. на Б. К. - Интервюиращ орган при ДАБ при МС, Транзитен център Р с. Пъстрогор, се отхвърля молбата за предоставяне на международна закрила на А.У. /л. 8-10/.

Решението е връчено на А.У. на 14.07.2023 г.

При така установеното от фактическа страна Административен съд - Хасково обуславя следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, подлежащ на съдебен контрол, от активно легитимирано лице - адресат на акта и засегнат неблагоприятно от него, съгласно чл. 152, ал. 1 АПК и чл. 84, ал. 2 ЗУБ, в указания 7-дневен срок.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

На първо място, оспореното решение е издадено от компетентен административен орган - Интервюиращ орган при ДАБ при МС, Транзитен център Р с. Пъстрогор, на основание чл. 70, ал. 1 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 10 ЗУБ /заповед № ЦУ-РД05-69/22.03.2023 г. на Председателя на ДАБ - л. 13/, в установената писмена форма, поради което не са налице основания за прогласяване на неговата нищожност, съответно отмяна, по смисъла на чл. 168, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 146, т. 1 и т. 2 АПК.

На второ място, производството за предоставяне на международна закрила е образувано с регистрирането на А.У. като чужденец по подадена от него молба за международна закрила /чл. 68, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 4, ал. 2 ЗУБ/. Изискано е становище от Държавна агенция гНационална сигурностТ въпреки разпоредбата на чл. 58, ал. 10, изр. Второ ЗУБ. В действителност становището на ДАНС е задължително за административния орган, но единствено в случаите, в които се възразява да бъде предоставена международна закрила на чужденец, който представлява заплаха за националната сигурност. В административната преписка не се съдържа становище, но евентуалното му представяне не би променило извода на органа за явна неоснователност на подадената молба за международна закрила. Този извод е формиран след анализ Р налице ли са предпоставките по чл. 8 и чл. 9 ЗУБ, обективиран в оспорения акт. Проведено е интервю, в хода на което са изяснени всички факти и обстоятелства във връзка с подадената молба, а на молителя е предоставена възможност да даде подробни обяснения. Не се установява необходимостта от провеждане на допълнителни интервюта на основание чл. 63а, ал. 5 ЗУБ. Интервюиращият орган обективно и безпристрастно, прилагайки ускореното производство при наличието на основания по чл. 13, ал. 1 ЗУБ, в указания от законодателя срок е отхвърлил молбата на А.У. за предоставяне на международна закрила на основание чл. 70, ал.1 ЗУБ. Формира се извод, че не са допуснати процесуални нарушения, от категорията на съществените, които да ограничават правото на защита на лицето - А.У., и предпоставка за отмяна на оспорения административен акт съгласно чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 3 АПК.

На трето място, следва да бъде извършена преценка за законосъобразността на акта Р издаден ли е той в съответствие с материалния закон и неговата цел /чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 4-5 АПК/.

Съгласно чл. 70, ал. 1 ЗУБ гпри наличие на основания по чл. 13, ал. 1 в срок до 14 работни дни от регистрацията на чужденеца Интервюиращият орган може да приложи ускорено производство, като вземе решение за отхвърляне на молбата като явно неоснователнаТ.

Съгласно чл. 13, ал. 1 ЗУБ гмолбата на чужденец за предоставяне на международна закрила се отхвърля като явно неоснователна, когато не са налице условията по чл. 8, ал. 1 и 9, съответно по чл. 9, ал. 1, 6 и 8, и чужденецът:

1. се позовава на основания извън предмета на този закон;

2. не посочва никакви причини за основателни опасения от преследване.

От анализа на цитираните разпоредби се обуславя извод, че липсата на условията по чл. 8, ал. 1 и 9 ЗУБ, съответно по чл. 9, ал. 1, 6 и 8 ЗУБ, кумулативно с наличието на някое или и двете обстоятелства по чл. 13, ал. 1, т. 1 и т. 2 ЗУБ предпоставя явна неоснователност на молбата за предоставяне на международна закрила на чужденеца.

1. Извършена е от компетентния орган преценка на всички факти, сочени като осъществени от молителя, и писмените доказателства, представляващи административна преписка по издаването на акта, като е изследван въпросът следва ли да бъде предоставен статут на бежанец.

Съгласно чл. 8, ал. 1 ЗУБ гстатут на бежанец в Република България се предоставя на чужденец, който поради основателни опасения от преследване, основани на раса, религия, националност, политическо мнение или принадлежност към определена социална група, се намира извън държавата си по произход и поради тези причини не може или не желае да се ползва от закрилата на тази държава или да се завърне в неяТ. Без значение е обстоятелството дали чужденецът принадлежи към тези раса, религия, националност, социална група, или изразява политическо мнение, които са в основата на преследването /чл. 8, ал. 2, изр. Първо ЗУБ/. В конкретния случай г-жа А.У. не е обосновал твърденията си за осъществено спрямо него преследване поради някоя от причините по чл. 8, ал. 1 във връзка с ал. 4 ЗУБ. Не може да се обуслови извод за осъществено спрямо молителя преследване по смисъла на чл. 8, ал. 4 ЗУБ или действия на преследване по смисъла на чл. 8, ал. 5 ЗУБ от някой от субектите по чл. 8, ал. 3 ЗУБ. Не се констатира, че на същия са нарушени основни права или е осъществена съвкупност от действия, които да доведат до нарушаване на основните му права, достатъчно тежки по своето естество и повторяемост. Молителят не заявява да е преследван поради етническата си /арабин/ или религиозната си /мюсюлманин-сунит/ принадлежност както в страната по произход - М., така и в страната, в която е пребивавал легално 2 дни Р Турция, поради което не може да се направи извод, че са налице основания за опасения от преследване. Същият не бил и политически ангажиран, не бил арестуван, осъждан, върху него не е оказвано насилие в страната по произход. Следва да се акцентира обаче върху изявленията на г-н А.У., дадени пред Интервюиращия орган, от които следва извод, че не е бил принуден да напусне М., а го е направил доброволно, по собствено желание. С оглед твърдението на молителя, че е подал молба за предоставяне на международна закрила в Република България, тъй като искал да получи помощ и закрила, но целта му била да отиде в Европа, конкретно Р И., без намерения за завръщане в М., се обезпечава извод, че нежеланието му да се върне в държавата по произход не е обосновано от причини за основателно опасение от преследване по смисъла на чл. 8, ал. 6 и 8 ЗУБ, като не се изследват предпоставките по чл. 8, ал. 7 ЗУБ.

Правилно е формиран от административния орган извод, че искането на чужденеца за предоставяне на международна закрила /статут на бежанец/ следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

2. Извършена е от компетентния орган и преценка на всички факти, сочени като осъществени от молителя, и писмените доказателства, представляващи административна преписка по издаването на акта, относно въпроса следва ли да бъде предоставен хуманитарен статут.

Съгласно чл. 9, ал. 1 ЗУБ гхуманитарен статут се предоставя на чужденец, който не отговаря на изискванията за предоставяне на статут на бежанец и който не може или не желае да получи закрила от държавата си по произход, тъй като може да бъде изложен на реална опасност от тежки посегателства, като: 1. смъртно наказание или екзекуция, или 2. изтезание, нечовешко или унизително отнасяне, или наказание, или 3. тежки заплахи срещу живота или личността на цивилно лице поради безогледно насилие в случай на въоръжен международен или вътрешен конфликтТ. Не се доказва в конкретния случай реална опасност от тежки посегателства спрямо А.У. като изброените в чл. 9, ал. 1 ЗУБ. Изрично е заявено от молителя, че същият не е бил арестуван или осъждан в страната си по произход /чл. 9, ал. 1, т. 1 ЗУБ/. Не се установява, че той е бил подложен на посегателство /физическо или психическо/ по смисъла на чл. 3 гЗабрана на изтезаниятаТ от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи /чл. 9, ал. 1, т. 2 ЗУБ/. По отношение на предпоставките да се предостави хуманитарен статут съгласно чл. 9, ал. 1, т. 3 от ЗУБ на анализ подлежи бежанската история с оглед Решение от 17 февруари 2009 г. на СЕС по дело C-465/07, по тълкуването и прилагането на член 15, буква гвТ от Директива 2004/83/ЕО на Съвета от 29 април 2004 година относно преценката за силата на степента на безогледно насилие. Посочено е изрично, че към момента не е налице въоръжен вътрешен или международен конфликт в страната по произход, въпреки че съществуват проблеми, свързани с претенциите на М. за територията на З.С., и има сведения за спорадични сблъсъци, които обаче не биха могли да се определят по своя характер, интензитет и териториален обхват като представляващи самостоятелно основание за предоставяне на хуманитарен статут на жалбоподателя, вкл. и с оглед неговата бежанска история. Този извод се формира и въз основа на представената справка от 15.05.2023 г. на Дирекция гМеждународна дейностТ при ДАБ при МС относно К. М., видно от която също властите предприемат мерки за насърчаване на социално-икономическото развитие на страната по произход. Не представляват основания за предоставяне на хуманитарен статут на жалбоподателя, вкл. и с оглед неговата бежанска история, с оглед техния характер, интензитет и териториален обхват проблемите, които съществуват в отделни зони /рискови зони Р военни зони или зони със среден риск/, социално-икономическите проблеми в К. М., както и рисковете, дължащи се на географското му местоположение, посочени в цитираната по-горе справка. Не се установява наличието на предпоставките по чл. 9, ал. 1, т. 3 ЗУБ Р гтежки заплахи срещу живота или личността на цивилно лице поради безогледно насилие в случай на въоръжен международен или вътрешен конфликтТ. Не подлежат на анализ разпоредбите на чл. 9, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 ЗУБ поради липсата на каквито и да е било доводи на лицето за извършването спрямо него на тежки посегателства.

Правилно е формиран от административния орган извод, че искането на чужденеца за предоставяне на международна закрила /хуманитарен статут/ следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

3. Липсват предпоставки за предоставяне на статут по чл. 8, ал. 9 и чл. 9, ал. 6 ЗУБ, а именно Р член от неговото семейство да има предоставена международна закрила. Не се сочи наличието на предпоставките за предоставяне на международна закрила по чл. 9, ал. 8 ЗУБ, а именно - по други причини от хуманитарен характер, както и поради причините, посочени в заключенията на Изпълнителния комитет на Върховния комисар на Организацията на обединените нации за бежанците.

В случая не подлежи на изследване приложим ли е принципът за забрана за връщане по чл. 4, ал. 3 ЗУБ.

4. Следва да се добави, че съгласно глава II, ¤ 62 от Наръчника по процедури и критерии за определяне на статут на бежанец, издаден от службата на Върховния комисар на Организацията на обединените нации, мигрантът е лице, което по причини, различни в изброените в определението за бежанец, дадено в Женевската конвенция от 1951 г. и Протокола от 1967 г., доброволно напуска страната си, за да се засели другаде, като той може да прави това от желание за промяна или приключение или по семейни или други причини от личен характер, както в случая се установява, че това е направено от жалбоподателя А.У.. Ако едно лице върши това по чисто икономически съображения, то то е икономически мигрант, а не бежанец. Така вж. решение № 337 от 27.10.2022 г. по адм. дело № 419/2022 г. на Административен съд Р Кърджали, оставено в сила с решение № 2250 от 02.03.2023 г. по адм. дело № 11916/2022 г., ІV отд. на ВАС.

5. В конкретния случай с твърденията си молителят цели получаването на международна закрила по лични причини, а не Р поради наличието на някоя от предпоставките по чл. 8 и чл. 9 ЗУБ.

Този извод се обуславя и от следните обстоятелствата Р при провеждане на интервюто молителят изрично е заявил, че няма други причини за напускане на страната си по произход освен икономическите, а впоследствие с поведението си /видно от докладна записка лицето е в неизвестност от 21.07.2023 г./ показва, че в действителност не желае да му бъде предоставена в Република България поисканата международна закрила, вкл. и като е ограничил участието си в проведеното съдебно производство, в което да изложи личната си бежанска история, да представи доказателства и да формира доказателствени искания в подкрепа на своите твърдения

Заключение: Решение № УПП-762/13.07.2023 г. на Интервюиращ орган при ДАБ при МС е законосъобразно издаден административен акт, поради което и жалбата на А.У. следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, чл. 85, ал. 3 във връзка с чл. 84, ал. 2 ЗУБ Административен съд - Хасково

 

Р Е Ш И:

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.У., гражданин на М., против Решение № УПП-762/13.07.2023 г. на Интервюиращ орган при Държавната агенция за бежанците при Министерски съвет.

 

          РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване.

 

          ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на основание чл. 138, ал. 3 АПК.

                                                                                        

Съдия: