Р Е Ш Е Н И Е
№109 18.03.2022
год. гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски административен съд, в публично съдебно заседание на десети
март две хиляди двадесет и втора год., в състав
Председател: ГАЛИНА
ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Пенка Маринова и в присъствието на прокурора Маргарита Димитрова,
като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №755
по описа за 2021 год.,
за да се произнесе, съобрази следното
Производството
е по реда на чл.185 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/,
образуван по протест на прокурор при Окръжна прокуратура Стара Загора против чл. 20, чл.21 т.1, т.2, т.3 и т.4 от
Правилника за организацията и дейността на общински съвет Раднево като
противоречащи на чл.23 ал.4, чл.24, чл.25, чл.48 и сл от Закона за местното
самоуправление и местната администрация, с което се нарушава и императивното
ограничени по чл.8 от Закона за нормативните актове и чл. 76 ал.3 от АПК,
според която общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат
съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно
значение. Развити са съображения, че с разпоредбата на чл.20 от Правилника се
създава председателски съвет като орган, който не е предвиден в ЗМСМА.
Председателския съвет се състои от Председателя на общинския съвет и
ръководителите на групи, като се свиква по предложение на председателя или по
предложение на ръководителите на групи, за решаване на важни и/или неотложни
въпроси, свързани с дейността на общинския съвет. Съгласно оспорената
разпоредба на чл.21 от Правилника, Председателския съвет подпомага дейността на
председателя на общинския съвет като 1. Провежда консултации във връзка с
дейността на общинския съвет, 2. Предлага състав на делегация за международни
контакти, 3. Разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения от гражданите по
обществено значими въпроси на общината;4. Разглежда постъпилите проекти за решения и други
актове. Създаването на определен орган
винаги е с цел да бъде натоварен с определена компетентност да изпълнява
функции и задачи, поради което му се предоставят и съответните правомощия.
Правомощията на председателя и заместник председателите на общинския съвет,
както и на комисиите към него са определени в ЗМСМА – чл.23 ал.4, чл.24, чл.25
и чл.48 и сл. от закона. В този закон председателски съвет не съществува като
орган на местното самоуправление. Общинския съвет приема Правилник за
организацията и дейността на общинския съвет и общинската администрация, с
който се уреждат въпросите, свързани с организацията и функционирането на
общинския съвет и неговите комисии, на общинската администрация, но такъв орган
Председателски съвет не е предвиден, още повече, че съставът му се състои от
органи с определени в ЗСМА правомощия. Самият председателски съвет не е посочен
и в структурата на общинския съвет в самия правилник за организацията и
дейността на общински съвет Раднево. Поради това, че не е допустимо създаването
на орган на местното самоуправление посредством правилника за
организацията и дейността на общинския
съвет, се налага извод, че не е допустимо да му се възлагат и посочените в
чл.21 от Правилника правомощия. В случая се снабдява със собствена
компетентност, а се състои от органи, които имат законови правомощия. Така се
предоставят правомощия на този председателски съвет, които в ЗМСМА са
определени на други органи на местното самоуправление. Компетентността на
органа винаги се определя от материалния закон, като това е пряко следствие от
нормата на чл.4 ал.1 от Конституцията на РБ и потвърдено в чл.4 ал.1 от АПК.
Разпоредбите относно компетентността не могат да се тълкуват разширително,
поради изключителния им характер. Всяка власт се учредява изрично със закон, и
само законодателя определя органите на местното самоуправление и местната
администрация. Създаването на председателски съвет и натоварването му с функции
противоречи на ЗМСМА и не се основава на закон. Предлага на съда да бъдат
отменени като незаконосъобразни чл.20, чл.21 т.1т.2т.3 и т.4 от Правилник за
организацията и дейността на общински съвет Раднево мандат 2019-2023г поради
противоречие със ЗМСМА. Претендира присъждане на държавна такса в размер на
20лдв за обнародване на оспорването в Държавен вестник.
В
съдебно заседание поддържа искането за отмяна на оспорените разпоредби като
незаконосъобразни с присъждане на разноските по делото.
Ответника
Общински съвет Раднево представя преписката по приемане на Правилника за
организацията и дейността си, както и самия Правилник. Не заявява становище по
делото.
В
Държавен вестник брой 10 от 04.2022г е публикувано съобщение за постъпилото
оспорване като до датата на откритото съдебно заседание 10.03.2022г не са
постъпили искания за конституиране по чл.189 ал.2 от АПК на страната на
оспорващия или на страната на ответния административен орган.
Представителя
на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение основателност на протеста.
Административен съд Стара Загора като взе
предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и действащите към
настоящия момент разпоредби на материалния закон / чл.192а от АПК,/намира за
основателен подадения от прокурор при Окръжна прокуратура Стара Загора протест
против чл.20, чл.21 т.1, т.2, т.3 и т.4 от Правилника за организацията и
дейността на общински съвет Раднево, поради следното:
Закона за местното самоуправление и местната
администрация постановява, че общината е основната административно териториална
единица, в която се осъществява местното самоуправление. Местното самоуправление
обаче е упражняване на държавна власт, а съгласно чл. 135 ал.1 вр. с ал.2 от Конституцията на РБ постановява, че територията на Република България се дели
на общини и области, а други административно териториални единици и органи на
местно самоуправление в тях могат да се създават само и единствено със закон.
Конституцията е върховния закон, на който се основава държавата и упражняваното
от нейно име управление, включително и местното самоуправление. Органите на
местно самоуправление не притежават компетентност да определят друга
компетентност да определят самите те компетентност, защото самите те са
конституирани по силата на Върховния закон за създаване на държавното
управление – Конституцията, която определя, че само със закон могат да им бъдат
предоставени компетентности, които те ще упражняват и самите органи не могат да
си вменяват компетентност. Гражданите участват в местното самоуправление, чрез избраните
от тях местни органи на власт и чрез референдуми. Гражданите на общината
избират общински съвет по ред определен със закон, който общински съвет е орган
на местното самоуправление, а орган на изпълнителната власт е кметът. Органа на
местното самоуправление притежава само тази компетентност, която законът му
предоставя по разпореждане на Конституцията, поради което той има само
предоставена материална компетентност по точно определени области, в които да я
упражнява тоест местната му власт произтича от закона, така както е определена.
Общинския съвет не може да предоставя компетентност, поради което нито може да
създава други органи, извън посочените в ЗМСМА, нито да отнема компетентност на
създадените по силата на закона органи и да я предоставя на онези, които сам е
създал без да има компетентност за компетентността. Единствено законодателния
орган, който може да приема Конституцията и да я изменя притежава компетентност
да предоставя компетентност на създадените със закон, приет отново от
законодателния орган органи. Изрично в чл.146 от Конституцията на РБ е
разпоредено, че организацията и редът за дейността на органите на местното
самоуправление се определят със закон. Оттук следва, че органите на местното
самоуправление могат да организират работата си така, както е посочено в ЗМСМА
като от делегацията по чл.21 ал.3 от ЗСМА са изключени правомощия за промяна на
чл.21 ал.1 т.1 от ЗМСМА – общинския съвет създава постоянни и временни комисии.
Този орган се състои само от общински съветници като създава единствено
постоянни и временни комисии, в които организира работата си. Други структури,
в които да се организира дейността на общинските съветници, независимо дали се
касае за Председателя съответно за председателите на групите, не могат да бъдат
създавани с Правилника приет по делегация от чл.21 ал.3 от ЗМСМА. Подзаконовия
нормативен акт, приет по делегация само доурежда, конкретизира законови
разпоредби от процесуален характер, и по-рядко такива с материално предметен
обхват, ако му е предоставено правомощие да урежда конкретни условия от общи
материални състави, посочени бланкетно в закона, но като остава в техните рамки.
Освен, че с чл.20 от Правилника е създаден председателски съвет в нарушение на
чл.21 ал.1 т.1 от ЗМСМА, на този орган е възложено да решава неотложни въпроси
от дейността на общинския съвет, както и да подпомага Председателя му. При
сравнение на оспорените текстове с тези на чл. 49 от ЗМСМА се установява, че на
този не регламентиран орган, който Общински съвет няма компетентност да
създава, са възложени компетентности, които законът вменява на комисиите.
Провеждането на консултации във връзка с дейността на общинския съвет покрива
правомощието по чл.49 т.1 от ЗМСМА на постоянните комисии. Съгласно чл.49 от
ЗСММА комисиите подпомагат общинския съвет при подготовката на решения по въпроси,
внесени за обсъждане и решаване; и пак те осъществяват контрол за изпълнение на
решенията на общинския съвет. Въпросите внесени за обсъждане и решаване от
Общинския съвет могат да бъдат и такива, които са предмет на предложения на
гражданите по чл.28 ал.3 от ЗМСАМ, отправени при упражняване на правото им да
присъстват на заседания на комисиите. Не е правомощие на председателски съвет
да разглежда постъпили жалби, сигнали и предложения на гражданите при това от
обществено значими въпроси. Законът им предоставя право да правят предложения
по въпроси от компетентността на общинския съвет, на Кмета и на общинската
администрация при това правото е снабдено с процесуалното право да участват в
откритите заседание на органа на местното самоуправление и неговите комисии.
Разглеждането на тези предложения и сигнали от един орган, състоящ се не от
общинските съветници, както разпорежда законът за състава на комисиите, а от
Председателя и от ръководителите на групите на общинските съветници нарушава
принципите на, които се основава местното самоуправление. Групите се сформират
по политически признак, а техните председатели са само общински съветници и не
участват в работата на комисиите на общинския съвет като председатели на
групата съветници от съответна партия, коалиция или каквато и да е друга форма
на политическо сдружаване. Това разрешение отнема на общинските съветници
правомощието да обсъждат предложенията на гражданите в състава на съответните
комисии, съобразно предметното им подразделяне. Грубо нарушаване на правилата
за местно самоуправление е визираното предоставяне на компетентност, която е
предоставена от закона на комисиите, в които се организира работата на
общинските съветници, от които се състои общинския съвет.
Изложеното е достатъчно за отмяна на
незаконосъобразните разпоредби, посочени в протеста на прокурора.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.193 от АПК,
Административен съд Стара Загора
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ чл.20, чл.21 т.1, т.2, т.3
и т.4 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет – Раднево
/мандат 2019-2023г/ като незаконосъобразни.
ОСЪЖДА Общински съвет Раднево да
заплати на Окръжна прокуратура Стара Загора сумата от 20лв /двадесет/,
представлява разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред
ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.