Решение по дело №2044/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 98
Дата: 27 януари 2020 г.
Съдия: Явор Димов Влахов
Дело: 20194520202044
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

гр.Русе, 27.01.2020г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Русенският Районен съд, ПЪРВИ наказателен състав в публично заседание на дванадесети декември, през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                   

Председател: Явор Влахов

 

при секретаря Албена Соколова, като разгледа докладваното от съдията АНДело № 2044/2019г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното:

         

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

          Постъпила е жалба от Севдалин Желев, в качеството му на изпълнителен директор на “Топлофикация Русе” ЕАД гр. Русе, против наказателно постановление № 32/03.09.2019 г. на Директора на РИОСВ гр. Русе, с което на Дружеството на осн. чл.164, ал.1/изм./ от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ е наложена “Имуществена санкция” в размер на 20 000.00 лв. за извършено нарушение по чл.125, ал.1, т.2 /отм./ от ЗООС. Жалбоподателя  моли съда да отмени  наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.

          Ответникът по жалбата, редовно призовани, не изпращат процесуален представител.

Русенската Районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

За наказаното дружество, редовно призовани, се явява упълномощен процесуален представител, който моли съда да отмени изцяло наказателното постановление, като излага становище за наличието на съществени нарушения на процесуалните правила и по-конкретно, че е пропуснат срокът по чл.34 от ЗАНН, за издаване на НП.

         

Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На “Топлофикация Русе” ЕАД гр. Русе, като оператора на инсталация, било издадено Комплексно разрешително № 46/2005 г. на Министъра на околната среда и водите, актуализирано с Решение № 46-НО-ИО-А5-ТГ1-НП/2018г. на изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по околната среда, за експлоатиране на Горивна инсталация за производство на топлоенергия и на Горивна инсталация за производство на топлоенергия – парогенератори 5, 7 и 8.

Едно от условията на това решение – 3.3.6 т.1 било, оператора на инсталацията да изгради сероочистваща инсталация към комин №3 за парогенератори 7 и 8. За изпълнение на това условие бил даден срок до 01.06.2018 г. С актуализация на Решение № 46-НО-ИО-А5-ТГ1-НП/2018 г. на изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по околната среда, срокът за изпълнение бил удължен с една година, а именно до 31.05.2019г.

На 23.07.2019 г., екип от служители на РИОСВ-Русе, сред които и свид. Р.Д. – главен експерт, извършили последваща проверка в “Топлофикация Русе” ЕАД гр. Русе за изпълнение условията на Комплексно разрешително № 46/2005г. на Министъра на околната среда и водите. При извършената проверка, свид.Д. констатирала, че дружеството, в качеството му на оператор на инсталация, не изградило сероочистваща инсталация към комин №3 за парогенератори 7 и 8, като по този начин не е изпълнило условието по 3.3.6 т.1 от комплексното разрешително.

С оглед установеното, свид.Д. преценила, че “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе е извършило нарушение на чл.125, ал.1, т.2 /отм./ от ЗООС, за това, че не изпълнило задължителното условие на Комплексно разрешително № 46/2005 г. За това нарушение, свид.Д. съставила против “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе акт.

Въз основа на този акт, Директорът на РИОСВ-Русе издал обжалваното наказателното постановление, с което за нарушението и на осн. чл.164, ал.1/изм./ от ЗООС наложил на “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе “Имуществена санкция” в размер на 20 000.00 лв.

Тази фактическа обстановка Съдът приема за установена от събраните в хода на  настоящото производство  доказателства.

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима, а разгледана по същество се явява неоснователна.

Съдът констатира, че при съставянето на актът за установяване на административното нарушение и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са предпоставка за отмяна на НП само на това основание.

В акта, а в последствие и в наказателното постановление, нарушението било описана пълно и ясно, като били посочени всички елементи от обективната страна на състава му, както и допълнителните относими към него обстоятелства. По този начин, била осигурена възможност на нарушителя да разбере за извършването на какво конкретно нарушение е ангажирана административнонаказателната му отговорност, респективно да организира пълноценно защитата си.

Не е налице и твърдяното нарушение на чл.34 от ЗАНН. В случая нарушението, което се вменява на “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе, касае неизпълнение на задължение, произтичащо от условия по издаденото Комплексно разрешително. Изпълнителното деяние на административното нарушение, описано в наказателното постановление, е осъществено под формата на бездействие. От обективна страна нарушението е налице през целия период, в който задълженият субект - дружеството в качеството си на оператор на действаща инсталация, не е изпълнил задължения, произтичащи от комплексното разрешително, до датата на изпълнение на задължението. В настоящия случай по делото е безспорно установено, че към датата, следваща датата на изтичане срока даден с условието – 01.06.2019 г., а и към момента на проверката - 23.07.2019 г., Дружеството не е изпълнило условието по 3.3.6 т.1, поради което правилно и законосъобразно контролните органи са вписали като дата на извършване на нарушението 01.06.2019 г., а актосъставителя съставил акта в срока по чл.34 от ЗАНН – на 23.07.2019 г.

От събраните по делото доказателствата се установи по несъмнен начин, че състава на нарушението е осъществен от обективна страна от “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе, тъй като към 01.06.2019 г. /първият работен ден след изтичане на дадения в Условие 3.3.6 т.1 срок/, оператора ни инсталация “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе не е изпълнил задължително писмено условие от комплексното разрешително, като не изградил сероочистваща инсталация към комин №3 за парогенератори 7 и 8, в срок до 31.05.2019 г. В тази насока са представените писмени доказателства – писмо рег. индекс ЕКО-1204/05.07.2019 г. на “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе, както и показанията на свид.Р.Д., от които се установява, че до момента на изтичането на дадения с условието срок, сероочистваща инсталация към комин №3 за парогенератори 7 и 8 не била изградена.

Процесното Условие 3.3.6 т.1 било дадено на “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе с Решение № 46-НО-ИО-А5-ТГ1-НП/2018г. на изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по околната среда, с което било актуализирано Комплексно разрешително № 46/2005г. на Министъра на околната среда и водите.

Въведеното задължително условие, като част от разрешителното, е индивидуален административен акт, който поради неоспорване от адресата му по реда на чл.127 от ЗООС е влязло в сила и представлява стабилен акт, който породил целените с него правни последици, включително ангажиране на административно-наказателна отговорност за адресата.

По делото несъмнено се установява, че “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе е оператор на инсталация и като такъв е задължен, съобразно чл.125, ал.1, т.2 /отм./, а понастоящем по чл.123в, т.2 от ЗООС, да изпълнява условията в комплексното разрешително.

Поради изложеното дотук, Съдът намира, че Условие 3.3.6 т.1 дадено с Решение № 46-НО-ИО-А5-ТГ1-НП/2018г. на изпълнителният директор на Изпълнителна агенция по околната среда, не било изпълнено, поради което правилно и с оглед компетенциите на АНО е ангажирана административно-наказателната отговорност на “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе за нарушение по чл.125, ал.1, т.2 от ЗООС, подлежащо на санкциониране по реда на  чл. 164, ал. 1 от същия закон. Понастоящем разпоредбата на чл.125, ал.1, т.2 от ЗООС, изискваща спазване на условията в комплексното разрешително е отменена, но текстът ѝ е възпроизведен буквално в новата разпоредба на чл.123в, т.2 от ЗООС. Съобразен с обсъжданата редакция е и санкционният състав на чл.164, ал.1 от закона, въздигащ в административно нарушение именно нарушаването на чл.123в от посочения нормативен акт. В случая не е налице изменение, което да бъде тълкувано като "по-благоприятен" за дееца закон, поради което наказателното постановление се явява правилно и законосъобразно и в контекста на новите законови положения.

По мнение на Съда, доколкото по делото се установява, че “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе е предприело мерки за намаляване на емисиите на азотни окиси, извън изграждането на СОИ на Комин № 3 и е изпълнило останалите възложени му действия, размера на наложената имуществена санкция се явява завишен. С оглед на това Съдът намира, че санкция в размер на 15 000 лв., предвиден в санкционната разпоредба ще постигне целите по чл.12 от ЗАНН.

По изложените съображения Съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде изменено, като размера на наложената с него имуществена санкция се намали от  20000.00 лв. на 15000.00 лв.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН Съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 32/03.09.2019г. на Директора на РИОСВ гр.Русе, с което на “Топлофикация Русе” ЕАД гр.Русе, Булстат *********, на осн. чл.164, ал.1/изм./ от Закона за опазване на околната среда е наложена “Имуществена санкция” в размер на 20 000.00 лв. за извършено нарушение по чл.125, ал.1, т.2 /отм./ от ЗООС.  

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр.Русе.

 

                                                Районен съдия: