Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 55
гр. Сливен, 12. 03. 2021 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на
четвърти март, две хиляди двадесет и първа година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: ГАЛЯ ИВАНОВА
При участието на секретаря Николинка Йорданова, като
разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 485 по описа на съда за 2020 година, за да
се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 156 и сл. от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 4б, ал. 9 от Правилника за прилагане на Закона за акцизите
и данъчните складове /ППЗАДС/.
Образувано е по жалба, уточнена с молба от 23.12.2020
г., подадена от „Българска хидростроителна компания“ ООД с ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление: ***, представлявано от у. Т.П.М., против
Решение за възстановяване на акциз № РВА-5800-248/32-232569 от 10.08.2020 г. на
Директора на Териториална дирекция Югозападна в Агенция „Митници“, потвърдено с
Решение № Р-569/32-326226 от 06.11.2020 г. на Директора на Агенция „Митници“.
В жалбата си
жалбоподателят твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, постановено
при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и
материалноправните разпоредби. Излага съображения, че: административният орган
неправилно е приел, че дружеството не попада в кръга от лицата по чл. 7 и чл. 8
от Споразумението по прилагане относно
освобождаване от данъци и данъчни облекчения в изпълнение на Споразумението
между правителството на Република България и правителството на Съединените
американски щати за сътрудничество в областта на отбраната,
които имат право на възстановяване на акциз; не е извършена пълна и
задълбочена проверка относно статута на доставчика на услугата по всяка една от
приложените фактури; и двете дружества по фактурите действат за или от името на
Силите на Съединените щати и са освободени от данъци. Моли обжалваното решение
да бъде отменено. Претендира присъждане на направените по делото разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,
се представлява от упълномощен
процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. В
представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за
незаконосъобразност на обжалваното решение.
Ответникът
по жалбата – Директора на Агенция „Митници“, редовно призован, се представлява
в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва
жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена, претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение. В представени писмени бележки излага съображения
в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на обжалваното решение.
Административният съд, след като обсъди и прецени
наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото
относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна
следното:
На 08.05.2020 г. от „Българска хидростроителна
компания“ /”БХК”/ ООД до Директора на Териториална дирекция /ТД/ Югозападна в
Агенция „Митници“ е подадено Искане с Вх. № 32-131860/08.05.2020 г. за
възстановяване на акциз в размер на 33 191,56 лева, за количество 46 094,85
литра дизелово гориво и 935,56 литра бензин, за периода от 24.09.2015 г. до
30.04.2016 г., на основание чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗАДС. Искането е подадено по
образеца на Приложение № 1а към чл. 4б, ал. 3 от ППЗАДС. Към искането са
приложени: Извлечение от Договор № W9I2GB-12-D-0029, Т.О. 0003 от 25.09.2015 г. между SKE S.r.l - клон България и „БХК” ООД; Договор
за подизпълнение между „БХК” ООД /възложител/ и „УСМ Промстрой” ООД /подизпълнител/ за проекти във в. селище по
Договор W9I2GB-12-D-0029,
Т.О. 0003 от 25.09.2015 г.; Фактури на
подизпълнител „УСМ Промстрой” ООД за закупени горива;
Фактури на „БХК” ООД за закупени горива; Протоколи между „УСМ Промстрой” ООД и „БХК” ООД за приемане на извършена услуга
по договор; Фактури към възложителя SKE S.r.l; Анекс Б за освобождаване
от данъци на приети по съответния ред строително монтажни работи /СМР/.
По искането е извършена проверка от служители на Отдел
„Акцизна дейност”, Сектор „Ревизии и проверки” в ТД Югозападна, за резултатите
от която е съставен Протокол № ВG005800-ИВ-21-2-2-3-ПП277 от 06.08.2020 г.
Установени са следните нередовности: не са предоставени документи за
начисляването и/или заплащането на акциза; в представените фактури за покупки
на бензин и дизелово гориво не се съдържа информация за данъчната основа,
акцизната ставка и размер на начислен или заплатен акциз; в приложените формуляри
Анекс Б дружеството „БХК” ООД не фигурира в качеството на „купувач” по смисъла
на чл. 7 и чл. 8 от Споразумението; представените фактури за извършени СМР на п.
Н.с.по Договор № W9I2GB-12-D-0029, Т.О. 0003 съдържат
данни за облагаема сделка с нулева ставка на ДДС, но не съдържат информация или
данни за начислен или освободен данък акциз. До дружеството е изпратено Писмо с
Рег. № 32-179718 от 24.06.2020 г. за отстраняване на констатираните
нередовности в 14-дневен срок от получаването на уведомлението, като във връзка
с прилагане разпоредбите на чл. 7 и 8 от Споразумението, от дружеството е
изискано да представи формуляри Анекс Б, заверени от органите на силите на САЩ,
в които „БХК” ООД да фигурира в качеството на „купувач” от името на
правителството на Съединените американски щати и които не са предоставени на
място на продажбата на горивата с цел освобождаване от облагане. Получен е
отговор от дружеството – Вх. № 32-198860 от 10.07.2020 г., към който не са
представени документи. Изразено е становище, че: „БХК” ООД е местно юридическо
лице, което има статут на „Изпълнител по договор” по
смисъла на чл. 4б(2) от Споразумението по прилагане
относно освобождаване от данъци и данъчни облекчения на ССОО; не е
възможно на дружеството да се издаде Анекс Б като купувач, защото е независимо дружество, което би могло
да има и друга дейност; дружеството не е купувач от името на САЩ по смисъла на
ССОО, а „Изпълнител по договор” по
смисъла на чл. 4б(2) от Споразумението по прилагане относно освобождаване
от данъци и данъчни облекчения на ССОО.
В хода на проверката е отправено Запитване с Рег. №
32-180155 от 25.06.2020 г. до Директора на Дирекция „Координационни дейности”
ЩАБ на отбраната към Министерство на отбраната, по което е получено Становище с
Вх. № 32-206786 от 17.07.2020 г., че: „БХК” ООД не попада в кръга лица, които
имат право на възстановяване на акциз по смисъла на чл. 7 и 8 от Споразумението
по прилагане относно освобождаване от данъци и данъчни облекчения в изпълнение
на ССОО, поради липсата на фактури, в които да фигурира като „получател”
на съответната доставка; всеки стопански субект, който кандидатства за
освобождаване от акциз, трябва да разполага с Анекс Б, в който да фигурира в
качеството на „купувач”.
Проверката по искането за възстановяване на акциз е
завършила с издаването на Решение за възстановяване на акциз №
РВА-5800-248/32-232569 от 10.08.2020 г., на основание чл. 4б, ал. 6 и ал. 8 от
ППЗАДС във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗАДС. Решението е издадено от С.Д. Д. на ТД Югозападна в Агенция „Митници“ Н. Б., която,
съгласно Заповед № 3299 от 23.04.2020 г. на Директора на Агенция „Митници“,
освен длъжността з.-д. на ТД Югозападна, е изпълнявала и длъжността д. на ТД
Югозападна, по вътрешно съвместителство, считано от 23.04.2020 г. до 22.10.2020
г. включително. С решението е отказано възстановяване на „БХК” ООД на акциза по Искане Вх. № 32-131860/08.05.2020 г. В мотивите на
акта е прието, че: дружеството не попада в кръга лица, които имат право на
възстановяване на акциз по смисъла на чл. 7 и 8 от Споразумението по прилагане
относно освобождаване от данъци и данъчни облекчения в изпълнение на ССОО; не
са предоставени Анекси Б, в които „БХК” ООД е вписано като „купувач” от името
на Силите на САЩ; в предоставените такива фигурира SKE S.r.l И. - клон България;
не са представени документи, съдържащи информация за размера на данъчната
основа, данни за размера на акцизната ставка, както и данни за начислен и/или
заплатен акциз, съгласно разпоредбата на чл. 4б, ал. 4 от ППЗАДС, във връзка с
чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗАДС.
Решението е
обжалвано от „БХК” ООД по административен ред. С Решение № Р-569/32-326226 от
06.11.2020 г. на Директора на Агенция „Митници“, издадено на основание чл. 21,
ал. 2. т. 2 от ЗАДС във връзка с чл. 4б, ал. 9 от ППЗАДС и чл. 155, ал. 2, пр.
1 от ДОПК, обжалваното решение е потвърдено. Решаващият орган е анализирал
приложените към искането документи и събраните допълнително при извършената
проверка, и е направил извод, че правилно компетентният административен орган е
приел, че „БХК” ООД не попада в кръга лица, които имат право на възстановяване
на акциз по смисъла на т. 7 и т. 8 от Споразумението по ССОО, поради което
правилно е преценено, че не са налице условията за данъчно облекчение по
отношение на „БХК” ООД. Решението на решаващия орган е съобщено на „БХК” ООД на
11.11.2020 г. Жалбата срещу потвърдения административен акт е подадена чрез
изпращане по пощата на 25.11.2020 г.
Въз основа на установените по делото факти, съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл.
156, ал. 1 от ДОПК във връзка с чл. 4б, ал. 9 от ППЗАДС преклузивен срок, от
надлежна страна, при наличие на правен интерес и след изчерпване на процедурата
по обжалване на решението по административен ред.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК, съдът преценява
законосъобразността и обосноваността на административния акт, като преценява
дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са
процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган по
смисъла на чл. 4б, ал. 8 във връзка с ал. 5 от ППЗАДС, във връзка с чл. 21, ал.
1, т. 2 от ЗАДС.
Решението е издадено в писмена форма и е мотивирано,
съобразно изискването на чл. 4б, ал. 8 от ППЗАДС.
При издаването на решението са спазени
процесуалноправните разпоредби, регламентирани в Раздел I „Ред за освобождаване
от облагане с акциз и възстановяване на платен акциз по силата на международен
договор” от ППЗАДС. Съобразно процедурата, предвидена в чл. 4б, ал. 6 от
ППЗАДС, е извършена проверка за редовност и допустимост на искането за
възстановяване на акциз, както и на приложените към искането документи;
резултатите от проверката са обективирани в съставен протокол; за
констатираните при проверката нередовности, дружеството, подало искането, е
уведомено, като му е предоставен 14-дневен срок за отстраняване на
нередовностите; събрана е и по служебен път информация относно наличие на право
на възстановяване по чл. чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗАДС.
Решението е издадено и в съответствие с материалния
закон.
Подаденото искане е с правно основание чл. 21, ал. 1,
т. 2 от ЗАДС, в който е предвидено, че от плащане на
акциз се освобождават акцизни стоки, за които в международен договор,
ратифициран, обнародван и влязъл в сила по съответния ред, е предвидено
освобождаване от данъци, налози или други вземания (плащания, облагания) с
ефект, еквивалентен на косвен данък.
Със Споразумение между
правителството на Република България и правителството на Съединените
американски щати за сътрудничество в областта на отбраната
/ССОО/, ратифицирано със закон, приет от 40-то НС на 26.05.2006 г. - ДВ,
бр. 46 от 06.06.2006 г., в сила за Република България
от 12.06.2006 г., е предвидено освобождаване от данъци за официални нужди на
силите на САЩ. Съгласно чл. XVI, т. 1 от ССОО, по отношение на данъка върху добавената стойност /ДДС/ или
подобни или заменящи го данъци се прилага освобождаване към момента на
покупката от или за нуждите на силите на Съединените щати на материали,
припаси, услуги, оборудване и друга собственост, придобити за крайно
потребление от силите на Съединените щати или които в крайна сметка ще бъдат
вложени в предмети или съоръжения, използвани от силите на Съединените щати;
Силите на Съединените щати предоставят на компетентните български власти
съответно удостоверение, че материалите, припасите, услугите, оборудването и
другата собственост са за крайно потребление от силите на Съединените щати или
в крайна сметка ще бъдат вложени в предмети и съоръжения, използвани от силите
на Съединените щати; Подробностите относно прилагането на този параграф ще
бъдат уредени в споразумение по прилагането на това споразумение. Чл. XXXI,
т. 1 от ССОО регламентира, че изпълнителите по договори със
Съединените щати и служителите на изпълнители по договори със Съединените щати
са официално одобрени като такива от военните власти на Съединените щати и
удостоверенията за това се предоставят на съответните български власти.
В Споразумение
по прилагане относно освобождаване от данъци и данъчни облекчения в изпълнение
на Споразумението между правителството на Република България и правителството
на Съединените американски щати за сътрудничество в областта на отбраната /Споразумение по ССОО/ е уредено прилагането
на ССОО, включително и на чл. XVI от ССОО.
Съгласно т. 7 от
Споразумението по ССОО, освобождаване от данъци и данъчни облекчения за ДДС,
акцизи и сродни налози, включително бъдещи вземания от такова естество, за
стоки и услуги, придобити от Силите на Съединените щати или от изпълнители (по
договор), които действат за или от името на Силите на Съединените щати, се
дават на мястото на продажбата; Придобиването на стоки и услуги, придобити без
данъчно облагане, се документира във формуляра, приложен в Анекс Б от това
споразумение по прилагане; Тези формуляри се заверяват от органите на Силите на
Съединените щати, като купувачът предоставя формулярите на търговеца, за да
документира освобождаването от данъци или данъчното облекчение на мястото на
продажбата; При поискване властите на Съединените щати предоставят копия от
удостоверенията за освобождаване от данъци на съответните български данъчни
власти.
Съгласно т. 8 от Споразумението по ССОО, при
закупуване за лични нужди на материално движимо имущество от членове на силата,
цивилния компонент и зависими лица и за официални нужди, при които
освобождаването от данъци и данъчните облекчения не са били предоставени на
мястото на продажбата, възстановяването на платените данъци се извършва чрез
формулярите в анекси Б и В; Тези формуляри се заверяват от органите на Силите
на Съединените щати, като купувачът представя заверения формуляр с
доказателство за извършената покупка и фактура пред съответните български
данъчни власти за възстановяване на платените налози; Възстановяването на
данъка се извършва в местна валута от съответните български данъчни власти при
представяне на заверения формуляр и фактура.
В т. 4 от Споразумението
по ССОО е предвидено, че за целите на това споразумение по прилагане и на освобождаването
от данъци и данъчните облекчения, понятията по-долу имат следното значение:
а. „Изпълнител по договор“ означава всяко
юридическо лице, което предоставя стоки или услуги изключително за употреба или
в полза на Силите на Съединените щати, включително строителство, по договор или
договор за подизпълнение, сключен със Силите на
Съединените щати или в тяхна полза, когато за тези стоки или услуги или
строителство са удостоверени от Силите на Съединените щати, че са за
изключителна употреба от Силите на Съединените щати.
б. Изпълнители по договор „които са на
територията на Република България, за да предоставят стоки и услуги на
територията на Република България на Силите на Съединените щати по договор или
договор за подизпълнение, сключен със Силите на
Съединените щати или в тяхна полза" включват:
(1) изпълнители по договори, които работят
изключително за поддръжка на Силите на Съединените щати; или
(2) изпълнители по договори, които
развиват друга стопанска дейност в Република България дотолкова, доколкото водят
надлежна отчетност за цялата си стопанска дейност, свързана със Силите на
Съединените щати; това счетоводство трябва да бъде подробно и аналитично; в
такъв случай всяко освобождаване от данъци върху доходите и корпоративната
печалба се отнася само до онази част от дейността, която се извършва за
поддръжка на Силите на Съединените щати, или до дъщерно предприятие, което
работи само за поддръжка на Силите на Съединените щати.
От анализа на цитираните разпоредби и с
оглед съдържащите се в административна преписка документи, следва извод, че
жалбоподателят няма качеството на „изпълнител
по договор” за предоставяне на услуги изключително за употреба или в полза на
силите на САЩ по смисъла на Споразумението по ССОО. Липсват представени по
делото доказателства, че жалбоподателят е официално одобрен като „изпълнител по
договор” от военните власти на Съединените щати. Видно от документите по
преписката, не жалбоподателят, а SKE S.r.l - клон България е страна по договора
със силите на САЩ за изграждане на обекти във „ФОС Н. с.”. На жалбоподателя е
предоставен Анекс Б в качеството му на доставчик на услуга, а не в качеството
му на лице, което има право на възстановяване на акциз. В представените Анекси
Б като купувач е посочен SKE S.r.l - клон България. Именно купувачът е лицето,
което може да се ползва от режима на освобождаване от данъци и възстановяване
на данък на мястото на продажба. Липсват и доказателства, че жалбоподателят е
водил подробна, аналитична и надлежна отчетност за цялата си стопанска дейност,
свързана със силите на САЩ.
В образуваното административно производство правилно е
отправено запитване до Директора на Дирекция „Координационни дейности” ЩАБ на
отбраната към Министерство на отбраната, тъй като съгласно чл. II, т. 7 от ССОО, Министерство на отбраната има
качеството на „Изпълнителен агент” за целите на Споразумението. Запитването е
извършено и в изпълнение на задължението за служебно събиране на информация,
регламентирано в чл. 4б, ал. 6 от ППЗАДС. Правилно е преценено, че образуваното
производство е за освобождаване чрез възстановяване на акциз, а не само за
освобождаване, за да е необходимо по т. 7 от Споразумението
по ССОО да се поиска от властите на Съединените щати предоставяне на
копия от съответните удостоверения.
С оглед на изложеното, от административния орган
правилно и обосновано е прието, че жалбоподателят не е лице, което има право на
възстановяване на акциз по смисъла на т. 7 и т. 8 от Споразумението по ССОО, поради което липсват условия за данъчно
облекчение по отношение на жалбоподателя и законосъобразно с обжалвания
административен акт е отказано възстановяване на акциз.
По изложените съображения, обжалваното решение е
законосъобразно, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава
следва да бъде отхвърлена.
С оглед
изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по
делото е неоснователна.
С оглед изхода на спора, претенцията на ответника по
жалбата за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна. Размерът
на дължимото юрисконсултско възнаграждение е 1525,75 лева, определено по реда
на чл. 161, ал. 1, изр. 3 от ДОПК във връзка с чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба №
1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Следователно, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника по
жалбата, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в
размер на 1525,75 лева.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 160 от ДОПК
във връзка с чл. 4б, ал. 9 от ППЗАДС,
Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Българска
хидростроителна компания“ ООД с ЕИК: ***,
със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от у. Т.П.М., подадена против
Решение за възстановяване на акциз № РВА-5800-248/32-232569 от 10.08.2020 г. на
Директора на Териториална дирекция Югозападна в Агенция „Митници“, потвърдено с
Решение № Р-569/32-326226 от 06.11.2020 г. на Директора на Агенция „Митници“.
ОСЪЖДА „Българска хидростроителна компания“ ООД с ЕИК:
***, със седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от у. Т.П.М., да заплати на Агенция „Митници“ юрисконсултско
възнаграждение в размер на 1525,75 /хиляда петстотин двадесет и пет лева и
седемдесет и пет стотинки/ лева.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: